بسیاری افراد بر این باورند که موتورسیکلت دوکاتی دیاول هماینک نیز به اوج جذابیت و خارقالعادگی خود رسیده است. ولی در اشتباه هستند، چون دیوانگان بولونیایی تازه تصمیم گرفتهاند که قلب موتور مسابقات موتوجیپی را در کروزر عضلانی خود قرار دهند و کار را تمام شده اعلام کنند. در این مقاله از ایستگاه با دیاول V4 RS آشنا میشوید؛ هیولایی که به نظر میرسد قوانین ترافیک را برای صبحانه میخورد و دودهای اگزوز با عطر تیتانیوم پس میدهد.
پیدایش نامتعارف دیاول
پیش از بررسی مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS بد نیست نگاهی به نقطه آغاز این موتورسیکلت بیندازیم. برای شرکتی مانند دوكاتی، دستهبندیها همواره بیشتر از آن که قانون باشند، پیشنهاد محسوب میشوند. این برند با ساخت سوپراسپرتهایی که مسیرهای مسابقه را تحت سلطه خود درمیآورند، موتورهای نیکدی که همچون چاقوهای تیز جراحی روی رگهای خیابان حرکت میکنند، و مدلهای ماجراجویی که مرز بین اسپرت و کاربردی را از میان بردهاند، به موفقیت رسیده است. اما در سال ۲۰۱۰، دوكاتی محصولی را به عرضه درآورد که همه موجب شگفتی همگان شد؛ کروزری ساخت که کروزر نبود!
آن موتورسیکلت، دیاول نام داشت و از همان ابتدا هرگز در قالب مشخصی نگنجید. ظاهر کشیده و کوتاه و لاستیک عقب بزرگ آن متعلق به یک کروزر قدرتمند بود، اما اجزای دیگر تعلق به دوکاتی را فریاد میکشیدند. دیاول از همان ابتدا هندلینگ تیز، شتابی انفجاری و نوعی غرور و تکبر خاص داشت که آمیزهای از موتورسیکلتهای عضلانی و سوپراسپرت بود.

هر رانندهای پشت دستهفرمان دیاول مینشست، فورا متوجه میشد که این موتورسیکلت، نه به دنیای هارلی تعلق دارد و نه به قلمرو ویمکس یاماها. دیاول چیزی کاملا متفاوت بود. و حالا بیش از یک دهه است که عجیبالخلقه ایتالیایی به عنوان غیردوكاتیترین موتورسیکلت در خط تولید شرکت باقی مانده است.
دوکاتی در سال ۲۰۲۳ تغییراتی را روی دیاول اعمال کرد؛ پیشرانه دو سیلندر خطی قدیمی تستاسترتا را برداشت و نمونه ۱۱۵۸ سیسی گرنتوریسمو V4 را به جای آن قرار داد. بدین ترتیب، دیاول نهتنها سریعتر و پیچیدهتر، بلکه به موتورسیکلتی تبدیل شد که هم برای سفرهای طولانی مناسب بود و هم رکورد یکچهارم مایل را جابهجا میکرد. وجود تمام این جذابیت، فقدان بزرگی احساس میشد؛ جادوی RS که خوشبختانه برای سال ۲۰۲۶ به دیاول اضافه شده است!
مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS هیجانی از همیشه

این مدل، برادر ایتالیایی عصبانی و بزرگتر V4 است که گویی تازه از باشگاه ورزشی بیرون آمده، سه شات اسپرسو سر کشیده و قلب سوپراسپرت پانیگاله در سینه او به تپش درمیآید. به لطف پیشرانه ۱۱۰۳ سیسی دزموسدیچی استراداله، همان پیشرانه دیوانهکننده معروف موتوجیپی با میللنگ چرخشی معکوس که دوکاتی در پرسرعتترین موتورسیکلتهای مسابقهای خود به کار میبرد، دیاول V4 RS میتواند تنها در عرض ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
این عدد، معادل شتابی است که از یک موتورسیکلت مسابقهای موتوجیپی، تحت هدایت مارک مارکز انتظار دارید. با این تفاوت که کمپانی ایتالیایی ادعا میکند شما نیز میتوانید به آن دست یابید. کافیست کلید «پرتاب قدرتی دوكاتی» را فشار دهید، کلاچ را رها کنید و برای حفظ جان خود، به هر نحوی که شده محکم به موتورسیکلت بچسبید.
شتاب صفر تا صد ۲.۵ ثانیهای، مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS را به پرشتابترین موتورسیکلت دوكاتی با مجوز استفاده در جاده تبدیل میکند که حتی از پانیگاله نیز پیشی میگیرد. تنها راه شکست دادن آن، سوار شدن بر یک موتور مسابقهای تمامعیار موتوجیپی است. یکلحظه به این واقعیت فکر کنید؛ یک کروزر که سریعتر از سوپراسپرت پرچمدار دوكاتی شتاب میگیرد. واقعا دیوانهوار است، نه؟
در حداکثر توان، پیشرانه چهار سیلندر با رسیدن به ۱۱۷۵۰ دور در دقیقه، ۱۸۲ اسب بخار قدرت به وجود میآورد و هر بنبستی در حومه شهر را به مسیر مستقیم مسابقه موجلو تبدیل میکند. گشتاور نیز روی رقم قابل توجه ۱۲۰ نیوتن متر ثابت شده که تضمین میکند لاستیک عقب همیشه در تماس نزدیک با آسفالت باقی بماند.

شاسی و الکترونیک؛ رام کردن آشوب
طبیعتا قدرت بدون کنترل بیفایده است و دوكاتی اطمینان داده که مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS تنها در خط مستقیم سریع نیست. سیستم تعلیق این موتورسیکلت از مجموعه استاندارد مارزوچی و ساچ به اوهلینز ارتقا یافته است. در بخش جلو، یک دوشاخ ۴۸ میلیمتری NIX 30 و در عقب یک مونوشوک STX 36 تعبیه شده که هر دو کاملا قابل تنظیم هستند.
رینگهای فورجشده مارکزین وزن را کاهش و استحکام را افزایش میدهند و با لاستیکهای پیرلی دیابلو روسو ۴ پوشیده شدهاند. در واقع لاستیکی که روی رینگ بزرگ ۱۷ اینچی قرار گرفته، با سایز 240/45R17، به طور خاص برای این موتورسیکلت طراحی و ساخته شده است. رینگ جلو نیز با لاستیک در سایز 120/70R17 پوشانده میشود.
کاهش وزن مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS تنها به چرخها و سیستم تعلیق محدود نمیشود. دوكاتی بخش عمدهای از بدنه را با فیبر کربن جایگزین کرده و باتری را به نوع لیتیوم یونی تغییر داده که وزن موتور را تا ۲۲۰ کیلوگرم کاهش میدهد، یعنی حدود ۳ کیلوگرم سبکتر از مدل استاندارد دیاول.
چرخدندههای بازطراحیشده، فاصله بین دو محور را کمی افزایش داده تا پایداری بیشتری برای هماهنگی با پیشرانه پردورتر ایجاد شود. هندسه در سایر بخشها بدون تغییر مانده است. بنابراین دیاول همچنان با اشتیاقی بسیار بیشتری نسبت به سایر موتورسیکلتهای هماندازه، در پیچها فرمانپذیری دارد. باقی کار بر عهده ویژگیهای الکترونیکی است.
مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS به چهار حالت رانندگی، سه حالت قدرت، ترمز ضد قفل مخصوص پیچها، سیستم کنترل کشش مخصوص پیچها، کنترل تکچرخ (ویلی) و لانچ کنترل مجهز است که همگی به یک IMU ششمحوره متصل هستند. کاربرد این تجهیزات نه تنها برای حفظ ایمنی، بلکه برای مهار آشوب و تبدیل این هیولای خشمگین به موتورسیکلتی است که بتواند در خیابانها حرکت کند، بدون اینکه راننده همواره حس اهلی کردن یک حیوان وحشی را داشته باشد.

یک ویژگی خاص در مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS
دوكاتی با رونمایی از مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS همگان را شوکه کرد، اما نه تنها به این خاطر که محصول جدید قادر به شتابگیری صفر تا صد در ۲.۵ ثانیه است و در عین حال، جواز تردد در خیابانها را دارد. این مدل دیاول با فیلتر هوای اسپرینت از درب کارخانه خارج میشود؛ قطعهای که رانندگان بروک پرفورمنس بلافاصله آن را خواهند شناخت!
برای عاشقان واقعی پرفورمنس، وجود این فیلتر در مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS خبر بزرگی است. اسپرینت فیلتر مدتهاست که انتخاب اول مسابقهدهندگان درگ، مسابقهدهندگان جاده و موتورسواران جدی خیابانی بوده که خواهان حداکثر جریان هوا و افزایش اثباتشده اسب بخار هستند. طبق گفته دوکاتی، دیاول RS در مدل جدید، قدرتمندترین دیاول تاریخ است که با اسپرینت فیلتر عرضه در دسترس مشتریان قرار میگیرد.
اهمیت فیلتر اسپرینت چیست؟
درحالی که تیتانیوم، فیبر کربن و سیستم تعلیق اوهلینز، اصالت منحصربهفرد را به مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS میبخشند، اسپرینت فیلتر از همان نخستین لحظه تنفس پیشرانه، سردمدار عملکرد میشود. مزایای این فیلتر برای موتورسیکلت دوکاتی عبارتند از:
جریان هوای بینظیر که به معنای پاسخدهی سریعتر گاز است.
افزایش اسب بخار اثباتشده که باعث میشود موتور V4 با قدرت و مدتزمان بیشتری کار کند.
فناوری توسعهیافته در مسابقات که توسط قهرمانان جهانی مورد اعتماد است.
فیلتر اسپرینت نه یک قطعه جانبی، بلکه پیامی از سوی دوکاتی است؛ اگر به دنبال اوج پرفورمنس هستید، تنها وجود یک فیلتر کفایت میکند. این فیلتر هوا به صورت استاندارد و مستقیما در کارخانه روی دیاول V4 RS نصب شده است. بنابراین نه به ارتقا دارد و نه به تعویض. مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS در حال حاضر شاهکار دوکاتی در نظر گرفته میشود.

ظاهر تهاجمی و قیمت انحصاری
ظاهر برای موتورسیکلتی مانند دیاول V4 RS بسیار حائز اهمیت است و دوكاتی اطمینان حاصل کرده که محصول جدید حضوری برجسته و متمایز در جمع موتورسیکلتهای دیگر دارد. همانطور که گفته شد، پنلهای فیبر کربن بر بدنه مسلط هستند؛ از مجرای هوا روی باک گرفته تا بخش تکسرنشین عقب. اگرچه امکان نشستن سرنشین دوم وجود دارد و دوکاتی با کاربرد رکابهای جمعشونده و دستگیره، چنین قابلیتی را بهبود بخشیده، اما در پیکربندی تکنفره، RS همانند یک نمایش خالص به نظر میرسد.
مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS با سه رنگ نقاشی شده و گرافیک RS روی بدنه، جایگاه این موتورسیکلت در رأس هرم دیاول را اعلام میکند. و البته، آن لاستیک پهن عقب هم هست. هیچچیز به اندازه لاستیک عقب با پهنای ۲۴۰ میلیمتر میتواند به عنوان نماد دیاول در نظر گرفته شود و RS چنین خصیصهای را همچون مدال افتخار به نمایش میگذارد.
واضح است که مدل جدید دیاول V4 RS با قیمت بالایی به فروش میرسد. دوكاتی قیمت را ۳۹۹۹۵ دلار تعیین کرده که ۱۲۰۰۰ دلار از مدل استاندارد دیاول V4 گرانتر است. این قیمت، موتورسیکلت را در جایگاه یک کراساوور عضلانی عجیب و غریب برای کسانی قرار میدهد که نمیخواهند در مورد قدرت، سبک یا فخرفروشی، مصالحه کنند.
دیاول RS؛ نماد نهایی هویت
پس دیاول V4 RS دقیقا چیست؟ این موتورسیکلت یک کروزر به معنای مرسوم نیست، زیرا کروزرهای معمولی در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نمیرسند. یک موتور اسپرت هم نیست، چون هیچ اسپرت بایکی با چنین لاستیک پهنی حرکت نمیکند. یک موتور نیکد، تورر یا درگ هم نیست، اگرچه کمی از دیانای همه آنها را به ارث برده است. مدل ۲۰۲۶ دیاول V4 RS در اصل به عنوان یک «بیانیه» در نظر گرفته میشود؛ یک ماشین دوچرخ مناسب برای رانندهای که با بیاعتنایی به دستهبندیها نگاه میکند و خواهان موتورسیکلتی است که به بهترین شکل ممکن، حس رها شدن از تمام قیود را منتقل کند و دیوانگی را یک ویژگی میداند، نه یک نقص!





دیدگاهتان را بنویسید