نسل اول XJ آخرین خودرویی بود که توسط سر ویلیام لیونز، بنیانگذار جگوار طراحی شد. هنگامی که آخرین نسل جگوار XJ در سال ۲۰۱۱ به عرضه درآمد، همانند نمونه اولیه تلفیقی از نوآوری، زیبایی و اشتیاق را به نمایش گذاشت. خطآرایی مدلهای پرچمدار، طیف گستردهای از انتخابها، با سطوح مختلف از قدرت و عملکرد را در اختیار مشتریان قرار میداد. علاوه بر این، فضای داخلی خودرو بویی همچون یک کت چرمی شیک را داشت. صندلیها رایحه خود را ساعتها پس از پیاده شدن از خودرو روی سرنشین به جای میگذاشتند، بویی که تمام روز در افکار و مشام سرنشین باقی میماند.
استفاده انحصاری از موتورهای سوپرشارژ، ویژگی منحصر به فرد جگوار XJ به حساب میآمد، آنهم در بازاری که به طور گسترده به توربوشارژر روی آورده بود. این موتورها به همراه طراحی و هویت خاص و متمایز جگوار، امروزه با قیمتهای دست دوم بسیار معقولی در دسترس هستند و تجربهای فوقالعاده را با کسری از هزینه مرسدس کلاس S در اختیار خریداران قرار میدهند. با ایستگاه در بررسی سدان لوکس و سوپرشارژ ۵۰۰ اسب بخاری جگوار همراه باشید.
نگاهی به سدان پرچمدار جگوار XJ

عرضه نخستین مدل جگوار XJ به سال ۱۹۶۸ بازمیگردد، یعنی چند سال پس از معرفی ماشینهایی مثل فورد ماستنگ (۱۹۶۴) و شورولت کامارو (۱۹۶۶) و چندین سال پیش از اینکه مرسدس به طور رسمی از نام S-Class برای مدلهای ممتاز W116 استفاده کند. نسلی که در این مقاله به طور خاص روی آن متمرکز هستیم، بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ روانه بازار میشد. پس از خروج از بازار در سال ۲۰۱۹، جگوار XJ قرار شد به عنوان یک سدان لوکس تمام برقی به صحنه بازگردد، هرچند این پروژه پیش از تولید، لغو شد.
از زمان عرضه در سال ۲۰۱۱، هر دو پیشرانه ۶ سیلندر و ۸ سیلندر برای جگوار XJ قابل دسترس بود. تمام پیشرانهها از سوپرشارژر توئین وورتکس برای تزریق هوای فشرده به موتور استفاده میکردند. این رویکرد حتی به مدلهای معمولی جگوار XJ نیز پرفورمنس و عملکردی قابلتوجه میبخشید و به مدلهای پرقدرت مجهز به موتور V8، توانی فوقالعاده و صدایی مخصوص به خود اعطا میکرد.
نسخه تمامبرقی هیچگاه محقق نشد و جگوار XJ در کتابهای تاریخ تنها با شکوه ناب موتورهای احتراقی خود باقی ماند، هرچند مدلهای متقاعدکنندهای از نسخههای ملایم تا خشن از این ماشین ساخته شد. در حالی که خودروها و خودروسازان همواره تغییر میکنند، نسل نهایی جگوار XJ همان جذابیت موشکمانند پنهان و ضربان سوپرشارژری را ارائه میدهد که بسیاری از علاقهمندان عاشق آن هستند.

معرفی جگوار XJR
استفاده گسترده از خانواده موتورهای سوپرشارژ V6 و V8 آشنا و اثباتشده، انعطافپذیری قابلتوجهی را در اختیار مهندسان قرار داد و آنها توانستند نسخههای پرعملکرد و فوقپرفورمنس متفاوتی از XJ خلق کنند. شاخصترین نمونه را میتوان مدل XJR 575 مجهز به پیشرانه ۵۷۵ اسب بخاری دانست که از نوع دیفرانسیل عقب بود. این XJR خاص، نهاییترین نسخه پرفورمنس XJ به حساب میآمد. با این حال، مدلهای متعادلتر با موتورهای کممصرفتری نیز به عرضه درآمدند که به لطف سیستم چهارچرخ محرک، سواری نرم و کنترلشدهای را از خود نشان میدادند.
مشخصات فنی جگوار XJ از پیشرانه تا تعلیق
در زیر کاپوت اکثر مدلهای XJ یک پیشرانه V8 سوپرشارژ ۵ لیتری تعبیه شده است. اگرچه نمونههای اولیه در پیکربندی بدون سوپرشارژ نیز روانه بازار شدهاند. با هشت سیلندر و یک سوپرشارژر، جگوار XJ بسته به مدل انتخابی میتواند ۴۷۰، ۵۱۰ یا ۵۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند.
موتور V6 سوپرشارژ در اصل همان V8 سوپرشارژ بوده که دو سیلندر آن مسدود شده و شش سیلندر دیگر کوچکتر شدهاند. بدین ترتیب موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری ۳۴۰ اسب بخار قدرت به وجود میآورد، آنهم درون یک بلوک موتور هشت سیلندر. این موتور V6 مبتنی بر V8 در نسخههای مختلف جگوار F-Type نیز دیده میشود که قادر به تولید ۳۷۵ و ۴۰۰ اسب بخار قدرت است.
همراه با طیف ماندگار موتورهای سوپرشارژ، مجموعهای از گیربکسهای اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF نیز به خدمت گرفته شده است. بسته به مدل، جگوار XJ از گیربکس ZF 8HP70 یا ZF 8HP45 برای تعویض دنده استفاده میکند. این گیربکسهای پرفورمنس و کممصرف، به صورت انبوه به تولید رسیده و در خودروهای دیگری مثل دوج، بنتلی، آئودی و استون مارتین نیز به کار رفتهاند.
در زیر بدنه، سیستم تعلیق بادی و دینامیک تطبیقی به تنظیم دقیق و لحظهای سواری و هندلینگ XJ کمک میکنند. در این میان نباید از نقش دمپرهایی غافل شد که به خوبی در برابر وضعیت جاده از خود واکنش نشان میدهند. این پیکربندی در کنار سیستم تعلیق بادی عمل میکند که میتواند پاسخ دمپرها و کنترل حرکت بدنه را به نحوی تعدیل کند که با شرایط جاده و سبک رانندگی هماهنگ شود. جگوار ایکس جی به راستی از یک سیستم تعلیق پیچیده و پیشرفته بهره میبرد که در درجه اول برای ارائه سواری راحت و بسیار تطبیقپذیر طراحی شده است.
جدول مشخصات فنی مدل ۲۰۱۹ جگوار XJ
| مشخصات پیشرانه | ۵ لیتری ۸ سیلندر سوپرشارژ با فناوری DOHC و ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، و زمانبندی سوپاپ متغیر |
| حداکثر قدرت | ۴۷۰ اسب بخار در سرعت ۶۰۰۰- ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
| حداکثر گشتاور | ۵۷۹ نیوتن متر در سرعت ۲۰۰۰- ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
| نسبت تراکم | ۹.۵ به ۱ |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک 8HP70 ساخت ZF |
| انتقال نیرو | دیفرانسیل عقب |
| شتاب صفر تا صد | ۴.۹ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت |
تکنولوژیهای پیشرفته جگوار XJ

سدان لوکس XJ از لحاظ تکنولوژیکی در سطح بالایی قرار دارد. سیستم ناوبری درب به درب، وایفای 4G، سیستمهای صوتی مریدین و نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۰ اینچی، تنها بخش کوچکی از امکانات این خودرو به حساب میآیند.
جگوار در مدلهای دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل با یک ویژگی جذاب به نام APSC روانه بازار شده که به آن سیستم کنترل پیشروی در تمام سطوح گفته میشود. این سیستم مانند یک کروز کنترل کمسرعت عمل میکند و رانندگان پس از فعالسازی آن از طریق کنسول مرکزی، میتوانند با استفاده از کنترلهای کروز، سرعتی بین ۳.۵ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت را تنظیم کنند.
این سیستم با بهرهگیری از تخصص حاصل از سیستمهای کشش آفرود طراحیشده توسط لندرور، با دقت میلیثانیهای هم بر دریچه گاز و هم بر ترمزها اثر میگذارد تا مطمئن شود که XJ با شتابی نرم و کنترلشده و با حداقل چرخش چرخها حرکت میکند. استفاده از لاستیکهای زمستانی عملکرد سیستم APSC را حتی بهتر میکند. با فعالسازی سیستم، وسیله نقلیه به طور خودکار سرعت و کشش را حفظ کرده و در عین حال، راننده تنها تمرکز خود را روی هدایت ماشین معطوف میسازد. ایده اصلی، کاهش استرس در شرایط رانندگی با سرعت کم و کشش پایین است.
البته سیستم چهارچرخ محرک نیز در این زمینه تأثیرگذار و کمککننده است. در بیشتر حالتهای رانندگی و شرایط جاده، شاهد تنظیم انتقال نیرو روی محور عقب هستیم، مگر در موارد اضطراری که کشش به شدت کاهش یابد. با اینکه حالت رانندگی زمستانی به نحوی پیشگیرانه، تقسیم قدرت موتور بین محورها را متعادل میکند، اما حس رانندگی پیشفرض XJ عمدتا مبتنی بر محرک عقب طراحی شده است.

ارزش جگوار XJ در بازار امروزی
اگر به دنبال تجربه رانندگی یک سدان پرچمدار لوکس هستید، اما نمیخواهید هزینه کلانی بابت کلاس S بپردازید، نسل آخر جگوار XJ ارزش بررسی دقیقتر را دارد. این موضوع به خصوص زمانی صادق است که تمایل دارید مالکیت یک خودروی سوپرشارژ را در لیست تجربیات زندگی خود به ثبت برسانید؛ چراکه خودروهای مجهز به سوپرشارژ به سرعت در حال ناپدید شدن هستند.
قیمت جگوار XJ در زمان عرضه از ۷۲۷۰۰ دلار آغاز میشد و تا ۹۹۶۰۰ دلار برای مدل تریم ممتاز دیفرانسیل عقب XJ50 V8 افزایش مییافت. اما در بازار خودروهای کارکرده امروز میتوان مدلهای سال ۲۰۱۹ را با کمترین کارکرد (حداکثر ۵۰۰۰۰ کیلومتر) در محدوده قیمتی بین ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ دلار خریداری کرد. مدل پرفورمنس XJR امروزه در بازار کارکرده به شدت کمیاب است، هرچند نمونههایی از این نسل را میتوان با قیمتی حدود ۲۰ هزار دلار پیدا کرد، البته با کارکردی در محدوده ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر. کمکارکردترین نمونه XJR با کارکرد ۷۱ هزار کیلومتر حدود ۱۲۳ هزار دلار قیمتگذاری شده است.
جگوار XJ خودرویی لوکس با قیمت خرید نسبتاً پایین در بازار کارکرده به حساب میآید، اما هزینه نگهداری آن همچنان بالاست. در صورت خرید این ماشین، پایبندی دقیق به برنامه سرویس کارخانه ضرورت بسیاری دارد؛ تعویض روغن هر ۸۰۰۰ کیلومتر، تعویض شمع و فیلتر هوا هر ۲۴۰۰۰ کیلومتر، و سرویسهای اساسی مانند تعویض مایع جعبهدنده و محور عقب هر ۴۸۰۰۰ کیلومتر. به عبارت بهتر، این سدان لوکس اگرچه با قیمت پایینی خریداری میشود، اما هزینه نگهداری قابل توجهی روی دوش مالک میگذارد.
رقبا و خط عمر سدان لوکس XJ
جگوار همیشه با رقبای مطرحی مشغول چالش بوده که مهمترین آنها شامل بیامو سری ۷، مرسدس بنز کلاس S، آئودی A8، کادیلاک CT6، پورشه پانامرا، لکسوس LS و مازراتی کوادروپورته میشوند. خط عمر جگوار XJ را میتوان در سالهای زیر خلاصه کرد.
- سال ۱۹۶۸: معرفی جگوار XJ
- سال ۱۹۹۲: معرفی موتور V12 برای جگوار XJ
- سال ۲۰۰۹: خرید برند جگوار توسط تاتا موتورز (شرکت هندی)
- سال ۲۰۱۰: معرفی نسل X351 جگوار XJ
- سال ۲۰۱۴: معرفی نسخههای پرفورمنس جگوار XJ به نام XJR
- سال ۲۰۱۹: پایان تولید جگوار XJ





دیدگاهتان را بنویسید