مقدمه
بنتلی، سازنده، طراح و بازاریاب بریتانیایی خودروها و شاسیبلندهای لوکس است. این شرکت در سال ۱۸۸۸ توسط والتر اوون بنتلی پایهگذاری شد و عمده شهرت خود را بهخاطر ساخت ماشینهایی به دست آورد که در سالهای مختلف برنده مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شدند. بنتلی در سال ۱۹۹۸ تحت مالکیت فولکسواگن درآمد، ولی این تغییر باعث نشد نام خودروساز بریتانیایی کمرنگ شود. از مدلهای قدیمی گرفته تا محصولات جدیدتری همچون کانتیننتال یا فلایینگ اسپور، نشستن پشت فرمان هر یک از خودروهای بنتلی به معنی سواری با یکی از پیچیدهترین خودروهای جهان است. در این مقاله شما را با بهترین خودروهای بنتلی در تمام ادوار آشنا میکنیم.
بنتلی Speed 6
اسپید سیکس، یکی از معتبرترین اجداد خودروهای بنتلی است. این ماشین جزو برندگان برجسته مسابقات در دوران اوج و شکوفایی خود بود و پیشرانه قدرتمند آن، زمینهساز اکثر کارهای آتی شرکت شد. والتر اوون با استفاده از تجارب ارزنده خود در ساخت ماشینآلات راهآهن، ویژگیهای منحصربهفردی همچون پیستونهای آلومینیومی، احتراق جرقهای دوگانه و روغنکاری حوضچه خشک را در اسپید سیکس قرارداد. این خودرو در سال ۱۹۲۸ عرضه شد و خیلی سریع توانست نظر همگان را به خود جلب کند. نسخه معمولی خودرو به موتور ۱۸۰ اسب بخاری و نسخه مسابقهای آن به موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز بود. تنها حدود ۱۸۰ دستگاه اسپید 6 روانه بازار شد. جالب است بدانید که در آن زمان، بنتلی خودروهای خود را در قالب شاسی به فروش میرساند و مشتری بدنه را برحسب سلیقه خود میساخت. به همین دلیل، اسپید سیکسهای موجود در هر نقطه از جهان ممکن است تفاوت بسیاری با یکدیگر داشته باشند. در حال حاضر میانگین قیمت هر یک از این ماشینهای کلکسیونی حدود ۲.۸ میلیون دلار است.
بنتلی Blower
یکی دیگر از بهترین خودروهای بنتلی در تمام ادوار، مدل بلوور است. سر هنری (تیم) برکین، راننده افسانهای بنتلی در دهههای ۳۰ و ۴۰ میلادی، پشت فرمان بلوور نشست و این ماشین را به یک آیکون و نماد مسابقهای تبدیل کرد. البته بلوور هرگز به مقام قهرمانی نرسید. این خودرو، جنبهای از لوکس بودن را به تصویر کشید که تاکنون شناخته نشده بود. بنتلی بلوور میراث صنعت خودروسازی شمرده میشود.
بنتلی Eight Litre
مدل Eight Litre یکی دیگر از بهترین خودروهای بنتلی در تمام ادوار بهحساب میآید. این خودرو در دوران «رکود بزرگ» راهی بازار شد و بنتلی بودجه کافی برای تولید انبوه نداشت. به همین خاطر، در حال حاضر تنها ۱۰۰ دستگاه از این خودرو در سراسر جهان یافت میشود. Eight Litre بر اساس معماری مبتنی بر شاسی نورد ساخته شده و جزو یکی از جذابترین و درعینحال کمیابترین محصولات بنتلی در نظر گرفته میشود. پس از عرضه 8 Litre، بنتلی به رولزرویس واگذار شد. این خودرو حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن داشت و موتور ۸ لیتری ۶ سیلندر ۲۲۰ اسب بخاری، نیروی لازم برای حرکت این بدنه سنگین را تأمین میکرد.
بنتلی Mark VI
اهمیت مدل مارک ۶ بههیچوجه قابلچشمپوشی نیست. این خودرو بین سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۵۲ تولید شد و نخستین محصول بنتلی پس از جنگ جهانی دوم و همینطور تصاحب توسط رولزرویس بود. بنتلی مارک ۶ بدنه تماماً فولادی داشت. بهعنوان یک خودرو با پرفورمنس بالا، مارک ۶ لقبهای زیادی را به خود اختصاص داده بود که از جمله آنها میتوان به سریعترین سواری 5-۴ نفره و گرانترین ماشین جهان در زمان خود اشاره کرد.
مدل ۲۰۰۰ بنتلی Arnage
بنتلی در ابتدا قصد داشت موتور ۴.۴ لیتری BMW را در زیر کاپوت Arnage قرار دهد. اما جدال بر سر کنترل و مالکیت برندهای بنتلی و رولزرویس در سال ۲۰۰۰ که فولکسواگن و بامو نیز در آن دخیل بودند، باعث شد Arnage صاحب موتور ۸ سیلندر ۶.۷۵ لیتری شود. این موتور هرچند وزن بیشتری نسبت به پیشرانه BMW داشت، ولی به شیوه موقرانهای باعث تکمیل Arnage و ماندگاری طولانیمدت آن در بازار شد. بنتلی Arnage خودرویی است که برحسب موقعیت، شخصیتهای متفاوتی به خود میگیرد. این ماشین درعینحال که ظاهر متین خود را حفظ کرده، میتواند به یک خودروی مسابقهای تبدیل شود، چون مایحتاج یک ماشین مسابقهای را دارد.
بنتلی Brooklands
پیست اتومبیلرانی بروکلندز در ساری انگلستان، بخشی از تاریخ بنتلی محسوب میشود، چراکه خودروهای این برند در دهههای ۳۰ و ۴۰ میلادی موفق به ثبت رکوردهای متعددی در این پیست شدند. به همین خاطر، بنتلی نام بروکلندز را برای محصول سال ۱۹۹۲ خود انتخاب کرد. مدل کوپه این ماشین در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد و منتقدین و علاقهمندان را به تحسین و تمجید واداشت. بروکلندز به موتور ۶.۷۵ لیتری توئین توربو و گیربکس ۴سرعته اتوماتیک مجهز بود که ۵۳۰ اسب بخار قدرت موتور را به چرخهای عقب منتقل میکرد. این خودرو یک ویژگی خاص در زمان خود داشت و آن استفاده از تعلیق مستقل در قسمت جلو و عقب بود. باتوجهبه تیراژ ۵۰۰ دستگاهی، بروکلندز جزو خودروهای کمیاب و مطلوب برای کلکسیونرها در نظر گرفته میشود.
مدل ۲۰۲۰ بنتلی Mulsanne
Mulsanne طعم اصیل سواری لوکس است. این مشخصه نهتنها در رانندگی بلکه در طراحی بیرونی نیز بهوفور به چشم میآید. Mulsanne محصول سال ۱۹۸۰ است و ماندگاری آن تا سال ۱۹۹۲ ادامه پیدا کرد. بنتلی در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت این خودرو را مجدداً روی خط تولید قرار دهد و اینگونه بود که ماشین انگلیسی احیا شد و تا سال ۲۰۲۰ در دسترس مشتریان قرار داشت. Mulsanne یک ماشین مخصوص افراد عالیرتبه بود که شامل تمام تجهیزات لوکس و تجملاتی میشد. با بیش از صد انتخاب رنگ برای بدنه، مولسان هیچ کمبودی برای مشتریان خاص خود باقی نمیگذاشت.
بنتلی Flying Spur
فلایینگ اسپور در سال ۲۰۰۵ به تولید رسید. بنتلی نسخههای متعددی از این خودروی جذاب را در دسترس مشتریان قرارداد که از جمله آنها میتوان به مدلهای کانتیننتال فلایینگ اسپور، قطر ادیشن، سری ۵۱ و لینلی لیمیتد ادیشن اشاره کرد. نخستین نسل فلایینگ اسپور با موتور ۶ لیتری توئین توربوی ۱۲ سیلندر روانه بازار شد که توانست با تولید ۵۵۲ اسب بخار قدرت، نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. این ماشین حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن داشت، ولی به سبب موتور قدرتمند، شتاب صفر تا صد را در عرض ۵.۲ ثانیه مدیریت میکرد و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت میرسید.
بنتلی Turbo-R
اکثر اسامی انتخابشده برای خودروهای بنتلی دارای تاریخچهای هستند که به موقعیت یا مکان خاصی اشاره دارد. ولی بنتلی توربو R از همان ابتدا و برای بیان هدف اصلی خود، چنین الگویی را کنار گذاشته است. توربو R خودرویی بود که برای نمایش تمایز واضح میان بنتلی و رولزرویس ساخته شد. موتور ۶.۷۵ لیتری ۸ سیلندر این ماشین ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. توربو R نخستین محصول بنتلی بود که وزن پایینی داشت. طراحی بیرونی این ماشین نیز به شیوهای منحصربهفرد انجام شده بود و به همین خاطر، بنتلی توربو R را میتوان یکی از برجستهترین خودروها در زمان خود قلمداد کرد.
مدل ۲۰۲۱ بنتلی Continental GT
بنتلی کانتیننتال جیتی با موتور ۸ سیلندر و ۱۲ سیلندر در دسترس مشتریان قرار دارد. پیشرانه ۸ سیلندر قادر به تولید ۵۴۲ اسب بخار قدرت و پیشرانه ۱۲ سیلندر قادر به تولید ۶۵۰ اسب بخار قدرت است. کانتیننتال جیتی یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین گرن توررهای دنیا بهحساب میآید که لذت سواری وصفناپذیری را به راننده و سرنشینان خودالقا میکند. بهعنوان نخستین خودرویی که پس از تصاحب توسط فولکسواگن قرار بود معرفی شود، بنتلی میبایست بهسختی تلاش میکرد تا کانتیننتال GT را در جایگاه شایستهای قرار دهد. نتیجه این تلاش، یک خودروی زیبا، جادار و خوشساخت بود که با قلب ۶ لیتری ۱۲ سیلندر توانست رؤیای خالق خود را تحقق بخشد.
دیدگاهتان را بنویسید