مقدمه
سفر با موتورسیکلت دیگر یک مفهوم انتزاعی و ناشدنی نیست. در حال حاضر کانسپت جدیدی در حوزه موتورسیکلتسازی به وجود آمده که به ایده حرکت در مسیرهای مختلف اشاره میکند. بیراههنوردی معمولاً بهوسیله موتورسیکلتهای اسپرت انجام میشود و این مدلها هنوز هم بهترین گزینه برای آفرود هستند، ولی در باقی زمینهها عملکرد ضعیفی از خود نشان میدهند. اینجاست که موتورسیکلتهای ادونچر و ماجراجویانه وارد ماجرا میشوند. این مدلها طراحی پیچیدهای دارند و به همین خاطر هزینه ساخت آنها بالا است. بااینوجود به دلیل کاربردپذیری بالا، ادونچرها بسیار محبوب هستند. همین موضوع باعث شده تولیدکنندگان بزرگ لااقل یک موتورسیکلت ادونچر باقیمت اقتصادی در سبد محصولات خود داشته باشند. در این مقاله، نگاهی به ارزانترین موتورسیکلتهای ادونچر از تمام برندهای محبوب خواهیم داشت.
هارلی دیویدسون Pan America Special باقیمت ۱۹۹۹۹ دلار
در دورهای که بازار موتورسیکلتهای ادونچر درحالرشد و بازار سگمنتهای دیگر در حال کوچکشدن است، هارلی دیویدسون با معرفی پن آمریکا، از یک ادونچر عالی رونمایی کرد و جهان را در شگفتی فروبرد. ارزش و قیمت موتورسیکلت با یکدیگر همخوانی دارند و در واقع پن آمریکا شامل ویژگیهای ممتازی میشود که در مدلهای گرانتر جاسازی شده است، اما باقدرت کمتر. این ماشین دوچرخ از موتور دو سیلندر ۱۲۵۰ سیسی استفاده میکند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور به وجود میآورد و به گیربکس ۶سرعته متصل است.
دوکاتی Multistrada V2 باقیمت ۱۵۹۹۵ دلار
مولتی استرادا V2 یک موتورسیکلت ادونچر – تورینگ است هرچند بهعنوان یک مدل ادونچر در بازار به فروش میرسد. این موتورسیکلت از قابلیت آفرود و بیراههنوردی برخوردار بوده و به همین خاطر قیمت بیشتری نسبت به DesertX دارد. از لحاظ طراحی هیچ ایراد و انتقادی به مولتی استرادا وارد نیست. با اینکه اکثر موتورسیکلتهای ادونچر، ابتدا قابلیت و کاربرد و سپس ظاهر را در اولویت قرار میدهند، دوکاتی به نحوی مولتی استرادا را طراحی کرده که کاربردپذیری تابع شکل و ظاهر باشد. این موتورسیکلت با داشتن تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، میتواند از پس مسیرهای آفرودی کوتاه برآید. شاسی جدید راننده را ترغیب میکند تا در هنگام سواری روی جاده آسفالت با کمی پیچوخم، مهارت خود را آزمایش دهد. موتور دو سیلندر مولتی استرادا با حجم ۸۹۰ سیسی، ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشته و حداکثر گشتاور آن به ۹۲ نیوتن متر میرسد.
آپریلیا Tuareg 660 باقیمت ۱۲۲۹۹ دلار
ارزانترین موتورسیکلت ادونچر از برند آپریلیا، توارگ ۶۶۰ نام دارد که عدد ۶۶۰ به حجم موتور آن اشاره میکند. با وزن ۲۵۰ کیلوگرم، توارگ به طور خاص در کلاس ادونچرهای وزن متوسط میدرخشد. بهعنوان محصولی از آپریلیا، توارگ به پیشرفتهترین تجهیزات الکترونیکی مجهز بوده و در طول سالها توانسته جایگاه خود را در لیست تواناترین موتورسیکلتهای آفرودی ادونچر حفظ کند. با اینکه توارگ ۶۶۰ کمی گرانتر از رقبای اصلی خود است، ولی اگر به ارزش واقعی آن دقت کنید، متوجه برتری موتورسیکلت ایتالیایی خواهید شد. به همین دلیل، آپریلیا لزومی ندیده توارگ را بهروزرسانی کند و این موتورسیکلت از زمان عرضه تا کنون تغییر خاصی نکرده است. پیشرانه دو سیلندر با چیدمان موازی و سیستم خنکسازی مایع، وظیفه تأمین قوای محرکه را بر عهده دارد. این موتور ۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند.
تریومف Tiger 850 Sport باقیمت ۱۲۲۹۰ دلار
تایگر ۸۵۰ اسپرت را نمیتوان یک ادونچر ۵۰-۵۰ در نظر گرفت. بااینحال این موتورسیکلت مخصوص آن دسته افرادی است که زمان بیشتری را در جاده سپری میکنند و هرازگاهی سرعت را به حداکثر میرسانند. این موتورسیکلت همچنین گزینه ایدهآل برای رانندگان کوتاهقد است، چون یکی از کمارتفاعترین زین های استاندارد را در بین ادونچرهای وزن متوسط دارد. تایگر ۸۵۰ از موتور ۸۸۸ سیسی ۳ سیلندر خطی استفاده میکند که قدرت و گشتاور آن به ترتیب، ۸۴ اسب بخار و ۸۱ نیوتن متر است.
یاماها Tener 700 باقیمت ۱۰۹۹۹ دلار
جای تعجب دارد که در سبد محصولات یاماها هیچ مدل ادونچر ارزانقیمت و سطح پایینی دیده نمیشود. شرکت ژاپنی سازنده تقریباً تمام مدلهای پایه است و وجود دستکم یک ادونچر اقتصادی در بین محصولات متنوع انتظار چندان زیادی نیست. درهرصورت، باقیمت حدوداً ۱۱ هزار دلار، میتوان تنر ۷۰۰ را به لیست موتورسیکلتهای ارزانقیمت از برندهای مطرح اضافه کرد. جدیدترین مدل تنر به پیشرانه دو سیلندر با چیدمان موازی مجهز است و با حجم ۶۸۹ سیسی، میتواند ۷۳ اسب بخار قدرت و ۶۸ نیوتن متر گشتاور به وجود آورد. این ماشین دوچرخ همچنین به سبب بهرهمندی از ویژگیهای تکنولوژیکی مثل پنل TFT بزرگ، طرفداران بسیاری به دست آورده است.
سوزوکی V-Storm 650 باقیمت ۹۲۹۹ دلار
سوزوکی تا جایی که توانسته از پلتفرم قدیمی وی – استورم ۶۵۰ بهره گرفته است. درحالیکه تولیدکنندگان دیگر معمولاً مدلهای جایگزین را ارائه میدهند، این شرکت ژاپنی تمایل دارد موتورسیکلتهای قدیمیتر را بهعنوان گزینههای اقتصادی حفظ کند، البته تا جایی که خریدار داشته باشند. وی استورم ۶۵۰ یکی از ارزانترین موتورسیکلتهای ادونچر از برند سوزوکی است که قوای محرکه خود را از یک پیشرانه دو سیلندر ۶۴۵ سیسی میگیرد. این پیشرانه ۶۹ اسب بخار قدرت داشته و نهایت گشتاور آن به ۶۹ نیوتن متر میرسد.
کیتیام 390 Adventure باقیمت ۷۵۹۹ دلار
یکی دیگر از ارزانترین موتورسیکلتهای ادونچر در بازار، متعلق به شرکت KTM بوده و با نام ۳۹۰ ادونچر شناخته میشود. باتوجهبه این نام میتوان ظرفیت پیشرانه این موتور و پرفورمنس آن را حدس زد. پیشرانه ۳۷۳ سیسی با تنها یک محفظه احتراق، ۴۴ اسب بخار قدرت و ۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و دوچرخ کیتیام را به حرکت میاندازد. برای یک مدل ادونچر، این ارقام کفایت میکنند، هرچند استایل جذاب و جسورانه نیز نقش مؤثری در افزایش تمایل مشتری به خرید دارد. ازاینگذشته، ۳۹۰ ادونچر شامل تجهیزات متنوعی میشود و قابلیتهای آفرودی آن تحسینبرانگیز است.
هوندا NX500 باقیمت ۷۳۹۹ دلار
به همان اندازه که کیتیام برای آفرود بازها و بیراهه نوردان جذاب است، طرفداران رانندگی روی مسیر آسفالت نیز به سمت هوندا کشیده میشوند. با ارتفاع سواری مناسب و سازگار با قد و قوارههای مختلف، قدرت قابلکنترل و اطمینانپذیری بسیار بالا، محصولات هوندا معمولاً هیچ خریداری را پشیمان نمیکنند. این موضوع در مورد مدل NX500 نیز صادق است. جدیدترین مدل این موتورسیکلت دستخوش تغییراتی شده و حالا با ظاهر جذابتری در بازار به فروش میرسد. انایکس۵۰۰ به پیشرانه دو سیلندر ۴۷۱ سیسی مجهز است که دمای آن بهوسیله سیستم خنکسازی مایع تنظیم شده و میتواند ۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۳ نیوتن متر گشتاور آزاد کند.
کاوازاکی Versys-X 300 باقیمت ۶۱۹۹ دلار
ورسیس ایکس ۳۰۰ ارزانترین موتورسیکلت ادونچر برند ژاپنی کاوازاکی است که یک واقعیت تلخ در مورد آن وجود دارد. این موتورسیکلت در مسیرهای آفرودی نمیتواند با مدلهای هم قیمت مثل سیاف موتو bex 450 و رویال انفیلد Himalayan 450 رقابت کند. ورسیس ایکس ۳۰۰ همچون دو موتور دیگر قادر است به حداکثر سرعت در بزرگراه دست پیدا کند، اما نه برای مدت طولانی. هر چه باشد رقبای موتورسیکلت کاوازاکی ویژگیهای بیشتری برای عرضه دارند.
بامو G 310 GS باقیمت ۵۶۹۵ دلار
در برههای از زمان، BMW فاصله خود از بازار موتورسیکلتهای سطح پایین را حفظ کرده بود. اما بهتدریج متوجه شد که تمایل مشتریان به خرید مدلهای ارزانقیمت از بین نمیرود. شرکت آلمانی از برندهای دیگر عقبافتاده بود و برای حل مشکل به سراغ TVS Motors رفت تا با همکاری این شرکت، چند موتورسیکلت اقتصادی با موتور کمحجم را به سبد محصولات خود اضافه کند. یکی از بهترین مدلهای حاصل از این اقدام، G 310 GS است که حدود ۳۸۶ کیلوگرم وزن دارد و به پیشرانه تکسیلندر ۳۱۳ سیسی با خروجی ۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۷ نیوتن متر گشتاور مجهز است.
رویال انفیلد Himalayan باقیمت ۵۴۴۹ دلار
هیمالیا ۴۱۱ دیگر تولید نمیشود، ولی هنوز روی سایت فروش رویال انفیلد قرار دارد. هیمالیا، مدلی است که پس از دههها انزوا، رویال انفیلد را به صنعت موتورسیکلت بازگرداند. شاید هیمالیا شروع بدی داشته، ولی حالا بهعنوان یک کلاسیک فرقهای شناخته میشود. آخرین موتورسیکلتی که با نام هیمالیا در بازار یافت میشود، به یک پیشرانه تکسیلندر مجهز است که ۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۳ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتورسیکلت حتی بهوسیله سیستم خنکسازی بادی خنک میشود، بااینحال هرگز طرفداران خود را از دست نداده است. موتورسیکلتی که بهعنوان جایگزین هیمالیا معرفی شده، تنها ۳۵۰ دلار گرانتر است.
دیدگاهتان را بنویسید