اگر به فهرست ۵۰ خودروی پرفروش ژاپن در سال ۲۰۲۵ نگاهی بیندازید، حتی یک نام آمریکایی هم در آنها پیدا نخواهید کرد. از اول تا آخر فهرست، خودروهای تویوتا مانند کرولا و یاریس حاکم بلامنازع هستند و جایگاههای دیگر عمدتا توسط هوندا و نیسان پر شدهاند. این گفته که ژاپنیها هرگز به خودروهای آمریکایی روی خوش نشان ندادهاند، چندان درست نیست، اما از زمانی که این کشور صنعت خودروسازی مختص به خود را داشته، رانندگان ژاپنی عموما به سراغ تولیدکنندگان داخلی رفتهاند. با معرفی خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن همراه ایستگاه باشید.
فورد Taurus

معرفی خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن را با فورد تاروس آغاز میکنیم که البته در خانه خود نیز مغلوب رقبای ژاپنی شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، این سدان بزرگ آمریکایی نتوانست با خودروهای میانرده ژاپنی مانند کمری و آکورد رقابت کند. این موضوع فورد را تشویق کرد تا منابع بیشتری را به بازار در حال رشد شاسیبلندها اختصاص دهد و درنهایت تولید تاروس را در اواخر دهه ۲۰۰۰ به طور موقت متوقف کند.
در بازارهای خارجی، علت شکست تاروس به موضوع مالیات برمیگشت. فورد در سال ۱۹۸۸ تاروس را با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر خطی به ژاپن آورد، اما این خودرو برای اکثر رانندگان ژاپنی بیش از حد بزرگ و پرمصرف بود. فورد عرضه نسل دوم تاروس را در ژاپن تا اواسط دهه ۱۹۹۰ ادامه داد، اما مالیاتهای اضافی ناشی از اندازه و حجم موتور، مانعی غیرقابل عبور به حساب میآمد. طنز این موضوع زمانی آشکارتر میشود که بدانیم تاروس در اصل برای رقابت با خودروهای کممصرف وارداتی ژاپنی طراحی شده بود.
جدول مشخصات فنی فورد تاروس
| پیشرانه | ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۹۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۷۶ نیوتن متر |
| گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
کرایسلر Neon

کرایسلر در سال ۱۹۹۶ مدل نئون را تحت برند خود به ژاپن معرفی کرد و پس از ۵ سال، آن را از بازار کشور آفتاب تابان بیرون کشید. نئون نمونه بارزی از اشتباه در تعیین جایگاه محصول به حساب میآید. این خودرو در زمان عرضه اولیه در سال ۱۹۹۴ به عنوان یک مدل مقرون بهصرفه به بازار آمریکا معرفی شده بود، اما هنگام ورود به ژاپن در تریمهای مختلف و با امکاناتی مانند صندلیهای چرمی و سیستمهای صوتی پیشرفته به عرضه درآمد.
جای تعجبی نیست که چرا نام نئون نیز در دسته خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن به چشم میخورد. اگر نئون با همان مشخصات آمریکایی و به عنوان یک خودروی کوچک، ارزان و کممصرف به ژاپن میرسید، ممکن بود جذابیتهایی برای مشتریان ژاپنی داشته باشد، اما در بازاری که تویوتا کرولا حضور داشت، چه نیازی به یک نئون تجملی احساس میشد؟
جدول مشخصات فنی کرایسلر نئون
| پیشرانه | ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۳۲ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۷۵ نیوتن متر |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
تویوتا Cavalier

کاوالیر در واقع محصولی از شورولت است که در لیست خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن جای میگیرد. شورلت کاوالیر در سال ۱۹۹۳ مستقیما از کارخانه لردزتاون در اوهایو راهی ژاپن شد. این مدل به فرمان راست تبدیل و تحت برند تویوتا در دسترس مشتریان قرار گرفت، اما فروش سالانه آن هرگز از ۱۱۰۰۰ دستگاه فراتر نرفت. سرانجام اوایل دهه ۲۰۰۰ شورلت تسلیم شد و عرضه کاوالیر به بازار ژاپن را متوقف کرد.
البته این اقدام عمدتا یک انگیزه سیاسی تلقی میشود. کاوالیر در رقابت با خودروهای مقرون بهصرفه و اقتصادی ژاپنی برندهایی مانند هوندا و مزدا هیچ شانسی نداشت. در آن زمان، مقامات آمریکایی احساس میکردند که ژاپنیها از روابط تجاری بین دو کشور منفعت بیشتری کسب میکنند و خواستار حضور پررنگتر خودروهای آمریکایی در ژاپن بودند. در واقع شورلت و تویوتا قصد داشتند مقامات آمریکایی را آرام کنند.
جدول مشخصات فنی تویوتا کاوالیر
| پیشرانه | ۲.۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۱۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۷۶ نیوتن متر |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
تویوتا Voltz

لیست خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن را با تویوتا ولتز ادامه میدهیم که نسخه ریبجشده پونتیاک Vibe به حساب میآید. رانندگان آمریکایی بلافاصله تویوتا ولتز را با پونتیاک وایب شناسایی کنند. نکته جالب اینکه ولتز یا همان وایب صرفا با نشان تویوتا به ژاپن عرضه نشد، بلکه واقعا با مشارکت این برند ژاپنی توسعه یافته بود.
پونتیاک وایب بر پایه تویوتا ماتریکس به تولید رسید که حاصل همکاری مشترک تویوتا و جنرال موتورز بود و در شهر فریمونت کالیفرنیا تولید میشد. بنابراین ولتز در این فهرست به عنوان یک محصول مشترک میان آمریکاییها و ژاپنیها در نظر گرفته میشود. با این پیشینه، تصور میشد که ژاپنیها از خودروی نیمهوطنی استقبال کنند، اما سرنوشت چیز دیگری رقم زد. ولتز از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در بازار ژاپن حاضر بود و پس از فروش ناچیز ۱۰۰۰۰ دستگاه در سال، از سواحل شرقی (ژاپن) جمعآوری شد.
جدول مشخصات فنی تویوتا ولتز
| پیشرانه | ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۲۶ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۶۹ نیوتن متر |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
فورد Mustang

تاریخچه فورد ماستنگ در ژاپن، داستانی پیچیده و طولانی دارد. این کشور همواره جامعهای خاصپسند از علاقهمندان به خودروهای عضلانی داشته و عمدتا به واردات این نوع ماشینها از بازارهای غیررسمی بسنده میکرد. تا اینکه ماستنگ II در دهه ۱۹۷۰ به طور رسمی وارد بازار ژاپن شد.
اما این دوره با عصر رکود خودروهای آمریکایی تلاقی داشت؛ زمانی که ماستنگ به یک ماشین دودرب ضعیف و کمقدرت تبدیل شده و هواداران را مأیوس کرده بود. پونیکار فورد عمدتا برای پرسنل نظامی آمریکایی مستقر در خارج از کشور به ژاپن وارد میشد و حتی با شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیهای خود نتوانست به جایگاه تثبیتشدهای در بازار ژاپن دست پیدا کند. بدین ترتیب، ماستنگ نیز در لیست خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن جای گرفت، هرچند در دهه ۱۹۹۰ به این کشور بازگشت و تا سال ۲۰۱۶ در آنجا باقی ماند.
جدول مشخصات فنی فورد ماستنگ
| پیشرانه | ۲.۸ لیتری تنفس طبیعی ۶ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۰۱ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۷۶ نیوتن متر |
| گیربکس | ۳ سرعته دستی |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل عقب |
فورد Explorer

به احتمال زیاد فورد با امید بهرهبرداری از محبوبیت برند جیپ در بازارهای خارجی، اکسپلورر را در سال ۱۹۹۵ به بازار ژاپن عرضه کرد. اما ظاهرا جادویی که جیپ رانگلر در بازار این کشور داشت، به هر شاسیبلند کوچک یا متوسط دیگری قابل انتقال نبود و اکسپلورر به مجموعه خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن پیوست.
دلیل شکست اکسپلورر را میتوان به مسئله ساده شناخت برند ربط داد. خودروهای فورد در ژاپن عموما به عنوان خودروهای ارزانقیمت و انبوهساز شناخته میشدند، در حالی که جیپ همواره برندی خشن، توانمند و ماجراجو به حساب میآمد. شاسیبلند اکسپلورر در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی از بازار ژاپن خارج شد، هرچند در سال ۲۰۱۱ مجددا بازگشت و برای مدت کوتاهی مهمان آن بازار بود.
جدول مشخصات فنی فورد اکسپلورر
| پیشرانه | ۴ لیتری تنفس طبیعی ۶ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۳۰۵ نیوتن متر |
| گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
| انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
فورد Probe

چهارمین محصول فورد در لیست خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن با نام پروب شناخته میشود که در نسل دوم در دسترس چشمبادامیها قرار گرفت. فورد پروب بر پایه مزدا MX-6 توسعه یافته و در آمریکا به عنوان نسل چهارم فورد ماستنگ معرفی شد. ایده یک ماستنگ مبتنی بر پلتفرم مزدا، با پیشرانه محور جلو و موتور چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی، به کلی مضحک به نظر میرسید. پروب ذاتا ماشین کوچک ولی بدی نبود، اما به هیچ وجه شایستگی عنوان «جایگزین ماستنگ» را نداشت و هرگز در آمریکا به موفقیت نرسید.
هنگامی که پروب راهی ژاپن شد، با همان استقبال محدود و بیمهری روبهرو شد که از مشتریان آمریکای شمالی دریافت کرده بود. موتور پایه این ماشین برای ژاپنیها بیش از حد بزرگ، و برای آمریکاییها بیش از حد کوچک بود. این ماشین جمع و جور مشترک میان شرق و غرب، نه تنها یکی از خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن به حساب میآید، بلکه هرگز نتوانست جایگاه واقعی خود را در بازار بینالمللی پیدا کند.
جدول مشخصات فنی فورد پروب
| پیشرانه | ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۱۸ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۷۲ نیوتن متر |
| گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
تسلا Model S

نمیتوان گفت تسلا مدل S جزو خودروهای شکست خورده در ژاپن است، اما اخبار سال ۲۰۲۳ مبنی بر توقف تولید این مدل با فرمان راست، نشان میدهد که حداقل این سدان لوکس فولسایز، به اندازهای مورد استقبال مشتریان قرار نگرفته که تولید آن صرفه اقتصادی داشته باشد، مخصوصا در آن دوران که ارزش سهام تسلا روز به روز در حال صعود بود. این در حالی است که تسلا مدل Y جزو خودروهای محبوب ژاپنیها در نظر گرفته میشود؛ آنهم در شرایطی که بازار خودروهای برقی این کشور با رکود ۳۳ درصدی مواجه شده است.
جدول مشخصات فنی تسلا مدل S
| پیشرانه | الکتریکی |
| حداکثر قدرت | ۶۷۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۱۰۲۴ نیوتن متر |
| گیربکس | تکسرعته اتوماتیک |
| انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
تسلا Model X

درست مانند مدل S، تولید مدل X با فرمان راست نیز در سال ۲۰۲۳ در ژاپن متوقف شد و این برند تمرکز خود را روی مدل Y و مدل ۳ معطوف ساخت. همانند مدل S، مدل X نیز یکی از برجستهترین مدلهای عرضهشده توسط تسلا به شمار میرود که البته همین ویژگی، باعث عدم تناسب آن برای بازار ژاپن شده است. تسلا حتی تلاشی برای معرفی سایبرتراک به سرزمین آفتاب تابان نکرده و نمیتوان تولیدکننده آمریکایی را به خاطر این تصمیم سرزنش کرد، چراکه در این صورت، سایبرتراک نیز به لیست خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن اضافه میشود.
جدول مشخصات فنی تسلا مدل X
| پیشرانه | الکتریکی |
| حداکثر قدرت | ۶۷۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۹۶۷ نیوتن متر |
| گیربکس | تکسرعته اتوماتیک |
| انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
فورد Kuga

معرفی خودروهای آمریکایی شکست خورده در ژاپن را با نام یکی از محصولات فورد آغاز کرده و با نام یکی دیگر از محصولات فورد، یعنی کوگا به پایان میرسانیم. البته نمیتوان به طور دقیق گفت که ماشین کوگا در ژاپن شکست خورده، یا حداقل، شکست آن از سایر محصولاتی که فورد در اوایل دهه ۲۰۱۰ وارد این کشور کرده، بزرگتر نبود. نسخه فرمان راست فورد اسکیپ با نام کوگا در دسترس مشتریان ژاپنی قرار گرفت، ولی تغییری در وضعیت ایجاد نکرد و سرانجام فورد برای کاهش ضررهای خود تصمیم گرفت از بازار ژاپن خارج شود.
جدول مشخصات فنی فورد کوگا
| پیشرانه | ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۱۶۸ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |





دیدگاهتان را بنویسید