اگر رانندگی را از سالها پیش آغاز کردهاید، بدون شک تاکنون با مشکل گاز خوردن بی دلیل خودرو مواجه شدهاید. این مشکل گاهی در وضعیت درجا و گاهی حین رانندگی، ترمز گرفتن یا کلاچ گرفتن به وجود میآید و باعث افزایش ناگهانی سرعت ماشین میشود. برخی مواقع نیز هر چه روی پدال گاز فشار میدهید، تغییری در افزایش سرعت خودرو مشاهده نمیکنید، و یا بالعکس، علیرغم رها کردن پدال همچنان ماشین با سرعت به مسیر ادامه میدهد.
عوامل متعددی در گاز خوردن بی دلیل ماشین دخیل هستند که برخی آنها با تعمیرات ساده و برخی دیگر تنها با تعویض قطعه دردسرساز برطرف میشوند. در این مقاله از ایستگاه به بررسی علل گاز خوردن بی دلیل خودرو میپردازیم.
خرابی استپر موتور
شاید بتوان گفت خرابی استپر موتور، رایجترین دلیل گاز خوردن بی دلیل خودرو به حساب میآید، چراکه تعمیرکاران در وهله اول به سراغ بررسی این قطعه کوچک ولی مهم میروند. استپر، میزان هوای ورودی به موتور را تنظیم میکند. زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار میدهد، این استپر است که راه را برای ورود هوای بیشتر به داخل موتور باز میکند.
به بیان فنیتر، واحد کنترل موتور در هنگام روشن بودن خودرو با استفاده از دادههای ارسالشده از سوی سنسورهای مختلف از جمله سنسور دور موتور، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور اکسیژن و … وضعیت موتور را تشخیص داده و فرمان لازم برای عملکرد استپر را صادر میکند. اجازه استپر برای ورود هوای بیشتر به داخل موتور به سبب فشردن پدال گاز توسط راننده، در واقع دستوری است که از سمت یونیت موتور برای این قطعه صادر میشود.
مسلما اگر استپر خراب شود، مشکلات متعددی به بار میآید که از جمله آنها میتوان به خاموش شدن ماشین در حالت فعالیت درجا، و همینطور گاز خوردن بی دلیل خودرو به ویژه در دور موتور بالا اشاره کرد. در این حالت چارهای بهجز تعویض استپر باقی نمیماند.
نقص در سنسور مپ خودرو
سنسور مپ در خودروهای انژکتوری، میزان هوای ورودی به داخل موتور را اندازهگیری میکند و دادههای خود را به سمت ECU انتقال میدهد. ایسیو با دریافت این اطلاعات و ترکیب آنها با دادههای ارسالی از سوی سنسورهای دیگر، وضعیت دریچه هوای موتور را کنترل میکند. بنابراین اگر مشکلی برای سنسور مپ به وجود آید، آنگاه دریچه ورودی هوای موتور به اندازهای که لازم است باز و بسته نمیشود. این مشکل منجر به گاز خوردن بی دلیل خودرو میشود. همانند استپر، خرابی سنسور مپ نیز غیر قابل تعمیر بوده و نیاز به تعویض دارد.

نقص در سنسور دریچه گاز
از دیگر عوامل تأثیرگذار در گاز خوردن بی دلیل خودرو نقص در سنسور دریچه گاز است. سنسور دریچه گاز میزان باز و بسته بودن دریچه گاز را اندازهگیری کرده و دادههای خود را به سمت ایسیو میفرستد. ایسیو با دریافت این دادهها، از وضعیت دریچه گاز آگاه میشود. بسته به میزان فشار پای راننده روی پدال گاز، دریچه گاز باز میشود. وقتی راننده فشار پا روی پدال را کاهش داده و یا رها میکند، دریچه حالت بسته به خود میگیرد.
بنابراین اگر سنسور دریچه گاز به هر علتی خراب شود، اطلاعات مناسب در دسترس ایسیو قرار نمیگیرند. بدین ترتیب جای تعجب نیست اگر در حالت درجا، ماشین بی دلیل گاز بخورد. و یا در هنگام حرکت علیرغم فشار پدال گاز توسط راننده، تغییری در شتاب ماشین ایجاد نشود.
البته گاهی اوقات مقصر اصلی نه سنسور دریچه گاز، بلکه خود دریچه گاز است. اگر دریچه گاز خراب شود، وضعیت ثابت و بدون تغییری به خود گرفته و در مقابل فشردن یا رهاسازی پدال گاز توسط راننده واکنش خاصی از خود نشان نمیدهد. بنابراین میتوان گفت خرابی دریچه گاز یکی دیگر از دلایل گاز خوردن بی دلیل ماشین است.
نقص در سنسور دور موتور
سنسور دور موتور موقعیت مکانی پیستون و سرعت دوران میللنگ را اندازهگیری کرده و نقش مهمی در تنظیم زمان جرقهزنی خودرو دارد. این سنسور دادههای خود را به سمت ایسیو میفرستد و ایسیو به وسیله آنها، از موقعیت مکانی پیستون آگاه میشود و با توجه به موقعیت پیستون، دستور جرقهزنی را به شمعها صادر میکند.
اگر مشکلی برای سنسور دور موتور به وجود آید، زمانبندی جرقهزنی برهم میخورد. این موضوع به نوبه خود باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو میشود. این اتفاق به طور خاص در هنگام رانندگی رخ میدهد و مسئله بغرنجی در نظر گرفته میشود. سنسور دور موتور قابل تعمیر نیست و نیاز به تعویض دارد.
اختلال در آببندی منیفولد ورودی هوا
گاز خوردن بی دلیل خودرو میتوان به بروز نقص در آببندی منیفولد ورودی هوا ربط داشته باشد. منیفولد ورودی وظیفه دارد هوا را به محفظه احتراق برساند. اگرچه بروز نقص در بدنه منیفولد بعید به نظر میرسد، ولی احتمال بروز اختلال در آببندی این قطعه وجود دارد. در آببندی منیفولد از واشر استفاده میشود که با مرور زمان استحکام خود را از دست داده و دچار خوردگی میشوند. در صورت نقص در آببندی منیفولد ورودی، هوا به میزان متغیر وارد محفظه احتراق شده و باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو میشود.
انژکتورهای معیوب
نقص در انژکتور، یکی دیگر از عوامل گاز خوردن بی دلیل خودرو به حساب میآید. انژکتور، وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق را بر عهده دارد. همان سوختی که درون سیلندر با هوا ترکیب شده و به سبب جرقه شمع، منفجر میشود انرژی آن در نهایت به چرخها میرسد و ماشین به حرکت درمیآید. اگر انژکتور دچار مسدود شدگی یا خرابی شود، تناسب سوخت و هوا برهم میخورد. به همین دلیل است که گاهی اوقات علیرغم گاز دادن، شتاب ماشین بیشتر نمیشود.

نقص در پمپ بنزین
پمپ بنزین یکی از مهمترین بخشهای سیستم سوخترسانی است. چه در حالت درجا و چه در حال حرکت، پمپ بنزین وظیفه دارد جریان مداومی از سوخترسانی را بین باک بنزین و موتور برقرار سازد. خرابی پمپ بنزین به معنی اختلال در جریان سوخت است. بنابراین میتوان یکی دیگر از علل گاز خوردن بی دلیل خودرو را نقص در پمپ بنزین دانست، چراکه در صورت نبود سوخت کافی، انرژی کافی نیز برای به حرکت درآوردن یا افزایش سرعت خودرو وجود نخواهد داشت.
مشکل در ایسیو
گاز خوردن بی دلیل خودرو تنها به سبب بروز نقص و اختلال در سنسورها و سیستم سوخترسانی نیست. گاهی مواقع، ایسیو حتی پس از دریافت دادههای صحیح، عملیات پردازش را به درستی انجام نمیدهد و با صدور فرمانهای اشتباه، عملکرد موتور را بر هم میزند و باعث بروز مشکلاتی از جمله گاز خوردن بی دلیل خودرو میشود.
نقص در سیم کلاچ
گاهی مواقع ممکن است در هنگام کلاچ گرفتن، خودرو دچار گاز خوردن بی دلیل شود. علت اصلی این مشکل، سفت یا پاره شدن سیم کلاچ است که به عنوان واسط میان پدال کلاچ و سیستم انتقال قدرت ایفای نقش میکند. خرابی سیم کلاچ باعث اختلال در عملیات انتقال قدرت شده و مشکلات متعددی از جمله گاز خوردن بی دلیل خودرو را به وجود میآورد.
نقص در پدال گاز
یکی از دلایل گاز خوردن بیهوده خودرو به بروز نقص در پدال گاز مربوط میشود. پارگی سیم پدال اگرچه اتفاقی بعید به نظر میرسد، ولی دور از احتمال نیست، به ویژه در خودروهای فرسودهای که عمر خود را کردهاند. با پاره شدن سیم پدال گاز، مهم نیست تا چه اندازه پای خود را روی آن فشار دهید، ماشین گاز نمیخورد و سرعت نمیگیرد. در عوض به دلیل عدم ارسال داده به سمت ایسیو، به تدریج سرعت خودرو کاهش یافته و در نهایت ماشین خاموش میشود.
مشکل دیگری که ممکن است برای پدال گاز در خودروهای وارداتی یا داخلی به وجود آید، سفت شدن آن است. در این حالت نیز سیم پدال قادر به انجام صحیح وظیفه خود نیست و با فشردن پدال گاز، ماشین بیهوده گاز میخورد. این مشکل گاهی قابل تعمیر است و گاهی نیاز به تعویض سیم پدال دارد.
گیرکردن ترمز
گیرکردن سیستم ترمز موجب گاز خوردن بی دلیل خودرو حین ترمزگیری میشود. ترمز خودرو به دلایل متعدد مثل ساییدگی لنتها، خرابی دیسک، کاهش کیفیت روغن ترمز و یا تنظیم نبودن اجزای سیستم گیر میکند. از آنجا که ترمز تأثیر مستقیم روی ایمنی ماشین دارد، مشکل گیرکردن آن بسیار جدیتر از گاز خوردن بی دلیل است. به محض تشخیص مشکل در سیستم ترمز میبایست هر چه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه معتبر انتقال دهید.
جمعبندی
گاز خوردن بی دلیل خودرو دلایل متعددی دارد که برخی آنها مرتبط با نقص در سنسورهای حیاتی مثل سنسور مپ، سنسور دریچه گاز، سنسور دور موتور، برخی دیگر مرتبط با اجزای موتور و سیستم سوخترسانی و برخی دیگر به پدال کلاچ، پدال گاز و سیستم ترمز مربوط میشوند. دلیل هر چه باشد، به محض تشخیص گاز خوردن بیهوده بهتر است ماشین را به تعمیرکار معتمد و با تجربه نشان دهید و از وی برای برطرف کردن مشکل کمک بگیرید. رانندگی در حالی که اختیاری روی گاز خوردن ماشین نیست، ایمنی خودرو و سرنشینان آن و سایر سرنشینان جاده را به خطر میاندازد.





دیدگاهتان را بنویسید