مقدمه
ژاپن چهار غول موتورسیکلتساز دارد؛ هوندا، کاوازاکی، یاماها و سوزوکی. همانند سه شرکت دیگر، سوزوکی نیز پس از جنگ جهانی دوم، یعنی زمانی که قشر عمدهای از جامعه نیازمند حملونقل ارزان و کارآمد بودند، شروع به ساخت موتورسیکلت کرد. درست مثل کاوازاکی و یاماها، امپراتوری سوزوکی نیز روی صنعتی کاملاً متضاد با حملونقل چرخدار بنا شد؛ بافندگی در ابتدای قرن بیستم. بااینحال زمانی که سوزوکی پا به عرصه موتورسیکلتسازی گذاشت، مدلهای تأثیرگذار و مطرحی را معرفی کرد. این شرکت شاید از لحاظ تعداد کارخانههای تولیدی کوچکتر از یاماها، کاوازاکی یا هوندا باشد، ولی سهم قابلملاحظهای در بازار موتورسیکلتها دارد. در این مقاله شما را با بهترین موتورسیکلتهای سوزوکی در تمام ادوار آشنا میکنیم.
سوزوکی GSX-R750
نخستین موتورسیکلت نزدیک به MotoGP، مدل ۱۹۸۵ جیاسایکس ۷۵۰ است که با نام جیکسر ۷۵۰ نیز شناخته میشود. این مدل بهمحض عرضه، قوانین نوشتهشده برای موتورسیکلتهای اسپرت جادهای را تغییر داد. پیشرانه ۷۴۹ سیسی چهارسیلندر بهکاررفته در جیکسر ۷۵۰ دارای میل بادامک دوگانه بود و حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که رقم قابلملاحظهای در اواسط دهه ۸۰ بهحساب میآمد. البته موفقیت ۷۵۰ را میتوان به وزن سبک و فریم گهوارهای آن مربوط دانست. این فریم از لولههای آلومینیومی با مقطع مربعی ساخته شده بود که علاوه بر استحکام بسیار بالا، موجب بهبود عملکرد تعلیق میشد. سوزوکی GSX-750 ظهور موتورسیکلتهای اسپرت تأثیرپذیر از مدلهای مسابقهای را رقم زد. موتورسیکلتهایی که از سال ۱۹۹۰ به بعد روی بازار تسلط پیدا کردند و تا سال ۲۰۱۸ همچنان در حال تولید بودند. در آن زمان، قدرت پیشرانه جیکسر ۷۵۰ به ۱۵۰ اسب بخار رسید، درحالیکه تنها ۱۶ کیلوگرم وزن داشت. سوزوکی GSX-R750 یک موتورسیکلت کلاسیک واقعی در نظر گرفته میشود.
سوزوکی GSX-R1000
در سال ۱۹۹۴، هوندا باعرضه CBR900RR Fireblade ماهیت جدیدی را برای موتورسیکلتهای اسپرت به وجود آورد. فایربلید، ایده نسبت توان به وزن فوقالعاده جیکسر ۷۵۰ را به سطح جدیدی ارتقا بخشید. سوزوکی برای مقابله با فایربلید هوندا، در ابتدا از مدل GSX-R1100 رونمایی کرد. اما این محصول بههیچوجه از لحاظ وزن و چابکی بهپای فایربلید نمیرسید. سوزوکی ناامید نشد و در سال ۲۰۰۱ مدل GSX-R1000 را بهعنوان رقیب فایربلید معرفی کرد. این موتورسیکلت با نام K1 نیز شناخته میشود. پیشرانه بهکاررفته در جیکسر ۱۰۰۰ نسخه بهبودیافتهای از پیشرانه ۷۵۰ بود که کورس پیستون بلندتری نسبت به مدل قبلی داشت و میتوانست ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند. وزن GSX-R1000 به حدود ۱۷۰ کیلوگرم میرسید که در مقایسه با برترین موتورسیکلت آن زمان، یعنی یاماها R1 سبکتر بود. جیکسر ۱۰۰۰ در طول سالها تکامل پیدا کرد و نسخه ۲۰۰۵ آن با نام K5 یک محصول برجسته و ممتاز در نظر گرفته میشد. این خودرو دوچرخ به لطف یک پیشرانه کاملاً جدید، با ۱۷۸ اسب بخار قدرت در جاده جولان میداد. آخرین نمونه GSX-R1000 به پیشرانه ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است که از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها بهره میگیرد و لذت سواری تندوتیز و هیجانانگیزی را به راننده انتقال میدهد.
سوزوکی RGV250
سوزوکی RGV250 به معنای واقعی ثبات میکند که «بزرگتر لزوماً به معنی بهتر نیست». موتورسیکلت خارقالعاده RGV250 بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ تولید میشد و دارای فناوریها و عناصر طراحی متعلق به موتورسیکلتهای مسابقهای ۲۵۰ سیسی سوزوکی ویژه گرندپری (جایزه بزرگ) بود. آرجیوی ۲۵۰ به همان فریم تمام آلومینیومی بهکاررفته در RG250 Gamma مجهز بود که یک پیشرانه ۲۴۹ سیسی V-Twin دو زمانه با ۶۰ اسب بخار قدرت در آن قرار داشت. کل وزن این موتورسیکلت به ۱۲۸ کیلوگرم میرسید که در مدلهای بعدی تا ۱۴۰ کیلوگرم افزایش یافت. حداکثر سرعت RGV250 به طور باورنکردنی زیاد بود (۲۰۹ کیلومتر بر ساعت) و شتاب آن بهشرط حفظ سرعت موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه، تماشاگر را میخکوب میکرد. سوزوکی RGV250 پرفورمنس خالص و بدون تحریفی داشت و زیر دست راننده ماهر میتوانست پوزه موتورسیکلتهای اسپرت کلاس یک لیتر را به خاک بمالد. با تمام این اوصاف، دوره مدلهایی همچون RGV250 با ظهور موتورسیکلتهای مجهز به پیشرانه ۴۰۰ سیسی چهارزمانه که مطمئنتر بودند و نگهداری آسانتری داشتند، به پایان رسید.
سوزوکی Bandit 1200
اگرچه باندیت ۱۲۰۰ از قطعات متعلق به مدلهای مختلف سوزوکی ساخته شده، ولی یک موتورسیکلت مهم در تاریخچه این شرکت بهحساب میآید. این موتورسیکلت با حداقل هزینه ساخته شد، ولی فروش بالایی داشت و توانست جیب سوزوکی را پر کند. پیشرانه بهکاررفته در این موتورسیکلت، نسخه بهبودیافتهای از پیشرانه GSX-1100 بود که گشتاور بهتری داشت و حداکثر ۹۷ اسب بخار قدرت تولید میکرد. پیشرانه جدید با چنین راندمان فوقالعادهای توانست شهرت سوزوکی در مهندسی ضدگلوله را تقویت کند. علیرغم معمولی بودن سایر بخشها، از فریم لولهای فولادی و بازوی شناور آلومینیومی با مقطع مربعی گرفته تا تعلیق و ترمزها، موتورسیکلت ارزانقیمت سوزوکی کاربردپذیری بالایی داشت و مشتریان فراوانی از آن استقبال کردند. باوجود فقدان اجزای پیچیده، باندیت با پرفورمنس عالی و نرم پیشرانه و هندلینگ مناسب و راحت، لذت سواری هیجانانگیز و ایمنی را برای راننده فراهم میآورد و بدون شک جایگاه خاصی در لیست بهترین موتورسیکلتهای سوزوکی در تمام ادوار دارد.
سوزوکی SV650
سوزوکی در طی سالها، بازیگر مطرحی در کلاس ۶۰۰ سیسی بوده و لااقل ۴ پلتفرم متفاوت را به عرضه درآورده است؛ باندیت رودستر، موتورسیکلت اسپرت GSX-R600، برگمن ۶۵۰ مکسی اسکوتر و SV650. سوزوکی SV650 با پیشرانه V-Twin مجهز به سیستم خنکسازی مایع و قابلیت تولید ۷۰ اسب بخار قدرت، یک موتورسیکلت منحصربهفرد در میان رقبا محسوب میشود. اسوی ۶۵۰ با بدنه محکم و نسبتاً اسپرت، مانند باقی سوزوکیها از لحاظ مکانیکی کاملاً ضدگلوله بوده و سواری لذتبخش و مهیجی دارد. این مدل با شاسی مناسب و سیستم تعلیق و ترمز کارآمد، عملکردی عالی را از خود به نمایش میگذارد. سوزوکی SV650 یک وسیله نقلیه جمعوجور و سبک با موقعیت سواری راحت است؛ قیمت پایینی داشته و نگهداری از آن به بودجه چندانی احتیاج ندارد. این موتورسیکلت هم برای تازهکاران و هم برای حرفهایها یک گزینه مطلوب به شمار میآید و به نظر میرسد قرار نیست به این زودی از خط تولید خارج شود.
سوزوکی GSX1300R Hayabusa
سوزوکی GSX1300R هایابوسا نهتنها بهخاطر سرعت باورنکردنی، بلکه بهخاطر ظاهر جذاب و چشمگیر خود به یک اسطوره تبدیل شده است. بدنه خروشان هایابوسا تنها باهدف پایداری و سرعت بالا ساخته شده و ماهیتی دوقطبی به این موتورسیکلت میبخشد. در دهه ۹۰ میلادی، ژاپنیها موجی نامتناهی از موتورسیکلتهای تورر سوپر اسپرت را به وجود آورند که بهعنوان نمونه میتوان به کاوازاکی ZZR-1100 و هوندا سوپر بلکبرد اشاره کرد. در این دوره، سوزوکی میبایست محصولی را معرفی میکرد که بتواند با این موتورسیکلتهای خشمگین و قدرتمند، بهویژه بلکبرد مقابله کند. در راستای تحقق این هدف، هایابوسا با نامی کنایهآمیز متولد شد. هایابوسا معادل ژاپنی شاهین بحری، سریعترین پرنده جهان است که پرندگان سیاه (بلک برد) را شکار میکند. سوزوکی به هدف خود رسید و هایابوسا در کالبد موتورسیکلت ۱۷۴ اسب بخاری بهراحتی توانست بلک برد را شکست دهد. این موتورسیکلت اسپرت نهتنها سرعت فوقالعادهای دارد، بلکه بسیار راحت است و همراه خوبی برای سفرهای طولانی محسوب میشود. با تمام این اوصاف، سرعت هایابوسا در چهارچوب قوانین اروپایی نبود. سازنده ژاپنی برای اینکه بتواند فروش محصولات خود را در بازار اروپا حفظ کنند، سرعت هایابوسا را در ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت محدود کرد.
دیدگاهتان را بنویسید