مقدمه
کادیلاک یکی از قدیمیترین سازندگان خودرو در جهان است که تاریخ فعالیت آن به سال ۱۹۰۲ بازمیگردد. البته جنرالموتور در سال ۱۹۰۹ مالکیت کادیلاک را بر عهده گرفت و از آن زمان به بعد، خودروساز آمریکایی بازوی لوکس GM شد. کادیلاک تحت لوای جنرالموتور محصولات منحصربهفردی را به تولید رساند که بسیاری آنها به سبب طراحی، ابتکار و یا تنها محبوبیت، جزو خودروهای نمادین و آیکونیک بهحساب میآیند. اما ماشینهای کادیلاک تنها لوکس نیستند. تقریباً تمام آنها به موتور ۸ سیلندر و برخی به موتور ۱۶ سیلندر مجهز بوده و قدرت فراوانی دارند. شاید گشتاور ماشینهای کادیلاک قابلتعریف نباشد، ولی پرفورمنس آنها بهندرت مورد انتقاد قرار گرفته است. در این مقاله، نگاهی به بهترین خودروهای کادیلاک میاندازیم که بر اساس حداکثر سرعت، مرتبسازی شدهاند.
مدل ۱۹۶۵ کادیلاک Deville/ Eldorado با حداکثر سرعت ۲۰۱۰
لیست بهترین خودروهای کادیلاک را با دو نام معروف و قدیمی، یعنی الدورادو و دویل آغاز میکنیم. هر زمان که بحث خودرو در دهه ۶۰ میلادی مطرح میشود، ماسلکارها در نقطه توجه قرار میگیرند. بااینحال، خودروهای لوکس نیز در آن زمان سهم منصفانهای از بازار داشتند و دویل و الدورادوی کادیلاک جزوی از این مجموعه بودند. الدورادو از لحاظ تجهیزات در جایگاه بالاتری نسبت به دویل قرار داشت. جالب اینکه دویل و الدورادو از همان بدو عرضه، به چراغهای جلو اتولایت مجهز بودند. هر دو مدل با موتور ۷ لیتری ۸ سیلندر روانه بازار شدند، ولی الدورادو در سال ۱۹۶۷ کاربر یک موتور ۱۲ سیلندر شد و دویل نیز یک سال بعد، موتور حجیمتری دریافت کرد. مدل ۱۹۶۵ دویل/ الدورادو به گیربکس ۳سرعته اتوماتیک مجهز بود که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۱ نیوتن متر گشتاور موتور را به چرخهای عقب وارد میکرد. علیرغم این گشتاور بالا، خودروی آمریکایی به ۷.۹ ثانیه زمان نیاز داشت تا بتواند از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
مدل ۱۹۹۸ کادیلاک Seville با حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
پس از دهه ۱۹۷۰ میلادی، مدلهای لوکس فول سایز کادیلاک به طور قابلتوجهی تغییر پیدا کردند. سپرهای کرومی و باله بزرگ عقب حذف، و زبان طراحی سادهتر شد. اما کادیلاک کماکان یک برند لوکس بود و در سال ۱۹۹۸، مدل سویل را بهعنوان رقیب اصلی بامو سری ۵ و مرسدسبنز کلاس E به بازار معرفی کرد. البته سویل علیرغم ظاهر جذاب خود محکوم به شکست شد، چون به سبب پلتفرم G جنرال موتورز از موتور عرضی بهره میگرفت و یک خودرو دیفرانسیلجلو بود. سویل از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۴ روی خط تولید قرار داشت و بیش از اینکه یک سدان لوکس اسپرت باشد، نظر مشتریانی را به خود جلب کرد که دنبال هیجان کمتری بودند. بااینحال به دلیل اطمینانپذیری بالا و کاربرد موتور قدرتمند ۸ سیلندر نورث استار، سویل تا سالها پس از توقف تولید نیز مورد تمجید و احترام بازار قرار داشت.
مدل ۲۰۰۴ کادیلاک XLR-V با حداکثر سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت
تولید یک خودروی اسپرت دو درب توسط کادیلاک در ظاهر عجیب به نظر میرسد، ولی واقعیت این است که برند لوکس آمریکایی از مدتها پیش، چنین ایدهای را در سر داشته و به آن جامه عمل پوشانده است. تلاش کادیلاک در راستای خلق اسپرتهای دو درب موجب ساخت خودروهای مفهومی متعددی شده که تنها تعداد انگشتشماری از آنها همچون NART Zagato به یک محصول واقعی با تیراژ محدود تبدیل شدهاند. در نهایت در سال ۲۰۰۳، یک خودرو اسپرت عالی توسط کادیلاک معرفی شد که به تولید انبوه رسید. در مورد مدل XLR صحبت میکنیم که در سال ۲۰۰۴ بهعنوان یک محصولهای پرفورمنس به لیست بهترین خودروهای کادیلاک ملحق شد. این ماشین روی پلتفرم Y-Body ساخته شده و کابین لوکس آن مملو از چرم و چوب است. کادیلاک XLR-V به موتور ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر سوپر شارژ و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک مجهز است و چرخهای عقب آن با ۴۴۳ اسب بخار قدرت و ۵۶۱ نیوتن متر گشتاور آزادشده توسط موتور، به حرکت درمیآیند. حداکثر سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۴.۶ ثانیهای از دیگر مشخصات XLR-V هستند.
مدل ۲۰۰۴ کادیلاک CTS-V با حداکثر سرعت ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت
در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، تمایل کادیلاک برای تبدیل به یک برند جوانپسند بهوضوح آشکار شد. نخستین نشانه این تمایل، عرضه نسل اول CTS-V بود. این سدان لوکس بر اساس پلتفرم جدید جنرال موتورز، یعنی سیگما ساخته شد که یک پلتفرم انحصاری برای مدلهای دیفرانسیلعقب بهحساب میآید. البته مهمترین مشخصه اسپرت CTS-V تنوع پیشرانههای عرضهشده برای آن است. مدلهای اولیه به موتور ۸ سیلندر LS6 مبتنی بر LS1 (در کوروت C5 Z06) مجهز بودند، ولی آخرینمدلها از پیشرانه مبتنی بر LS2 (در کوروت C6) استفاده میکردند. نخستین نسل CTS-V تنها با گیربکس دستی در دسترس مشتریان قرار گرفته است. این گیربکس ۶سرعته دستی، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۶ نیوتن متر گشتاور موتور را چرخهای عقب وارد کرده و گشتاور ۴.۶ ثانیهای را برای خودرو رقم میزند.
مدل ۲۰۱۶ کادیلاک ATS-V با حداکثر سرعت ۲۹۸ کیلومتر بر ساعت
در سال ۲۰۱۶، جنرال موتورز گام قابلتوجهی در راستای بهبود دینامیک رانندگی مدلهای پرفورمنس خود برداشت. پلتفرم آلفا بهمحض عرضه، تغییردهنده بازی شد و پرفورمنس خودروهای GM را به حد رقبای اروپایی و ژاپنی ارتقا داد. در کنار نسل ششم شورولت کامارو، ATS جزو اولین خودروهایی بود که با بهرهمندی از پلتفرم جدید، به ورزشیترین مدل کادیلاک تبدیل شد. در تاریخچه جنرال موتورز، مدلهای پرفورمنس معدودی همچون بیوک GNX و جیامسی Syclone وجود دارند که برای تجهیز به یک ویژگی غیرمتعارف، موتور ۸ سیلندر از آنها حذف شده است. به طور مشابه، کادیلاک ATS-V نیز بهجای پیشرانه ۸ سیلندر، از موتور ۶ سیلندر توئین توربو LF4 استفاده میکند. با شاسی چابک و مجموعهای از گیربکسهای عالی، ATS-V عملکردی مشابه با BMW M3 را از خود نشان میدهد. این خودرو با ۴۷۱ اسب بخار قدرت و ۶۳۹ نیوتن متر گشتاور موتور، شتابگیری صفر تا صد را در مدتزمان ۳.۸ ثانیه مدیریت میکند.
مدل ۲۰۱۱ کادیلاک CTS-V Sport Wagon با حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت
نسل دوم CTS-V از لحاظ فناوری نقاط اشتراک بیشتری با شورولت دارد که از جمله آنها میتوان به موتور، ترمزهای برمبو و تنوع جعبهدنده اشاره کرد. نسل قبلی این خودرو تنها با گیربکس دستی موجود در سدانهای لوکس کادیلاک عرضه شده بود. ولی نسل دوم روی نسخه اصلاحشده پلتفرم سیگما سوار است و از همه مهمتر، در بدنههای مختلف روانه بازار شده است. علاوه بر سدان و کوپه، CTS-V برای نخستینبار در کالبد استیشن واگن با پرفورمنس بالا ساخته شده و یکی از بهترین خودروهای کادیلاک در تمام ادوار بهحساب میآید. پیشرانه LSA V-8 این خودرو، بر اساس موتور LS9 بهکاررفته در شورولت کوروت C6 ZR-1 است و از فناوری سوپر شارژ بهره میگیرد. استیشن واگن سیتیاس هم یک ماشین خانوادگی و هم یک هیولای درگ به شمار میآید که میتواند بهسرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت برسد. چنین قابلیتی به سبب ۵۵۶ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور بهدستآمده است.
مدل ۲۰۲۲ کادیلاک CT5-V Blackwing با حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت
کادیلاک شاید بهعنوان یک برند لوکس شناخته شود، ولی در حال حاضر تنها خودروسازی است که سدانهای اسپرت لوکس با پیشرانه ۸ سیلندر سوپر شارژ و گیربکس دستی را در دسترس مشتریان قرار میدهد. مدل CT5-V بلکوینگ بهعنوان رقیب سرسخت BMW M5، یک سدان اسپرت لوکس با مشخصات فوق است که حداکثر بهره را از قابلیتهای پلتفرم آلفا ۲ جنرالموتور دریافت میکند. گیربکس ۱۰سرعته اتوماتیک این ماشین به طور اشتراکی توسط فورد و جنرالموتور ساخته شده ۶۶۸ اسب بخار قدرت و ۷۷۱ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو خودرو انتقال میدهد. مدل CT5-V بلکوینگ مقام اول را در لیست پرسرعتترین سدانهای کادیلاک دارد و میتواند شتاب صفر تا صد را در عرض ۳.۶ ثانیه برآورده سازد.
دیدگاهتان را بنویسید