ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
7 بازدید

رتبه‌بندی موتورسیکلت‌های دوکاتی بر اساس قدرت

رتبه‌بندی موتورسیکلت‌های دوکاتی بر اساس قدرت

مقدمه

دوکاتی در دهه ۱۹۲۰ به‌عنوان شرکت سازنده اجزای رادیویی فعالیت خود را آغاز کرد. پس از جنگ جهانی دوم، این شرکت پا به عرصه تولید موتورسیکلت و اسکوتر گذاشت و از سال ۱۹۶۰ به‌تدریج نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. در دهه ۷۰ میلادی، دوکاتی شروع به ساخت موتورسیکلت مجهز به موتور دو سیلندر ۹۰ درجه با سوپاپ‌های دسمودرومیک کرد و برای مدت طولانی به این طرح پایبند بود. حدود چند سال پیش، شرکت ایتالیایی تصمیم گرفت از پیشرانه‌های ۴ سیلندر برای محصولات آینده خود استفاده کند. سبد محصولات مختلف دوکاتی شامل کروزر، تورر مخصوص ماجراجویی، اسکرمبلر، نیکد، سوپر موتارد و تورر اسپرت می‌شود. این شرکت قرار است مدل‌های آفرودی را نیز به این لیست متنوع اضافه کند. ما در این مقاله در قالب یک لیست ده‌تایی، به رتبه‌بندی موتورسیکلت‌های دوکاتی بر اساس قدرت می‌پردازیم.

دوکاتی Multistrada V2 با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار

مالتی استرادا با پیشرانه دو سیلندر با چیدمان L (L-twin) متولد شد و به همین خاطر پسوند V2 را به خود گرفت. راندمان این پیشرانه به‌پای مدل دسمودرومیک نمی‌رسد، ولی در حد خود قابل‌قبول و مطلوب است. موتور ۹۳۷ سی‌سی دو سیلندر حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای کمک به فروش مالتی استرادا وی ۲، دوکاتی بازه موردنیاز برای سرویس این موتورسیکلت را به ۱۸ هزار مایل افزایش داد و این موضوع به‌خوبی توانست باعث جذب مشتریان شود.

دوکاتی Hypermotard 950 با حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار

یکی از جالب‌ترین محصولات دوکاتی، هایپرموتارد ۹۵۰ نام دارد. این موتورسیکلت از پیشرانه ۹۳۷ سی‌سی استفاده می‌کند که در بهترین و کارآمدترین حالت قادر به تولید ۱۱۴ اسب بخار است. چنین قدرتی برای یک پیشرانه کم‌حجم، خروجی تحسین‌برانگیزی محسوب می‌شود. هایپر موتارد به دلیل وزن پایین، یکی از کاربرپسندترین محصولات دوکاتی است که در دستان راننده حرفه‌ای، می‌تواند سواری مهیج و سرگرم‌کننده‌ای را ارائه دهد.

دوکاتی Streetfighter V2 با حداکثر قدرت ۱۵۳ اسب بخار

استریت‌فایتر V2 یکی از پرطرف‌دارترین محصولات دوکاتی به‌حساب می‌آید که از پیشرانه ۹۵۵ سی‌سی دسمودرومیک استفاده می‌کند. این پیشرانه در پانیگال نیز به‌کاررفته و قادر به تولید ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۱ نیوتن متر گشتاور است که در دور موتورهای بالا به دست می‌آیند. دوکاتی استریت‌فایتر V2 را می‌توان نسخه ارتقا یافته مانستر در نظر گرفت که صدایی گوش‌نواز و گشتاوری هیجان‌انگیز دارد.

دوکاتی Panigale V2 با حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار

با نگاه اول به دوکاتی پانیگال V2 متوجه خواهید شد که این موتورسیکلت در دسته سوپر اسپرت‌های کلاس یک‌لیتری قرار می‌گیرد. حجم پیشرانه این موتور ۹۹۵ سی‌سی است. ولی نگاه دقیق‌تر به پرفورمنس، داستان متفاوتی را روایت می‌کند. پانیگال V2 را می‌توان غنی‌ترین و پرفورمنس محوری‌ترین سوپر اسپرت با وزن متوسط در نظر گرفت. با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۴ نیوتن متر گشتاور، این موتورسیکلت یک همراه عالی در آزادراه‌ها است و درعین‌حال، سواری هیجان‌انگیزی را در پیست مسابقه فراهم می‌آورد. صرف‌نظر از وزن، راننده باید یک ابرانسان باشد تا بتواند حداکثر کارایی را از پانیگال V2 به دست آورد.

دوکاتی Diavel V4 با حداکثر قدرت ۱۶۶ اسب بخار

دیاول همیشه ترکیب عجیبی از موتورسیکلت‌های کروزر، عضلانی و خیابانی خشمگین بوده، ولی دوکاتی این وسیله نقلیه دوچرخ را در مدل V4 به سطح متفاوتی انتقال داده است. پیشرانه گرن توریسمو در این موتورسیکلت با ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور، از میل‌لنگ چرخشی معکوس استفاده می‌کند. این همان ترفندی است که به موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای اجازه می‌دهد زمان کمتری را روی یک چرخ سپری کرده و با سرعت بیشتری بچرخند. در دیاول V4 نیز خبری از پیشرانه دسمودرومیک نیست و در نتیجه مشتریان معمولی نیز قادر به خرید و استفاده از آن برای مدت طولانی هستند. دوکاتی دیاول در جدیدترین مدل نیز کماکان یک موتورسیکلت عجیب و گیج‌کننده به‌حساب می‌آید که البته طرفداران و عاشقان بسیاری دارد. دیاول V4 یکی از بهترین موتورسیکلت‌های عضلانی در بازار امروزی است.

دوکاتی Multistrada V4 با حداکثر قدرت ۱۶۷ اسب بخار

مالتی استرادا به‌عنوان یکی از مدل‌های پرچم‌دار دوکاتی، از همان ابتدای عرضه تا کنون دارای پیشرانه ۴ سیلندر بوده است. بااین‌حال یک نکته جالب درباره این موتورسیکلت وجود دارد. دوکاتی از کاربرد پیشرانه خلاقانه دسمودرومیک در مالتی استرادا صرف‌نظر کرده تا موتوری را در دسترس عموم قرار دهد که هزینه نگهداری و سرویس‌دهی قابل‌قبولی داشته باشد. البته پیشرانه ۱.۱۵ لیتری با ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۵ نیوتن متر گشتاور، باعث شد مالتی استرادا از حد انتظارات فراتر رود. این موتورسیکلت مخصوص آن دسته افرادی است که با درنظرگرفتن همه جوانب به دنبال تورر قادر به پیمایش مسافت‌های طولانی هستند.

دوکاتی Multistrada V4 RS با حداکثر قدرت ۱۸۰ اسب بخار

گونه جدیدی از موتورسیکلت‌ها به‌تازگی روانه بازار شده‌اند که به‌عنوان تورر ماجراجویانه پرفورمنس شناخته می‌شوند. این‌گونه جدید شبیه به ADV است، اما می‌تواند در پیست مسابقه نیز حضور پیدا کرده و با موتورسیکلت‌های دیگر رقابت کند. نسخه RS مالتی استرادا V4 حدود ۱۰ اسب بخار قدرت و ۸ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به نسخه معمولی دارد، هرچند که این پرفورمنس به لطف پیشرانه دسمودرومیک در دور موتور بالاتری حاصل می‌شود. به بیان بهتر، مالتی استرادا V4 RS با موتور ۱۱۰۳ سی‌سی خود می‌تواند به قدرت ۱۸۰ اسب بخار در ۱۲۲۵۰ دور در دقیقه و به گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر در ۹۵۰۰ دور در دقیقه دست پیدا می‌کند.

دوکاتی Streetfighter V4 با حداکثر سرعت ۲۰۸ اسب بخار

شاید فکر کنید استریت فایتر V4 نسخه ضعیف‌تری از سوپر اسپرت پانیگال باشد، اما حتی در این صورت نیز ذهنیت اشتباهی نسبت به این موتورسیکلت دارید. اگرچه استریت فایتر V4 فیرینگ خود را ازدست‌داده، ولی قدرت و نیروی تهاجمی آن کاملاً در سطح پانیگال است. استریت فایتر V4 شامل تجهیزات الکترونیکی کاملی می‌شود، اما تنها رانندگان حرفه‌ای می‌توانند پشت فرمان آن بنشینند. این محصول مخصوص افرادی است که ماهیچه‌های گردن قوی دارند و می‌توانند در برابر شتاب و هجوم باد مقاومت کنند. استریت فایتر V4 به پیشرانه ۱۱۰۳ سی‌سی دسمودرومیک مجهز است که با ۲۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتن متر گشتاور در جاده جولان می‌دهد.

دوکاتی پانیگال V4 با حداکثر قدرت ۲۱۰ اسب بخار

پانیگال در طی سال‌ها توسعه و پیشرفت یافته و پرفورمنس آن بیشتر شده است. پانیگال V4 به پیشرانه ۱۱۰۰ سی‌سی ۲۱۰ اسب بخاری با ۱۲۳ نیوتن متر گشتاور مجهز بوده و یک سوپر اسپرت تمام‌عیار به‌حساب می‌آید که از جنبه‌های مختلف می‌تواند از حریفان خود پیشی بگیرد. بااین‌حال، پانیگال V4 تنها در پیست مسابقه می‌تواند قابلیت‌های شگفت‌انگیز خود را به نمایش بگذارد و عملکردی محتاطانه در جاده‌های معمولی دارد. پک کامل تجهیزات الکترونیکی علاوه بر تضمین چسبندگی لاستیک به زمین، موجب بهبود مهارت در رانندگی می‌شود.

دوکاتی Panigale V4 R با حداکثر قدرت ۲۴۰ اسب بخار

بر اساس قواعد سری مسابقات جهانی سوپربایک، موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای می‌بایست حجم کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی داشته و مبتنی بر مدل‌هایی باشند که برای عموم قابل‌دسترس هستند. دوکاتی پانیگال V4 R بر اساس چنین قواعدی ساخته و روانه بازار شده است. این موتور به پیشرانه ۹۹۸ سی‌سی دسمودرومیک ۴ سیلندر مجهز بوده که ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۱ نیوتن متر گشتاور دارد. البته زمانی که پانیگال وارد پیست مسابقه شود و از ایسیو فرمان بگیرد، موتور آن باقدرت ۲۴۰ اسب بخار در مسیر می‌تازاند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0