موتور به عنوان قلب تپنده خودرو، مجموعهای پیچیده و هماهنگ از اجزای مکانیکی است که انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. شناخت دقیق انواع قطعات موتور نهتنها برای مکانیکها و مهندسین، بلکه برای رانندگانی که به نگهداری ماشین خود اهمیت میدهد، ضرورت دارد. این دانش به تشخیص بهموقع مشکلات، جلوگیری از آسیبهای جدی و افزایش طول عمر مفید پیشرانه کمک میکند. درک همکاری بیش از ۲۰۰ قطعه متحرک و ثابت در موتور، ما را بیشتر با شگفتیهای مهندسی این اختراع بشری آشنا میسازد. با ایستگاه در معرفی مهمترین قطعات موتور همراه باشید.
بدنه اصلی و ساختار پایه؛ اسکلت موتور
پایه و اساس هر موتور احتراق داخلی را قطعاتی تشکیل میدهند که نقش استخوانبندی را ایفا میکنند. این بخشها عمدتا ثابت هستند و سایر اجزای متحرک روی آنها سوار میشوند. بنابراین باید از استحکام کافی برای تحمل فشارهای داخلی و ارتعاشات برخوردار باشد. مهمترین اجزای بدنه اصلی موتور را در ادامه شرح میدهیم.
بلوک سیلندر
این قطعه را میتوان مهمترین بخش در بین انواع قطعات موتور دانست که نقش فونداسیون را بازی میکند. بلوک سیلندر یک قطعه ریختهگری شده از چدن یا آلیاژ آلومینیوم است که سیلندرها، محفظههای میللنگ و مجاری روغن و مایع خنککننده درون آن تعبیه شدهاند. استحکام و مقاومت حرارتی بالا از ویژگیهای کلیدی این قطعه به حساب میآید.
طراحی بلوک سیلندر به گونهای است که میتواند در برابر فشارهای انفجار مخلوط سوخت و هوا، حرارت بسیار بالا و سایش ناشی از حرکت پیستونها مقاومت کند. بسته به موتور، آرایش سیلندرها در بلوک میتواند به صورت خطی، V شکل یا خورجینی باشد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
سرسیلندر
سرسیلندر روی بلوک سیلندر قرار گرفته و با واشر مخصوصی عایقبندی میشود. این قطعه میزبان سوپاپها، مجاری ورود هوا و خروج دود و در موتورهای امروزی، شمعها و انژکتورها است. محفظه احتراق نیز اغلب در سرسیلندر شکل میگیرد. جنس سرسیلندر معمولا از آلومینیوم بوده تا ضمن سبکی، تبادل حرارتی بهتری داشته باشد. طراحی مجاری درون سرسیلندر (پورتها) تأثیر مستقیمی بر راندمان حجمی موتور دارد. در موتورهای DOHC ساختار سرسیلندر پیچیدهتر بوده و میزبان دو میل بادامک مجزا برای سوپاپهای ورودی و خروجی است.

کارتر یا پان روغن
این محفظه در پایین بلوک سیلندر نصب شده و مخزن نگهداری روغن موتور است. پمپ روغن از طریق کارتر، روغن را به مدار روانکاری موتور پمپاژ میکند. کارتر معمولا از فولاد نازک یا آلومینیوم ساخته میشود و دارای یک درپوش تخلیه (پیچ روغن) است. در کف کارتر یک تیغه وجود دارد که از به هم خوردن روغن در هنگام شتابهای ناگهانی یا پیچهای تند جلوگیری کرده و اطمینان حاصل میکند که پمپ روغن همیشه به روغن دسترسی داشته باشد.
سیستم متحرک؛ قلب تپنده مکانیکی
سیستم متحرک شامل اجزایی میشود که مسئول تبدیل حرکت خطی به حرکت دورانی و انتقال قدرت هستند. این اجزا تحت بیشترین فشارهای مکانیکی و حرارتی قرار دارند و از این رو باید از مواد با استحکام و مقاومت حرارتی بسیار بالا ساخته شوند. این مجموعه، نیروی انفجاری کوچک را به حرکت چرخشی پیوسته و قدرتمند چرخها تبدیل میکند.
پیستون
پیستون، یکی دیگر از انواع قطعات موتور بوده که حالتی استوانهای شکل و متحرک داشته و در داخل سیلندر به بالا و پایین حرکت میکند. این حرکت در اثر انفجار مخلوط سوخت و هوا صورت میگیرد و نیروی حاصل از احتراق را به میللنگ انتقال میدهد. پیستونها عمدتا از آلیاژهای سبک آلومینیوم ساخته میشوند تا وزن متحرک را کاهش داده و به موتور اجازه دهند تا در دورهای بالاتر کار کند. روی بدنه پیستون شیارهایی برای قرارگیری رینگهای پیستون تعبیه شده است.
شاتون
شاتون، اتصالدهنده پیستون به میللنگ است. این قطعه نیروی خطی پیستون را دریافت و آن را به حرکت دورانی در میللنگ تبدیل میکند. شاتون باید بسیار محکم باشد تا توان مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری شدید را داشته باشد. انتهای کوچک شاتون به پیستون و انتهای بزرگ آن به میللنگ متصل میشود. در انتهای بزرگ، یاتاقانهای قابل تعویض قرار میگیرند که اصطکاک را کاهش میدهند.

میللنگ
میللنگ یکی از حیاتیترین و محکمترین انواع قطعات موتور است که حرکت خطی پیستونها و شاتونها را به یک حرکت چرخشی یکپارچه تبدیل میکند. این حرکت چرخشی نهایتا از طریق فلایویل به گیربکس و سپس به چرخها منتقل میشود. میللنگ از فولاد آلیاژی با کربن بالا فورج و سپس سنگزنی میشود تا سطحی بسیار صاف و سخت داشته باشد. طراحی لنگهای میللنگ و چرخشهای متوازنکننده برای تعادل دینامیکی کل سیستم و کاهش لرزش موتور حیاتی است.
فلایویل
فلایویل یک چرخ سنگین بوده که به انتهای میللنگ متصل میشود. وظایف فلایویل شامل ذخیره انرژی جنبشی برای حرکت نرمتر موتور، اتصال به کلاچ برای انتقال نیرو به گیربکس و درگیر شدن با دنده استارت برای روشن کردن موتور میشود. جرم فلایویل به یکنواخت کردن ضربات احتراق در سیلندرها کمک میکند. در خودروهای مدرن، فلایویلهای دو جرمه برای کاهش بیشتر لرزش و نویز مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستم تنفسی؛ مدیریت ورود و خروج گازها
برای انجام احتراق کارآمد، موتور نیاز به یک سیستم دقیق برای ورود هوا و خروج گازهای حاصل از احتراق دارد. مجموعه تنفسی به عنوان یکی دیگر از مهمترین انواع قطعات موتور چنین وظیفهای را بر عهده دارد. کارایی این سیستم تأثیر مستقیمی بر قدرت، گشتاور، بازده سوخت و آلایندگی خودرو میگذارد.
سوپاپ
سوپاپها در دو نوع ورودی (هوا و سوخت) و خروجی (دود) وجود درون موتور یافت میشوند. آنها مانند دروازههایی هستند که به طور متناوب باز و بسته شده و زمانبندی دقیق ورود و خروج گازها را کنترل میکنند. سوپاپها از فولادهای مقاوم به حرارت ساخته شدهاند، به ویژه سوپاپهای اگزوز که با گازهای داغ سروکار دارند. هر سوپاپ توسط یک فنر قوی در حالت بسته نگه داشته میشود.
میلبادامک
میلبادامک مسئول باز و بسته کردن سوپاپها طبق زمانبندی دقیق است. این قطعه با استفاده از بادامکهای خود به سوپاپها ضربه زده و آنها را باز میکند. فنرهای سوپاپ نیز آنها را به موقعیت بسته برمیگردانند. میلبادامک میتواند در داخل بلوک سیلندر (OHV) یا در سرسیلندر (OHC) قرار گیرد. در سیستمهای مدرن، از فناوریهایی مانند VVT (زمانبندی سوپاپ متغیر) برای بهینهسازی عملکرد در دورهای مختلف موتور استفاده میشود.

منیفولد ورودی
این قطعه مجرایی است که هوا (یا مخلوط هوا و سوخت در موتورهای کاربراتوری) را به طور مساوی بین سیلندرهای مختلف توزیع میکند. منیفولدهای ورودی مدرن اغلب از پلاستیک ساخته میشوند تا سبکتر باشند و انتقال حرارت به هوای ورودی را کاهش دهند. برخی از آنها دارای طراحی متغیر هستند تا راندمان را در محدوده وسیعی از دور موتور بهینه کنند.
منیفولد خروجی
گازهای خروجی از هر سیلندر را جمعآوری کرده و به سمت سیستم اگزوز هدایت میکند. منیفولد اگزوز باید در برابر حرارت بسیار بالا مقاوم باشد، بنابراین معمولا از چدن یا فولاد ضدزنگ ساخته میشود. در بسیاری از خودروهای امروزی، منیفولد اگزوز به یک توربوشارژر متصل میشود.
سیستمهای کمکی؛ تضمینکننده عملکرد بهینه و پایدار
موتور برای کارکردی مطمئن و بادوام به سیستمهای پشتیبانیای نیاز دارد که جزوی از مهمترین انواع قطعات موتور هستند. این سیستمها از خرابی زودرس و آسیب دیدن قطعات اصلی جلوگیری کرده و اطمینان میدهند که موتور در دمای بهینه و با کمترین اصطکاک کار میکند.
سیستم روغنکاری
سیستم روغنکاری به عنوان یکی از مهمترین انواع قطعات موتور در خودروهای داخلی و خارجی بوده و شامل پمپ روغن، فیلتر روغن و مجاری روغن میشود. وظیفه این سیستم، کاهش اصطکاک و ساییدگی بین قطعات متحرک، خنککاری و تمیز کردن داخلی موتور است. پمپ روغن (خواه از نوع دندهای خواه از نوع پرهای) روغن را از کارتر مکش کرده و آن را تحت فشار به یاتاقانهای میللنگ، یاتاقانهای میل بادامک، دیواره سیلندر و سایر نقاط حیاتی میفرستد. فیلتر روغن نیز ناخالصیها و ذرات فلزی ناشی از سایش را از روغن جدا میکند.
سیستم خنککاری
سیستم خنککاری مانع گرم کم شدن بیش از حد موتور شده و شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات و مایع خنککننده میشود که حرارت اضافی را از بلوک سیلندر و سرسیلندر دفع میکند. واتر پمپ، مایع خنککننده را به گردش درمیآورد. این مایع پس از جذب حرارت از موتور، به رادیاتور رفته و توسط جریان هوا خنک میشود. ترموستات نقش کلیدی در رساندن سریع موتور به دمای کارکرد بهینه و حفظ آن دما دارد.
سیستم سوخترسانی
این سیستم متشکل از باک سوخت، پمپ بنزین، فیلتر سوخت و انژکتورها (یا کاربراتور) است که وظیفه انتقال، فیلتراسیون و پاشش سوخت به محفظه احتراق را بر عهده دارد. در سیستمهای انژکتوری مدرن، یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) دقیقا مقدار و زمان پاشش سوخت را بر اساس شرایط مختلف موتور کنترل میکند تا بهینهترین احتراق و کمترین آلایندگی حاصل شود.
سیستم جرقهزنی
در موتورهای بنزینی، این سیستم شامل باتری، کویل، وایر شمع و خود شمعها میشود که مسئول ایجاد جرقه با ولتاژ بالا در زمان مناسب برای احتراق مخلوط سوخت و هوا هستند. کویل، ولتاژ پایین باتری را به هزاران ولت افزایش میدهد. این ولتاژ بالا از طریق وایرها به شمعها رسیده و در شکاف بین الکترودهای شمع، یک جرقه قوی ایجاد میکند. زمانبندی دقیق جرقه نیز توسط ایسیو کنترل میشود.
سیستمهای افزاینده بازده؛ فراتر از طراحی پایه
با پیشرفت تکنولوژی، انواع قطعات موتور پیچیدهتری برای افزایش بازده و قدرت طراحی شدهاند. این سیستمها به موتور اجازه میدهند تا از یک حجم معین، قدرت بسیار بیشتری تولید کند. در واقع این قطعات، نسبت قدرت به وزن موتور را افزایش میدهند.

توربوشارژر و سوپرشارژر
این قطعات که تحت عنوان سیستمهای القای اجباری یا فشار بالا شناخته میشوند، با تزریق هوای فشرده بیشتر به داخل سیلندرها، قدرت و گشتاور خروجی موتور را به طور چشمگیری افزایش میدهند. توربوشارژر توسط گازهای اگزوز به حرکت درمیآید، در حالی که سوپرشارژر مستقیما توسط میللنگ نیرو میگیرد. توربوشارژر بازده بهتری دارد، زیرا از انرژی تلف شده اگزوز استفاده میکند، اما ممکن است تأخیر کوچکی در پاسخ گاز داشته باشد که به آن، لگ توربو میگوییم. سوپرشارژر فاقد تأخیر است، اما بخشی از قدرت موتور را برای چرخش مصرف میکند.
اینترکولر
این قطعه اغلب در کنار توربوشارژر یا سوپرشارژر استفاده شده و هوای فشرده و گرم شده توسط آنها را خنک میکند. هنگامیکه هوا فشرده میشود، دمایش بالا میرود. هوای گرم چگالی کمتری دارد، بنابراین مولکولهای اکسیژن کمتری در هر حجم از هوا وجود دارد. اینترکولر با خنک کردن هوا، چگالی آن را افزایش میدهد که به معنای ورود اکسیژن بیشتر به سیلندر و در نتیجه امکان احتراق قویتر و قدرت بالاتر است.
نتیجهگیری
موتور خودرو یک شاهکار مهندسی است که از همکاری دهها قطعه مختلف و چندین سیستم به هم پیوسته شکل گرفته است. همانطور که به طور مشروح بررسی شد، انواع قطعات موتور از بلوک سیلندر و میللنگ گرفته تا سوپاپها و سیستمهای پیچیدهای مانند توربوشارژر و مدیریت الکترونیکی، هر یک وظایفی حیاتی بر عهده دارند. عملکرد یک موتور به سلامت تکتک این اجزا و هماهنگی بیعیب و نقص بین آنها بستگی دارد. درک عملکرد و ارتباط تنگاتنگ آنها با یکدیگر، به ما کمک میکند تا اهمیت سرویسهای دورهای، استفاده از قطعات و روانکارهای باکیفیت و رانندگی صحیح را درک کنیم.
نگهداری پیشگیرانه و آگاهی از انواع قطعات موتور و نقش آنها، کلید دستیابی به حداکثر عملکرد، بازدهی سوخت، کاهش آلایندگی و طول عمر مفید این قلب تپنده خودروی شماست. این دانش نه تنها در زمان بروز مشکل، بلکه برای پیشگیری از مشکلات آینده نیز ابزاری ارزشمند محسوب میشود.





دیدگاهتان را بنویسید