admin_fariborz
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
8 بازدید

نحوه مراقبت از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو

نحوه مراقبت از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو

نحوه مراقبت از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو

هرساله و با آغاز فصل گرما، توجه رانندگان به سیستم خنک‌کننده موتور خودرو جلب می‌شود. این حقیقت که بسیاری از خودروهای حاضر در بازار ایران برای شرایط جوی کشورمان مناسب نیستند، بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل مراقبت از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو در ایران به دقت بیشتری نیاز دارد.

وظیفه سیستم خنک‌کننده موتور چیست؟

موتورهای درون‌سوز بر مبنای تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی فعالیت می‌کنند. بدیهی است که بخشی از این انرژی به گرما تبدیل می‌شود. گرما نقش حیاتی در موتورهای درون‌سوز دارد، چرا که روغن موتور و سایر روانکارها باید در دمای مطلوبی به گردش در بیایند. با این حال دمای بیش از حد نیز برای پیشرانه‌ها و قطعات داخلی خودرو مضر خواهد بود. به همین دلیل هر خودرو درون سوز به سیستم خنک‌کننده مجهز شده است.

سیستم‌های خنک‌کننده موتور از نوع آب خنک یا هوا خنک هستند. اکثر خودروهای درون‌سوز به سیستم‌های آب خنک مجهز هستند. وظیفه این سیستم جذب دما از پیشرانه و انتقال آن به خارج از خودرو است. مایع خنک‌کاری که کاربران آن را با نام‌هایی همچون ضدیخ و ضدجوش می‌شناسند، وظیفه انتقال حرارت به خارج از خودرو را برعهده دارد. برای خنک‌سازی این مایع نیز از فن‌های خنک کننده رادیاتور استفاده می‌شود. یک یا چند تسمه، وظیفه به حرکت درآوردن مایع خنک‌کننده بین رادیاتور و محفظه درونی موتور را برعهده دارند. وظیفه تعیین دمای مناسب برای فعالیت موتور نیز برعهده ترموستات است.

گام نخست، بازدید ظاهری

نخستین گام در مراقبت از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو، بازدید ظاهری این سیستم است. درب کاپوت را بالا بزنید و سیستم خنک‌کننده را بازدید کنید. رادیاتور را به دقت بررسی کنید تا از سالم بودن ظاهر آن اطمینان حاصل کنید. شلنگ‌های ورودی و خروجی به واترپمپ را نگاه کنید تا نشتی نداشته باشند. قطعات داخلی خودرو و زیر خودرو را نگاه کنید تا مطمئن شوید اثری از نشتی مایع خنک کننده مشاهده نمی‌شود.

گام دوم، چک کردن مایع خنک‌کننده

گام دوم در مراقبت از سیستم خنک‌کننده موتور خودرو، چک کردن دائمی مایع خنک‌کننده است. تبخیر به عنوان یک اصل فیزیکی و علمی، در مورد مایعات رخ می‌دهد و به همین دلیل بایستی در بازه‌های زمانی مختلف، مایع خنک‌کننده اتومبیل را چک کنید.

مایع خنک‌کننده روانکاری مهم‌ و تاثیرگذار در خودروهای درون‌سوز است که کمبود آن، خسارات جدی را به موتور وارد می‌کند. نکته‌ای که در مورد چک کردن مایع خنک‌کننده وجود دارد، نیاز به هواگیری است. در صورتی که رادیاتور بیش از حد خالی شده باشد، فضای خالی در آن با هوا پر می‌شود. بنابراین بهتر است تا در سرویس‌های دوره‌ای، از تعمیرکار بخواهید تا رادیاتور را هواگیری و پر کند.

گام سوم، بررسی فن

مایع خنک‌کننده خود به خود خنک نمی‌شود، بلکه این وظیفه فن‌ها است که آن را خنک نگه دارند. در صورتی که پس از افزایش دما فن‌ها وارد مدار نشوند، امکان وجود ایراد در سیستم سیم‌کشی آن‌ها وجود دارد. در این مواقع برای برطرف کردن ایراد بایستی به باطری‌ساز خبره مراجعه کنید. همچنین نحوه فعالیت ترموستات نیز باید در بازه‌های زمانی مختلف بررسی شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0