موتورسیکلتهای رویال انفیلد بیشتر به خاطر ظاهر سنتی و کلاسیک خود شناخته شدهاند و هرگز ادعای مدرنیته نداشتهاند. نسل اول هیمالیا یک ادونچر کند و قدیمی بود، ولی به سبب قابلیتهای آفرودی توانست جایگاه خاصی در بازار پیدا کند. نسل فعلی کماکان مشعل را به دست دارد، اما با قدرت و کاربردپذیری بیشتر. رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ تواناترین مدل آفرودی برند به حساب میآید که رقبا را به مبارزه در دل طبیعت دعوا میکند.
آزموده در هیمالیا برای فتح جاده و فراتر از آن
هر موتورسیکلت در شرایطی بهترین عملکرد را از خود نشان میدهد که پیشتر بارها در آن آزمایش شده است. برای تورر رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ رشتهکوه هیمالیا حکم زمین بازی را داشته که شامل برخی از چالشبرانگیزترین شرایط جادهای در جهان میشود؛ از جادههای شکسته و صعبالعبور گرفته تا هوای رقیق در ارتفاعات بالا، دمای سرد و تعداد زیادی گذر از رودخانه. بنابراین میتوان مطمئن بود که هیمالیا ۴۵۰ از عهده عمده موانع موجود در سرتاسر جهان برمیآید.
اما این ادعا تنها بر مبنای نام موتورسیکلت نیست. رویال انفیلد واقعا این موتورسیکلت را برای عملکرد عالی در آفرود طراحی کرده است. مدل هیمالیا ۴۱۱ قدیمی را به یاد دارید؟ یک موتور آفرود فوقالعاده بود که بااستعدادی تراکتورمانند از عهده زمینهای ناهموار برمیآمد. مدل جدید ۴۵۰ نیز این جذابیت را حفظ کرده و در عین حال پرفورمنس و ویژگیهای مدرن فراوانی به فرمول اضافه کرده است. رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ همچنان یک ادونچر همهکاره و توانمند به حساب میآید که روی سادگی موتورسواری تمرکز دارد. حداقل اکنون، هیمالیا میتواند همتراز با رقبای خود بایستد!

رویال انفیلد از طرق متعدد به چنین دستاوردی رسیده است که از جمله مهمترین آنها باید به کاربرد پیشرانه تک سیلندر مطیع ولی سرزنده و قدرتمند شرپا (Sherpa) اشاره کرد. این پیشرانه با شاسی پرفورمنس هریس و تعلیق کورس بلند شوورا جفت، و روی رینگهای ۲۱ و ۱۷ اینچی سوار شده است. در عین حال، موتورسیکلت ارگونومی خنثی و متعادلی داشته و از ارتفاع سواری نسبتا پایین و دستهفرمان عریض بهره میبرد.
نتیجه این پیکربندی، یک موتورسیکلت ادونچر و ماجراجویانه است که در باطن میتواند در زمینهای ناهموار پا به پای برخی ادونچرهای بزرگتر حرکت کند. رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ در جادههای معمولی نیز عملکردی عالی و رضایتبخش از خود نشان میدهد.
قدرت شرپا برای عبور از مسیرهای دشوار
نخستین پیشرانه رویال انفیلد که از فناوری خنکسازی مایع بهره میبرد، «شرپا» نام دارد. این نام، از گروه قومی ساکن منطقه هیمالیا گرفته شده که در مهارتهای کوهنوردی شهرت دارند. شرپا، اعتماد این برند به توانایی پیشرانه برای عبور از سختترین مسیرها را نشان میدهد. این پیشرانه مدرنتر از نسل قبلی بوده و مجهز به سیستم راید بای وایر، کورس پیستون کوتاه، نسبت تراکم بالا و حداقل لرزش است. حتی قدرت و گشتاور آن نیز با استانداردهای سگمنت مطابقت دارد.
ولی این مدرنیته چگونه در بیراهه نوردی توصیف میشود؟ پیشرانه بهکاررفته در رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ میتواند در محدوده ۲۵۰۰ دور در دقیقه به حداکثر گشتاور و قدرت برسد و به همین خاطر، یک پیشرانه بسیار انعطافپذیر در نظر گرفته میشود. این انعطافپذیری بالا، پاسخ گاز روان به همراه کشش مناسب در محدوده میانی را نتیجه میدهد.
گشتاور پایین تا متوسط این پیشرانه برای حرکت موتورسیکلت در اکثر شرایط با حداقل زحمت کافی است. طبق ادعای رویال انفیلد، پیشرانه شرپای جدید قادر است موتورسیکلت را از یک گودال شنی در ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا خارج کند.

در جاده، عملکرد پیشرانه نرم و قابل پیشبینی است. رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ اگرچه یک موتورسیکلت پرسرعت به حساب میآید، اما برخلاف مدل پرشتاب کیتیام 390 Adventure به نحوی آرامتر و متعادلتر عمل میکند. همچنین برخلاف مدل قدیمی هیمالیا، مدل ۴۵۰ میتواند بدن لرزشهای اضافی در سرعتهای بزرگراهی به مسیر خود ادامه دهد. پیشرانه این موتورسیکلت برای بازدهی سوخت ۳.۶ لیتر در هر صد کیلومتر بهینه شده است. بنابراین با باک ۱۷ لیتری، برد سوخت حدود ۴۵۰ مایل را (بسته به سبک رانندگی) حاصل میشود.
مشخصات پرفورمنس رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰
| نوع پیشرانه | تک سیلندر با فناوری خنکسازی مایع، DOHC |
| قطر سیلندر × کورس پیستون | ۸۴ × ۸۱.۵ میلیمتر |
| حجم | ۴۵۲ سیسی |
| نسبت تراکم | ۱۱.۵ به ۱ |
| قدرت | ۳۹.۵ اسب بخار در دورموتور ۸۰۰۰ |
| گشتاور | ۴۰ نیوتن متر در دورموتور ۵۵۰۰ |
| کلاچ | چندصفحهای، کلاچ اسلیپر |
| گیربکس | ۶ سرعته |
رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ با زیرساختی فراتر از اصول اولیه
شاسی دوقلوی رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ توسط هریس پرفورمنس طراحی شده و پایداری و هندلینگ بهتری نسبت به نسل قبلی دارد. این شاسی با تعلیق کورسبلند شووا همراه است که شامل کمکفنرهای USD در جلو و یک مونوشوک لینکشده با قابلیت تنظیم پیشبارگذاری در عقب میشود. هرچند انتظار میرفت تنظیمات بیشتری در تعلیق امکانپذیر باشد، اما سیستم فعلی به خودی خود عملکرد مناسبی دارد. چرخهای جلو و عقب ۲۱ و ۱۷ اینچی با پرههای سیمی، پیکربندی را کامل میکنند.
این زیرساختها در کنار یکدیگر، موتورسیکلتی عالی برای آفرود خلق کردهاند. شاسی به گونهای طراحی شده که سبک و مانورپذیر باشد، در حالی که ارتفاع صندلی را پایین و فاصله کف از زمین را بالا نگه میدارد. تعلیق تمام ناهمواریها را سرکوب کرده و لاستیکها حتی در شرایط لغزنده نیز چسبندگی مناسبی ارائه میدهند. رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ یک موتورسیکلت قابل پیشبینی و قابل دسترس است که بیراهه نوری را حتی برای موتورسواران مبتدی آسان میکند و دروازهای عالی به سمت دنیای ماجراجویی باز میکند. حتی محل ورودی هوا نیز در ارتفاع بالا قرار گرفته تا قابلیت عبور از آب را بهبود بخشد!
با وجود تمام این مزایا، نمیتوان از وزن نسبتا بالای هیمالیا ۴۵۰ چشمپوشی کرد. برای مقایسه، رقیب مستقیم این موتورسیکلت یعنی کیتیام 90 Adventure R حدود ۳۱ کیلوگرم وزن پایینتری دارد. بنابراین پس از زمین خوردن ۴۵۰، بلند کردن آن ممکن است به دو کمر و چهار پا نیاز داشته باشد! با این وجود، رویال انفیلد توانسته هندلینگ موتورسیکلت را سبک نگه دارد و سنگینی تنها در حالت سکون احساس میشود. تکمیلکننده این پکیج، سیستم ترمز ByBre روی هر دو چرخ است که قدرت ترمزگیری مناسبی ارائه میدهد.
مشخصات شاسی رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰
| نوع فریم | فولادی، لولهای دوقلو |
| تعلیق جلو | ۴۳ میلیمتری USD با کورس ۲۰۰ میلیمتر |
| تعلیق عقب | مونوشوک لینکشده، با قابلیت تنظیم پیشبارگذاری با کورس ۲۰۰ میلیمتر |
| وزن خشک | ۱۸۱ کیلوگرم |
| وزنتر | ۱۹۶ کیلوگرم |
| تایر جلو | 90/90-21 |
| تایر عقب | 140/80R17 |
طراحی ارگونومیک برای راحتی در مسیرهای آفرود و مسافتهای طولانی
درست به عنوان یک هیمالیا، مدل ۴۵۰ ظاهری کاملا متمایز از هر محصول دیگری در بازار دارد. طراحی آن نه از حشرات الهام گرفته و نه از فیلمهای علمی تخیلی، بلکه روی مینیمالیسم و عملکرد متمرکز است که به آن ظاهری بسیار خشن و کاربردی میبخشد. به عنوان مثال، مهارهایی در دو طرف مخزن سوخت تعبیه شده تا در هنگام زمین خوردن، از این قطعه حیاتی محافظت کنند. این مهارها همچنین امکان نصب گالن، کیف یا ساک اضافی برای سفرهای طولانی را فراهم میکند.
به طور مشابه، انتهای باریک موتورسیکلت دارای چراغ عقب و راهنماهای یکپارچه است که هم وزن را کاهش میدهد و هم جلوه ساده و تمیزی در قسمت عقب به وجود میآورد. این یک برداشت هوشمندانه از سادگی است که در میان سایر ادونچرهای مدرن برجسته به نظر میرسد.

رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ بابت طراحی کاربردی خود، راحتی ارگونومیک را فدا نکرده است. باک سوخت و صندلی قابل تنظیم باریک هستند و به راننده امکان میدهند در هنگام خزیدن از میان مسیرهای چالشبرانگیز، چسبندگی محکمی با زمین داشته باشید. با افزایش سرعت، پدالهای پا حس اطمینان را ایجاد میکند، دستهفرمان قدرت مانوردهی را بهبود میبخشد و باک سوخت به زانوهای راننده میچسبد تا نقطه اتکایی برای وی باشد. این جنبهها بیانگر یک سواری راحت هستند و به گفته رویال انفیلد، برای یک سفر پنجروزه کفایت میکنند.
امکانات و تجهیزات رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰
در مقایسه با رقبای پیشرفتهتر، هیمالیا ۴۵۰ با پکیج فناوری خود رویکردی مینیمال در پیش گرفته است. با این حال، اصول اولیه را به خوبی رعایت میکند. نقطه قوت این موتورسیکلت در بخش امکانات، پنل «تریپر» است که هدایت کامل مسیر را روی یک نمایشگر دایرهای با پلتفرم گوگل مپ نشان میدهد. دیگر نیازی به تکیه بر سیستمهای ناوبری گیجکننده نیست. این نمایشگر امکان اتصال گوشی همراه و کنترل موسیقی و تماسها را نیز فراهم میکند. همچنین دارای کنترل جویاستیک روی سوئیچگیر سمت چپ، سیستم ABS با قابل فعال و غیرفعال سازی و حالات مختلف رانندگی است.
تجهیزات جانبی متنوعی برای این موتورسیکلت عرضه شده که از جمله آنها میتوان به محافظ موتور، محافظ دست، بادگیر بزرگتر، گزینههای بیشتر صندلی و گلگیر و صندلی رالی اشاره کرد. به گفته رویال انفیلد، هیمالیا۴۵۰ هیچچیز غیرضروری و هر آنچه لازم است، ارائه میدهد.
رویال انفیلد هیمالیا ۴۵۰ رویکردی مینیمال به سفرهای ماجراجویانه دارد و به جای انباشتن ویژگیهای متعدد، بر تکمیل اصول اولیه تمرکز دارد. نتیجه، یک موتورسیکلت همهکاره و همهجارو فوقالعاده است که استعداد خاصی در بیراهه نوردی داشته و قابلیت انجام هر کاری را دارد، از ترددهای روزمره گرفته تا تورینگ و فراتر از آن!





دیدگاهتان را بنویسید