ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
2 هفته پیش
.
26 بازدید

بررسی دلایل صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

بررسی دلایل صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

صدای غیرعادی از سیستم تعلیق خودرو، به‌ویژه از ناحیه کمک‌فنرها، یکی از رایج‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلات برای رانندگان است. این صداها که به صورت تق‌تق، کوبیدن، جیرجیر یا سایش شنیده می‌شوند، نه‌تنها آرامش روانی راننده را برهم می‌زنند، بلکه می‌توانند نشانه‌ای از فرسودگی قطعات حیاتی و تهدیدی برای ایمنی و عملکرد خودرو باشند. در این مقاله از ایستگاه به بررسی دلایل ایجاد صدای غیرعادی کمک فنر ماشین و همین‌طور روش‌های تشخیص، راه‌حل‌های مؤثر و پیامدهای نادیده گرفتن این مشکل می‌پردازیم.

نقش کمک‌فنر در خودرو و اهمیت توجه به صداهای غیرعادی

سیستم تعلیق و به‌طور خاص کمک‌فنرها، نقش اساسی در ایجاد تعادل، کنترل پایداری و فرمان‌پذیری خودرو و همچنین تضمین راحتی سرنشینان ایفا می‌کنند. کمک‌فنر با میرا کردن نوسانات فنرها و جذب ضربات ناشی از تردد در مسیرهای ناهموار، باعث حفظ تماس چرخ‌ها با سطح جاده می‌شوند. اولین و ملموس‌ترین علامت فرسودگی یا آسیب دیدن این قطعات مهم، صداهای غیرمتعارفی است که به گوش می‌رسد.

شناسایی به‌موقع منشأ این صداها، کلید پیشگیری از هزینه‌های گزاف تعمیراتی و حفظ ایمنی در سفر به حساب می‌آید.

آناتومی صداها؛ تشخیص انواع صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

همان‌طور که گفته شد، بروز نقص در کمک‌فنرها با شنیدن صداهای عجیب و غریب همراه است. هر صدای خاص، به یک یا چند مشکل مشخص اشاره می‌کند.

صدای تق‌تق یا کلیک

این صدا که هنگام عبور از دست‌اندازها یا پیچیدن با سرعت کم شنیده می‌شود، اغلب با قطعات مکانیکی اطراف کمک‌فنر مرتبط است. فرسودگی بوش‌های طبق، شل شدن اتصالات بالایی کمک، خرابی سیبک‌های فرمان یا شل بودن اتصال کمک فنر به شاسی، از دلایل ایجاد این نوع صدای غیرعادی کمک فنر ماشین هستند که به سبب برخورد فلز با فلز به وجود می‌آید.

صدای کوبش یا ضربه محکم

گاهی مواقع، صدای غیرعادی کمک فنر ماشین همچون کوبش است. این صدا شبیه به برخورد یک جسم سنگین با بدنه بوده و معمولا در مواجهه با چاله‌ها یا موانع بزرگ به گوش می‌رسد. علت اصلی ایجاد این صدا را می‌توان به خرابی شدید یا از کار افتادن کامل کمک فنر ربط داد. در این حالت، پیستون داخل کمک فنر دیگر قادر به کنترل حرکت فنر نیست و در انتهای دمش یا کشش خود، با یک ضربه به بدنه برخورد می‌کند. خرابی فنر کمکی (بافر) که وظیفه جذب ضربات شدید را دارد، نیز می‌تواند باعث این صدا شود.

صدای جیرجیر یا اسکوییک

این صدای بلند و ناخوشایند معمولا ناشی از اصطکاک بین دو سطح است که از ناحیه اتصالگاه بالایی کمک نشأت می‌گیرد. اتصالگاه شامل یک بلبرینگ یا بوش لاستیکی می‌شود و امکان چرخش کمک فنر را حین پیچیدن فراهم می‌آورد. خشک شدن، فرسودگی یا عدم روغن‌کاری این بلبرینگ، مهم‌ترین دلیل تولید صدای غیرعادی کمک فنر ماشین به صورت جیرجیر، به‌ویژه در هنگام چرخش فرمان است. سایش بین فنر و سگدست نیز می‌تواند مزید بر علت باشد.

صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

صدای غژغژ یا سایش فلز

اگر صدای غیرعادی کمک فنر ماشین همچون سایش فلز یا غژغژ باشد، باید به نشتی روغن کمک فنر شک کرد. هنگامی که روغن داخلی کمک فنر نشت می‌کند، پیستون در داخل سیلندر بدون روان‌کاری کار می‌کند و اصطکاک شدید فلز با فلز ایجاد می‌شود. ادامه رانندگی در این حالت به سرعت منجر به تخریب کامل کمک فنر خواهد شد.

صدای هیس یا هوای فشرده

شنیدن این صدا در خودروهای مجهز به کمک‌فنرهای گازی به ویژه حین عبور از دست‌اندازها چندان جای نگرانی ندارد، چون بخشی از عملکرد عادی است. اما شدت و تداوم این صدا می‌تواند نشانه بروز مشکل در شیرهای داخلی یا کمبود گاز کمک فنر باشد.

 

دلایل اصلی ایجاد صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

درک عوامل زمینه‌ساز ایجاد صدای غیرعادی کمک فنر ماشین اهمیت بیشتری نسبت به تشخیص اولیه این صداها دارد. دلایل شنیدن صدای غیرعادی از سمت کمک فنر در ماشین‌های خارجی و ایرانی را در ادامه به طور مختصر شرح می‌دهیم.

گذر زمان و فرسودگی طبیعی

کمک‌فنرها همانند سایر بخش‌های خودرو، قطعاتی مصرفی به شمار می‌آیند و دارای عمر مفید مشخصی هستند. به طور معمول، انتظار می‌رود کمک‌فنرها بین ۵۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر کارایی مطلوب خود را حفظ کنند. پس از پیمودن این مسافت، فرسودگی تدریجی و طبیعی قطعات داخلی آن‌ها از جمله شیرهای کنترل جریان روغن، واشرها و پیستون آغاز شده و اجتناب‌ناپذیر است. این فرسایش به تدریج منجر به کاهش توانایی کمک‌فنر در جذب ضربات و تثبیت خودرو شده و در نهایت به ایجاد صدای غیرعادی کمک فنر ماشین می‌انجامد.

سبک رانندگی و شرایط جاده

عمر واقعی کمک‌فنرها به شدت تحت تأثیر شرایط جاده و سبک رانندگی قرار دارد. رانندگی تهاجمی که شامل شتاب‌گیری و ترمزهای ناگهانی شدید می‌شود، همراه با عبور مکرر از جاده‌های ناهموار، خاکی و برخورد با دست‌اندازها و چاله‌ها، استرس و فشار فوق‌العاده‌ای به سیستم تعلیق وارد می‌کند. این فشار مستمر، نه تنها عمر کمک‌فنرها را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد، بلکه باعث فرسایش زودرس دیگر قطعات مرتبط مانند سیبک‌ها و بلبرینگ‌های چرخ نیز می‌شود. این فرسودگی نیز پیامدهای متعددی به همراه دارد که یکی از آن‌ها، شنیدن صدای غیرعادی کمک فنر ماشین است.

کیفیت پایین قطعات یدکی

استفاده از کمک‌فنرها و بوش‌های تقلبی یا بی‌کیفیت، تنها یک راه‌حل کوتاه‌مدت و فریبنده، هرچند ارزان‌قیمت است. این قطعات نامرغوب نه تنها مشکل اصلی را به‌طور ریشه‌ای حل نمی‌کنند، بلکه به دلیل ناتوانی در جذب مؤثر ضربات و حفظ هندسه صحیح سیستم تعلیق، در مدت‌زمان کوتاهی منجر به بروز مشکلات ثانویه می‌شوند. ایجاد صدای غیرعادی کمک فنر ماشین مانند تق‌تق یا ساییدگی و همچنین اعمال فشار مضاعف به دیگر اجزای حیاتی مانند طبق و سیبک، از پیامدهای رایج استفاده از این قطعات نامطمئن به حساب می‌آیند.

نصب نادرست

نحوه و دقت نصب کمک‌فنر و قطعات جانبی آن مانند بوش‌ها و پایه‌ها، نکته حیاتی دیگری در نظر گرفته می‌شود که در صورت عدم توجه به آن باید انتظار شنیدن صدای غیرعادی کمک فنر ماشین را داشت. اگر این قطعات به درستی و طبق استاندارد مشخص‌شده توسط سازنده بسته نشوند، اتصالات به مرور زمان شل شده و لقی به وجود می‌آید. این لقی بلافاصله به شکل کوبش و صداهای تقه‌ای در دست‌اندازها خود را نشان می‌دهد و علاوه بر آزاردهنده بودن، باعث استهلاک زودرس سایر قطعات سیستم تعلیق نیز می‌شود.

صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

پیامدهای نادیده گرفتن صدای غیرعادی کمک فنر ماشین

بی‌توجهی به صداهای مختلفی که از سمت کمک‌فنرها به گوش می‌رسد، می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • کاهش شدید ایمنی. مهم‌ترین خطر، کاهش قابلیت کنترل خودرو به‌ویژه در پیچ‌ها، ترمزهای اضطراری و شرایط جوی نامساعد است.
  • افزایش فاصله ترمز. خودروی با کمک‌فنر معیوب در هنگام ترمزگیری، وزن خود را به درستی منتقل نمی‌کند و به سبب قفل شدن چرخ‌ها، فاصله ترمز به طور خطرناکی افزایش می‌یابد.
  • سایش سریع و نامتعادل لاستیک‌ها. کمک‌فنر خراب باعث تماس ناپایدار لاستیک با جاده، و در نتیجه سایش زودرس و غیریکنواخت آن می‌شود.
  • آسیب به دیگر قطعات سیستم تعلیق. یک کمک فنر معیوب با اعمال فشار و استرس اضافی به قطعات سالمی مانند فنرها، طبق‌ها و سیبک‌ها، عمر مفید آن‌ها را کاهش می‌دهد.
  • کاهش آسایش رانندگی. نوسانات بیش از حد و ضربات مداوم به بدنه، رانندگی را به تجربه‌ای خسته‌کننده تبدیل می‌کند.

 

روش‌های تشخیص و عیب‌یابی

همان‌طور که گفته شد، شنیدن صدای غیرعادی کمک فنر ماشین نخستین نشانه فرسودگی و خرابی این قطعه مهم و حیاتی است. برای تشخیص مشکل سه روش رایج و ساده وجود دارد؛ تست راک اند رول، بازدید چشمی و  تست رانندگی.

تست راک اند رول

تست راک اند رول یا تغییر مکان سریع، ساده‌ترین و مؤثرترین روش برای تشخیص خرابی کمک‌فنرها است. با قرار دادن خودرو روی سطح صاف، با استفاده از وزن بدن، جلوی یا عقب خودرو را به سرعت به سمت پایین فشار داده و رها کنید. خودروی سالم باید پس از یک یا نهایتا دو بار نوسان، کاملا ثابت شود. اگر خودرو به نوسان ادامه دهد، نشانه خرابی کمک‌فنرها است. در حین این تست، به صداهای غیرعادی نیز گوش دهید.

بازدید چشمی

بازدید چشمی شامل بررسی نشتی روغن، ترک‌خوردگی و فرسودگی بوش‌ها، علائم ورود ضربه و آسیب‌دیدگی و ساییدگی غیرعادی لاستیک‌ها می‌شود. وجود روغن روی بدنه کمک فنر، نشانه واضحی از خرابی واشرهای داخلی است. بوش‌های طبق و سگدست را به دقت بررسی کرده و به دنبال ترک، پارگی یا ساییدگی شدید بگردید. در صورت بروز تصادف، احتمال آسیب به بافرهای کمکی نیز وجود دارد. در نهایت وضعیت لاستیک‌ها را چک کنید. ساییدگی نامنظم و موجدار آج لاستیک می‌تواند نشانه عدم عملکرد صحیح کمک فنر باشد.

تست رانندگی

در یک مسیر امن و با سرعت مجاز، از روی چند دست‌انداز کوچک عبور کنید و به دقت به صداها و رفتار خودرو توجه کنید. آیا خودرو بیش از حد می‌لغزد؟ آیا فرمان در دستان شما ضربه می‌زند؟ هر یک از این علائم می‌تواند نشانه خرابی کمک فنر باشد. توصیه می‌شود در صورت عدم تخصص کافی، تشخیص نهایی را به یک مکانیک مجرب و معتمد بسپارید.

جمع‌بندی

صدای غیرعادی کمک فنر ماشین را نباید یک مشکل ساده و کم‌اهمیت تلقی کرد. این صداها در حکم زبان سیستم تعلیق هستند که از وجود مشکلی در قلب سیستم کنترل پویای خودرو خبر می‌دهند. با شناخت نوع صدا و ارتباط آن با قطعات مختلف، راننده می‌تواند درک اولیه‌ای از مشکل پیدا کند. با این حال، تشخیص نهایی و تعمیر آن باید توسط فرد متخصص انجام پذیرد. تعویض به‌موقع کمک‌فنرهای فرسوده و قطعات مرتبط، نه‌تنها یک سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش خودرو، بلکه یک اقدام ضروری برای تضمین ایمنی جان سرنشینان و دیگر کاربران جاده است. یک سیستم تعلیق سالم، همان چیزی است که بین یک سفر مطمئن و یک حادثه بالقوه فاصله می‌اندازد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0