شاسیبلندهای اندازه متوسط لوکس، از اواخر قرن بیستم تا به امروز در بازار حضور دارند و همواره محبوب خریداران واقع شدهاند. با استفاده از انرژی پاک در ساخت خودروها، خودروهایی همچون بی ام و iX5 تولید شد که به طور همزمان لوکس، کاربردی و پاک هستند.
در واقع خودروهای پاک که با بهرهگیری از انرژیهای جدید تولید میشوند، متکی به فناوریهای جدید هستند و استفاده از این فناوریها هزینهبر است. در نتیجه بدیهی است که در ابتدا شاسیبلندهای لوکس آلمانی به سیستمهای جدید سوخترسانی مجهز شوند. البته مشخص است که BMW تفکر متفاوتی را نسبت به سایر خودروسازان در پیش گرفته است، چرا که بهجای برق از هیدروژن برای شاسیبلند جدید خود بهره گرفته است.
باواریاییها یک دهه پیش با معرفی بی ام و i8 مفهوم ابر خودروهای پاک را به جهانیان معرفی کردند و با معرفی بی ام و i3، آن را در دسترس عموم قرار دادند. بااینحال BMW تمایل ندارد تنها روی یک حوزه متمرکز شود، چرا که انرژیهای پاک بسیار هستند و اکنون هیدروژن شانس جایگزینی با سوختهای مختلف را پیدا کرده است.
بسیاری از خودروهایی که این روزها معرفی میشوند، از نوع الکتریکی هستند. ساختار طراحی آنها برای کاربران بهراحتی قابل حدس است. این ساختار شامل یک یا چند موتور الکتریکی و تعداد زیادی باتری است که پس از خالیشدن بایستی آنها را شارژ کنید. بااینحال توسعه فناوریهای جدید به خودروسازان این امکان را داده است تا منابع دیگری را برای تولید انرژی الکتریکی پیدا کنند. یکی از این منابع، پیلهای سوختی هیدروژنی هستند.
طی دهه اخیر و با توسعه فناوریهای جدید، خودروسازان موفق شدند تا پیلهای سوختی را در اتومبیلهای خود نیز مورداستفاده قرار دهند. استفاده از فناوریهای جدید سبب شده است تا پیلهای سوختی در مقایسه با گذشته کوچکتر شوند و نصب آنها در خودروهای سواری امکانپذیر شود. البته که این فناوریها بسیار گران هستند و بدیهی است که تنها برندهای لوکسی همچون مرسدسبنز یا بی ام و قادر به استفاده از آنها می باشند.
وظیفه اصلی پیلهای سوختی هیدروژنی، ایجاد واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن است که حاصل آن تولید جریان الکتریسیته خواهد بود؛ بنابراین در خودرویی همچون بی ام و iX5 هیدروژنی، شما مخزن هیدروژن خودرو را پر میکنید تا بتوانید از آن الکتریسیته تولید کنید که این الکتریسیته برای قدرت بخشی به موتور الکتریکی اتومبیل شما مورداستفاده قرار میگیرد.
مخازن هیدروژن، مشکل اصلی طراحان بی ام و
یکی از نکات جدی پیرامون طراحی خودروهای هیدروژنی، نحوه قرارگیری مخازن هیدروژن است. این مخازن بایستی مقدار متناهی از هیدروژن را در خود جای دهند و از حجم قابلتوجهی برخوردار هستند. در نتیجه قراردادن آنها در یک خودرو سواری حجم بسیار زیادی از فضای کابین یا صندوق را اشغال میکند. برای درک این مسئله کافی است به تفاوت وزن و میزان حجم صندوقعقب بین یک پژو 405 یا سمند بنزینی و نسخه دوگانهسوز آن توجه کنید و سپس این مسئله را به یک شاسیبلند لوکس همچون بی ام و X5 تعمیم دهید!
مهندسان بی ام و برای حل این مشکل، دو مخزن کوچک هیدروژن را زیر اتاق خودرو جاسازی کردهاند. این دو مخزن بهصورت T شکل قرار میگیرند تا فضای کافی برای سایر قطعات محرک خودرو وجود داشته باشد. این مخازن از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن ساخته شدهاند و استفاده از آنها سبب شده است تا وزن بی ام و iX5 هیدروژنی نسبت به خودروهای الکتریکی کاهش یابد. در واقع متخصصان بی ام و بهجای باتریهای فلزی با وزن زیاد، از مخازن سبک برای ذخیرهسازی هیدروژن استفاده کردهاند که حتی در صورت پر بودن هم وزن آنها کمتر از پکیج باتریهای عظیم خواهد بود.
مجموعه پیل سوختی بی ام و iX5 هیدروژنی 170 اسب بخار قدرت تولید میکند که رقم قابلقبولی برای مصارف روزانه است؛ اما خریداران یک شاسیبلند پریمیوم توقع بیشتری از این خودرو دارند؛ بنابراین انرژی پکیج باتریها به کمک موتور الکتریکی میآید تا مجموع توان خودرو به 374 اسب بخار برسد. البته برای دستیابی به اینقدرت عظیم، بایستی مخزن هیدروژن و پکیج باتریهای شما به طور همزمان در وضعیت ایدئال قرار داشته باشند.
جمعبندی
توسعه فناوریهای جدید به خودروسازان مختلف همچون بی ام و کمک کرده است تا یک میانبر در زمینه تولید خودروهای پاک ایجاد کنند. این شرکت برای تولید بی ام و iX5 هیدروژنی نیاز به ایجاد تغییرات گستردهای نداشته است. آنها قوای فنی درونسوز را با سیستم پیل سوختی هیدروژنی و موتوربرقی تعویض کردند و به تغییر دیگری نیاز نداشتند. سوختگیری مخازن هیدروژن نیز بیش از 5 دقیقه به طول نمیانجامد و بنابراین مالک هیچ تفاوتی را بین بی ام و iX5 هیدروژنی و نسخه بنزینی آن حس نخواهد کرد.
در کنار این موارد، استفاده از سیستمهای پیل سوختی هیدروژنی به همراه موتور الکتریکی خودروسازان را قادر کرده است تا از مزایای خودروهای الکتریکی نیز بهرهمند شوند. برای مثال سیستم بازیابی انرژی ترمزها در این خودرو نیز وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید بخشی از انرژی هدررفته را به باتریهای خود بازگردانید. تمامی این مزایا به سادهتر شدن فرایند تولید خودرو منجر شده است که نتیجه آن تولید خودروهایی است که بهصورت همزمان پاک و مقرونبهصرفه هستند.
دیدگاهتان را بنویسید