ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
5 بازدید

خودروهای اسپرت جگوار که هرگز فراموش نمی‌شوند

خودروهای اسپرت جگوار که هرگز فراموش نمی‌شوند

مقدمه

جگوار به‌تازگی با اعلام ری‌برندینگ، در کانون توجهات قرار گرفته است. شناخته شده با لوگوی جگواری که خیز برداشته، این برند همیشه خودروهای برجسته‌ای را به بازار معرفی کرده و حالا با حذف خطوط تولید مدل‌های بنزینی، قصد دارد فعالیت خود را با تولید ماشین‌های تمام برقی فوق‌العاده لوکس ادامه دهد. درحالی‌که برقی‌سازی یک فناوری مفید و خلاقانه به نظر می‌رسد، اما فضای اینترنت مملو از نفرت‌پراکنی نسبت به طراحی‌های مینیمال بوده و اکثر ماشین‌های جدید نمی‌توانند رضایت کامل مشتریان را به دست آورند. بااین‌وجود، شایسته نیست میراث برند جگوار را فراموش کنیم. با اینکه کمپانی بریتانیایی تنها چند مدل خودروی اسپرت ساخته، ولی اکثر آن‌ها دارای طراحی و کارایی جاودانه هستند. برای خداحافظی با جگواری که همیشه در خاطره‌ها زنده است، ما در این مقاله به بررسی خودروهای اسپرت جگوار با طراحی جاودانه می‌پردازیم. ‌

جگوار E-Type با حداکثر سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت

E-Type بدون چون‌وچرا جذاب‌ترین خودروی اسپرت جگوار به‌حساب می‌آید تاحدی‌که انزو فراری از آن به‌عنوان زیباترین خودرو اسپرت در دنیا یاد کرده است. علاوه بر ظاهر جذاب، E-Type پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد. مدل‌های E-Type سری ۱ به موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر مجهز بودند، هرچند جگوار برای مدل‌های ۱۹۷۱ به بعد، پیشرانه ۱۲ سیلندر را در زیر کاپوت E-Type قرارداد و موجب رنجش برخی طرفداران شد. پیشرانه ۵.۳ لیتری حجیم ۱۲ سیلندر می‌توانست ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۴۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و شتاب صفر تا صد را در عرض ۶.۹ ثانیه مدیریت کند. برخی نمونه‌های جگوار E-Type قیمت میلیونی داشتند و جای تعجبی نیست که صاحبان آن‌ها، افرادی سرشناس و ثروتمند باشند. استیو مک‌کوئین و فرانک سیناترا جزو مالکین E-Type بودند.

جگوار XKSS با حداکثر سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت

جگوار XKSS قرار نبود ماشین خاصی باشد، اما محبوبیت فراوانی پیدا کرد و به سبب بروز یک حادثه، به یک خودرو کمیاب تبدیل شد. زمانی که جگوار در سال ۱۹۵۶ تصمیم گرفت از رقابت با D-Type دست بکشد، تعدادی شاسی اضافی در کارخانه باقی ماند. این شاسی‌ها به‌اندازه‌ای زیبا بودند که نمی‌شد آن‌ها را دور انداخت یا اسقاط کرد. به‌جای این کار، جگوار با تعبیه صندلی، شیشه جلوی محافظ باد و افزودن تجهیزات دیگر، شاسی‌ها را به شکل یک خودروی جاده‌ای درآورد. خوشبختانه شرکت انگلیسی موتور برنده لمانز را نگه داشت. با اینکه تمام شاسی‌ها تغییر یافتند، ولی برخی آن‌ها موفق به خروج از کارخانه نشدند و در جریان یک آتش‌سوزی از بین رفتند. تنها ۱۶ بازمانده باقی ماند که هر یک از آن‌ها ارزش هر پنی را دارند.

جگوار XKR Coupe با سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت

جگوار برای ساخت XKR به طور هوشمندانه‌ای بهترین جنبه‌های خودروهای اسپرت را با گرند تورر ترکیب کرده تا یک ماشین کاربردی و قدرتمند با ظاهر خیره‌کننده را به وجود آورد. جگوار XKR  دارای استایل GT و کاپوت کشیده، ارتفاع پایین و خط سقف شیب‌دار در قسمت عقب است و فرم کوپه دارد. موتور ۸ سیلندر سوپر شارژ با تولید ۵۱۰ اسب بخار قدرت ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور، نیروی لازم برای حرکت جگوار را فراهم می‌آورد. این خودرو تنها با گیربکس ۶سرعته اتوماتیک عرضه شده که برای بسیاری از طرفداران خودروهای اسپرت، یک ویژگی مأیوس‌کننده به‌حساب می‌آید. بااین‌حال برخی دیگر نیز به‌هیچ‌وجه دلتنگ گیربکس دستی نمی‌شوند و سواری هیجان را با همان گیربکس‌اتوماتیک ترجیح می‌دهند. ایکس‌کی‌آر می‌تواند شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۶ ثانیه مدیریت کند.

جگوار Project 7 با حداکثر سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت

یکی دیگر از جاودانه‌ترین محصولات جگوار، مدل پروژه ۷ است که بر اساس F-Type ساخته شده و یکی از قدرتمندترین خودروهای اسپرت جگوار در تمام ادوار به شمار می‌آید. تنها ۲۵۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده تا تجلیلی بر موفقیت جگوار در تاریخچه مسابقات ۲۴ ساعته لمانز باشند. اگرچه پروژه ۷ تا حدودی شبیه به F-Type با برچسب‌های متعدد است، ولی به سبب سقف منحصربه‌فردی که به طور خاص برای آن طراحی شده، به ماشین‌های مسابقه‌ای D-Type ادای احترام می‌کند. پروژه ۷ ماحصل تلاش‌های تیم SVO بوده که از پتانسیل موتور ۸ سیلندر سوپر شارژ رونمایی کرده و قدرت ۵۶۷ اسب بخاری را از آن استخراج کرده است. از این قدرت، حداکثر سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت، و از گشتاور ۷۰۵ نیوتن متری موتور شتاب صفر تا صد ۳.۸ ثانیه‌ای برای پروژه ۷ رقم خورده است.

جگوار XJR-15 با حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت

کمتر خودروی اسپرتی از لحاظ زیبایی به‌پای XJR-15 می‌رسد. این ماشین تا حدودی به هوندا NSX دهه ۹۰ شباهت دارد و نخستین خودروی مجهز به بدنه فیبر کربنی است. موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر ایکس‌جی‌آر-۱۵ حدود ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۹ نیوتن متر گشتاور دارد، هرچند برخی رانندگان نسبت به هندلینگ ضعیف آن در پیست‌های اتومبیل‌رانی ابراز نارضایتی کرده‌اند. جگوار XJR-15 برای رسیدن از سرعت صفر به صد به حدود ۳.۹ ثانیه زمان احتیاج دارد. این مدل جگوار جزو خودروهای کمیاب و گران‌قیمتی هستند و به‌سختی در بازار پیدا می‌شوند. یکی از مدل‌های آن‌ها در سال ۲۰۲۲ باقیمت ۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید.

جگوار F-Type SVR با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت

به‌عنوان تنها خودرو اسپرت واقعی جگوار در چند سال اخیر، F-Type  را می‌توان یک E-Type امروزی در نظر گرفت. استایل برجسته، قوس چرخ‌های برآمده عقب و دریچه‌های جاسازی شده روی کاپوت ازیک‌طرف و موتور ۸ سیلندر سوپر شارژ از طرف دیگر، F-Type  را به یک خودروی فوق‌العاده تبدیل کرده که نه‌تنها قلب راننده را به تپش می‌اندازد، بلکه با ایجاد صدای هیجان‌انگیز اگزوز، موجب رعب و تحسین حاضرین در صحنه می‌شود. طراحی جاودانه و تکرارنشدنی به این واقعیت اشاره می‌کند که F-Type همیشه یک ماشین جذاب و زیبا به نظر می‌رسد‌. این خودرو با ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور، پرفورمنس قابل‌توجهی را از خود نشان داده و قادر است در عرض ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. راننده می‌تواند لذت سواری با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت را با تایپ‌ F  تجربه کند. البته نسخه‌های دیگری از این خودرو با موتور کوچک‌تر و مصرف سوخت پایین‌تر عرضه شده‌اند، هرچند آن‌ها نیز قدرت فراوانی تولید کرده و هواداران را راضی نگه می‌دارند.

جگوار EX project 8 با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت

یکی دیگر از باشکوه‌ترین خودروهای اسپرت جگوار از تیم  SVR، پروژه ۸ نام دارد. اگرچه این خودرو بر اساس پلتفرم XE جگوار ساخته شده که یک پلتفرم مخصوص ماشین‌های اسپرت نیست، ولی پروژه ۸ یک اسلحه سرسخت و آماده شلیک در پیست مسابقات به‌حساب می‌آید. پس از ثبت یک رکورد لپ جدید برای یک خودرو تولیدی چهاردرب در پیست نوربرگ‌رینگ با زمان ۷ دقیقه و ۱۸.۳۶۱ ثانیه در سال ۲۰۱۹، واقعاً حیف است که جگوار دیگر یک سدان ۸ سیلندر مشابه را نخواهد ساخت. پروژه ۸ در سال ۲۰۱۷ تنها در ۳۰۰ دستگاه به تولید رسید و یک ماشین کمیاب است که کلکسیونرها را مجذوب خود می‌کند. موتور ۵ لیتری سوپر شارژ، قلب تپنده خودرو انگلیسی بوده که با تولید ۵۹۲ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفر تا صد ۳.۳ ثانیه‌ای را به وجود می‌آورد و EX  پروژه ۸ را در لیست محصولات جاودانه جگوار قرار می‌دهد.

جگوار XJ220 با حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت

جگوار XJ220 از دیدگاه بسیاری منتقدین و هواداران، یک سوپر کار است که تا پیش از معرفی مک‌لارن F1 لقب پرسرعت‌ترین خودرو تولیدی را به خود اختصاص داده بود. این ماشین در نوع خود یک افسانه محسوب می‌شود که با کمک فناوری‌های به‌کاررفته در خودروهای اسپرت ویژه مسابقات لمانز طراحی و ساخته شده است. با اینکه بسیاری از طرفداران منتظر تعبیه موتور ۱۲ سیلندر روی XJ220 بودند، اما جگوار ترجیح داد به موتور ۳.۵ لیتری توئین توربو بسنده کند. با همین موتور، ایکس‌جی۲۲۰ با ۵۴۲ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتن متر گشتاور در جاده جولان می‌داد و شتاب صفر تا صد را در عرض ۳.۶ ثانیه محقق می‌ساخت.

جگوار C-X75 با حداکثر سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت

این خودرو پروتوتایپ در یکی از فیلم‌های جیمزباند ایفای نقش کرده و به تعقیب‌وگریز یک استون مارتین جذاب در خیابان‌های باریک رُم پرداخته است. ما به فیلم‌های اغراق‌آمیز در چنین صحنه‌هایی عادت کرده‌ایم، ولی سی – ایکس ۷۵ یک خودروی جمع‌وجور با پیشرانه کوچک ۱.۶ لیتری است که به لطف سوپر شارژر، توربوشارژر و موتورهای الکتریکی توانسته ۸۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. با چنین نیرویی، ماشین جگوار قابلیت تعقیب DB10  را به دست آورده است. این خودرو به کمتر از ۳ ثانیه زمان احتیاج داشت تا از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد‌. درست در زمانی که فکر می‌کردیم سوپر کار جگوار کنار گذاشته شده، کالوم با یک موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپر شارژ آن را به حیات بازگرداند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0