ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 7 دقیقه
.
4 روز پیش
.
23 بازدید

هوندا ترنسالپ ؛ موتورسیکلت ژاپنی که از پس انجام هر کاری برمی‌آید!

هوندا ترنسالپ ؛ موتورسیکلت ژاپنی که از پس انجام هر کاری برمی‌آید!

علیرغم رکود نسبی در صنعت موتورسیکلت‌سازی، یک سگمنت به طور قابل توجهی دست‌نخورده و کماکان پویا باقی مانده است. موتورسیکلت‌های ادونچر از مدت‌ها پیش تا کنون جایگاه خود را به عنوان یک تجارت پررونق و موفق حفظ کرده و با قیمتی معقولانه و بسیار کمتر از آنچه تصور می‌کنید، امکان فرار از شلوغی‌های شهر و پناه بردن به طبیعت آرام را برای ما فراهم می‌آورند. در این سگمنت، یک موتورسیکلت ژاپنی وجود دارد که همه کار انجام می‌دهد. نام این محصول، هوندا ترنسالپ است.

برخی از انعطاف‌پذیرترین موتورسیکلت‌های ساخته‌شده در تمام ادوار متعلق به سگمنت ادونچر هستند. هوندا اگرچه کمی دیر، ولی با قدرت وارد این سگمنت شد. مدل افریکا توئین هنوز هم به عنوان یکی از متعادل‌ترین موتورسیکلت‌های ادونچر فول‌سایز در بازار در نظر گرفته می‌شود. اما شرکت ژاپنی به یک مدل سایزمتوسط نیز احتیاج داشت و بازهم مدتی طول کشید تا محصولی همه‌کاره و در عین حال، خوش‌قیمت را برای ماجراجویی ارائه دهد. ترنسالپ (Transalp) شاید در هیچ مشخصه خاصی بهترین نباشد، اما می‌تواند از پس انجام هر کاری برآید.

هوندا ترنسالپ

هوندا ترنسالپ همه‌کاره با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار

در بازار امروزی، گزینه‌های متعددی برای انتخاب یک موتورسیکلت ادونچر سایزمتوسط عالی وجود دارد. هر یک از این گزینه‌ها را می‌توان به عنوان یک موتورسیکلت همه‌کاره با قابلیت انجام هر کاری برچسب‌گذاری کرد؛ از رفت و آمدهای روزمره گرفته تا سواری ماجراجویانه چندروزه. ولی موتورسیکلت‌های ادونچر مدرن و پیشرفته‌ای همچون هوندا ترنسالپ در سطح بالاتری قرار دارند. این مدل با کمی تأخیر وارد بازار شد، اما تفاوت‌های خود را به شیوه‌ای مؤثر به نمایش گذاشت و رقبایی همچون یاماها را به زورآزمایی دعوت کرد.

یاماها با عرضه تنر ۷۰۰ (Tenere 700) عملکردی عالی را در سگمنت ادونچر ارائه داد. یاماها به جهان ثابت کرد که موتورسیکلت‌های ادونچر ضمن داشتن قابلیت‌های آفرودی می‌توانند سبک‌وزن باشند. تنر ۷۰۰ برخی ویژگی‌ها را فدای وزن پایین کرد، که البته از دید بسیاری کاربران، یک ایراد به حساب می‌آید. موتورسیکلت تنر در نسخه پایه امکاناتی را از قلم انداخته که اکثر ادونچرسواران به آن‌ها احتیاج دارند. به دنبال تنر ۷۰۰، مجموعه‌ای از موتورسیکلت‌های اروپایی فوق‌العاده به عرضه درآمدند، که همگی آن‌ها از لحاظ امکانات غنی هستند، ولی قیمت بیشتری نسبت به رقبای ژاپنی دارند.

با این حال از بین رقبای اروپایی، آپریلیا توارگ ۶۶۰ (Tuareg 660) را می‌توان یک رقیب بالقوه برای هوندا ترنسالپ در نظر گرفت. این موتورسیکلت از برخی لحاظ حتی بهتر از دوچرخ ژاپنی عمل می‌کند. مدل کی‌تی‌ام ۷۹۰ ساخت چین را نیز می‌توان در برابر هوندا ترنسالپ قرار داد.

ولی نزدیک‌ترین مدل و سرسخت‌ترین رقیب برای ترنسالپ، سوزوکی V-Storm 800D است که وزنی بسیار بیشتر از محصول هوندا دارد. با این وجود، وی-استورم می‌تواند همانند موتورسیکلت‌های ادونچر سایز متوسط مدرن عمل کرده و از هر مسیری به راحتی عبور کند. مزیت هوندا ترنسالپ در مقابل رقبای اروپایی و آسیایی، قیمت پایین‌تر است که خصیصه‌ای مطلوب برای مشتریان به حساب می‌آید.

هوندا ترنسالپ

هوندا ترنسالپ با پیشرانه دو سیلندر قدرتمند

پیشرانه دو سیلندر با چیدمان موازی مسلما شگفت‌انگیزترین نکته در مورد هوندا ترنسالپ است که قدرت قابل توجهی را تولید می‌کند. این موتورسیکلت به معنای واقعی کلمه پرسرعت بوده و در دست افراد غیرحرفه‌ای، به یک ماشین کشتار خطرناک تبدیل می‌شود.

البته هوندا به طور کامل از قدرت و قابلیت‌های محصول خود و خطرات بالقوه آگاهی دارد و ترنسالپ را به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مجهز ساخته است. این سیستم‌ها به راکب اجازه می‌دهند تا کنترل بیشتری روی موتورسیکلت داشته باشد و بتواند به راحتی در مسیرهای مختلف حرکت کند. به عبارت بهتر، برخلاف برخی تولیدکنندگان، هوندا به جای محدود کردن موتور تصمیم گرفت ابزار موردنیاز جهت رام کردن آن در اختیار راکب قرار دهد.

پیشرانه به‌کاررفته در هوندا ترنسالپ قدرتی مشابه با مدل جدید هورنت (Hornet) تولید می‌کند. این موتور منحنی گشتاور صاف و یکنواختی داشته و گزینه‌ای ایده‌آل برای تورینگ ماجراجویانه در نظر گرفته می‌شود. رویکرد هوندا در پیشرانه ۲۷۰ درجه/ میل‌لنگ صلیبی (Crossplane) واقعا استثنایی و قابل تحسین است. طراحی Unicam به جهت صرفه‌جویی در قطعات و پیچیدگی بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد. درست همانند سایر پیشرانه‌های دو سیلندر موازی موجود در بازار، موتور هوندا ترنسالپ نیز مطمئن و بادوام بوده و تمام استانداردهای آلایندگی را رعایت می‌کند.

برای اکثر موتورسیکلت‌ها، ۹۰ اسب بخار چندان رقم قابل توجهی برای تغییر بازی نیست، اما اکثر موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند همانند هوندا ترنسالپ به هر جایی سرک بکشند و هر کاری انجام دهند. به سبب انعطاف‌پذیری و توانمندی پیشرانه، رانندگی طولانی در بزرگراه‌ها، گشت و گذار کوتاه در جاده‌های خاکی و رفت و آمدهای معمولی به راحتی انجام می‌شود.

مشخصات پیشرانه هوندا ترنسالپ

نوع پیشرانه دو سیلندر با چیدمان موازی، خنک‌سازی مایع
حجم ۷۵۵ سی‌سی
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد ۳.۸ ثانیه

 

امکانات و تجهیزات هوندا ترنسالپ

نخستین و بارزترین ویژگی ترنسالپ، ترکیب رینگ‌های پره دار ۲۱ و ۱۸ اینچی است که این موتورسیکلت را به گزینه‌ای آماده و ایده‌آل برای ماجراجویی تبدیل می‌کند. چنین مشخصه‌ای برای نصب تایرهای آفرودی به کار می‌آید. مسافت جابجایی تعلیق مناسب به نظر می‌آید، هرچند محافظ زیربدنه از موتورسیکلت حذف شده است. البته می‌توان از محافظ‌های زیربدنه موجود در بازار استفاده کرد. ولی نصب آن‌ها باعث کاهش جذابیت ظاهری موتورسیکلت می‌شود. حفاظ باد در مقابل راننده به هیچ وجه کامل و عالی نیست، ولی بازهم هوندا ترنسالپ یکی از راحت‌ترین موتورسیکلت‌های وزن متوسط موجود در بازار به حساب می‌آید که سفرهای طولانی را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

هوندا ترنسالپ

هوندا تجهیزات الکترونیکی متنوعی را برای ترنسالپ در نظر گرفته است. نمایشگر ۵ اینچی TFT با پشتیبانی از قابلیت اتصال به گوشی همراه، پدال گاز سیمی با پشتیبانی از ۵ حالت رانندگی و کوئيک شیفتر، آپشن‌های الکترونیکی دوچرخ ژاپنی هستند. حالات مختلف رانندگی به راکب اجازه می‌دهد بین حالت اسپرت و استاندارد، بهترین گزینه را انتخاب کند. برای رانندگی در آب و هوای بارانی و یا جاده‌های شنی نیز دو حالت متفاوت در نظر گرفته شده است. یک حالت سفارشی مختص به ترجیحات راننده وجود دارد.

هوندا همچنین سیستم‌های کنترل کشش و ترمز ضد قفل را برای موتورسیکلت عرضه کرده که به دلخواه راننده روی چرخ عقب فعال و غیرفعال می‌شوند. با وجود تمام این تجهیزات، ترنسالپ همچنان وزن متوسط خود را حفظ کرده است. با سنگینی تقریبا ۲۰۸ کیلوگرم، هوندا ترنسالپ یکی از سبک‌ترین موتورسیکلت‌های ادونچر وزن متوسط مدرن و امروزی به حساب می‌آید. به طور خلاصه، ویژگی‌های ترنسالپ شامل موارد زیر می‌شود.

  • داشبورد TFT
  • پنج حالت رانندگی (اسپرت، استاندارد، رانندگی، شنی، سفارشی کاربر)
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم ترمز ضد قفل
  • رینگ‌های چندپره
  • کوییک شیفتر

ناگفته نماند که به عقیده برخی منتقدان، هوندا ترنسالپ به توانمندی سایر موتورسیکلت‌های ادونچر وزن متوسط نیست. ولی ظاهرا آن‌ها رسالت اصلی این محصول ژاپنی را نادیده گرفته‌اند. ترنسالپ برای عالی بودن از همه لحاظ ساخته نشده است؛ بلکه قرار بوده یک وسیله نقلیه متعادل و همه‌کاره باشد. این ماشین دوچرخ به لطف وزن نسبتا کم، به راحتی می‌تواند در جاده‌های خاکی و ناهموار حرکت کند.

موتورسیکلت هوندا همچنین قادر است ساعت‌ها در بزرگراه‌ها جولان دهد، بدون اینکه راکب خسته شود. به لطف پیشرانه مطمئن و قابل کنترل Unicam، از ترنسالپ می‌توان برای رفت و آمدهای روزمره در طول هفته نیز استفاده کرد. با وجود تمام این قابلیت‌ها، محصول ژاپنی هنوز هم قیمت اقتصادی خود را حفظ کرده و در نسخه پایه با قیمت ۹۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد.  هوندا ترنسالپ شاید به طور خاص در هر مشخصه‌ای عالی نباشد، اما واقعیت این است که موتورسیکلت ژاپنی از همه لحاظ خوب عمل می‌کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0