ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
2 روز پیش
.
9 بازدید

شروع جنگ اسب بخار در خودروهای عضلانی توسط کرایسلر ۳۰۰

شروع جنگ اسب بخار در خودروهای عضلانی توسط کرایسلر ۳۰۰

آمریکا در رؤیای بعد از جنگ، تشنه قدرت و سرعت بود که کرایسلر ۳۰۰ همانند یک شهاب‌سنگ به صحنه برخورد کرد. این خودرو نه با طراحی عجیب، بلکه با قلبی قدرتمند و تپنده تاریخ‌ساز شد. این اولین موتور تولید انبوه آمریکایی بود که به رقم جادویی ۳۰۰ اسب بخار دست یافت. کرایسلر با این حرکت جسورانه، عملا جنگ اسب بخار را علیه غول‌هایی چون کادیلاک و اولدزمبیل کلید زد و مسابقه‌ای را آغاز کرد که تا دهه‌های بعد، قدرت خام در آن به عنوان معیار اصلی برتری در خودروی آمریکایی شناخته می‌شد.

کرایسلر ۳۰۰ ؛ قدرتمندترین خودروی فول سایز در جهان

کرایسلر ۳۰۰

 

اوایل دهه پنجاه را تجسم کنید. آمریکا در حال رشد، ساخت‌وساز و گسترش است. شبکه‌های بزرگراهی در حال توسعه هستند و مردم عاشق سفرهای طولانی‌ و پرسرعت می‌شوند. به گفته رالف گیلیز، مدیر ارشد طراحی استلانتیس، برند کرایسلر در آن دوران، مملو از دانش فنی حاصل از تلاش‌های جنگ جهانی اخیر بود و روی توسعه موتور معروف Firepower V8 کار می‌کرد که امروزه با نام همی (Hemi) مورد خطاب قرار می‌گیرد.

در سال ۱۹۵۵، موتور فایرپاور هشت سیلندر به زیر کاپوت خودرویی به نام کرایسلر  ۳۰۰ راه پیدا کرد. در تبلیغات تلویزیونی آن زمان، عدد ۳۰۰ به عنوان قدرت ماشین بر حسب اسب بخار اعلام شد. این اقدام، کرایسلر را به یکی از نخستین خودروسازانی تبدیل کرد که رقم خروجی اسب بخار را در بازاریابی و تبلیغات خود به نمایش می‌گذاشت، آن‌هم به این خاطر که ۳۰۰ اسب بخار واقعا نمایانگر قدرتی چشمگیر و هیولایی بود.

رالف گیلیز، مدیر ارشد طراحی استلانتیس با سابقه‌ای طولانی در کار با برندهای آمریکایی زیرمجموعه این خودروساز در مصاحبه‌ای پیرامون کرایسلر ۳۰۰ چنین گفته است: «۳۰۰ اسب بخار در آن زمان رقم بسیار بزرگی به حساب می‌آمد. فایرپاور یکی از قدرتمندترین موتورهایی بود که زیر کاپوت یک ماشین نرمال و معمولی قرار گرفت».

در این دوره، کرایسلر مدل ۳۰۰ را به عنوان قدرتمندترین خودروی فول‌سایز جهان به بازار معرفی می‌کرد. با موتور ۵.۴ لیتری ۸ سیلندر فایرپاور، کرایسلر ۳۰۰ می‌توانست در پایان یک مسابقه درگ نیم‌مایلی به سرعتی حدود ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد. ترمزهای ارتقا‌یافته و بج‌های پرچم شطرنجی نیز به منظور تأکید بر ماهیت پرفورمنس این مدل به کار گرفته شدند. کرایسلر ۳۰۰ با وجود طراحی محافظه‌کارانه و لوکسی که داشت، یک ماشین عضلانی به شمار می‌آمد که به شکلی نامحسوس قدرت خود را بروز می‌داد، درست مثل اینکه زیر رادار حرکت می‌کرد.

کرایسلر ۳۰۰

خودروی عضلانی بانکی‌ها

به گفته گیلیز، «کرایسلر ۳۰۰ لقب خودروی عضلانی بانکی‌ها را به خود گرفت. این ماشین موتوری قدرت و صندوق عقب بزرگی داشت و با سرعت وحشتناکی حرکت می‌کرد».

با در نظر گرفتن طراحی محافظه‌کارانه و غیر جالب توجه، تعجبی نیست که کرایسلر ۳۰۰ سی به خودروی افسانه‌ای مورد علاقه قاچاقچیان نوشیدنی‌های غیرقانونی در آن دوران تبدیل شده بود. ظاهر این ماشین توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کرد و صندوق عقب برای جاسازی محموله به اندازه کافی فضا داشت. به گفته گیلیز، پیشرانه قهرمانانه و ظاهر آرام 300C دقیقا برای غافلگیر کردن رانندگان طراحی شده بود.

طبق اظهارات گیلیز «به هیچ وجه نمی‌شد از روی ظاهر به قابلیت شگفت‌انگیز خودرو پی برد». جلوپنجره بزرگ 300C سبک طراحی را برای نسل‌های بعدی این مدل تعیین کرد. موتور فایرپاور V8 به خنک‌کاری زیادی نیاز داشت، از این ‌رو طراحی گریل به شکلی برجسته و بزرگ ساخته شد. در سال‌های بعد، طراحان مختلف تغییراتی را روی گریل اعمال کردند و در نهایت این بخش، شخصیت متمایز خودرو را شکل داد.

آن زمان، دوران آغاز خودروهای عضلانی به حساب می‌آمد. کرایسلر ۳۰۰ سی به تثبیت فرمولی کمک کرد که در سال‌های بعدی و با اوج‌گیری صحنه خودروهای عضلانی، توانست اشتیاق گروه گرسنه برای اسب بخار را سیراب کند.

کرایسلر ۳۰۰

 

ورود کرایسلر 300M

دهه‌ها پس از پایان دوران خودروهای عضلانی، بازار خودرو به‌کلی تغییر پیدا کرد. کرایسلر در سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت نام ۳۰۰ را بار دیگر احیا کند، ولی این بار در قالب یک سدان لوکس بزرگ دیفرانسیل جلو به نام 300M که به پیشرانه شش سیلندر مجهز بود. کرایسلر ۳۰۰ ام که لقب «مبارز وارداتی» را به خود گرفته بود، به ‌لطف طراحی آینده‌نگرانه و موزون، سبک طراحی پیش‌رونده کابین که بعدها به شهرت رسید و همین‌طور سواری نرم و راحت، مورد استقبال رسانه‌ها و مالکان قرار گرفت.

در آستانه پایان عمر 300M در سال ۲۰۰۴، زمان مناسبی بود تا موتور V8 بار دیگر به زیر کاپوت سدان پرچم‌دار کرایسلر بازگردد. این امر با پلتفرم ۳۰۰ ‌ام امکان‌پذیر نبود، چرا که قابلیت جای‌دهی موتور ۸ سیلندر را نداشت. کرایسلر در سال ۲۰۰۴ مدل 300M را از خط تولید خارج کرد، ولی این خروج مصادف با تحول عمده دیگری در بازار بود که کرایسلر را واداشت تا یک‌بار دیگر نام ۳۰۰ را احیا کند. اقدامی به توصیف گیلیز «بازگرداندن عقربه‌های زمان به نقطه آغاز » یا به عبارت بهتر، شروع دوباره از صفر بود.

کرایسلر ۳۰۰

 

مشخصات فنی مدل ۲۰۰۲ کرایسلر ۳۰۰ ام

پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی
قدرت ۲۴۷ – ۲۵۳ اسب بخار
گشتاور ۳۳۹- ۳۴۶ نیوتن متر
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک

 

شروعی تازه برای کرایسلر با 300C جدید در سال ۲۰۰۵

کرایسلر ۳۰۰

 

در سال ۲۰۰۵، کرایسلر ۳۰۰ سی مدرن با بازگرداندن موتور V8 به جایگاه قبلی، شکوه گذشته این نام را احیا کرد. کرایسلر 300C با موتور همی ۸ سیلندر به بازار آمد که به تازگی احیا شده بود. این پیشرانه معروف در سال ۲۰۰۳ با مدل رم ۱۵۰۰ به صحنه بازگشت و تا سال ۲۰۰۵، به لطف بهبودها و ارتقای قطعات، به آمادگی کامل برای استفاده در ۳۰۰ سی جدید رسیده بود. بدین ترتیب، مشهورترین پیشرانه کرایسلر دوباره در قدرتمندترین سدان چهاردر این برند شروع به تپیدن کرد، درست مانند ۵۰ سال قبل!

این فرمول جواب داد و کرایسلر ۳۰۰ سی به سرعت به خودرویی محبوب و مطلوب تبدیل شد. انجمن‌های خودرویی در سراسر کشور شکل گرفتند و صحنه گسترده‌ای از شخصی‌سازی و تیونینگ به وجود آمد. گیلیز با اشاره به یکی از خاطرات خود چنین گفته است: «ما به این باشگاه‌های خودرویی می‌رفتیم و با ظاهری ناشناس میان خودروها قدم می‌زدیم تا ببینیم مالکان با ماشین‌هایشان چه می‌کنند.»

با راه‌اندازی 300C در سال ۲۰۰۵، کرایسلر برای اولین بار از گیربکس اتوماتیک پنج ‌سرعته و همچنین سیستم جابجایی چندحالته (MDS) استفاده کرد. جالب اینکه سیستم MDS با تغییر حالت بین عملکرد چهار و هشت سیلندر در مدت‌زمان کوتاهی به اندازه ۴۰ میلی‌ثانیه، مصرف سوخت موتور V8 را کاهش می‌داد.

به گفته اریک رایدنور، معاون اجرایی توسعه محصول گروه کرایسلر، «سیستم جابجایی چندحالته (MDS) گروه کرایسلر به ‌طور یکپارچه بین حالت چهار سیلندر نرم و کم‌مصرف (وقتی قدرت کمتری نیاز است) و حالت هشت سیلندر (وقتی به قدرت بیشتر از موتور ۵.۷ لیتری همی نیاز است) جابجا می‌شود. بدین ترتیب، مصرف سوخت در هنگامی که قدرت V8 ضروری نیست بهینه می‌شود، بدون اینکه عملکرد خودرو تحت تأثیر قرار گیرد. مالکان کرایسلر ۳۰۰ سی و دوج مگنوم آر‌تی در سال ۲۰۰۵ سود چشمگیری را بدون هیچ مصالحه‌ای دریافت خواهند کرد!».

مشخصات فنی مدل ۲۰۰۵ کرایسلر ۳۰۰ سی

پیشرانه ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی
قدرت ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۲۹ نیوتن متر
انتقال نیرو دیفرانسیل عقب/ دودیفرانسیل
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک

 

کرایسلر 300C که نسخه‌های فاقد موتور V8 آن با نام ساده کرایسلر ۳۰۰ در دسترس مشتریان قرار می‌گرفتند، پس از ۱۸ سال تولید، خط تولید در پایان سال ۲۰۲۳ را ترک کرد. در طول این چند سال، مدل ۳۰۰ دستخوش به‌روزرسانی‌ها، بازطراحی‌ها و ارتقاهای مختلفی شد. کرایسلر همچنین نسخه پرفورمنس خودرو را با نام 300C SRT8 به عرضه درآورد که با نقش اصلی ۳۰۰ سی به عنوان «خودروی عضلانی بانکی‌ها» با موتور بزرگ، صندوق عقب بزرگ و شتاب شگفت‌انگیز، هم‌خوانی نزدیکی داشت.

به گفته گیلیز، طراحی کرایسلر ۳۰۰ همواره حول موتورش شکل می‌گرفت، هم از نظر تناسبات و هم از نظر هیبت. خودروی جدید به کمی منش احتیاج داشت و باید اندکی زیرکانه و مرموز رفتار می‌کرد.»

 قیمت کرایسلر ۳۰۰ سی مدرن در بازار امروزی

کرایسلر ۳۰۰

نسخه‌های کارکرده کرایسلر ۳۰۰ سی مدرن انتخاب فوق‌العاده‌ای برای آن دسته از خریداران است که به دنبال راحتی کاناپه‌ای و شتاب‌گیری پیشرانه ۸ سیلندر تماما آمریکایی هستند. هرچند گزینه‌های خوب دیگری هم برای بررسی وجود دارد. به هر حال، با انتخاب مدل ۲۰۱۵ یا جدیدتر، مالک از ۳۶۳ اسب بخار قدرت و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره‌مند خواهد شد، در حالی که نسخه‌های ۲۰۰۵ از گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند.

همچنین خریدار در صورت تمایل به چشم‌پوشی از موتور قدرتمند ۸ سیلندر، می‌تواند لذت سواری با سیستم پیشرفته چهارچرخ محرک در مدل‌های ۲۰۱۵ و جدیدتر با موتور شش سیلندر را تجربه کند. با توجه به اطلاعات سایت Autotempest.com، با بودجه‌ای بین ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار به راحتی می‌توان یک نمونه کارکرده تمیز با کارکرد منطقی چه با موتور ۶ سیلندر و چه با موتور همی ۸ سیلندر را یافته و خریداری کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0