ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
5 بازدید

کادیلاک المیراج شاهکار شرکت آمریکایی در تمام ادوار

کادیلاک المیراج شاهکار شرکت آمریکایی در تمام ادوار

در قرن بیستم، کادیلاک در رده‌های بالای بازار لوکس آمریکا با رولزرویس رقابت تنگاتنگی داشت. با این حال، شکوه این برند در اواخر آن قرن رو به افول گذاشت. با این حال در طی ده سال گذشته، کادیلاک بار دیگر تلاش خود را برای بازپس‌گیری جایگاه برتر در بازار ابرلوکس آغاز کرده است. در سال ۲۰۱۳، این شرکت یک سدان لوکس شخصی را رونمایی کرد که به وضوح مدل‌های جدید رولزرویس را هدف گرفته بود. در این مقاله از ایستگاه به معرفی کادیلاک المیراج می‌پردازیم که شاهکار این شرکت آمریکایی در تمام ادوار به حساب می‌آید.

المیراج، کوپه فوق لوکس و مدرن کادیلاک

در آستانه دهه ۲۰۱۰، کادیلاک شروع به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صعود به قله بخش ابرلوکس و رقابت دوباره با غول‌های افسانه‌ای مانند رولز رویس کرد. برای سال‌ها، این برند خودروهایی با قیمت پایین‌تر ارائه می‌داد که به عنوان گزینه‌های مقرون ‌به‌صرفه در برابر رقبای اروپایی موقعیت‌یابی شده بودند، نه بهترین محصولاتی که امکان تولیدشان وجود داشت.

در سال ۲۰۱۳، رولز رویس مدل رِیس (wraith) را معرفی کرد؛ یک کوپه لوکس و مجلل که بر پایه‌های مشابه گوست ساخته شده بود. این مدل دو درب، اسپرت‌تر از مدل‌های چهار درب برند انگلیسی طراحی شد و کادیلاک احساس کرد توانایی ایجاد محصولی مشابه را دارد.

کادیلاک المیراج تداعی‌گر ظرافت و اسپرت بودن

با توجه به طراحی دو درب، کادیلاک تلاش کرد مفهوم جدید خود، المیراج را نه تنها اسپرت، بلکه با ظاهری موقر و باشکوه خلق کند. کلید این دستاورد، کاپوت بسیار طویلی بود که در جلوی خودرو قرار داشت. بخش صندوق عقب کوتاه، سایه‌ای کلاسیک به این کوپه بخشیده و طراحی‌های خودرویی میانه قرن بیستم را تداعی می‌کرد. طراحان کادیلاک از الدورادو ۱۹۶۷ به عنوان منبع الهام اصلی المیراج استفاده کرده‌اند که این تأثیر را می‌توان در نمای مقابل و خط سقف مربعی شکل به وضوح مشاهده کرد.

پیشرانه قدرتمند در زیر کاپوت کشیده کادیلاک المیراج

غول آمریکایی همچنین اطمینان حاصل کرد که المیراج دست‌ساز در صورت تمایل راننده به حرکت پویا، از عملکرد مناسبی برخوردار باشد. کادیلاک پیش از این در مدل‌های اسپرتی مانند نسل دوم سدان CTS-V سابقه درخشانی در زمینه هندلینگ دقیق ایجاد کرده بود.

برای تضمین عملکردی در سطح کوپه‌های اسپرت، کادیلاک المیراج به موتور ۴.۵ لیتری V8 توئین توربو مجهز شد که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این قدرت به احتمال زیاد از طریق جعبه دنده اتوماتیک هشت‌ سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد، هرچند شرکت آمریکایی هرگز به طور رسمی این موضوع را مورد تأیید قرار نداد. دو گریل بزرگ روی کاپوت، وظیفه خنک‌کاری موتور را بر عهده داشتند.

علیرغم وزن حدود ۱۸۰۰ کیلوگرمی، این خودرو در صورت تولید انبوه قادر می‌بود تنها در ۴.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. مجموعه دیسک‌های ترمز سرامیکی نیز امکان ترمزگیری کارآمد را فراهم می‌آورد.

کادیلاک المیراج

مشخصات کانسپت کادیلاک المیراج ۲۰۱۳

پیشرانه ۴.۵ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۷۸ اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد ۴.۵ ثانیه

 

حفظ وزن پایین در کوپه لوکس کادیلاک

کادیلاک اعلام کرد که المیراج با طول ۲۰۵ اینچ (۵۲۰ سانتیمتر) و عرض ۷۶ اینچ (۱۹۳ سانتیمتر)، به لطف فناوری‌های ساختاری آموخته‌شده از توسعه مدل‌های مدرن ATS و CTS، وزن بسیار کمتری نسبت به انتظارات دارد. این بهینه‌سازی‌ها باعث شد ضمن حفظ استحکام لازم برای مدیریت وزن خودرو و محافظت از سرنشینان در تصادف، جرم کلی تا حد ممکن کاهش یابد که به بهبود کارایی و عملکرد منجر شد.

فضای داخل کادیلاک المیراج

در طراحی کابین المیراج، طراحان کادیلاک با تلفیق اسپرت بودن و لوکس‌گرایی، درون‌مایه بیرونی خودرو را ادامه دادند. این هدف از طریق به‌کارگیری تزئینات تیتانیومی کاربردی، صندلی‌های سطلی محافظ در ردیف جلو و عقب، و نمایشگرهای شفاف پشت فرمان محقق شد.

داشبورد با ترکیب زیبایی‌شناسی دیجیتال آینده‌نگرانه و نورپردازی درخشان با چرم کلاسیک و تزئینات چوبی، مسیر آینده‌گرایانه‌ای را نشان می‌داد که کادیلاک به سمت آن در حرکت بود؛ رویکردی که در واقع بازگشت به اصالت لوکس‌سازی گذشته این برند به حساب می‌آمد.

کادیلاک المیراج

در زمینه المان‌های لوکس، چرم شتر به رنگ بژ بخش اعظم فضای کابین کادیلاک المیراج را تشکیل می‌داد و این ماده با تزئینات چوب رز برزیلی در سرتاسر فضای داخلی تکمیل می‌شد. برای سهولت ورود و خروج سرنشینان، صندلی‌های جلو و عقب قادر بودند به سمت جلو حرکت کرده تا در دسترس سرنشین قرار گیرند و سپس به موقعیت استاندارد خود بازگردند. صندلی‌های جلو تا ۱۰ اینچ (۲۵ سانتی‌متر) و صندلی‌های عقب تا ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) قابلیت جابجایی داشتند.

به عنوان یک ویژگی تکمیلی، صفحه نمایش ۱۰ اینچی المیراج که روی داشبورد نصب شده بود، در هنگام عدم استفاده به داخل پنل ابزار مخفی می‌شد و به کابین ظاهری کلاسیک‌تر و لوکس‌تر می‌بخشید. پوشش سقف داخلی از چوب رز برزیلی ساخته شده بود که نشان می‌داد کادیلاک تا چه حد مصمم به رقابت با مدل رِیس است.

آرمان‌های کادیلاک یک دهه پس از المیراج تحقق یافت

در نهایت، کادیلاک المیراج با آن ظاهر و طراحی چشمگیر هرگز به خط تولید نرسید. فراتر از رقابت با رِیس، این محصول می‌توانست با کوپه‌های لوکسی مانند مرسدس بنز S63 کروک و بنتلی کانتیننتال GT نیز رقابت کند. با این حال، در سال ۲۰۲۵، کادیلاک با معرفی Celestiq به عرصه نبرد با رولز رویس بازگشت. این ماشین فول سایز ابرلوکس، مجهز به پیشرانه الکتریکی دو موتوره ۶۵۵ اسب‌بخاری و بدنه‌ای خیره‌کننده است که بیش از یک سدان لوکس، به یک ابرقایق شباهت دارد.

مشخصات کادیلاک سلستیک ۲۰۲۵

پیشرانه دو موتور الکتریکی
قدرت ۶۵۵ اسب بخار
گشتاور ۸۷۶ اسب بخار
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد ۳.۷ ثانیه
قیمت ۳۴۰۰۰۰ دلار

 

مدل سلستیک با قیمت پایه ۳۴۰۰۰۰ دلار عرضه می‌شود که حدود ۸۰۰۰۰ دلار از رولز رویس اسپکتر (اولین خودروی تمام برقی این برند) ارزان‌تر است، اما همچنان در همان رده قیمتی قرار می‌گیرد. علیرغم قیمت پایین‌تر، پیشرانه این کادیلاک حدود ۸۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به مدل رولز رویس تولید می‌کند. این سیستم از کارایی بالایی نیز برخوردار است و به خودرو اجازه می‌دهد تا با یک‌بار شارژ بیش از ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) مسافت را طی کند که حدود ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) بیشتر از برد اسپکتر است.

کادیلاک المیراج

کابین شگفت‌انگیز سلستیک

همانند کادیلاک المیراج مفهومی که در دهه گذشته غوغایی به‌پا کرد، فضای داخلی سلستیک با ظرافتی استثنایی طراحی شده تا مالک آن در هر لحظه حس خاص بودن را تجربه کند. هر خودرو در کارخانه ویژه‌ای در دیترویت به صورت کاملا دست‌ساز تولید شده و با بیش از ۴۵۰ گزینه شخصی‌سازی، دقیقا مطابق با سلیقه و خواسته‌های هر خریدار ساخته می‌شود.

کابین مجهز به صندلی‌های باکت راحت با قابلیت ماساژ و تهویه هوای چندمنطقه است و یک سقف شیشه‌ای الکتروکرومیک گسترده که به چهار بخش مجزا تقسیم می‌شود، فضایی بی‌نظیری را خلق کرده است. این معماری پیشرفته به هر یک از چهار سرنشین اجازه می‌دهد درجه شفافیت بخش مربوط به خود را مستقل از دیگران و مطابق با ترجیحات شخصی تنظیم کند.

در سرتاسر کابین، تزئینات چوب طبیعی با رگه‌های منحصربه‌فرد و تزئینات فلزی قلم‌خورده لوکس به چشم می‌خورند که پیوسته به سرنشینان یادآوری می‌کنند در فضایی بسیار خاص و استثنایی قرار دارند. یک نمایشگر بزرگ یکپارچه در پشت فرمان، همراه با یک پلتفرم دیجیتال اختصاصی برای هر سرنشین، تجربه دیجیتالی بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. این موضوع که آیا سلستیک با قیمت ۳۴۰۰۰۰ دلاری در عرصه فروش توانایی رقابت با رولز رویس اسپکتر را خواهد داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما در هر صورت، بازگشت کادیلاک به خط مقدم بازار ابرلوکس پس از سال‌ها غیبت، رویداد تحسین‌برانگیزی است که همگان انتظار داشتند بالاخره محقق شود و حالا می‌تواند تحول شگرفی در صنعت خودروهای فوق لوکس ایجاد کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0