ایستگاه وبلاگ اخبار خودرویی
خواندن 8 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
47 بازدید

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEBS در کامیون‌ها چیست؟

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEBS در کامیون‌ها چیست؟

جاده‌ها، شریان‌های حیاتی اقتصاد جهانی هستند و کامیون‌های سنگین، اسب‌های بارکش این عرصه به حساب می‌آیند. با این حال، این غول‌های فولادی به دلیل وزن و حجم عظیم خود، در صورت بروز سانحه، پتانسیل خطرناکی دارند. یکی از مرگبارترین انواع حوادث برای کامیون‌ها، برخورد از پشت با وسیله نقلیه جلویی است که غالبا به دلیل تأخیر در تشخیص خطر یا عدم توانایی در ترمز به‌موقع رخ می‌دهد. برای مقابله با این چالش، صنعت خودروسازی شاهد ظهور فناوری‌های نجات‌بخشی بوده که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS) نام دارد. این سیستم، همانند چشم و مغز اضافی برای راننده عمل می‌کند و با تشخیص خودکار خطرات قریب‌الوقوع، مانع بروز تصادفات شدید شده یا از شدت آن‌ها می‌کاهد.

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، یک سامانه فعال ایمنی است که با کمک مجموعه‌ای از سنسورها، رادارها و دوربین‌ها، محیط اطراف کامیون، به ویژه فضای جلویی آن را به طور مستمر پایش می‌کند. هدف اصلی این سیستم، شناسایی وسایل نقلیه دیگر، عابران پیاده یا موانع ثابت در مسیر حرکت و انجام اقدامات لازم در صورت عدم عکس‌العمل به‌موقع راننده است.

کارکرد AEBS را می‌توان در یک فرآیند سه مرحله‌ای خلاصه کرد: پایش و تشخیص، ارزیابی خطر و هشدار، و مداخله فعال و ترمز گرفتن جزئی یا کامل.

تشخیص و پایش

سنسورها، قلب تپنده سیستم ترمز اضطراری پیشرفته هستند. این سنسورها معمولا شامل رادار و دوربین می‌شوند. رادار معمولا در بخش جلوی کامیون نصب شده و توانایی عالی در اندازه‌گیری دقیق فاصله و سرعت نسبی کامیون نسبت به وسیله نقلیه جلویی دارد. رادارها همچنین در شرایط آب و هوایی نامساعد همچون مه، باران، برف، عملکرد قابل قبولی را از خود نشان می‌دهند.

دوربین‌ها نیز به طور رایج در بالای شیشه جلو نصب می‌شوند. دوربین اطلاعات بصری مانند نوع وسیله نقلیه (کامیون، خودرو، موتورسیکلت)، خطوط جاده و تشخیص عابران پیاده را جمع‌آوری می‌کند. داده‌های این دو سنسور توسط واحد پردازش مرکزی یا همان ایسیو ادغام و تحلیل می‌شوند تا یک درک جامع و دقیق از صحنه راه‌ به دست آید.

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته

ارزیابی خطر و هشدار

واحد پردازش مرکزی، با تحلیل داده‌هایی مانند فاصله، سرعت نسبی و موقعیت خودرو، در لحظه محاسبه می‌کند که آیا وضعیت حاضر به یک برخورد قریب‌الوقوع تبدیل می‌شود یا خیر. اگر سیستم تشخیص دهد که فاصله با وسیله نقلیه جلویی به سرعت در حال کاهش است و احتمال تصادف وجود دارد، ولی هنوز زمان کافی برای عکس‌العمل راننده باقی است، وارد فاز هشدار می‌شود. این هشدارها معمولا به دو شکل به راننده انتقال می‌یابند؛ صوتی یا تصویری.

هشدار تصویری در قالب یک چراغ یا نماد هشداردهنده روی صفحه کیلومتر یا نمایشگر هدآپ ظاهر می‌شود. هشدار صوتی نیز به وسیله یک بوق یا صدای هشدار، به گوش راننده می‌رسد. هدف اصلی سیستم ترمز اضطراری پیشرفته در این مرحله، جلب توجه فوری راننده و اجبار وی به ترمزگیری یا انحراف از مسیر است.

مداخله فعال و ترمز گرفتن

اگر راننده به هشدارها توجه نکند و سیستم تشخیص دهد که برخورد اجتناب‌ناپذیر است، به طور خودکار وارد عمل می‌شود. این مداخله به دو شکل صورت می‌گیرد؛ ترمز جزئی یا کامل به صورت خودکار.

  • ترمز خودکار کامل (Full Braking): سیستم با حداکثر قدرت ممکن ترمز می‌گیرد تا از برخورد جلوگیری کند یا سرعت برخورد را به حداقل برساند. در برخی سیستم‌های پیشرفته، ترمز حتی می‌تواند قدرتی بیش از ترمزگیری معمولی یک راننده داشته باشد.
  • ترمز جزئی (Partial Braking): در برخی شرایط، سیستم ممکن است پیش از ترمز کامل، یک ترمز جزئی و کوتاه اعمال کند تا هم زمان بیشتری به راننده دهد و هم از شدت ضربه نهایی بکاهد.

تفاوت سیستم ترمز اضطراری پیشرفته با سیستم‌های سنتی مانند ABS و ESC

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته با سیستم‌های سنتی مثل ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) فرق دارد. در حالی که سیستم‌های ABS‌ و ESC جزو سیستم‌های واکنشی (Reactive) در نظر گرفته می‌شوند، سیستم AEBS به عنوان یک سیستم فعال عمل می‌کند.

سیستم ABS در هنگام ترمزگیری شدید، مانع قفل شدن چرخ‌ها می‌شود. سیستم ESC نیز در صورت از دست دادن پایداری، مثل سرخوردن یا لغزیدن، وارد عمل شده تا پایداری را به خودرو بازگرداند. به بیان بهتر، آن‌ها پس از اقدام راننده یا بروز یک وضعیت غیرپایدار، فعال می‌شوند.

اما سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یک سیستم فعال و پیش‌کنشی (Proactive) است. این سیستم پیش از وقوع حادثه و در مرحله پیشگیری، با تشخیص خودکار خطر، وارد عمل می‌شود. در حقیقت، AEBS از سیستم‌های ABS و ESC به عنوان ابزاری برای انجام مأموریت خود استفاده می‌کند.

مزایای اصلی AEBS در صنعت حمل و نقل جاده‌ای

استفاده از فناوری ترمز اضطراری پیشرفته در ناوگان کامیون‌ها، مزایای فراوانی به همراه دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش چشمگیر تصادفات: بر اساس مطالعات متعدد، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته می‌تواند خطر برخورد از جلو را تا ۴۰ درصد و تصادفات مرگبار با عابران پیاده را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

نجات جان‌ها: با کاهش شدت و تعداد تصادفات، سیستم AEBS به طور مستقیم در نجات جان رانندگان کامیون، سرنشینان سایر خودروها و عابران پیاده ایفای نقش می‌کند.

کاهش خسارات مالی: هر تصادف با یک کامیون، هزینه‌های گزاف تعمیر، درمان، توقف حمل و نقل و افزایش حق بیمه را در پی دارد. سیستم ترمز اضطراری پیشرفته با پیشگیری از این حوادث، باعث صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی برای شرکت‌های حمل و نقل می‌شود.

کمک به راننده و کاهش خستگی: رانندگی با کامیون برای ساعات طولانی، بسیار خسته‌کننده است و احتمال خطای انسانی را افزایش می‌دهد. فناوری AEBS به عنوان یک دستیار همیشه هوشیار، بار ذهنی راننده را کاهش، و ایمنی سفر را افزایش می‌دهد.

پیشرفت در راستای خودمختاری: سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یکی از ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین فناوری‌ها برای تحقق خودروهای کاملا خودران به شمار می‌رود.

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته

چالش‌ها و محدودیت‌های سیستم AEBS

با وجود تمام مزایای متعدد، AEBS یک سیستم معجزه‌آسا و بی‌نقص نیست و شامل محدودیت‌هایی نیز می‌شود.

تاثیرپذیری از شرایط جوی: عملکرد سنسورها، به ویژه دوربین، در شرایط جوی شدید مانند باران و برف سنگین یا مه غلیظ ممکن است مختل شود.

محدودیت‌های فنی سنسورها: سنسورها ممکن است در تشخیص موانع بسیار کوچک یا در شرایط نوری خاص، همچون نور مستقیم و خیره‌کننده خورشید دچار مشکل شوند.

هشدارها یا مداخلات کاذب: سیستم ترمز اضطراری پیشرفته در برخی موارد به اشتباه وضعیت‌هایی مثل سایه یک پل یا یک پیچ تند جاده را به عنوان مانع تشخیص داده و به طور ناخواسته ترمز کند. اگرچه این اتفاق نادر است، اما می‌تواند برای وسایل نقلیه پشت سر خطرناک باشد.

هزینه نگهداری و تعمیر: سیستم پیچیده‌ای مثل AEBS در صورت بروز مشکل، نیاز به تعمیر توسط تکنسین‌های متخصص دارد که معمولا با پرداخت هزینه بالا همراه است.

اتکای بیش از حد راننده: برخی رانندگان ممکن است با اتکای کامل به این فناوری، از دقت و هوشیاری خود در رانندگی بکاهند که این خود یک خطر بالقوه محسوب می‌شود.

چارچوب‌های قانونی و آینده AEBS

به دلیل اثربخشی بالای سیستم AEBS، نهادهای قانون‌گذار در سراسر جهان، کاربرد آن در وسایل نقلیه سنگین را اجباری کرده‌اند. برای مثال، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳، نصب AEBS را روی انواع جدید کامیون‌ها و اتوبوس‌ها اجباری کرد و این قانون برای تمامی خودروهای ناوگان تا سال ۲۰۲۵ گسترش یافته است. سازمان‌های مشابه در آمریکا، ژاپن و استرالیا نیز قوانین مشابهی را برای استفاده از سیستم ترمز اضطراری پیشرفته به تصویب رسانده یا در حال بررسی هستند.

با پیشرفت در حوزه‌های تکنولوژیکی از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، سنسورها و ارتباطات V2X، سیستم AEBS نیز به پیشرفت و تکامل می‌رسد. ارتباط کامیون با سایر وسایل نقلیه و زیرساخت‌های جاده‌ای می‌تواند دقت و دامنه دید سیستم را به طور چشمگیری افزایش دهد (ادغام با فناوری V2X).

با کاربرد الگوریتم‌های پیشرفته، سیستم AEBS قادر خواهد بود سناریوهای پیچیده‌تر را درک کرده و پیش‌بینی بهتری از رفتار عابران و سایر رانندگان داشته باشد. این قابلیت در گرو پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. در نهایت هر چه وضوح سنسورها و قابلیت تشخیص آن‌ها بالاتر باشد، نقشه سه‌بعدی دقیق‌تری از محیط به وجود می‌آید.

جمع‌بندی

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS) بدون شک یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های چند دهه اخیر در حوزه ایمنی حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته می‌شود. این فناوری با تبدیل شدن به همراه دیجیتال راننده کامیون، پلی است بین خطاهای انسانی اجتناب‌ناپذیر و فاجعه‌های جاده‌ای. اگرچه این سیستم جایگزین مهارت، تمرکز و مسئولیت‌پذیری راننده نمی‌شود، اما به عنوان یک شبکه ایمنی حیاتی عمل کرده و جاده‌ها را برای همه کاربران، از رانندگان حرفه‌ای گرفته تا خانواده‌هایی که در سفر هستند، امن‌تر می‌سازد. با ادامه پیشرفت فناوری AEBS و اجباری شدن آن در سطح جهانی، یک قدم به تحقق آرمان «تصادف صفر» در جاده‌های آینده نزدیک‌تر خواهیم شد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0