نوربرگرینگ با ۲۰.۶ کیلومتر طول و ۷۳ پیچ، چالشبرانگیزترین پیست جهان به حساب میآید. اخیرا فورد ماستنگ GTD با زمان حدود ۶:۵۲ دقیقه، رکوردی جدید برای خود در این پیست دشوار به ثبت رسانده است. اما آیا خودرویی وجود دارد که بتواند با پونیکار آمریکایی را از تخت پادشاهی پایین بکشد؟ بدون شک بله! مدلهای پرچمدار از ابرخودروسازانی همچون پورشه، فراری و مرسدس آامگ یقینا میتوانند عرصه را بر این خودروی پرمدعا تنگ کنند. با ایستگاه در معرفی رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ همراه شوید.
مدل ۲۰۲۶ پورشه GT3 RS

لیست رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ را با جدیدترین مدل پورشه GT3 RS آغاز میکنیم. طبق مصاحبه اختصاصی با یکی از مهندسان پروژه پورشه GT4 RS، سطح تحلیل دادهها و عمق پژوهشی که تیم مربوطه برای دستیابی به برتری مهندسی در سیستمهای خودروهای GT انجام میدهد، بینظیر است. آنها رابطه پیچیده بین بهینهترین اجزای فنی، سطح آسفالت و حداکثر نیروی چسبندگی را در مقیاسی کاملا علمی و قابل اندازهگیری بررسی میکنند.
گردآوری برخی از برترین استعدادهای مهندسی جهان در این تیم، دلیلی محکم است بر اینکه چطور دفتر مرکزی پورشه با اطمینان کامل، برنامه توسعه مسابقهای مدلهای GT خود را به آنها سپرده و عملا خود را کنار کشیده است. هرچند در این برهه نمیتوان قضاوت دقیقی درباره عملکرد آتی پورشه GT3 جدید در پیست نوربرگرینگ ارائه داد، اما مطمئن باشید پورشه آن را به نمادی شکستناپذیر و معیاری جدید در رقابتها تبدیل خواهد کرد.
جذابیت این موضوع وقتی دوچندان میشود که بدانیم روزهای استفاده از موتور تنفس طبیعی در مدل GT3 در حال شمارش است؛ با این وجود میتوان به پورشه اعتماد کرد که حتی در این واپسین دوره نیز محصولی بینقصتر از هر زمان دیگر ارائه دهد. اگر تا به حال فرصت رانندگی با هر نسخهای از GT3 را داشتهاید، میدانید که بهبود «بینقص» تقریبا امکان ندارد، اما پورشه به شکلی معجزهآسا آن را انجام میدهد. جدیدترین مدل GT3 RS به محض عرضه در صف اول رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ قرار میگیرد.
مدل ۲۰۲۳ آلفا رومئو 33 Stradale

از دیگر رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ باید به مدل ۲۰۲۳ آلفا رومئو ۳۳ استراداله اشاره کرد. این خودرو با ظاهری الهام گرفته از دهه ۶۰ میلادی و تأثیرپذیری از مدل مسابقهای تیپو ۳۳، بیش از اینکه برای جولان در دوزخ سبز ساخته شده باشد، یک اثر هنری ناب به حساب میآید. اما فریب ظاهر استراداله را نخورید، چراکه ماهیت آن تنها در زیبایی خلاصه نمیشود.
آلفا رومئو ۳۳ استراداله به یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر توئین توربوشارژ مجهز است که از MC20 مازراتی به امانت گرفته و به لطف آن با ۶۲۰ اسب بخار قدرت در جاده میتازاند. هرچند آلفارومئو پیشینهای طولانی در رقابتهای اتومبیلرانی دارد که به روزهای آغازین مسابقات خودروهای اسپرت و افسانههایی چون انزو فراری بازمیگردد، اما برند ایتالیایی امروزه روی انجام کاری متمرکز است که در آن تخصص دارد؛ برانگیختن واکنشهای عاطفی ژرف و اشک ریختن بزرگسالان!
مدل ۲۰۲۴ گلیکنهاوس SCG 003S

گلیکنهاوس نامی است که از هیچ جنجالی هراس ندارد و خودروی SCG 003S دقیقا همان درام و نمایشی را ارائه میدهد که از چنین برندی انتظار میرود. این شرکت، نسخه مسابقهای ۲۴ ساعته لمانز را به یک خودروی جادهای تبدیل کرده است. جیم گلیکنهاوس در رأس هرم سکان هدایت این برند را در دست دارد و تماما تجسم همان رهبر کاریزماتیک و نهایی از روزگاران را به نمایش میگذارد. این فلسفه و نگرش، در خودروی جادهای SCG 003S متبلور شده است.
با توجه به اشتیاق گلیکنهاوس برای درگیر شدن در پیست نوربرگرینگ با نسخه صرفا مسابقهای خود یعنیSCG 4C GT3، این شرکت هر آنچه برای دستیابی به کوتاهترین زمان دور در این پیست لازم است، اختیار دارد. با توجه به اینکه مدل SCG 003 Competizione به عنوان یک خودروی مسابقهای تمامعیار در سال ۲۰۱۵ موفق به ثبت رکورد ۶:۴۲ دقیقه در پیست نوربرگرینگ شد، جای تعجبی ندارد که مدل SCG 003S با بهبودهای شاسی، توسعههای فنی، لاستیکهای جادهای با چسبندگی کمتر و نگرش «از پسش برمیآییم» در لیست رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ قرار گیرد.
مدل ۲۰۲۳ فراری SF90 XX Stradale

برای آنهایی که نیاز به یادآوری دارند، محصولات فراری با علامت X معمولا تنها برای پیست ساخته شدهاند و سریعتر و پرسروصداتر از نسخه جادهای هستند. اما این بار، مدل XX مجوز تردد جادهای را دریافت کرده که لطف قابل توجهی از سوی این برند به حساب میآید. فراری SF90 ایکس ایکس استراداله، یکی دیگر از رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ در نظر گرفته میشود، اما چرا؟
قوای محرکه این خودرو به وسیله یک پیشرانه هیبریدی متشکل از یک موتور ۴ لیتری ۸ سیلندر توئین توربوشارژ و سه موتور الکتریکی تأمین میشود که در مجموع، ۱۰۳۰ اسب بخار قدرت را به چرخها انتقال میدهد. استراداله در بخش عقب نیز به یک باله فعال مجهز است که نیروی دانفورس را دو برابر میکند. بنابراین میتوان گفت فراری اساف۹۰ ایکسایکس استراداله برای حرکت سریع در هر پیستی طراحی شده و میتواند رقبایی همچون ماستنگ GTD را در مسیرهای مختلف از جمله نوربرگرینگ به گریه بیندازد.
مدل ۲۰۲۰ مکلارن Elva

چه کسی یک بازگشت نوستالژیک به سازنده بریتانیایی خودروهای گاراژساخته را دوست ندارد، آنهم در دورهای که پول و سرمایه کافی، امکان چنین آزمایشهایی را فراهم میآورد؟ با کسب قهرمانیهای پیاپی سازندگان در فرمول یک، میتوان انتظار پروژههای بیشتری از این دست را داشت، چرا که مکلارن قصد دارد از هر ذره دستاورد مهندسی خود نهایت ارزش را استخراج کند. بدین ترتیب، یک خودروی دیگر به لیست رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ اضافه میشود؛ الوا که تنها ۱۴۰ دستگاه از آن به تولید رسیده است.
ظاهر مکلارن الوا سزاوار تحسینی طولانی و خیرهکننده بوده و بیننده را به یاد ماشینهای مسابقهای Can-Am میاندازد. این خودرو، یادآور آن دوران باشکوه خودروهای اسپرت است که ایدههایی به غایت دیوانهکننده را پرورش داد و به شکلگیری بخش خودروهای پرقدرت امروزی کمک کرد.
موتور محبوب ۸ سیلندر توئین توربوشارژ، به عنوان قلب تپنده الوا ایفای نقش میکند که ۸۱۵ اسب بخار قدرت را به چرخهای عقب این ماشین ۱۱۴۸ کیلوگرمی میفرستند و حسی بینظیر و تجربهای هیجانانگیز از رانندگی را، حتی بدون شیشهی بادگیر به ارمغان میآورد. با توجه به مشخصات فنی، این خودرو دقیقا برای درگیری در نوربرگرینگ ساخته شده و جزو قویترین رقبای ماستنگ GTD در این پیست در نظر گرفته میشود.
مدل ۲۰۲۵ پورشه 963 RSP

مدل ۹۶۳ یکی از هایپرکارهای هیولایی پورشه به حساب میآید که نسخه جادهای آن به تازگی ساخته شده است، ولی تنها برای یک شخصیت خاص به نام راجر پنسکی بزرگ! چه نمایش غیرمستقیم ولی باشکوهی! وقتی پورشه فقط برای یک نفر یک خودرو میسازد! ماشینی که در دوران پلاتینیومی ورزشهای موتوری در کلاس هایپرکارها میتوان یکی از سرسختترین رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ باشد.
پورشه 963 RSP از پیشرانه هیبریدی ۸ سیلندر ۴.۶ لیتری توئین توربوشارژ استفاده میکند که بسیار شبیه به نمونه بهکاررفته در RS Spyder است، با این تفاوت که از افزایش ظرفیت و بوست بیشتر و همینطور مهندسی پیشرفته بوش و ویلیامز نیز بهره میبرد. این پیشرانه به فناوری میللنگ تخت مجهز بوده و محدوده دور موتور آن به بالای ۸۰۰۰ دور در دقیقه میرسد. ترکیب این مشخصات باعث تولید ۶۸۰ اسب بخار برای خودرویی شده که سنگینی آن تنها ۱۰۳۰ کیلوگرم است. نوربرگرینگ قطعا این خودرو را صدا میزند.
مدل ۲۰۲۲ بیایسی Mono R

بیایسی Mono R از دیگر رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ است که ماهیتی جادهای-مسابقهای دارد. این خودروی تکسرنشین، دینامیک و دیانای مسابقات تکسرنشین را به خیابان میآورد. در بین خودروهای سبکوزن، بیایسی مونو R تحلیل و کاهش وزن را به سطحی کاملا جدید انتقال داده است.
نه تنها فیبر کربن، بلکه هر ذره از متریال بهکاررفته در تولید این خودرو حاصل وسواس تحقیق و توسعه بوده، تا جایی که وزن مونو آر به ۵۵۵ کیلوگرم کاهش یافته است. هرچند هیچ رکورد رسمی دور پیست در نوربرگرینگ برای Mono R ثبت نشده، اما این ماشین بریتانیایی تکسرنشینه و بسیار خودشیفته توانسته در سال ۲۰۲۲، پیست ردبول را در مدت ۱ دقیقه و ۳۸.۹ ثانیه دور بزند و به سریعترین خودروی تولیدی تبدیل شود که حتی پورشه GT3 RS و فراری لافراری را پشت سر بگذارد.
با توجه به این عملکرد، ذکر نام بیایسی مونو R در لیست رقبای ماستنگ GTD در پیست نوربرگرینگ منصفانه و بهحق است، مخصوصا با توجه به اینکه یک نسخه مخصوص پیست به نام Mono Cup نیز وجود دارد که رقابت در پیست را هیجانانگیزتر میسازد.





دیدگاهتان را بنویسید