ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
44 بازدید

نگاهی به پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

نگاهی به پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته زمانی قاتلان اتوبان‌ها و سلاطین پیست‌های مسابقه بودند و امروز با قیمتی کمتر از برخی خودروهای اقتصادی به فروش می‌رسند. این مدل‌های کاربردی در دوران خود هایپرکارها را به چالش می‌کشیدند و در عین حال، فضایی مناسب برای آسایش اعضای خانواده فراهم می‌آوردند. آن‌ها با اسب بخارهای سرسام‌آور، شتاب نفس‌گیر و قیمت‌های شش‌رقمی، حسادت علاقه‌مندان را برمی‌انگیختند.

به لطف استهلاک و اندکی ترس از هزینه‌های نگهداری، امروزه می‌توان این ماشین‌های شگفت‌انگیز را به قیمت یک هاچبک‌های کامپکت جدید خریداری کرد. به بیان بهتر، پرشتاب ترین سدان‌ها در دهه گذشته به طور متوسط با قیمت ۳۰ هزار دلار در بازار یافت می‌شوند. در این مقاله از ایستگاه، به معرفی سدان‌های اسپرت سریع جهان از سال ۲۰۱۵ می‌پردازیم که اکنون به طور شوکه کننده‌ای مقرون ‌به‌صرفه هستند.

آئودی S8 (D4) با قیمت کارکرده ۲۴۷۰۸ دلار

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

لیست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته را با S8 آئودی آغاز می‌کنیم که توانسته تست یک‌چهارم مایل را در مدت‌زمان تقریبا ۱۲ ثانیه و سرعت نزدیک به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت انجام دهد. این ارقام برای یک لیموزین لوکس ۲۰۰۰ کیلوگرمی چشمگیر و تحسین‌برانگیز هستند. آئودی S8 با فرمان‌پذیری دقیق و تعلیق به‌خوبی تنظیم‌شده، عملکردی همچون سدان‌های کوچک‌تر و سبک‌تر را ارائه می‌داد. پیشرانه توئین توربوشارژ قدرتمند جایگزین موتور V10 پرآوازه نسل قبل شده و سیستم چهارچرخ ‌محرک کواترو، S8 را به یک قاتل هایپرکار در تمام شرایط آب‌ و هوایی تبدیل کرده بود.

امروزه نمونه‌های اولیه S8 D4 حول و حوش ۳۰۰۰۰ دلار قیمت دارند که کمتر از یک مدل پایه A4 جدید است. نمونه‌های کارکرد بالا را می‌توان با کمتر از ۲۰ هزار دلار خریداری کرد، در حالی که نمونه‌های سالم، کم‌کارکرد و اورجینال این سدان آلمانی ارزش خود را حفظ کرده‌اند و قیمت‌های درخواستی آن‌ها نزدیک به ۵۰ هزار دلار است.

مشخصات آئودی S8

پیشرانه ۴ لیتری توئین توربوشارژ ۸ سیلندر
قدرت ۵۸۹ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت

 

بی‌ام‌و M5 (F10) با قیمت کارکرده ۳۰۳۵۶ دلار

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

در سال ۲۰۱۵، بی‌ام‌و F10 M5 به عنوان یکی از سریع‌ترین سدان‌های جهان شناخته می‌شد. نشریات مختلف در آن زمان از M5 به عنوان سدان چهاردری یاد می‌کردند که قوانین فیزیک را بازنویسی می‌کند و جای تعجب نیست که نام خودرو در لیست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته دیده شود. پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوشارژ این مدل (در نسخه کامپتیشن) با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاور فراوان، عملکردی خیره‌کننده ارائه می‌داد.

ولی استهلاک، بی‌رحم است امروزه می‌توان یک F10 M5 اولیه را با کمتر از ۲۵۰۰۰ دلار خریداری کرد، در حالی که قیمت خودرو در هنگام عرضه بیش از ۹۰ هزار دلار بود. البته باید انتظار هزینه‌های نگهداری قابل توجه به سبب پیچیدگی‌های فنی این خودروی آلمانی را نیز داشت. نمونه‌های کم‌کارکرد و جدیدتر M5 در نسخه کامپتیشن ارزش خود را نسبتا حفظ کرده‌اند و قیمت‌ درخواستی آن‌ها بالای ۴۰۰۰۰ دلار است.

مشخصات بی‌ام‌و M5

پیشرانه ۴.۴ لیتری توئین توربوشارژ ۸ سیلندر
قدرت ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۷۸ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت بیش از ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت (پکیج M Drive)

کادیلاک CTS-V (نسل دوم) با قیمت کارکرده ۳۰۰۰۰ دلار

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

کادیلاک برای نسل دوم CTS-V فناوری سوپرشارژ را به موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر اضافه کرد و باعث شد این خودرو به یکی از پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته تبدیل شود. این پیشرانه مستقیما از شورولت کوروت ZR1 گرفته شده بود و به لطف آن، CTS-V علیرغم حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت، می‌توانست از برخی هایپرکارهای اروپایی نیز پیشی بگیرد.

این موتور که نسخه اصلاح‌یافته ZR1 به حساب می‌آید، به تنهایی توانایی ثبت زمان ۱۲ ثانیه‌ای در تست یک‌چهارم مایل را داشت. مانند تمامی خودروهای حاضر در فهرست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته در جهان، قیمت CTS-V نیز سقوط کرده و نمونه‌های سالم در محدوده ۳۰۰۰۰ دلاری قرار دارند. اما مدل استیشن استثنا است، چون قیمت برخی نمونه‌های آن از ۱۱۰۰۰۰ دلار فراتر می‌رود.

مشخصات کادیلاک CTS-V

پیشرانه ۶.۲ لیتری سوپرشارژ ۸ سیلندر
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۴۷ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت

کرایسلر 300 SRT8 (نسل دوم) با قیمت کارکرده ۲۸۱۲۵

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

بزرگ‌ترین پیشرانه در فهرست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته با اختلاف قابل توجه به مدل 300 SRT8 تعلق دارد. زمانی که کرایسلر موتور ۸ سیلندر همی با ۴۷۰ اسب بخار را درون بدنه نسل دوم این خودرو جای داد، یک سدان عضلانی را به وجود آورد که می‌توانست در مسیرهای دراگ با سدان‌های M بی‌ام‌و و AMG رقابت کند ولی علیرغم حجم افزایش‌یافته موتور، خودروی کرایسلر به دلیل فقدان سیستم تنفس پیشرفته نمی‌توانست خط شروع را با سرعت ترک کند. البته SRT8 در سال ۲۰۱۲ توانست تست یک‌چهارم مایل را در حدود ۱۲ ثانیه به انجام برساند که رقمی چشمگیر به حساب می‌آید.

اکنون این هیولای آمریکایی در میانه چرخه استهلاک خود قرار دارد و می‌توان آن را با کمی بیش از ۲۰۰۰۰ دلار خریداری کرد. درواقع نسل دوم 300 SRT8 یکی از ارزان‌ترین نمونه‌ها در لیست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته و همچنین یکی از به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای دستیابی به قدرتی نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار در یک خودروی چهاردر است.

مشخصات کرایسلر 300 SRT8

پیشرانه ۶.۴ لیتری همی ۸ سیلندر
قدرت ۴۶۴ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۲ کیلومتر بر ساعت

جگوار XFR (X250) با قیمت کارکرده ۱۵۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ دلار

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

با توقف تولید حدود یک دهه پیش، و مدت‌ها قبل از تغییر نام جنجالی جگوار، مدل XFR با کد X250 آواز قوی میراث V8 این برند بریتانیایی بود. یک پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژ با بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت، XFR را به رقیبی خروشان برای M5 تبدیل کرده بود که می‌توانست صدایی شیطانی از اگزوز خود خارج کند. مدل XFR در کمتر از ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و تا ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گرفت. پس گزینه شایسته‌ای برای پیوستن به فهرست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته در نظر گرفته می‌شود.

البته سرعت XFR توسط شرکت محدود شده بود. مشتریانی که راغب به سواری پرسرعت‌تر هستند، باید به سراغ XFR-S بروند که به سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. امروزه این خودروها به طور شوکه کننده‌ای مقرون ‌به‌صرفه هستند و نمونه‌های با کارکرد بالا حتی با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار نیز در بازار یافت می‌شوند. مدل‌های کم‌کارکرد و سالم گران‌تر هستند و مدل قدرتمندتر XFR-S تا ۴۰۰۰۰ دلار ارزش دارد.

مشخصات جگوار XFR

پیشرانه ۵ لیتری سوپرشارژ ۸ سیلندر
قدرت ۵۰۳ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت

مرسدس بنز E63 AMG (W212) با قیمت کارکرده ۲۴۶۷۷ دلار

پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته

مدل پیش از فیس‌لیفت مرسدس E63 مجهز به موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی بود که به صورت دستی ساخته شده و عملکردی نفس‌گیر و صدای موتور منحصربه‌فردی ارائه می‌داد. این سدان آلمانی با ظاهری تهاجمی و عملکردی درخور این ظاهر، تست یک‌چهارم مایل را در حدود ۱۲ ثانیه و با سرعتی نزدیک به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت طی می‌کرد. در صورت وجود مسیر کافی، E63 تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گرفت.

ولی استهلاک به این گزینه جذاب در لیست پرشتاب ترین سدان های دهه گذشته نیز رحم نکرده و ارزش آن را به کمتر از ۲۵ هزار دلار رسانده است. در کنار این مبلغ، باید هزینه نگهداری بالای مدل‌های AMG را نیز مدنظر قرار داد. مدل‌های فیس‌لیفت‌شده W212 اگرچه با پیشرانه متفاوتی عرضه شده‌اند، اما به همان زیبایی و البته افول قیمت هستند و ارزش توجه دارند.

مشخصات مرسدس بنز E63 AMG

پیشرانه ۶.۲ تنفس طبیعی ۸ سیلندر
قدرت ۵۱۸ اسب بخار
گشتاور ۶۳۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت (پکیج آام‌گ پرفورمنس)
مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0