ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
35 دقیقه پیش
.
بازدید

این گرند تورر لوکس، بنتلی را از نابودی حتمی نجات داد

این گرند تورر لوکس، بنتلی را از نابودی حتمی نجات داد

تعداد خودروسازان تا پیش از شروع جنگ جهانی بسیار بیشتر از امروز بود. پس از جنگ و با وقوع رکود بزرگ، اکثر این شرکت‌ها ورشکست شدند و تنها معدودی تا آغاز جنگ جهانی دوم به کار خود ادامه دادند. این پیشینه زمانی اهمیت می‌یابد که به بقای بنتلی، برند لوکس انگلیسی در عصر حاضر بنگریم. مانند بیشتر خودروسازان تاریخی، بنتلی نیز با بحران‌های مالی متعددی از دهه ۱۹۸۰ روبرو بود، تا زمانی که در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس‌واگن خریداری شد و با عرضه یک گرند تورر لوکس، از نابودی نجات پیدا کرد. کانتیننتال GT نماد تجدید حیات بنتلی شناخته می‌شود.

کانتیننتال GT بنتلی، نوری در انتهای تونل

در طول دهه ۱۹۸۰ میلادی، اوضاع برای بنتلی ناامیدکننده به نظر می‌رسید. از زمان خریداری این برند توسط رولزرویس در سال ۱۹۳۱، بنتلی همواره نقش ثانویه داشت و به عنوان مارکی مکمل برای رولزرویس عمل می‌کرد. به عبارت دیگر، بنتلی در دنیای فوق ‌لوکس به عنوان یک برند مقرون ‌به‌صرفه شناخته می‌شد. چنین شهرتی چندان با جایگاه مورد انتظار یک خودروساز تجمل‌گرا در صنعت خودرو سازگار نبود.

با گذشت زمان، اعتبار نام بنتلی در بازار کاهش پیدا کرد و تا اواخر دهه ۱۹۷۰، این برند در وضعیت نابسامانی قرار داشت. برای مدتی، تفاوت چندانی بین برخی مدل‌های بنتلی و رولزرویس به‌جز طراحی نمای جلو دیده نمی‌شد.

کانتیننتال GT

در سال ۱۹۸۰، شرکت ویکرز مالکیت برند ضعیف بنتلی را به همراه رولزرویس در اختیار گرفت و تلاش کرد تا حیاتی تازه به هر دو نام بریتانیایی ببخشد. اولین مدل بنتلی که تحت مالکیت جدید معرفی شد، مولسان (Mulsanne) بود که به موفقیت نسبی رسید و به هدایت مجدد برند در مسیر درست کمک کرد. ویکرز مأموریت داشت بنتلی را به یک برند لوکس با پرفورمنس بالا تبدیل کند. در اصل قرار بود ماشین‌های بنتلی، جایگزین اسپرت رولزرویس باشند. نخستین پروتوتایپی که بعدها کانتیننتال GT بر پایه آن ساخته شد، در سال ۱۹۹۴ در نمایشگاه خودروی ژنو به عرضه درآمد.

متأسفانه موفقیت نسبی مولسان برای تبدیل برند بنتلی به یک قدرت اقتصادی کامل کافی نبود. ویکرز نتوانست سود قابل توجهی از بنتلی به دست آورد و به همین خاطر در سال ۱۹۹۸، مالکین این برند را با کمال میل به فولکس‌واگن سپرد. خودروساز آلمانی بلافاصله پس از تصاحب بنتلی، کار روی مدلی را آغاز کرد که در نهایت Continental GT نام گرفت. اولین نمونه کامل خودرو در سال ۲۰۰۲ در نمایشگاه خودروی پاریس، با بازخورد مثبت چشم‌گیری رونمایی شد. کانسپت کانتیننتال GT همچنین در برنامه Top Gear بی‌بی‌سی نیز به نمایش درآمد.

سرانجام، موفقیتی واقعی

نسخه تولیدی کانتیننتال GT نخستین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و به محض رونمایی، بنتلی سفارش‌های انبوهی را برای این مدل دریافت کرد. افرادی که تا پیش از این حاضر نبودند پشت فرمان بنتلی دیده شوند، از جمله هنرمندان هیپ‌هاپ و ورزشکاران حرفه‌ای، برای خرید کانتیننتال سرودست می‌شکاندند. این ماشین به طور خاص و به وضوح، با شهرت قدیمی و اشرافی بنتلی که طی چند دهه گذشته به تدریج کم‌رنگ‌تر شده بود، فاصله داشت.

ظاهر مدرن کانتیننتال جی‌تی در کنار محبوبیت روزافزون نزد افراد جوان، پرانرژی و تأثیرگذار، باعث شد آن شهرت منسوخ انگلیسی بنتلی کم‌کم جای خود را به یک تصویر برجسته در قرن بیست و یکم بدهد. این ماشین در سال اول عرضه با قیمت پایه تقریبا ۱۴۹ هزار دلار به فروش رسید.

شاید فکر کنید این قیمت بیش از حد گران است، اما در آن زمان بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از نمونه‌هایی مثل رولزرویس فانتوم ۲۰۰۴ بود که قیمت آن از حدود ۳۴۱۰۰۰ دلار آغاز می‌شد. گذشته از این، مالکان کانتیننتال GT از یک موتور ۶ لیتری W12، سیستم چهارچرخ محرک و شاسی نسبتا اسپرت بهره می‌بردند. به عبارت بهتر، بنتلی جوان به نظر می‌رسید و همان‌طور نیز رفتار می‌کرد.

کانتیننتال GT

مشخصات و ویژگی‌های کانتیننتال GT

در حالی که مدل ۲۰۰۳ بنتلی کانتیننتال GT خود را در سطحی بالا و لوکس تعریف می‌کرد، موتور آن قدرتی وحشیانه ارائه می‌داد. پیشرانه حجیم ۶ لیتری W12 این ماشین که با حمایت فولکس‌واگن ساخته شده، با مدل‌های دیگری مثل فائتون (Phaeton)، سدان پرچم‌دار برند آلمانی مشترک بود. این پیشرانه ۱۲ سیلندر در اصل ترکیبی از دو موتور VR6 با زاویه باریک به حساب می‌آمد. موتور به‌کاررفته در خودرو بنتلی، نخستین مدل مجهز به توربوشارژر بود، هرچند حتی با داشتن دو توربوشارژر، بازهم ابعاد نسبتا فشرده‌ای داشت و فضای کمتری نسبت به موتور ۴.۲ لیتری ۸ سیلندر آئودی اشغال می‌کرد.

مدل‌های سال ۲۰۰۳ هنوز هم جزو خودروهای لوکس های‌پرفورمنس به شمار می‌آیند. این ماشین به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ساخت ZF مجهز بوده و تنها با سیستم چهارچرخ محرک مبتنی بر تورشن در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

کانتیننتال GT روی هر دو محور جلو و عقب از تعلیق دو جناغی کاملا مستقل بهره می‌برد و از تعلیق بادی تطبیقی و میراگرهای الکترونیکی نیز کمک می‌گیرد. راننده با استفاده از یک شیفتر می‌تواند تعلیق را برای حالت راحت یا اسپرت تنظیم کند. ترمزهای دیسکی بزرگ، کاهش سرعت یا توقف کاملا را به شیوه‌ای امن و در کمترین زمان ممکن فراهم می‌آورند. مشخصات فنی و ارقام پرفورمنس مدل ۲۰۰۳ بنتلی کانتیننتال جی‌تی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی و پرفورمنس کانتیننتال GT

مشخصات موتور ۶ لیتری توئین توربوشارژ W12
حداکثر قدرت ۵۵۲ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۶۴۹ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد ۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت
وزن خالص ۲۳۸۵ کیلوگرم

 

کانتیننتال GT

 

شاید فکر کنید وزن ۲۳۸۵ کیلوگرم عجیب یا حتی اشتباه تایپی است، ولی درواقع به حجم بالای تجهیزات لوکس به‌کاررفته در خودرو مربوط می‌شود. برای مثال، هر یک از صندلی‌های جلو بیش از ۲۳ کیلوگرم وزن دارند و داشبورد نه با پلاستیک یا روکش مصنوعی، بلکه با چوب طبیعی، چرم و فلز تزئین شده است.

به علاوه، شبکه پیچیده‌ای از تجهیزات الکترونیکی در کانتیننتال GT تعبیه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم ناوبری استاندارد، ساعت بریتلینگ، گرم‌کن برای صندلی‌های جلو و تهویه مطبوع دو منطقه‌ای اشاره کرد. اسپویلر عقب نیز الکترونیکی بوده و در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود.

کانتیننتال GT

 

قیمت بنتلی کانتیننتال GT در مدل‌های مختلف

برای بسیاری از افراد معمولی، خودروهای لوکس قدیمی معمولا پس از چند سال بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست می‌دهند و مدل ۲۰۲۳ کانتیننتال GT نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی این موضوع در مورد کلکسیونرها یا علاقه‌مندان افراطی صدق نمی‌کند، حتی اگر مالکیت خودرو به معنی پرداخت هزینه چشمگیر برای نگهداری و تعمیرات باشد. متوسط قیمت مدل‌های کارکرده کانتیننتال جی‌تی عبارتست از:

  • مدل ۲۰۰۳ با قیمت ۲۰۴۰۰ دلار
  • مدل ۲۰۰۴ با قیمت ۲۱۰۰۰ دلار
  • مدل ۲۰۰۵ با قیمت ۲۶۰۰۰ دلار
  • مدل ۲۰۰۴ با قیمت ۲۶۰۰۰ دلار
  • مدل ۲۰۰۳ با قیمت ۲۹۰۰۰ دلار

کانتیننتال GT امروزی

بیست و دو سال از عرضه نخستین مدل کانتیننتال می‌گذرد و این خودرو هنوز حضوری قدرتمند در صحنه دارد. کانتیننتال در حال حاضر در نسل چهارم خود به سر می‌برد. با این حال، از زمان معرفی نسل چهارم در سال ۲۰۲۴، موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر منحصر به فرد از ماشین حذف شده است. مدل‌های جدید به موتورهای ۴ لیتری توربوشارژ هیبریدی ۸ سیلندر مجهز هستند.

در کنار مدل استاندارد، بنتلی نسخه Speed کانتیننتال را نیز روانه بازار کرده که مسیر اسپرت‌تر با پرفورمنس بالاتری را دنبال می‌کند. پیشرانه ۴ لیتری موجود در نسخه Speed، قدرت خیره‌کننده ۷۷۱ اسب ‌بخار و ۱۰۰۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. کانتیننتال GT Speed به ۳.۳ ثانیه زمان برای شتاب‌گیری صفر تا صد نیاز دارد و تا ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد.

قیمت پایه مدل ۲۰۲۵ بنتلی کانتیننتال GT از حدود ۲۸۴ هزار دلار آغاز شده و در بالاترین تریم با قیمت تقریبا ۳۶۳ هزار دلار به فروش می‌رسد. اگرچه موتور W12 دیگر در دسترس نیست و قیمت این مدل افزایش یافته، اما Continental GT همچنان پرطرفدارترین محصول بنتلی به حساب می‌آید و به طور مستقیم مسئول تداوم حیات این برند تا به امروز بوده است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0