برقراری تعادل بین قیمت مناسب و تجربه لوکس، همواره چالشی دشوار در صنعت خودرو بوده است. این موضوع بهویژه در مورد سازندگان موتورسیکلتهای اروپایی صدق میکند، چراکه معمولا در بخش گرانقیمت بازار قرار میگیرند. این امر، انتخاب را به سازندگان آسیایی و آمریکایی محدود میکند که دومی عمدتا بر موتورسیکلتهای با حجم موتور بالا متمرکز داشته و قیمت آنها به ندرت زیر ۱۰۰۰۰ دلار است. ولی در بین محصولات متعلق به سازندگان حاکم بر آسیا، یک موتورسیکلت وجود دارد که بهترین توازن را میان قیمت و کیفیت سواری برقرار میکند. در معرفی سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ همراه ایستگاه باشید.
سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ با قیمت پایه ۱۰۲۹۹ دلار
در دریایی از موتورسیکلتهای اقتصادی و مجهز، Ibex 800 به راحتی در مقام پیشتاز قرار میگیرد. سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ یک موتورسیکلت تورینگ ماجراجویی با وزن متوسط است که قیمت پایه آن از ۱۰۲۹۹ دلار آغاز میشود. در مقایسه با یاماها تنر ۷۰۰ و سوزوکی V-Storm 800DE، ایبکس ۸۰۰ قیمت کمتری دارد.
با اینکه هوندا XL750 ترنسالپ، موتورسیکلت ارزانتری نسبت به سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ به حساب میآید، ولی باید به این نکته توجه کرد که در ازای پرداخت ۳۰۰ دلار هزینه اضافی برای دوچرخ چینی، انبوهی از تجهیزات استاندارد در اختیار راکب قرار میگیرد که از جمله آنها میتوان به گارد و محافظهای برخورد، چراغهای کمکی و همینطور رادار دید عقب اشاره کرد.

رقیب شماره ۱؛ مدل 675 NK
علاوه بر ایبکس ۸۰۰، مدل 675 NK سیاف موتو نیز تقریبا به تعادلی ایدهآل میان قیمت مناسب و حس لوکس دست یافته است. این مدل جدید برای سال ۲۰۲۵ با یک پیشرانه سه سیلندر خطی، ویژگیهای استاندارد پیشرو در کلاس، و طراحی آیندهگرا و زیبا در دسترس مشتریان قرار میگیرد. با قیمت پایه ۷۴۹۹ دلار، این موتورسیکلت از لحاظ قیمت به راحتی از تمام رقبایش جلو میزند. مدل 675 NK به ترتیب ۶۰۰ و ۹۰۰ دلار ارزانتر از هوندا CB500F و آپریلیا تونو ۴۵۷ است.
رقیب شماره ۲؛ تریومف تریدنت ۸۰۰
در نهایت بد نیست از تریومف تریدنت ۸۰۰ نیز به عنوان یکی دیگر از رقبای اصلی سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ تقدیر به عمل آوریم. با قیمت ۹۹۹۵ دلار، این مدل یکی از خوشقیمتترین موتورسیکلتهای نیکد وزنمتوسط و ممتاز حاضر در بازار به حساب میآید. تریدنت ۸۰۰ با پیشرانه ۱۱۳ اسب بخاری و گشتاور ۸۴ نیوتن متری نه تنها عملکردی عالی از خود نشان میدهد، بلکه به قطعاتی مانند ABS مخصوص پیچ و کنترل کشش نیز مجهز است. تریدنت ۸۰۰ کیفیت ساخت بهتری نسبت به موتورسیکلتهای ژاپنی و چینی در این بازه قیمتی دارد، چرا که این ویژگی معمولا بین موتورسیکلتهای تریومف مشترک است.
ارتشی از ویژگیهای پیشرفته در سی اف موتو ایبکس ۸۰۰

در بخش تجهیزات، آن حس لوکس و پیشرفته بودن در سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ جلوه پیدا میکند. میتوان گفت Ibex 800 E پیشرفتهترین موتورسیکلتی است که میتوان با پرداخت هزینهای کمتر از ۱۰۵۰۰ دلار خریداری کرد. این برتری به محض سوار شدن به چشم میآید.
در مقابل راننده، یک کلاستر ۸ اینچی لمسی TFT قرار دارد که از طریق بلوتوث به اپل کارپلی متصل میشود. بنابراین نه تنها میتوان نوتیفیکیشنها و اطلاعرسانیها را بررسی و دستگاهها را کنترل کرد، بلکه امکان استفاده از ناوبری کامل نقشه نیز فراهم است. به علاوه، قطعات کاربردی دیگری مانند سیستم مانیتورینگ فشار تایر، دستگیرههای گرمشونده و کروز کنترل هم در دسترس راکب قرار دارند.
در کنار تمام این موارد باید به سیستمهای کمکراننده نیز اشاره کرد. سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ از شش حالت رانندگی مختلف (اسپرت، بارانی، آفرود، آفرود پلاس، آلترین، آلترین پلاس) پشتیبانی میکند که همگی آنها به صورت آنی و بلادرنگ، تنظیمات مربوط به نقشهبرداری دریچه گاز، سیستم ABS و کنترل کشش را تغییر میدهند.
قابلیت کنترل ویلی (حالت تکچرخ) در سیستم کنترل کشش ادغام شده و یک کوییک شیفتر دوطرفه به راننده اجازه میدهد بدون استفاده از دست چپ خود، دندهها را تعویض کند. در نهایت سیستم رادار عقب به عنوان یک ویژگی ایمنی منحصر به فرد، امکان تشخیص نقطه کور و هشدار برخورد از عقب را فراهم میآورد. در حال حاضر، هیچ موتورسیکلت وزنمتوسط دیگری در هیچ بخشی از بازار به رادار مجهز نیست. این حجم از ویژگیهای پیشرفته در ازای این مبلغ، جای تحسین دارد.
ویژگیهای اصلی سی اف موتور ایبکس ۸۰۰ ای
- کنترل کشش + کنترل ویلی
- حالات رانندگی
- سیستم پایش فشار باد لاستیکها
- پورتهای USB
- رادار عقب
- نمایشگر ۸ اینچی لمسی TFT
- دستگیرههای گرمشونده
- کروز کنترل
- کوییک شیفتر دوطرفه
- اپل کارپلی
- چراغهای تمام الایدی با چراغهای اضطراری
- سیستم محافظت در برابر برخورد
پیشرانه قدرتمند، پرفورمنس بالا

همانطور که از نام موتورسیکلت میتوان حدس زد، سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ از پیشرانه ۷۹۹ سیسی دو سیلندر موازی استفاده میکند که حاصل مشارکت استراتژیک CFMoto با KTM است. این پیشرانه که خاستگاه آن به خانواده موفق KTM 790 بازمیگردد، از نظر توزیع قدرت و گشتاور در محدوده گستردهای از دور موتور، عملکردی متعادل و رضایتبخش ارائه میدهد.
نکته جالبتر، تنظیم ملایم و بدون استرس پیشرانه در این مدل است که فشار کمتری بر اجزا وارد میکند. بنابراین میتوان انتظار قابلیت اطمینان بالاتر و طول عمر بیشتر را نسبت به نسخههای کاملا مسابقهای داشت. بررسیهای میدانی و گزارشهای اولیه مالکین نیز تاکنون به عدم وجود مشکل مکانیکی خاص اشاره کرده است.
انتقال قدرت توسط یک جعبهدنده شش سرعته روان انجام میشود که در کنار پیشرانه، تجربه رانندگی یکپارچهای را خلق میکند. از نظر بهرهوری سوخت، سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ در شرایط ترکیبی شهر و جاده، مصرفی حدود ۴۵ مایل بر گالن (معادل ۵.۲ لیتر در صد کیلومتر) دارد. با در نظر گرفتن حجم باک ۴.۵ گالنی (حدود ۱۷ لیتر)، این رقم امکان پیمایش مسافت حدود ۳۲۰ تا ۳۵۰ کیلومتر را بدون احتیاج به توقف در جایگاههای سوخترسانی میسر میسازد.
این برد طولانی، یکی از نقاط قوت کلیدی برای موتورسیکلتهای تورینگ ماجراجویی محسوب میشود، زیرا امکان پیمودن مسافتهای طولانی بین سوختگیریها را فراهم کرده و آرامش خاطر را در سفرهای جادهای و اکتشافات برونشهری افزایش میدهد. بنابراین، ایبکس ۸۰۰ نه تنها از نظر عملکردی قدرتمند، بلکه از جنبه کاربردی و اقتصادی نیز کاملا مقرون بهصرفه طراحی شده است.
مشخصات پیشرانه سی اف موتور ایبکس ۸۰۰ ای
| نوع پیشرانه | ۷۹۹ سیسی دو سیلندر موازی |
| قدرت | ۹۴ اسب بخار در سرعت موتور ۹۰۰۰ دور در دقیقه |
| گشتاور | ۷۷ نیوتن متر در سرعت موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
| گیربکس | ۶ سرعته |
| ظرفیت باک | ۱۷ لیتر |
تعلیق قابل تنظیم با هدف بهبود تورینگ ماجراجویی

ایبکس 800 E با فلسفه طراحی یک تورر ماجراجویی تمامعیار ساخته شده است که با وجود تمرکز روی راحتی، پایداری و کارایی در مسافتهای طولانی جادهای، قابلیتهای جدی برای خروج از جادههای خاکی و مسیرهای ناهموار را نیز حفظ میکند. به همین دلیل، اجزای زیرین این موتورسیکلت نه صرفا برای آفرود افراطی، بلکه برای یک ترکیب متعادل بهینهسازی شدهاند.
در بخش جلویی، سیستم تعلیق متشکل از یک جفت دوشاخ وارونه KYB با کورس ۱۶۰ میلیمتری است که قابلیت تنظیم کامل (پیشبار فنر، میراکنندگی فشردگی و بازشدن) را به راننده میدهد. این امکان تنظیم دقیق رفتار موتورسیکلت را با توجه به شرایط بار، نوع مسیر و سلیقه رانندگی فراهم میسازد. در عقب، یک مونوشوک قابل تنظیم با کورس ۱۵۰ میلیمتری قرار دارد که تعادل و کنترل مطلوبی را در پیچهای جادهای و ناهمواریهای ملایم ایجاد میکند.
این سیستم تعلیق با چرخهای سیمی ۱۹ اینچی در جلو و ۱۷ اینچی در عقب جفت شده است. انتخاب این اندازههای مرسوم در کلاس تورر ماجراجویی، تعادل خوبی را میان پایداری با سرعت بالا در جاده و قابلیت گذر از سطوح ناهموار برقرار میسازد. روی این چرخها، تایرهای دومنظوره میشلین آناکی نصب شدهاند که عملکرد قابل قبولی هم در آسفالت خشک و خیس و هم در مسیرهای خاکی و شنی ارائه میدهند.
ترمزگیری به وسیله دو دیسک ۳۲۰ میلیمتری در جلو و یک دیسک ۲۶۰ میلیمتری در عقب صورت میگیرد که توسط کالیپرهای J.Juan فعال میشوند. این سیستم، برای متوقفسازی مطمئن موتورسیکلتی با وزنی حدود ۲۳۱ کیلوگرم به خوبی عمل میکند. در هسته مرکزی، یک شاسی لولهای فولادی قرار دارد که از پلتفرم اثباتشده KTM 790 به ارث رسیده و پایهای مستحکم، قابل پیشبینی و بادوام را برای کل مجموعه فراهم میآورد. این پیکربندی، سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ ای را به همراه مطمئن و چندمنظوره برای تورهای جادهای طولانی و اکتشافات فراجادهای تبدیل میکند.
ابعاد کلیدی سی اف موتو ایبکس ۸۰۰ ای
| طول × عرض × ارتفاع | ۲۲۳۳ × ۸۵۳ × ۱۴۷۶ میلیمتر |
| فاصله میان محوری | ۱۵۳۲ میلیمتر |
| ارتفاع صندلی | ۸۲۶ میلیمتر |
| وزن (خیس) | ۲۳۱ کیلوگرم |
| فاصله نسبت به سطح زمین | ۱۹۰ میلیمتر |
| تعلیق جلو | فورک وارونه ۱۶۰ میلیمتری KYB با قابلیت تنظیم پیشبار فنر، میراکنندگی فشردگی و بازشدن |
| تعلیق عقب | مونوشوک ۱۵۰ میلیمتری KYB با قابلیت تنظیم پیشبار فنر و میراکنندگی بازشدن |
| سیستم ترمز جلو | دو دیسک ۳۲۰ میلیمتری جیجوان، کالیپر چهار پیستونی رادیال |
| سیستم ترمز عقب | یک دیسک ۲۶۰ میلیمتری جیجوان، کالیپر شناور دو پیستونی |
| گزینههای ABS | ABS بوش، ABS مخصوص پیچ، کنترل کشش و کنترل ویلی |
| رینگ/ تایر جلو | ۱۹ اینچی آلومینیومی با لاستیک 110/80R19 میشلین آناکی ADV |
| رینگ/ تایر عقب | ۱۷ اینچی آلومینیومی با لاستیک 150/70R17 میشلین آناکی ADV |





دیدگاهتان را بنویسید