ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
2 هفته پیش
.
23 بازدید

پانیگاله V4 قدرتمندترین موتورسیکلت دوکاتی در سال ۲۰۲۵

پانیگاله V4 قدرتمندترین موتورسیکلت دوکاتی در سال ۲۰۲۵

عبارت ارزش در برابر پول، معمولا ارتباطی با برند های‌پرفورمنس دوکاتی ندارد. موتورسیکلت‌های اسپرت دوکاتی در مسابقات مختلف ازجمله سوپربایک و موتوجی‌پی، رقبا را به زانو درمی‌آورند و با سربلندی از رینگ خارج می‌شوند. با این حال، بادهای تغییر وزیده‌اند و به نظر می‌رسد نسل جدید موتورسیکلت‌های اسپرت این برند، کاربری و ارزش را بسیار جدی‌تر از گذشته در نظر گرفته‌اند. در میان آن‌ها، یک مدل در صدر قرار دارد که بیشترین میزان اسب بخار را به ازای هر دلار ارائه می‌دهد و قدرتمندترین موتورسیکلت دوکاتی در سال ۲۰۲۵ به حساب می‌آید. درباره دوکاتی پانیگاله V4 صحبت می‌کنیم!

قدرتمندترین موتورسیکلت دوکاتی در سال ۲۰۲۵

خانواده پانیگاله، مانند هر سری موتورسیکلت اسپرت دیگر با قیمت بالایی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد، چون با فناوری‌های پیشرفته ساخته شده‌اند. از متریال سبک برای کاهش وزن گرفته تا تجهیزات الکترونیکی که به طعنه باعث افزایش وزن شده، ولی به سبب کنترل بهتر، سرعت موتورسیکلت را بهبود می‌بخشند، همه‌چیز باعث شده مدل‌های پانیگاله قیمت بالایی داشته باشند.

با این حال، دوکاتی اکنون یک تمایز آشکار بین پانیگاله‌های وزن متوسط و لیتری قائل شده است. در حالی که پانیگاله‌های بزرگ‌تر مثل V4 و V4 R، هیولاهایی با نفس ‌آتشین باقی می‌مانند که می‌خواهند تمام روز به پیچ‌ها حمله کنند، پانیگاله V2 جایی بین پانیگاله ۹۵۹ قدیمی و سوپراسپرت قرار دارد. به عنوان یک پانیگاله، اگرچه V2 مدلی آرام به نظر می‌رسد، اما به‌اندازه کافی تهاجمی است تا در پیست مسابقه سرگرم‌کننده باشد. کاهش وزن و پیچیدگی باعث شده V2 سرعت بالایی به دست آورد.

با تمام این اوصاف، پانیگاله V4 همچنان قدرتمندترین موتورسیکلت دوکاتی در سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته می‌شود. موتور دور بالای این مدل عملکردی منحصر به فرد از خود نشان می‌دهد و بیشترین اسب بخار را در ازای هر دلار به وجود می‌آورد. شاید نسخه‌های S قیمت بالاتری نسبت به دوکاتی پانیگاله V4 داشته باشند، ولی این گرانی به سبب بهره‌مندی از تجهیزاتی همچون سیستم تعلیق الکترونیکی حاصل شده است که تأثیری روی قدرت آن‌ها ندارد.

پانیگاله V4

مقایسه V2 و V4 از لحاظ نسبت قدرت به دلار

مدل V2 یک موتورسیکلت ۱۲۰ اسب بخاری است که حدود ۱۶۵۰۰ دلار قیمت دارد. بنابراین هر اسب بخار حدود ۱۳۷.۵ دلار بها دارد. به بیان بهتر، در ازای هر دلار، ۰.۰۰۷۲ اسب بخار از موتورسیکلت خارج می‌شود. این در حالی است که دوکاتی پانیگاله V4 با قیمتی حدود ۲۷۰۰۰ به فروش می‌رسد و پیشرانه آن می‌تواند ۲۰۹ اسب بخار قدرت تولید کند؛ یعنی ۱۲۹ دلار در ازای هر اسب بخار، یا ۰.۰۰۷۷ اسب بخار در ازای هر دلار. نسخه V4R نیز عملکردی مشابه با V4‌ معمولی دارد، اما قیمت آن ۴۵۴۹۵ دلار است.

پیشرانه دوکاتی پانیگاله V4

پیشرانه جدید چهار سیلندری که به پانیگاله V4 قدرت می‌بخشد، یک نمونه منحصر به فرد و ویژه به حساب می‌آید، چون تنها پیشرانه چهارسیلندر است که ضمن حفظ سیستم سوپاپ‌دار دسمودرومیک، از یک میل‌لنگ دوار مخالف برای هندلینگ بهتر در سرعت‌های بالا استفاده می‌کند. این پیشرانه ۱۱۰۳ سی‌سی حجم داشته و قدرت آن به ۲۰۹ اسب بخار می‌رسد.

پانیگاله V4

پیشرانه دوکاتی پانیگاله V4 تمام فناوری‌هایی را که از یک موتور اسپرت پیشرفته انتظار می‌رود، در خود جای داده است، از جمله دو انژکتور برای هر سیلندر، بدنه گاز بیضی‌شکل، سیستم ورودی هوا با طول متغیر و قابلیت غیر فعال‌سازی ردیف سیلندرهای عقب. همچنین به لطف زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، گشتاور قابل ملاحظه‌ای به وجود می‌آید. پدال گاز برقی و IMU شش‌محوره، کنترل مورد انتظار از یک موتورسیکلت اسپرت آماده پیست را ارائه می‌دهند.

از این گذشته، دوکاتی پانیگاله V4 از کوییک شیفتر ۲.۰ (DQS 2.0) بهره می‌گیرد که امکان تعویض دنده بالا و پایین بدون کلاچ را فراهم می‌آورد. نسل اول این کوئیک شیفتر که روی پانیگاله ۹۵۹ نصب بود، چنین قابلیتی نداشت. جعبه‌دنده شش‌سرعته، قدرت را از طریق یک زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌کند.

مشخصات پیشرانه پانیگاله V4

پیکربندی پیشرانه دسمودرمیک استراداله با چهار سیلندر ۹۰ درجه، سیستم خنک‌سازی مایع، DOHC، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، ریل سوپاپ دسمودرمیک، میل‌لنگ با چرخش مختلف
حجم ۱۱۰۳ سی‌سی
قطر سیلندر × کورس پیستون ۸۱ × ۵۳.۵ میلی‌متر
نسبت تراکم ۱۴ به ۱
قدرت ۲۰۹ اسب بخار در دورموتور ۱۲۷۵۰
گشتاور ۱۲۱ نیوتن متر در دورموتور ۱۱۲۵۰
سیستم سوخت‌رسانی تزریق سوخت الکترونیکی
انتقال قدرت گیربکس ۶ سرعته دستی، کلاچ اسلیپر هیدرولیکی، کوییک شیفتر ۲.۰ انحصاری دوکاتی
فاینال درایو زنجیر

 

شاسی منحصر به فرد پانیگاله V4

پانیگاله V4 در زمینه شاسی در کلاس خود بی‌رقیب است. سازندگان این مدل به اندازه‌ای به دنبال کاهش وزن بوده‌اند که موتور نه‌تنها یک عضو تحت تنش در فریم، بلکه عملا خود فریم است. یک «قاب جلویی» از جنس آلیاژ آلومینیوم مستقیما به موتور پیچ شده که محل استقرار دوشاخ‌های جلو، دسته‌فرمان و فیرینگ جلو را تعیین می‌کند. به طور مشابه، زیرفریم و بازوی شناور نیز مستقیما به موتور متصل شده‌اند تا وزن به حداقل برسد. نقطه‌ضعف این طراحی، سرویس دشوار سوپاپ‌های دسمو است که برای انجام آن می‌بایست کل موتورسیکلت باز شود.

پانیگاله V4

استفاده از قطعات درجه‌یک در سایر بخش‌های دوکاتی پانیگاله V4 ادامه دارد. سیستم تعلیق شامل دوشاخ‌های جلویی شووا و یک کمک‌فنر ساچ در قسمت می‌شود که هر دو کاملا قابل تنظیم هستند. ترمزها توسط برمبو تأمین شده‌اند که شامل دو دیسک نیمه‌شناور ۳۳۰ میلی‌متری در جلو به همراه کالیپرهای مونوبلوک Hypure برای بخش جلویی می‌شود. سیستم ABS کورنینگ بوش همچنین امکان استفاده از ترمزهای لینک شده را فراهم می‌آورد. بنابراین پانیگاله بدون توجه به کاربرد اهرم ترمز توسط راننده، نیروی ترمز را به طور بهینه در هر دو انتها توزیع می‌کند.

واحد IMU شش‌محوره نیز امکان عملکردهای حساس به زاویه انحراف را فراهم می‌سازد. کلیه اقدامات انجام‌شده در راستای کاهش وزن باعث شده وزن موتورسیکلت با احتساب کلیه مایعات در حال گردش به‌جز سوخت، به ۱۹۱ کیلوگرم برسد.

مشخصات شاسی دوکاتی پانیگاله V4

شاسی فریم جلویی از جنس آلیاژ آلومینیومی، پیشرانه به عنوان عضو تحت تنش، بازوی شناور دوطرفه آلومینیومی
تعلیق جلو دوشاخ‌های جلویی معکوس BPF شووا ۴۳ میلی‌متری قابل تنظیم با کورس ۱۲۴ میلی‌متر
تعلیق عقب یک شوک ساچ قابل تنظیم با کورس ۱۳۰ اینچ
چرخ جلو 120/70ZR17
چرخ عقب 200/60R17
ترمز جلو دو دیسک نیمه شناور ۳۳۰ میلی‌متری با کالیپرهای ثابت چهار پیستونی مونوبلوک هایپیور برمبو، ترمزهای لینک‌شده
ترمز عقب دیسک ۲۴۵ میلی‌متری با کالیپر ثابت دو پیستونی، ترمزهای لینک‌شده
ظرفیت باک سوخت ۱۷ لیتر
فاصله میان محوری ۱۴۸۶ میلی‌متر
زاویه چرخ جلو نسبت به عمود (Rake) ۲۴ درجه
فاصله افقی بین محور فرمان و نقطه تماس تایر با زمین (Trail) ۹۸ میلی‌متر
ارتفاع سواری ۸۵۱ میلی‌متر
وزن ۱۹۱ کیلوگرم

 

تجهیزات دوکاتی پانیگاله V4

همانند پانیگاله V2، مدل V4 نیز برای تبدیل شدن به یک موتورسیکلت کامل و کاربردی به چندین آپشن اضافی نیاز دارد. این موتورسیکلت در حالت استاندارد با تجهیزات متنوعی عرضه شده که شامل نمایشگر ۶.۹ اینچی TFT با وضوح بالا، حالات مختلف رانندگی و قدرت، سیستم مداخله فعال ایمنی از طریق DVO با قابلیت‌های کنترل تک‌چرخ، کنترل کشش، کنترل لغزش، کنترل ترمز موتور، لانچ کنترل و محدودکننده سرعت، دمپر فرمان ساچ و کوییک شیفتر DQS 2.0 می‌شود.

با این حال، کروز کنترل، سیستم نظارت بر فشار باد تایر، ناوبری، اتصال بلوتوث، سیستم ضدسرقت، پورت شارژ USB  و همین‌طور سیستم ثبت داده‌های رانندگی دوکاتی برای کاربرد در پیست، آپشن‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها مستلزم خریداری و نصب روی موتورسیکلت است.

پانیگاله V4

رقبای قدرتمندترین موتورسیکلت دوکاتی

دوکاتی، به عنوان یک برند ممتاز، قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها دارد. همچنین بودجه زیادی را برای مواردی مانند شاسی منحصربه‌فرد و ویژگی‌هایی مانند غیرفعال‌سازی ردیف سیلندرهای عقب هزینه کرده است. بنابراین جای تعجب نیست اگر موتورسیکلت‌های دیگری در این رده وجود داشته باشند که نسبت اسب بخار به دلار بهتری ارائه ‌دهند.

موتورسیکلت‌های متعددی مانند نسخه پایه CBR1000RR ABS هوندا در بازار یافت می‌شوند که علیرغم قدرت و قیمت پایین‌تر، عملکردی عالی به نمایش می‌گذارند. با این وجود، دوکاتی پانیگاله V4 با دو حریف قدرتمند رقابت می‌کند که هر دو اروپایی هستند؛ بی‌ام‌و S1000 RR و در جایگاهی بالاتر از آن، آپریلیا RSV4.

جدول مقایسه مشخصات پانیگاله V4 با رقبا

مشخصات پانیگاله V4 آپریلیا RSV4 بی‌ام‌و S1000RR هوندا CBR1000RR ABS
قیمت ۲۶۸۸۵ دلار ۱۹۴۹۹ دلار ۱۸۹۹۵ دلار ۱۷۲۹۹ دلار
پیشرانه ۴ سیلندر ۹۰ درجه ۴ سیلندر ۶۵ درجه ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
حجم ۱۱۰۳ سی‌سی ۱۰۹۹ سی‌سی ۹۹۹ سی‌سی ۹۹۸ سی‌سی
قدرت ۲۰۹ اسب بخار در دورموتور ۱۲۷۵۰ ۲۲۰ اسب بخار در دورموتور ۱۳۰۰۰ ۲۰۵ اسب بخار در دورموتور ۱۳۰۰۰ ۱۸۳ اسب بخار در دورموتور ۱۳۰۰۰
گشتاور ۱۲۱ نیوتن متر در دورموتور ۱۱۲۵۰ ۱۲۷ نیوتن متر در دورموتور ۱۰۸۰۰ ۱۱۳ نیوتن متر در دورموتور ۱۱۰۰۰ ۱۰۴ نیوتن متر در دورموتور ۱۲۵۰۰
نسبت اسب بخار به دلار (هرچه کمتر، بهتر) ۱۲۹ دلار برای هر واحد ۸۸.۶ دلار برای هر واحد ۹۲.۷ دلار برای هر واحد ۹۴.۵ دلار برای هر واحد
مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0