صنعت خودروی ایران در آستانه تحولی جدی قرار گرفته و عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور برنامهای در راستای این تحول است. ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان موتور، در دومین همایش بینالمللی قوای محرکه نوین در دانشگاه علم و صنعت، ضمن تحلیل شرایط کنونی بر ضرورت گذار به فناوریهای پاک تأکید کرد. وی با هشدار درباره سرانه مصرف سوختهای فسیلی که در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است، وضعیت آلایندگی خودروهای داخلی را بحرانی خواند و نقشه راه این شرکت را برای آینده توضیح داد.
شکافی عمیق بین استانداردهای کنونی و آینده وجود دارد. در حال حاضر خودروهای داخلی به طور متوسط در ازای پیمایش هر کیلومتر حدود ۱۷۰ گرم گاز آلاینده به محیط زیست وارد میکنند. این در حالی است که طبق استانداردهای اتحادیه اروپا، میزان آلایندگی خودروها را تا سال ۲۰۳۰ نباید بیشتر از ۵۹ گرم در کیلومتر باشد. این فاصله چشمگیر، ضرورت دگرگونی بنیادین در راهبردهای تولید و توسعه قوای محرکه را فریاد میزند.
کرمان موتور با درک این ضرورت، نقشه راه مشخصی را تحت عنوان «عهد ۱۴۰۷» تعریف کرده که هدف اصلی آن، کاهش میانگین آلایندگی سبد محصولات به ۱۰۵ گرم بر کیلومتر تا سال ۱۴۰۷ است. دستیابی به این هدف از طریق برنامه عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور به سرمایهگذاری کلان در سه حوزه فناوری هیبریدی، برقی و بهینهسازی موتورهای احتراق داخلی نیاز دارد.
برنامه عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور ؛ راهبردی متوازن برای تحول
برنامه عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور با رویکردی همهجانبه، ترکیب آینده سبد محصولات را در قالب سه محور اصلی تشریح میکند. بر پایه این برنامه، تولید خودروهای بنزینی به ۶۰ درصد کاهش مییابد، در حالی که ۳۰ درصد از تولید به نمونههای هیبریدی و ۱۰ درصد باقیمانده به مدلهای برقی اختصاص پیدا میکند. این توزیع متعادل ضمن توجه به چالشهای انرژی و کمبود پایگاههای شارژ، مسیر حرکت به سمت برقیسازی را هموارتر میسازد.
در زمینه ارتقای موتورهای بنزینی، طراحی پیشرانه جدیدی با ۷۰ درصد داخلیسازی در دست اجراست که پیشبینی میشود سهم قابل توجهی در کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت ایفا کند. این نوآوری، سهمی تعیینکننده در کاهش از آلایندگی ناوگان موجود و ارتقای کارایی انرژی خواهد داشت.

برنامه عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور در عرصه هیبریدیسازی به تحقق هدف کاهش ۳۵ درصدی مصرف سوخت ختم میشود. طبق ارزیابیهای دقیق و جامع این شرکت، از آنجا که برق کشور در وضعیت ناپایداری به سر میبرد و آینده مبهمی دارد، فناوری هیبریدی در افق کوتاهمدت و میانمدت بهترین گزینه برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی به شمار میرود.
کرمان موتور مالک ۸۸ درصد از سهم ناوگان حمل و نقل برقی شرکت و استقرار ۲۰ ایستگاه شارژرسانی است و یکی از پیشگامان برقی سازی در کشور محسوب میشود. با این وجود، خلخالی ضمن اشاره به موانع پیش رو، از همراهی ناکافی نهادهای دولتی و نبود برنامهریزی هماهنگ در وزارت صمت برای گسترش زیرساختها انتقاد کرده است. این چالشها میتوانند مسیر تحقق اهداف ترسیمشده در برنامه عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور را ناهموار سازند.
توسعه پلتفرمهای بومی و محصولات آینده
سرمایهگذاری در واحد R&D و توسعه به سمت پلتفرمهای بومی، از دیگر ارکان اصلی در عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور هستند. واحد توسعه و تحقیق (R&D) که از سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرده، در حال حاضر روی سه پلتفرم فناوری اصلی تمرکز دارد. پلتفرم PS1 به عنوان یک محصول قدیمی مشترک میان ایران و ایتالیا، اکنون به مرحله بومیسازی کامل رسیده و اساس تولید نمونههای هیبریدی و برقی آینده را تشکیل میدهد. این مرکز همزمان در حال تکمیل دو پلتفرم جدید با عناوین KP1 و KP2 است که مبنای تولید محصولات متنوعی در آینده خواهند بود.
کیامسی ایگل با پیشرانه تمام الکتریکی، نخستین محصول برقی کرمان موتور به حساب میآید که به پک باتری T شکل مجهز بوده و در حال طی مراحل پایانی کالیبراسیون است. این شرکت همچنین از محصول تمام برقی دیگری به نام شدو رونمایی کرده که فعلا در فاز تولید اولیه قرار دارد. البته این ماشینها مستقیما با موتور الکتریکی روانه بازار نمیشوند. طبق اظهارات شرکت، نمونههای هیبریدی شدو و ایگل در سال آینده در دسترس مشتریان قرار میگیرند تا پیشزمینهای برای تحقق برنامه عهد ۱۴۰۷ کرمان موتور باشند.





دیدگاهتان را بنویسید