پونتیاک فیرو، با طراحی موتور وسط و تناسبات بدنهای که امکان ساخت نمونههای مشابه سوپر اسپرت را فراهم میآورد، به یکی از گزینههای محبوب بین علاقهمندان به خودروهای کیتدار تبدیل شده است. این خودرو که تنها بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ به تولید رسید، به دلیل فروش ضعیف از خط تولید خارج شد، اما اکنون به دلیل قابلیتهای منحصر به فرد به عنوان پایهای ایدهآل برای ساخت نمونههای غیرمنتظره مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله با سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو آشنا شوید.
لامبورگینی Miura

لیست سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو را با یکی از منحصر به فردترین و چشمگیرترین نمونههای ساختهشده بر پایه فیرو شروع میکنیم. آرچی V8 حدود ۱۵ سال پیش با تبدیل دقیق فیرو به نسخهای از لامبورگینی میورای افسانهای، «فیورای بدون سقف» را خلق کرد.
میورا یکی از نمادینترین خودروهای دهه ۱۹۶۰ با خطوطی به یاد ماندنی و چراغهای متمایز است. آرچی زمان زیادی را صرف مطالعه و بازسازی این خودرو کرد و نتیجه آن، یکی از دقیقترین نمونههای مبتنی بر فیرو شد. البته یک ناظر تیزبین به سادگی میتواند تشخیص دهد که میورا یک لامبورگینی واقعی نیست. با این حال، نتیجه این پروژه شخصی تحسینبرانگیز است.
فراری F50

خودروهای پونتیاک فیرو اغلب به عنوان پایهای برای ساخت نمونههای مشابه فراری، با سطوح مختلفی از کیفیت مورد استفاده قرار میگیرند. در این پروژه خاص، مالکی ناشناس در کالیفرنیا فیروی خود را به نمونهای شبیه به فراری اف۵۰ تبدیل کرد. شاسی برای تطابق با کیت بدنه اف۵۵ عریضتر شده که شامل جلوپنجره نسبتا حجیمی میشود. بدین ترتیب خودرویی با ظاهر متفاوت نسبت به فیرو به وجود آمده است.
تفاوتهای قابل توجه دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها میتوان به ارتفاع بیشتر خودرو نسبت به سطح زمین، طراحی مجدد ورودیهای کناری و کوتاه بودن قسمت عقب اشاره کرد. با این وجود، رنگآمیزی مشابه و دقیق به خوبی نشان میدهد که اف۵۰ یکی از سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو است.
فراری Testarossa

فراری تستاروسا یکی دیگر از سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو به حساب میآید. تستاروسا پس از شهرت یافتن در سریال میامی وایس (Miami Vice) و زینت دادن به پوسترهای اتاق نوجوانان در سراسر جهان، به جمع سوپرکارهایی پیوست که بر اساس فیروی آمریکایی بازسازی شدهاند. در این پروژه تغییراتی در بخش مکانیکی ایجاد نشده و موتور V6 اصلی همراه با گیربکس پنج سرعته دستی بدون تغییر باقی ماندهاند. تنها برخی اجزا مانند ترمزها، صندلیها و سیستم تهویه مطبوع تعویض شدهاند.
تستاروسا آخرین بار ده سال پیش در سایت کریگلیست با کارکرد تنها ۲۵ هزار مایل به فروش گذاشته شد و دیگر خبری درباره آن در دسترس نیست. شاید این خودرو اکنون در گاراژی مخفی نگهداری میشود یا مانند بسیاری از پروژههای مشابه به فراموشی سپرده شده است.
فراری 355

گزینه بعدی در لیست سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو نیز جزو یکی دیگر از محصولات فراری است. گاهی اوقات متهم شدن به جرم میتواند نوعی تعریف محسوب شود. این دقیقا همان چیزی است که برای یک تاجر ایتالیایی اتفاق افتاد که مالک یک فراری ۳۵۵ مبتنی بر فیرو بود. او با دقتی وسواسگونه فیروی خود را به شکلی تبدیل کرده بود که کاملا شبیه به فراری ۳۵۵ اصلی به نظر برسد. از نشانهای روی بدنه گرفته تا طراحی داخلی، همهچیز شبیه به مدل ۳۵۵ بود، آنهم با کیفیتی فرای حد تصور.
اما خورشید همیشه پشت ابر باقی نمیماند و حقیقت همیشه آشکار میشود. یک روز مالک ماشین مجبور به توقف در یک ایست بازرسی معمولی پلیس شد. بررسی مدارک نشان داد که این وسیله نقلیه نه یک فراری، بلکه رسما پونتیاک فیرو است. در نتیجه راننده به جرم جعل علامت تجاری متهم شد. گویا در برخی موارد، انجام یک کار «خیلی خوب» هم میتواند دردسرساز شود! این داستان عجیب ثابت میکند که گاهی اوقات موفقیت بیش از حد در تقلید میتواند نتیجهای کاملا غیرمنتظره را به همراه داشته باشد.
فورد GT40

پس از بررسی سه نمونه فراری، به یکی از محصولات فورد میرسیم که در دسته خودروهای مبتنی بر پونتیاک فیرو قرار میگیرد. سوپرکار افسانهای فورد جیتی۴۰ در سال ۱۹۶۶ با کسب مقامهای اول تا سوم در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز توانست به شهرت فراوانی دست پیدا کند.
در آن زمان یکی از علاقهمندان حوزه خودرو به نام لوید جنینگز تصمیم گرفت با ساخت یک نسخه کپی از فورد GT40 احترام خود را نسبت به این خودروی اسطورهای ادا کند. بدین ترتیب با صرف هزینهای حدود ۲۶ هزار، GT40 به عنوان یکی از سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو ساخته شد. بر خلاف اکثر مدلهای مبتنی بر ماشین پونتیاک که پیشرانه آنها دستنخورده باقی میماند، جنینگز یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر ۲۰۰ اسب بخاری را در GT40 تعبیه کرد تا هویتی جدید را برای محصول خود به وجود آورد.
لامبورگینی Murcielago

هیچ خودرویی از تهدید تبدیل به فیرو در امان نیست و قربانی بعدی، مورسیهلاگو یکی از جذابترین و واضحترین سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو به شمار میآید. با اینکه از فاصله دور تفاوتی با مدل واقعی ندارد، اما پروژهای جالب توجه از نظر فرآیند ساخت محسوب میشود.
سازنده به خوبی تلاش کرده تا تمام المانهای بصری مشخصه مورسیهلاگو را در فیرو بگنجاند، از جمله دربهای طرح قیچی معروف لامبورگینی. اما فضای داخلی تقریبا بدون تغییر باقی مانده و تنها تعدادی اصلاحات نیمهکارهای اعمال شده که به هیچ وجه به کابین لوکس مورسیهلاگو نزدیک نیست. مورسیهلاگوی مبتنی بر فیرو از موتور ۸ سیلندر سوپرشارژ پونتیاک استفاده میکند. با اینکه پیشرانه اندکی تغییر یافته، ولی عملکرد آن به پای قدرت خیرهکننده موتور V12 اصلی لامبورگینی نمیرسد.
فراری F40

فراری F40 که گویی از یک فیلم زامبی پسا آخرالزمانی وارد زندگی واقعی شده، یکی دیگر از سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو بوده که ثابت میکند به واسطه اراده میتوان با هر چیزی مسابقه دارد. تیم مسابقهای Ratsun از کالیفرنیا این نمونه ساختهشده مبتنی بر فیرو را در سال ۲۰۱۶ از کریگلیست خریداری کرد و تصمیم گرفت آن را برای مسابقه معروف ۲۴ ساعته لمانز آماده کند.
فراری F40 به طور کامل بازسازی شده، هرچند ظاهر ژولیده اصلی خود را حفظ کرد. با نام جدید WTF40، خودروی فراری پا به میدان گذاشت و در نهایت توانست جایزه Index of Effluency را به دست آورد. این جایزه به بدترین خودرویی داده میشود که به بهترین شکل ممکن، معنا و روحیه لمانز را تداعی میکند.
لامبورگینی Diablo

سومین مدل لامبورگینی که به عنوان یکی از سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو شناخته میشود، دیابلو VT رودستر نام دارد. با وجود تناسبات عجیب، این ماشین یک کپی حرفهای از فیرو جیتی ۱۹۸۵ بوده و با دقتی تحسینبرانگیز، کیت بدنه شبیه به دیابلو با سقف باز روی آن نصب شده است.
با اینکه نمای ظاهری تا حدودی متفاوت با خودروی اصلی است، اما فضای داخل به نحوی طراحی شده که المانهای موجود در فیرو را به بهترین شکل ممکن حفظ کند. رودستر دیابلو به جای پیشرانه ۱۲ سیلندر قدرتمندی که در سایر دیابلوها به کار رفته، قوای محرکه خود را از پیشرانه ۸ سیلندر پونتیاک میگیرد. به هر حال، هیچچیز کامل مطلق نیست!
فراری 308

در سال ۱۹۸۷، باب برسی، مالک شرکت Corporate Concepts Limited (CCL) کیت بدنهای را برای ساخت فراری ۳۰۸ بر پایه پونتیاک فیرو طراحی کرد. او حتی توانست تعدادی از این سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو را از طریق نمایندگیهای رسمی شرکت آمریکایی با نام ساختگی پونتیاک مِرا (Mera) به فروش برساند.
مشتریان این خودروها را به صورت استاندارد سفارش میدادند و کیت بدنه را به عنوان یک آپشن انتخاب میکردند. سپس خودروها به کارخانه CCL در میشیگان فرستاده میشدند تا تمام تغییرات لازم روی آنها اعمال شود. فراری، همانطور که از ذات شکایتپسندش انتظار میرفت، بلافاصله به دلیل نقض کپیرایت علیه CCL شکایت کرد. البته که نتیجه این پرونده از همان ابتدا مشخص بود. امروزه ۲۴۷ از این خودروهای کپیشده به عنوان نمونههای نادر و منحصر به فرد در دنیای خودرو باقی ماندهاند. هرچه باشد، ۳۰۸ یکی از جذابترین و خواستنیترین سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو است.
فورد GT40 (یک نمونه دیگر)

لیست سوپرکارهای مبتنی بر پونتیاک فیرو را با یک نمونه دیگر از فورد GT40 به پایان میرسانیم. این بار، یک شرکت کانادایی فیرو را به GT40 تبدیل کرده است. کیت بدنه این خودرو از شرکت کوچکی به نام «کلیسون کارز» تهیه شده که توسط جیمز کلیسون، راننده مسابقات درگ، تأسیس شده بود. این نسخه کپی به احتمال زیاد تنها ماشینی است که با دربهای گالوینگ ساخته شده و همین ویژگی، آن را کمیابتر میکند.
فورد GT به پیشرانه ۴.۹ لیتری ۸ سیلندر کادیلاک مجهز بوده که به سبب سازگاری با فیرو، بهترین گزینه به حساب میآید. المانهای طراحی با الهام از سبک دهه ۶۰ میلادی و همینطور با تأکید بر جزئیات کرومکاری شده و رنگهای زنده، به نحوی اغراقآمیز اجرا شدهاند. کابین نیز تغییرات اساسی نداشته و با ابزارهای قدیمی و ترکیب رنگ قرمز روشن و مشکی، فضایی کاملا ربترو را به نمایش میگذارد.





دیدگاهتان را بنویسید