جذابترین ویژگی موتورسیکلتهای الکتریکی، ارائه آنی گشتاور است. اما این مدلها اغلب به دلیل محدودیت ذاتی در تولید گرما، قادر به حفظ اوج قدرت برای مدت طولانی نیستند. موتورسیکلتهای برقی بسیار سریعتر از نمونههای احتراق داخلی گرما از دست میدهند. این امر منجر به کاهش محسوس عملکرد و سرعت پس از چند دور حرکت در پیست میشود که در واقع یک مکانیزم حفاظتی برای جلوگیری از آسیب به سیستمهای الکترونیکی است. با این وجود، حدود دو سال پیش یک سوپربایک جذاب به نام ورج TS اولترا به جهان معرفی شد که همچنان لقب قدرتمندترین موتورسیکلت برقی را به دوش میکشد.
ورج TS اولترا ۲۰۰ اسب بخاری؛ قدرتمندترین موتورسیکلت برقی جهان
با ادعای قدرت ۲۰۰ اسب بخار، ورج TS اولترا معنای واقعی سواری هیجانانگیز را به راننده انتقال میدهد. میزان گشتاور این موتورسیکلت ۱۲۰۰ نیوتن متر ثبت شده است. این پرفورمنس تحسینبرانگیز در کنار وزن بسیار سبک، باعث شده دوچرخ فنلاندی نسبت قدرت به وزن بینظیری را در مقایسه با سایر موتورسیکلتهای باتریخور به دست آورد.
وزن پکیج باتری، بزرگترین دشمن یک موتورسیکلت الکتریکی هایپرفورمنس به حساب میآید. چراکه برای بهبود عملکرد، به سلولهای بیشتری نیاز است که این موضوع به نوبه خود منجر به افزایش حجم و وزن میشود. با این حال، مهندسین ورج با برقراری تعادلی هوشمندانه و جسورانه بین پرفورمنس و وزن، این چالش را به خوبی پشت سر گذاشتهاند. این فرمول همچنین به افزایش مسافت پیمایش موتورسیکلت نیز کمک کرده است.
در نتیجه این مهندسی هوشمندانه، موتورسیکلت تمام برقی ورج TS اولترا میتواند در عرض ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال، سرعت TS Ultra در ۱۹۹.۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده و همانطور که فکر میکنید، این سرعت نهایی برای یک موتورسیکلت ۲۰۰ اسب بخاری به طور قابل توجهی پایین به نظر میرسد.
اما به یاد دارید که پیشتر درباره کاهش قدرت در خودروهای برقی صحبت کردیم؟ ورج مجبور به این مصالحه شده تا بتواند عملکرد پایدار و استقامت بهتر در سرعتهای سه رقمی را تضمین کند. این تصمیم هوشمندانه به موتورسیکلت اجازه میدهد بدون گرم شدن بیش از حد، در شرایط واقعی رانندگی عملکرد بهینه خود را حفظ کند.
جدول پرفورمنس Verge TS Ultra
| پیشرانه | یک موتور AC سه فازه مغناطیس دائم | 
| پک باتری | ۲۱.۸ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی | 
| قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | 
| گشتاور | ۱۲۰۰ نیوتن متر | 
| گیربکس | درایو مستقیم بدون کلاچ | 
| شتاب صفر تا صد | ۲.۵ ثانیه | 
| سرعت | ۱۹۹.۵ کیلومتر بر ساعت | 
| وزن خالص | ۲۴۵ کیلوگرم | 

راز پرفورمنس نهفته در چرخ عقب
فرمول جادویی که به ورج TS اولترا اجازه رسیدن به مقادیر چشمگیر قدرت و گشتاور را میدهد، به ساختار انقلابی پیشرانه آن مربوط میشود. برخلاف خودروهای برقی متعارف، مدل TS Ultra دارای پیشرانه الکتریکی یکپارچه در چرخ عقب است. این طراحی هوشمندانه اما پیچیده، با حذف بسیاری از اجزای اتصال مانند سیستمهای انتقال زنجیر یا تسمه، از اتلاف انرژی در چرخ جلوگیری میکند.
ساختار پیشرانه شامل آهنرباهای الکتریکی در دو سمت داخلی چرخ عقب میشود که با عبور جریان الکتریکی از محفظه، نیروی دافعه ایجاد میکنند؛ درست مثل سیستم بهکاررفته در قطار مگلو (Maglev). نتیجه حاصل، یک سیستم محرکه مستقیم است که اتلاف پرفورمنس ناشی از اصطکاک در چرخ را به حداقل میرساند.
چنین رویکردی نهتنها بازده انتقال قدرت را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد، بلکه با کاهش وزن کلی و قطعات متحرک، به بهبود بازه پیمایشی و شتاب صفر تا صد خیرهکننده ۲.۵ ثانیهای کمک میکند. البته این طراحی به مهندسی دقیق برای مدیریت حرارت و حفظ تعادل دینامیکی نیاز دارند که ورج با موفقیت به آن دست یافته است.
رفع مشکل اضطراب بُرد با ورج TS اولترا
ورج TS اولترا به یکی از بزرگترین پکیج باتری در صنعت، با ظرفیت ۲۱.۸ کیلووات ساعت از نوع لیتیوم یون مجهز است. مهندسی ورج با آزادسازی فضای نقاط معمول نصب باتری، چنین دستاوردی را امکانپذیر ساختهاند. باتری تقریبا ۲۲ کیلووات ساعتی در صورت شارژ کامل به TS Ultra اجازه میدهد مسافت شهری حداکثر ۳۷۵ کیلومتر را بدون نیاز به توقف در ایستگاه شارژرسانی طی کند. البته بازه پیمایشی در بزرگراه به ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت کاهش مییابد. بدین ترتیب میتوان گفت ورج مشکل اضطراب بُرد را به موضوعی حلشده تبدیل کرده است.
مدل TS Ultra از قابلیت شارژ سریع بهره میبرد که با استفاده از رابط CCS Combo و یک شارژر DC سریع، تنها در ۲۵ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ میشود. همچنین شارژ سطح دو در محیط خانگی تا پنج ساعت زمان میبرد. مالکین آمریکایی این موتورسیکلت همچنین قادر به استفاده از پورت استاندارد شارژ تسلا هستند که شمار آنها در سراسر کشور به حدود ۱۵ هزار ایستگاه میرسد.
از جمله ویژگیهای تسهیلکننده برای مالکان این موتورسیکلت، یکپارچهسازی هوشمندانه پورت استاندارد شارژ تسلا (NACS) است که دسترسی به حدود ۱۵ هزار ایستگاه شارژ تسلا در سراسر آمریکا را برای این موتورسیکلت ۲۰۰ اسب بخاری فراهم میکند. به بیان بهتر، مالکین آمریکایی ورج TS اولترا نگران پیدا کردن ایستگاه شارژ نیستند و میتوانید با خیال راحت از رانندگی لذت ببرند.

ساختار سبک و سختافزار تحسینبرانگیز
ساختار موتورسیکلت ورج TS اولترا از مواد سبکوزن تشکیل شده که حداکثر پرفورمنس و بازدهی را ممکن میسازد. شاسی این موتورسیکلت از نوع آلومینیومی یکپارچه (مونوکوک) بوده که علاوه بر محافظت از بسته باتری، پایداری و استحکام فوقالعادهای را ارائه میدهد. وظیفه تعلیق نیز به سختافزارهای برتر ویلبرز (Wilbers) یا اوهلینز (Ohlins) سپرده شده که انتخاب یکی از این دو گزینه برای خریدار وجود دارد. بخش جلو به دوشاخهای وارون و بخش عقب به یک مونوشوک مجهز است که هر دو کاملا قابل تنظیم هستند.
سیستم ترمز ورج TS اولترا شامل کالیپرهای دوگانه استایلیما برمبو میشود که به دیسکهای ۳۲۰ میلیمتری در جلو متصل شدهاند. در محور عقب، یک کالیپر تکی با دیسک منحصر به فرد ۳۸۰ میلیمتری جفت شده است. تایر عقب با پهنای ۲۴۰ میلیمتری، وسیعترین گزینه در میان موتورسیکلتهای تولید انبوه امروزی به حساب میآید. این ابعاد با تایر عقب تریومف راکت ۳ استورم برابری میکند.
جدول مشخصات سختافزاری ورج TS اولترا
| تعلیق جلو | دوشاخهای وارون کاملا قابلتنظیم با قابلیت فشردگی ۱۱۹ میلیمتر | 
| تعلیق عقب | مونوشوک کاملا قابلتنظیم با قابلیت فشردگی ۱۰۶ میلیمتر | 
| ترمز جلو | دو دیسک ۳۲۰ میلیمتری گالفر با دو کالیپر ۴ پیستونی | 
| ترمز عقب | یک دیسک ۳۲۰ میلیمتری گالفر با یک کالیپر ۴ پیستونی | 
| اندازه تایر جلو | 120/70R17 | 
| اندازه تایر عقب | 240/45R17 | 
طراحی انقلابی ورج TS اولترا با الهام از دنیای علمی تخیلی
بدون تردید ورج TS اولترا با طرح الهامگرفته از دنیای Tron، ظاهری خیرهکننده و متفاوت به خود گرفته است. چرخ عقب بدون توپی، حالت نامرئی داشته و سهم بسزایی در جذابیت چشمگیر این موتورسیکلت ایفا میکند. با بررسی دقیقتر به ویژه از نمای جانبی، طراحی آن تجسمی از یک کروزر قدرتمند را به نمایش میگذارد؛ با دستهفرمان بلند و عریض و رکابهایی که به اندکی به سمت عقب متمایل شدهاند. فاصله میان محوری کشیده نیز بر جذابیت موتورسیکلت میافزاید. به جرأت میتوان TS Ultra را همتای الکتریکی شایستهای برای دوکاتی دیاول V4 در نظر گرفت.
ظاهر خشن و در عین حال تهاجمی، ویژگی بصری برجسته دیگری از ورج TS اولترا به شمار میرود که به لطف پنلهای بدنه حجیم با خطوط تیز در سرتاسر موتورسیکلت، از جمله باک سوخت تزئینی، به دست آمده است. مجموعه چراغ جلو شامل دو LED میشود که به صورت عمودی روی هم قرار گرفتهاند و طرحی متمایز برای دوچرخ فنلاندی ایجاد کردهاند. مدل جدید ورج TS اولترا در هفت رنگ مختلف با پوشش براق و مات در دسترس مشتریان قرار دارد.

بهرهمندی از ویژگیهای تکنولوژیکی تحسینبرانگیز
ویژگیهای تکنولوژیکی در ورج TS اولترا به صورت چشمگیری غنی و متنوع هستند. این موتورسیکلت از دو صفحه نمایش TFT استفاده میکند؛ یکی روی باک (یک صفحه ۸ اینچی بزرگ) و دیگری در موقعیت استاندارد بین دستهفرمان. نمایشگر مرکزی یک صفحه عمودی است که برای دسترسی به قابلیتهایی مانند کنترل حالات مختلف رانندگی، و همچنین ویژگیهای کمکی مانند کنترل کشش، کروز کنترل و تنظیمات ABS استفاده میشود. راحتی و ایمنی با ویژگیهایی مانند دستههای گرمشونده، دوربین دید عقب و سیستم هشدار نقطه کور همراه شدهاند.
از طرف دیگر، نمایشگر تعبیهشده در دستهفرمان، که بخشی از بهروزرسانی مدل سال ۲۰۲۴ به حساب میآید، پنجرهای به سوی مجموعه فناوریهای الکترونیک پیشرفته موتورسیکلت است که با نام استارمتر (Starmatter) شناخته میشود. این بسته نرمافزاری، مجموعهای از ویژگیهای هوشمند از جمله یکپارچهسازی هوش مصنوعی را ارائه میدهد. این سامانه با بهرهگیری از فناوری سنسورها، هوش مصنوعی و رابط انسان-ماشین، تجربهای تعاملی و شخصیسازیشده برای راننده خلق به وجود میآورد.
موتورسیکلت ورج TS اولترا همچنین از ویژگی Starmatter Vision پشتیبانی میکند که از شش دوربین نصبشده در اطراف موتورسیکلت برای ایجاد دید ۳۶۰ درجه بهره میگیرد. با ترکیب این دوربینها و رادارهای جلو و عقب، قدرتمندترین موتورسیکلت برقی جهان توانسته به ویژگیهایی همچون هشدار برخورد و دستیار تغییر لاین مجهز شود. با این قابلیتهای سطح بالا، امکان یکپارچهسازی سامانه پیشرفته کمکراننده (ARAS) در بهروزرسانیهای بعدی چندان بعید به نظر نمیرسد.
تجهیزات فناورانه TS Ultra
در پایان این مقاله از ایستگاه، به مهمترین ویژگیهای تکنولوژیکی بهکاررفته در قدرتمندترین موتورسیکلت برقی جهان در سال ۲۰۲۵، یعنی ورج TS اولترا اشاره میکنیم.
- ارتباط سلولی، وایفای و بلوتوث: امکان اتصال دائمی به اینترنت و بهروزرسانی بیدرنگ.
- فضای ذخیرهسازی مخفی زیر صندلی با درگاه USB-C: طراحی هوشمند برای شارژ دستگاهها و نگهداری ایمن وسایل.
- شش دوربین نصبشده در اطراف موتورسیکلت: ارائه دید ۳۶۰ درجه برای نظارت بر محیط.
- دو رادار با وضوح بالا در جلو و عقب: شناسایی علائم جاده و خودروهای اطراف تا فاصله ۱۶۰ متر.
- چهار حالت رانندگی: Range جهت بهینهسازی حداکثر مسافت پیمایش، Zen برای تجربه رانندگی آرام و بدون استرس، Beast جهت فعالسازی حداکثر قدرت و گشتاور و در نهایت Custom برای شخصیسازی تنظیمات بر اساس سلیقه راننده.
- صفحه نمایش لمسی عمودی ۸ اینچی روی باک: مدیریت یکپارچه تمامی عملکردهای موتورسیکلت.
- نمایشگر اختصاصی Starmatter از نوع TFT روی دستهفرمان: نمایش زنده دوربین طرفین هنگام تغییر لاین برای افزایش ایمنی.





دیدگاهتان را بنویسید