موتورسیکلت فت بوی هارلی دیویدسون نخستین بار در سال ۱۹۹۰ وارد بازار شد. این کروزر جذاب در طول سالها بهبود پیدا کرده و در آخرین آپدیت خود ضمن بهرهمندی از یک پیشرانه دو سیلندر قدرتمند، تماما به رنگ کروم درآمده است. این ماشین دوچرخ هماکنون با قیمت ۲۲۵۹۹ هزار دلار به فروش میرسد که مبلغی هنگفت برای خرید یک موتورسیکلت محسوب میشود و بسیاری از مشتریان قادر به پرداخت آن نیستند. خوشبختانه یک جانشین اقتصادی شایسته برای پسرک چاق آمریکایی وجود دارد و آن، سوزوکی بولوارد M109R است.
فت بوی هارلی دیویدسون به نوعی یک موتورسیکلت نمادین در بازار آمریکا به شمار میرود. دلایل متعددی باعث شده تا فت بوی به چنین جایگاهی دست پیدا کند که یکی از آنها، صحنه خاطرهانگیز و آیکونیک سواری با این موتورسیکلت توسط آرنولد شوارتزنگر در فیلم ترمیناتور ۲ است. بسیاری از موتورسواران رؤیایی رانندگی با فت بوی را در سر دارند، ولی به خاطر قیمت بالای این مدل، تحقق چنین رؤیایی بعید به نظر میرسد. سوزوکی بولوارد M109R روانه بازار شده تا تجربهای مشابه سواری با فتبوی را ارائه دهد، آنها با قیمتی پایین و معقولانه.
سوزوکی بولوارد M109R با قیمت کمتر از ۱۶ هزار دلار

سوزوکی Boulevard M109R جایگزین قدرتمند و اقتصادی هارلی دیویدسون فت بوی است که با قیمت پایه ۱۵۵۹۹ دلار به فروش میرسد. در ایالات متحده و همینطور بسیاری از نقاط جهان، کروزرهای غیر آمریکایی اغلب نادیده و دستکم گرفته میشوند. با این حال اگر نسبت قیمت به پرفورمنس را در نظر بگیرید، محصول سوزوکی یک گزینه منطقی و ایدهآل به حساب میآید.
سوزوکی در هنگام طراحی بولوارد M109R موارد بسیاری را در نظر گرفته و محصولی بینقص را روانه بازار کرده است. در غیر این صورت چگونه ممکن است یک کروزر از سال ۲۰۰۶ تاکنون بهجز اعمال اصلاحات جزئی در ظاهر، بدون هیچ بهروزرسانی در عملکرد و پرفورمنس، ویژگیها یا طراحی کلی، کماکان محبوب و پرفروش باقی مانده باشد؟ در صنعت خودروسازی امروزی چنین چیزی یک اتفاق نادر شمرده میشود، ولی درواقع نشان از اطمینانپذیری بالای سوزوکی بولوارد M109R دارد.
در حال حاضر سوزوکی بولوارد M109R در دو نسخه در دسترس مشتریان قرار دارد؛ نسخه پایه B.O.S.S با عناصر طراحی مشکیرنگ و نسخه استاندارد با روکش کرومی پیشرانه و اگزوزها. البته بهجز این موتورسیکلت ژاپنی جایگزینهای دیگری برای فتبوی در بازار یافت میشود که از جمله آنها میتوان به بیامو R18 اشاره کرد. این مدل از پیشرانه حجیم باکسر دو سیلندر استفاده میکند و قیمت پایه آن به ۱۵۳۹۵ دلار میرسد. با این حال در نبرد بر سر قدرت، موتورسیکلت بیامو از کروزر خشمگین ژاپنی عقب میافتد.
ایندیان سوپر چیف لیمیتد، جایگزین دیگری برای فت بوی هارلی دیویدسون است، هرچند با قیمت ۲۱۹۹۹ دلار چندان اقتصادی به نظر نمیرسد. قدرت و گشتاور سوپرچیف لیمیتد تطابق زیادی با پیشرانه حجیم دو سیلندر ندارد و تایر درشتی که روی رینگ عقب نصب شده، از پرفورمنس موتورسیکلت میکاهد. بنابراین بازهم بولوارد ام ۱۰۹ آر از لحاظ قیمت و پرفورمنس در جایگاه بالاتری نسبت به این موتورسیکلت آمریکایی قرار میگیرد.
استفاده از پیشرانه بزرگ ۲ سیلندر، عدم اعمال تغییر خاص از زمان عرضه تاکنون و اثبات اطمینانپذیری و همینطور اختلاف قیمت قابل ملاحظه، دلایل انتخاب سوزوکی بولوارد M109R به عنوان جانشین فت بوی هارلی دیویدسون هستند. به علاوه، M109 بولوارد یکی از قدرتمندترین کروزرها در کلاس خود است.

پیشرانه قدرتمند V-Twin در قلب سوزوکی بولوارد M109R
سوزوکی بولوارد M109R قوای محرکه خود را از یک پیشرانه ۱۷۸۶ سیسی دو سیلندر با آرایش V دریافت میکند. این پیشرانه از لحاظ حجم به پای میلواکیایت ۱۱۷ فت بوی نمیرسد، اما از لحاظ قدرت و گشتاور، همتای آمریکایی خود را کنار میزند. در حالی که پیشرانه فتبوی حدود ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۱ نیوتن متر گشتاور دارد، پیشرانه بهکاررفته در موتورسیکلت سوزوکی میتواند ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ عقب انتقال دهد. این ارقام، پرفورمنس عالی در کلاس کروزرها به حساب میآیند.
بدون شک موتورهای بزرگ همیشه مایه مباهات بودهاند، اما پرفورمنس بالا نیز به همین اندازه افتخارآفرین است. گذشته از اینها، پیشرانه V-Twin سوزوکی شامل یکی از بزرگترین پیستونهای موجود در بین موتورسیکلتها و همینطور خودروها میشود. برخلاف موتور V-Twin تعبیهشده در فتبوی، که از فناوری خنک کاری هوایی/ روغنی بهره میبرد، پیشرانه سوزوکی بولوارد M109R به سیستم خنکسازی مایع مجهز است. این ویژگی به راننده اجازه میدهد برای مدتزمان طولانیتری با سرعت بالا در جاده جولان دهد.
با وجود طراحی کورس کوتاه، پیشرانه بولوارد در سرعت تنها ۳۲۰۰ دور در دقیقه به نهایت گشتاور میرسد و سپس به شکلی تماشایی تا ۷۵۰۰ دور در دقیقه میچرخد. سوزوکی از سیستم روانکاری نیمه خشک استفاده کرده تا بدینوسیله ارتفاع پیشرانه را کاهش دهد و ارتفاع صندلی قابل دسترستر باشد. گیربکس از نوع ۵ سرعته بوده و از طریق شفت فلزی، قوای محرکه را به چرخ عقب انتقال میدهد. علیرغم نبود گیربکس ۶ سرعته، کروزر ژاپنی میتواند به نهایت سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مقایسه سوزوکی بولوارد M109R و هارلی دیویدسون فت بوی را در جدول زیر مشاهده میکنید.
جدول مقایسه سوزوکی بولوارد M109R و هارلی دیویدسون فت بوی
| مدل | سوزوکی بولوارد M109R | هارلی دیویدسون فت بوی | 
| پیکربندی پیشرانه | دو سیلندر با زاویه ۵۴ درجه، سیستم خنکسازی مایع، DOHC، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر | میلواکیایت ۱۱۷ کاستوم، دو سیلندر با زاویه ۴۵ درجه، OHV مبتنی بر پوشراد، ۴ سوپاپ برای هر سیلندر | 
| حجم | ۱۷۸۶ سیسی | ۱۹۱۷ سیسی | 
| قطر سیلندر × طول کورس | ۱۱۲ × ۹۰.۵ میلیمتر | ۱۰۳.۵ × ۱۱۴.۳ میلیمتر | 
| نسبت تراکم | ۱۰.۵ به یک | ۱۰.۳ به یک | 
| قدرت | ۱۲۳ اسب بخار در دورموتور ۶۲۰۰ | ۱۰۴ اسب بخار در دورموتور ۴۸۰۰ | 
| گشتاور | ۱۵۹.۹ نیوتن متر در دورموتور ۳۲۰۰ | ۱۷۰.۸ نیوتن متر در دورموتور ۳۰۰۰ | 
| سیستم سوخترسانی | تزریق سوخت الکترونیکی | تزریق سوخت الکترونیکی ترتیبی پورت | 
| گیربکس | ۵ سرعته، درایو شفت | ۶ سرعته دستی | 
شاسی با قطعات متعلق به موتورسیکلتهای اسپرت کلاس لیتر

در زیر بدنه حجیم سوزوکی بولوارد M109R یک شاسی دوبل کرادل فولادی قرار دارد. این شاسی با ماهیت اسپرت سیستم انتقال قدرت همخوانی داشته و تعلیق و ترمزهای آن مستقیما از مدل GSX-R1000 گرفته شدهاند. بخش جلو به دوشاخهای نوع کارتریج و دیسک ترمز کاملا شناور دوگانه ۳۱۰ میلیمتری با کالیپرهای رادیال ثابت مجهز است. مونوشوک (تک کمکفنر) عقب نیز زیر بدنه مخفی شده و ظاهر ساده و یکدستی را برای موتورسیکلت به وجود میآورد.
همانطور که از یک کروزر معمولی انتظار میرود، بولوارد M109R نیز دارای زین کم ارتفاع، پدالهای رو به جلو و دستهفرمانی است که در نزدیکی راکب قرار میگیرد. این پیکربندی، حالت رانندگی نسبتا راحت با کمی تمایل تنه به جلو را فراهم میآورد. ابعاد و مشخصات سختافزاری سوزوکی بولوارد M109R و هارلی دیویدسون فت بوی در جدول زیر قابل مقایسه هستند.
مقایسه ابعاد و مشخصات سختافزاری بولوارد M109R و فت بوی
| مدل | سوزوکی بولوارد M109R | هارلی دیویدسون فتبوی | 
| شاسی | فریم دوبل کرادل فولادی | فریم لولهای پایینرونده (داونتیوب) | 
| تعلیق جلو | دوشاخهای کارتریجی معکوس ۴۶ میلیمتری، کورس حرکتی ۱۳۰ میلیمتر | دوشاخهای دوگانه با سوپاپ خمشی شووا ۴۹ میلیمتری، کورس حرکت ۱۳۰ میلیمتر | 
| تعلیق عقب | مونوشوک با سیستم پیوندی پیشرونده، کورس حرکتی ۱۱۹ میلیمتر | کمکفنر مخفی شووا با کورس حرکتی ۴۳ میلیمتر، قابلیت تنظیم پیشبار هیدرولیکی بدون نیاز به ابزار، کورس حرکتی ۸۶ میلیمتر | 
| رینگ و تایر جلو | 130/ 70 R18 | 160/ 60 R18 | 
| رینگ و تایر عقب | 240/ 40 R18 | 240/ 40 R18 | 
| ترمزهای جلو | دیسکهای شناور ۳۱۰ میلیمتری دوگانه با کالیپرهای ثابت رادیال ۴ پیستونی | دیسکهای ۳۰۰ میلیمتری دوگانه با کالیپرهای ثابت ۴ پیستونی | 
| ترمزهای عقب | دیسک ۲۴۷ میلیمتری با کالیپر شناور ۲ پیستونی | دیسک ۲۹۲ میلیمتری با کالیپر شناور ۲ پیستونی | 
| طول | ۲۴۲۶ میلیمتر | ۲۳۶۵ میلیمتر | 
| فاصله میان محوری | ۱۷۰۹ میلیمتر | ۱۶۵۱ میلیمتر | 
| ارتفاع صندلی | ۷۰۶ میلیمتر | ۶۵۸ میلیمتر | 
| فاصله نسبت به زمین | ۱۳۰ میلیمتر | ۱۲۴ میلیمتر | 
| وزن خالص | ۴۳۷ کیلوگرم | ۳۱۸ کیلوگرم | 
طراحی منحصر به فرد و جاودانه
استایل سوزوکی بولوارد M109R تفاوت بسیاری با کروزرهای آمریکایی از جمله فتبوی دارد. چراغهای جلو تقریبا مستطیلیشکل هستند و در نسخه B.O.S.S بهجز روی پیشرانه، کرومکاری چندانی در قسمتهای دیگر دیده نمیشود. با این وجود، بولوارد M109R ظاهری منحصر به فرد در نوع خود داشته و به لطف رینگ بزرگ در بخش عقب، حضوری ممتاز در جاده را به نمایش میگذارد.
اگزوز دوگانه مشکیرنگ در یک طرف بدنه، به خوبی با ماهیت اسپرت این کروزر ژاپنی هماهنگی ایجاد میکند. برای آن دسته افرادی که عاشق کروم هستند، نسخه استاندارد سوزوکی بولوارد M109R پیشنهاد میشود که در مقایسه با نسخه پایه اندکی گرانتر بوده و با قیمت ۱۵۷۹۹ دلار به فروش میرسد.
همانطور که گفته شد، بولوارد M109R از سال ۲۰۰۶ تاکنون بدون تغییر باقی مانده است. بنابراین ویژگیهای مدرن کمی در این موتورسیکلت یافت میشوند که از جمله آنها میتوان به پنل دوتکه با دورشمار دیجیتالی و نشانگر دنده در بالای دستهفرمان اشاره کرد. سرعتسنج آنالوگ، نشانگر سوخت، ساعت، کیلومترشمار و دو نشانگر پیمایش مسافت که روی باک نصب شدهاند،از دیگر امکانات بولوارد هستند.
رقبای سوزوکی بولوارد M109R
بولوارد M109R از گذشته تاکنون به عنوان کروز پرچمدار سوزوکی روانه بازار میشود. اما به دلیل عدم بهروزرسانی در طول سالها، قیمت آن در رنج قیمت کروزرهای دو سیلندر کوچکتری مثل هارلی دیویدسون اسپرتستر S و ایندیان 101 اسکات قرار میگیرد. بیامو موتوراد R18 رقیب دیگری برای موتورسیکلت سوزوکی محسوب میشود،هرچند از لحاظ قدرت در جایگاه پایینتری نسبت به رقبای آمریکایی مینشیند. از بین تمام این گزینهها، بازهم سوزوکی بولوارد M109R به سبب پیشرانه قدرتمند و حضور برجسته در جاده، بهترین جایگزین برای فتبوی H-D است.





دیدگاهتان را بنویسید