برخلاف باور رایج مبنی بر عدم ظرافت موتورهای آمریکایی، بسیاری از خودروسازان اروپایی برای دستیابی به عملکرد برتر، به کرات از قدرت خام موتورهای آمریکایی بهره بردهاند. این همکاریها منجر به خلق خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی شده که بهترین ویژگیهای هر دو جهان را ترکیب میکنند؛ ظرافت و زیباییشناسی اروپایی با قدرت و گشتاور بالا. این موتورها اغلب از شرکتهایی مانند فورد، شورلت و داج تأمین شدهاند تا شتاب و توان خروجی خودروهای اسپرت و لوکس اروپایی را بهطور چشمگیر بهبود بخشند. این نمونهها ثابت میکند که قدرت آمریکایی و مهندسی اروپایی میتوانند ترکیبی موفق و خارقالعاده ایجاد کنند.
سانبیم تایگر MK I

لیست بهترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی را با یکی از محصولات Roots Group به نام سانبیم تایگر آغاز میکنیم. سانبیم تایگر در واقع نسخه بریتانیایی شلبی کبرا محسوب میشود که به نوبه خود، نسخه آمریکایی AC Cobra بریتانیایی است. جالب اینکه کارول شلبی شخصا در توسعه نمونه اولیه تایگر نقش داشت. بر اساس گزارشها، او از هر دستگاه مدل فروختهشده حق امتیاز دریافت میکرد، حتی با اینکه گروه روتس در نهایت تولید این خودرو را به سازنده بریتانیایی جنسن موتورز سپرد.
مدل تایگر Mk I از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ با موتور ۴.۳ لیتری از خانواده موتورهای بلوککوچک V8 فورد تولید میشد. مدل Mk II که تنها در سال ۱۹۶۷ و به تعداد محدود ۶۳۳ دستگاه به تولید رسید، از نظر کمیابی در جایگاه بالاتری قرار دارد. این مدل به موتور ۴.۷ لیتری فورد مجهز بود که زمان شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را به ۷.۵ ثانیه کاهش داده و قدرت خروجی را به ۲۰۰ اسب بخار افزایش میداد.
مشخصات فنی سان بیم MK I
| پیشرانه | ۴.۳ لیتری ۸ سیلندر فورد |
| حداکثر قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۸.۶ ثانیه |
بیشتر بخوانید: ده نام کلاسیک آیکونیک که شایسته حیات دوباره هستند
روور P5B

روور P5B یکیدیگر از جذاب ترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی است که از پیشرانه ۳.۵ لیتری V8 روور استفاده میکند. اگرچه روور یک پیشرانه بریتانیایی به نظر میرسد، ولی حقیقت این است که روور حقوق طراحی موتور ۳.۵ لیتری V8 تمامآلومینیومی بیوک را خریداری کرد. در واقع، حرف «B» در نام این خودرو مخفف «Buick» است.
وقتی روور تصمیم به ساخت نسخهای قدرتمندتر از P5 گرفت، این پیشرانه سبکوزن گزینه مناسبتری بود و خرید حقوق استفاده از آن بسیار مقرون بهصرفهتر از ساخت یک موتور جدید از پایه به پای شرکت تمام میشد. روور در طول سالها به توسعه موتور V8 بیوک ادامه داد و نسخههای بهبودیافته آن در نهایت در زیر کاپوت خودروهای لندروور، امجی، تریومف و سایر شرکتها قرار گرفت.
مشخصات فنی روور P5B
| پیشرانه | ۳.۵ لیتری ۸ سیلندر روور مبتنی بر موتور ۸ سیلندر بیوک |
| حداکثر قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۸۵ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
دتوماسو پانترا 90 SI

دتوماسو پانترا در طول عمر تولید خود، میزبان سه پیشرانه متفاوت از فورد بود. این خودروی اسپرت با طراحی ایتالیایی و تعبیه موتور در وسط، در زمان معرفی در سال ۱۹۷۱ با پیشرانه ۵.۸ لیتری کلیولند فورد به تولید رسید. مدلهای بعدی از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ به موتور ۵.۸ لیتری ویندزور فورد مجهز شدند. در نهایت، پانترا SI در سال ۱۹۹۰ قوای محرکه خود را از طریق موتور ۴.۹ لیتری V8 فورد تأمین میکرد. این نسخه نهایی بسیار محدود بود و تنها ۴۱ دستگاه از آن تولید شد که از این تعداد، فقط ۳۸ واحد به فروش عمومی رسید. پانترا 90 SI یکی از کمیابترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی است.
مشخصات فنی دتوماسو پانترا 90 SI
| پیشرانه | ۵ لیتری ۸ سیلندر فورد ۳۰۲ |
| حداکثر قدرت | ۳۰۵ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۴۵۱ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۵.۲ ثانیه |
کونیگزگ CC8S

کونیگزگ احتمالا آخرین خودروسازی است که انتظار دارید از موتورهای آمریکایی استفاده کند. مگر نه این همان شرکتی است که از یک موتور الکتریکی ۳۹ کیلوگرمی، ۸۰۰ اسب بخار قدرت استخراج کرد؟ همانطور که ضربالمثل معروف میگوید: «نیازی نیست هر بار چرخ را از نو اختراع کنید» و خانواده موتورهای ماژولار V8 فورد، نقطه آغازین ایدهآلی برای توسعه یک موتور توئین سوپرشارژ در نظر گرفته میشود.
کونیگزگ برای مدل CC8S، فرآیند ساخت را با ریختهگری بدنه موتور از آلومینیوم به جای چدن آغاز کرد. سپس پوششهای فیبر کربنی و سیستم چهار سوپاپ در هر سیلندر را اضافه نمود. این شرکت نسبت تراکم موتور را روی ۸.۶:۱ تنظیم کرد و در نهایت با نصب دو سوپرشارژر، به خروجی قدرتی معادل ۶۵۵ اسب بخار دست یافت که حاصل تلفیق مهندسی آمریکایی و سوئدی بود. کونیگزگ CC8S بدون شک یکی از محبوبترین و برجستهترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی به حساب میآید.
مشخصات فنی کونیگزگ CC8S
| پیشرانه | ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر توئین سوپرشارژ کونیگزگ مبتنی بر پیشرانه ماژولار فورد |
| حداکثر قدرت | ۶۵۵ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۳.۲ ثانیه |
ایسی کبرا

از دیگر خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی باید به ایسی کبرا اشاره کرد. این ماشین توسط سازنده بریتانیایی AC و بر پایه نمونه اولیهای به نام ایسی Ace 3.6 در سال ۱۹۶۲ ساخته شد. خودروی دونفره ایسی برای جایگزینی موتور V8 بلوک کوچک فورد تحت اعمال تغییراتی قرار گرفت. در مسیر تبدیل از نمونه اولیه به محصول نهایی، حجم موتور به ۴.۷ لیتر افزایش یافت.
توزیع این خودرو در بازار آمریکا به کارول شلبی سپرده شد که با اعمال تغییرات نهایی، خلق شلبی کبرای افسانهای را ممکن کرد. بنابراین میتوان ایسی کبرا را بریتانیاییترین خودروی آمریکایی و شلبی کبرا را آمریکاییترین خودروی بریتانیایی دانست که تاکنون ساخته شده است.
مشخصات فنی ایسی کبرا
| پیشرانه | ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر فورد ویندزور |
| حداکثر قدرت | ۲۷۱ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۴۲۶ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۵.۳ ثانیه |
جنسن اینترسپتور MK I

جنسن اینترسپتور که بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷ در کارخانه کلوین وی در نزدیکی بیرمنگام به صورت دستساز تولید میشد، در واقع دومین خودرویی بود که این نام را یدک میکشید. اینترسپتور MK I از پنلهای بدنه فایبرگلاس طراحیشده توسط کاروزریا تورینگ ایتالیا بهره میبرد و با ارائه طیفی از موتورهای کرایسلر، یک پروژه بینالمللی تمامعیار به حساب میآمد.
مدل Mk I از پیشرانه ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر بلوکبزرگ کفکوتاه استفاده میکرد. جنسن سپس از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ به موتور ۷.۲ لیتری ۸ سیلندر بلوکبزرگ کفبلند روی آورد و در نهایت در اواخر دهه ۱۹۸۰، نسخه بهروزشده و ارتقایافتهای را با پیشرانه ۵.۹ لیتری ۸ سیلندر بلوککوچک از سری LA به عرضه درآورد. در تمام این سالها، اینترسپتور MK I یکی از بهترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی بود.
مشخصات فنی جنسن اینترسپتور MK I
| پیشرانه | ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر کرایسلر |
| حداکثر قدرت | ۳۳۵ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۵۷۶ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۷.۶ ثانیه |
مونتهوردی های اسپید

لیست محبوبترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی را با مدل High Speed مونتهوردی ادامه میدهیم. سازنده سوئیسی در ابتدا ماشین خود را با دو گزینه موتور از کرایسلر رونمایی کرد؛ موتور ۷ لیتری و موتور ۷.۲ لیتری ۸ سیلندر مگنام ۴۴۰. بدنه این خودرو توسط کاروزریا فیسوریای ایتالیایی طراحی شده بود که به خاطر همکاری با دتوماسو به شهرت چشمگیری رسید. با بهرهگیری از قدرت ناب موتورهای دیترویت، مونتهوردی های اسپید نمونه درخشان دیگری از همکاری چندملیتی در صنعت خودروسازی به شمار میرود.
مشخصات فنی مونتهورد های اسپید
| پیشرانه | ۷.۲ لیتری ۸ سیلندر کرایسلر مگنام ۴۴۰ |
| حداکثر قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۶۵۱ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۶.۸ ثانیه |
اینترمکانیکا ایتالیا اسپایدر

اینترمکانیکا ایتالیا اسپایدر نیز در لیست بهترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی قرار میگیرد. این خودرو در نگاه اول شبیه به یک نمونه اولیه فراری ناشناخته به نظر میرسد. اسپایدر توسط یک سازنده کوچک مستقر در تورین ایتالیا، به تعداد بسیار محدودی تولید شد، ظاهری کاملا ایتالیایی داشت و حتی نام «ایتالیا» را به عنوان پیشوند یدک میکشید. اگرچه فورد قبلا روی نام مدل تورینو ادعای مالکیت داشت، اما بیشتر ایتالیاها به موتور ۵.۸ لیتری ۸ سیلندر کلیولند مجهز بودند. این همان پیشرانهای است که زیر کاپوت فورد تورینو جیتی ساختهشده در سال ۱۹۷۰ قرار دارد.
مشخصات فنی اینترمکانیکا ایتالیا اسپایدر
| پیشرانه | ۵.۸ لیتری ۸ سیلندر فورد کلیولند |
| حداکثر قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۵۲۲ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۶.۳ ثانیه |
جگوار XE

دفعه بعد اگر کسی به شما گفت فورد ماستنگ اکوبوست «یک پونیکار واقعی نیست»، به او یادآور شوید که جگوار روزی از پیشرانه همین ماشین برای یک سدان فوقالعاده استفاده کرد. و اگر پرسید «که چه؟» توضیح دهید که جگوار XE از زمان عرضه تا سال ۲۰۱۷ به موتور اکوبوست مجهز بود، تا زمانی که سازنده بریتانیایی، موتورهای فورد را با پیشرانههای اینجینیوم (Ingenium) انحصاری خود جایگزین کرد.
اگر این استدلال هم وی را متقاعد نساخت که اکوبوست یکی از دستکم گرفتهشدهترین موتورهای چهار سیلندر تاریخ است، روی برگردانید و بروید. زندگی شما نیازی به این حجم منفیبافی ندارد! علاقهمندان حوزه خودرو به خوبی میدانند که جگوار XE یکی از بهترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی است.
مشخصات فنی جگوار XE
| پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی اکوبوست فورد |
| حداکثر قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۶.۲ ثانیه |
نسل دوم تیویآر گریفیت پروتوتایپ

لیست محبوبترین خودروهای اروپایی با موتور آمریکایی را با TVR Griffith به پایان میرسانیم، البته نسل دوم آن. نسل اول این ماشین از مجموعه موتورهای ۸ سیلندر روور و یک پیشرانه ۵ لیتری انحصاری تیویآر استفاده میکرد. اما تمرکز این مقاله بیشتر روی مدل نسل دوم است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان نمونه اولیه رونمایی شد. این مدل مجهز به موتور ۵ لیتری فورد کایوت بود که توسط کاسورث تا ۵۰۰ اسب بخار تقویت شده و میتوانست شتاب صفر تا صد را در کمتر از ۴ ثانیه محقق سازد.
متأسفانه عواملی مانند تغییر مالکیت برند تیویآر و متعاقبا همهگیری کرونا، منجر به توقف تولید این خودرو شد و آن را به یکی از بزرگترین «چه میشد اگر»های تاریخ صنعت خودرو تبدیل کرد.
مشخصات فنی تیویآر گریفیت
| پیشرانه | ۵ لیتری ۸ سیلندر کایوت فورد |
| حداکثر قدرت | ۳۴۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۴۳۴ نیوتن متر |
| شتاب صفر تا صد | ۳.۷ ثانیه |





دیدگاهتان را بنویسید