میخواهید خودرویی با سیستم چهارچرخ متحرک داشته باشید؟ خوب، سیستمهای چهارچرخ محرک همچنان در دسترس هستند. به دنبال خودرویی با جعبهدنده دستی هستید؟ مشکلی نیست، خودروهایی مانند مزدا ۳ و سیویک تایپ آر هنوز تولید میشوند. اما اگر هر دو ویژگی را همزمان میخواهید، انتخابهای چندانی پیش رو ندارید. اگر خودرویی با قیمت مناسب میخواهید که نگهداری از آن نیز آسان و مقرون بهصرفه باشد، لیست گزینههای موجود بسیار محدود میشود. و درنهایت اگر به دنبال ارزانترین و مطمئنترین خودروی 4×4 جدید با گیربکس دستی هستید، هیچ گزینهای بهتر از تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ پیدا نمیکنید!
خودروهای چهار چرخ محرک با جعبهدنده دستی هنوز به طور کامل منقرض نشدهاند، اما اگر به سراغ خودروهای لوکس بروید، یافتن مدلی که تمام معیارهای مورد انتظار را داشته باشد آسانتر خواهد بود. در بخش خودروهای اقتصادیتر، هنوز گزینههایی مانند سوبارو WRX، تویوتا GR کرولا و فورد برانکو در دسترس هستند، تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ از نظر قابلیت اطمینان و قیمت، واقعا یک سر و شانه از بقیه بالاتر است.
تاکوما ۲۰۲۵؛ کاربردیترین خودروی ۴×۴ دنده دستی
مدل پایه تاکوما یک خودروی دیفرانسیل جلو بوده و نه از گیربکس دستی، بلکه به طور استاندارد از جعبهدنده خودکار ۸ سرعته استفاده میکند. البته خوشبختانه، این گیربکس از نوع اتوماتیک واقعی است، نه CVT با تعویض دنده مصنوعی که هیجان سواری را به صفر میرساند. اما از همان ابتدا باید هزینه بیشتری پرداخت کرد تا تاکوما دقیقا مطابق میل شود.
علاوه بر این، سیستم چهارچرخ محرک و جعبهدنده دستی در مدل پایه XtraCab با محفظه بار ۱.۸ متری در دسترس نیست و برای بهرهمندی از این قابلیت، باید به سراغ مدل DoubleCab رفت. اما همه این گزینهها در تریم پایه SR موجود است که نکته مثبتی به حساب میآید.
اگر بودجه نامحدودی در اختیار دارید، با هزینهای بالغ بر ۷۵۰۰۰ دلار به راحتی میتوانید با انجام تیونینگ، یک پیکاپ آفرودی بینظیر از تاکوما به وجود آورید. با این حال، تریم SR دوکابین در حین سادگی، هر آنچه برای آفرود لازم است در اختیار شما قرار میدهد. این تریم شامل محفظه بار ۱.۵ متری، سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس ۶ سرعته دستی میشود. این تریم حدود ۴۲ اسب بخار قدرتمندتر از نسخه پایه بوده و با ۳۶۹۹۰ دلار قیمت به فروش میرسد.

مشخصات فنی تویوتا تاکوما ۲۰۲۵
تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ در زیر کاپوت به پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز است که بین ۲۷۰ تا ۲۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکند. حداکثر گشتاور ماشین نیز بین ۴۲۰ الی ۴۳۰ نیوتن متر تعریف میشود. همانطور که گفته شد، گیربکس ۶ سرعته دستی، قوای محرکه را به سمت چهار چرخ ماشین انتقال میدهد.
این ماشین حدود ۲۱۷۵ کیلوگرم وزن داشته و می تواند در عرض ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ تست یک چهارم مایل را در مدت زمان ۱۵.۳ ثانیه با سرعت ۱۴۶ کیلومتر بر ساعت انجام داده و در نهایت می تواند با سرعت ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت در جاده مستقیم بتازاند. مصرف سوخت ترکیبی، شهری و برون شهری خودرو به ترتیب، ۱۱.۷، ۱۲.۳ و ۱۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.
تاکوما تا چه اندازه قابل اطمینان است؟
تاکوما یک تویوتا است، بنابراین عملا با مفهوم قابلیت اطمینان رابطه مستقیم دارد. البته این به معنای بیعیب و نقص بودن تمام محصولات تویوتا نیست، اما نام تاکوما همواره در فهرست خودروهای با دوم با طول عمر میلیون مایلی دیده میشود. مالکان تاکوما معمولا یک خودرو را برای ۱۰، ۲۰ یا حتی ۳۰ سال استفاده میکنند و تنها زمانی که ماشین به طور کامل از کار میافتد، مدل جدیدتری جایگزین آن میسازند.
از معرفی نسل چهارم تاکوما تنها چند سال میگذرد. ولی میتوان حدس زد که چندین دهه بعد، مقالهای با عنوان تاکوما ۲۰۲۵ با همان گیربکس اصلی پس از ۳۰ سال در رسانههای خودرویی منتشر شود. در حال حاضر تنها میتوان به رتبههای قابلیت اطمینان و برآوردهای نگهداری و تعمیرات استناد کرد. نسل جدید تاکوما باید به همان قابل اطمینان بودن مدلهای قدیمی ادامه دهد!
با توجه به سابقه درخشان نسلهای پیشین تویوتا تاکوما، این پیشبینی کاملا منطقی به نظر میرسد که مدل ۲۰۲۵ نیز بتواند با حفظ قطعات اصلی مانند گیربکس تا ۳۰ سال به سرویسدهی ادامه دهد. مهندسی دقیق، استفاده از مواد باکیفیت و طراحی محافظهکارانه، از مهمترین دلایل ماندگاری افسانهای این پیکاپ هستند.

قابلیت اطمینان تویوتا تاکوما ۲۰۲۵
بر اساس گزارش J.D Power، مدلهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تویوتا تاکوما هر دو امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را در بخش کیفیت و قابلیت اطمینان دریافت کردهاند. این امتیاز بر اساس شمار مشکلات مکانیکی محاسبه میشود. از نظر هزینههای نگهداری، RepairPal میانگین هزینه سالانه نگهداری نسل چهارم تاکوما را ۴۷۸ دلار برآورد کرده که پرهزینهترین تعمیرات متداول آن شامل موارد زیر میشوند.
- تعویض کلاچ: بین ۱۷۸۶ تا ۲۱۱۸ دلار
- تعویض سنسور دمای سوپاپ EGR: بین ۳۰۹ الی ۳۲۶ دلار
- تست تراکم موتور: بین ۱۹۴ تا ۲۸۵ دلار
- تعویض وایر شمع: بین ۱۷۷ تا ۲۵۷ دلار
- تعویض میلگرد: بین ۱۳۸ تا ۱۶۶ دلار
پایگاه CarComplaints تنها سه گزارش از نسل چهارم تاکوما ثبت کرده که نگرانکنندهترین آن مربوط به مدل ۲۰۲۵ با گزارش «عدم حفظ حرکت در خط مستقیم» است. به دنبال دریافت این گزارش، تویوتا به تازگی (اوایل اکتبر سال جاری) فراخوانی را برای ۵۹۶۰ دستگاه تاکومای بنزینی و هیبریدی صادر کرد و از احتمال تغییر شکل و شکست احتمالی مفصل ثابت محور جلو خبر داد. در صورت تشخیص این مشکل در هر یک از خودروها، تویوتا هزینه تعمیرات را به طور کامل بر عهده میگیرد.
جایگزینهای تویوتا تاکوما ۲۰۲۵
فورد برانکو، سوبارو WRX و تویوتا GR کرولا همگی گزینههای قابل توجهی برای علاقهمندان به خودروهای چهارچرخ محرک با جعبهدنده دستی به شمار میآیند. با این حال، تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ به چند دلیل مهم، نسبت به آنها ترجیح داده میشود.
تاکوما مقرون بهصرفهترین گزینه است!
اگرچه برانکو، WRX و GR کرولا همگی از نوع دنده دستی و دو دیفرانسیل هستند، اما قیمت نسخه پایه آنها حداقل ۷۵۰ دلار بیشتر از تاکوما است. این تفاوت قیمت در کنار سابقه درخشان قابلیت اطمینان تویوتا تاکوما، آن را به انتخاب بهینهتری تبدیل میکند.
جدول مقایسه قیمت تویوتا تاکوما و رقبا
| نام خودرو | قیمت |
| تویوتا تاکوما | ۳۶۹۹۰ دلار |
| فورد برانکو | ۳۹۹۹۶ دلار |
| سوبارو WRX | ۳۷۷۵۰ دلار |
| تویوتا GR کرولا | ۳۹۱۶۰ دلار |

تویوتا تاکوما مطمئنترین گزینه است!
بر اساس گزارش RepairPal و تخمین هزینه نگهداری برای هر یک از خودروهای تاکوما، برانکو، WRX و جیآر کرولا، میتوان گفت تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ با میانگین هزینه نگهداری سالانه ۴۷۸ دلار، مطمئنترین گزینه در این مجموعه به شمار میرود.
جدول مقایسه هزینه نگهداری سالانه تویوتا تاکوما و رقبا
| نام خودرو | متوسط هزینه نگهداری سالانه |
| تویوتا تاکوما | ۴۷۸ دلار |
| فورد برانکو | ۵۰۲ دلار |
| سوبارو WRX | ۶۸۲ دلار |
| تویوتا GR کرولا | ۴۴۱ دلار |
جدول فوق نشان میدهد که متوسط هزینه نگهداری سالانه تویوتا جیآر کرولا ۳۷ دلار کمتر از تاکوما است، پس چرا تاکوما به عنوان مطمئنترین گزینه انتخاب شده است؟ باید به این نکته اشاره کرد که این اختلاف، بسیار جزئی و حاشیهای بوده و از آنجا که کرولا ۲۱۷۰ دلار بیشتر از تاکوما قیمت دارد، تفاوت ۳۷ دلاری جبران میشود و به چشم نمیآید.
شایان ذکر است که با توجه به قابلیت اطمینان پایین، جیپ رانگلر از لیست رقبای تویوتا تاکوما ۲۰۲۵ در بخش اقتصادی و اطمینانپذیر حذف میشود. این خودرو از نظر فنی ارزانترین شاسیبلند دنده دستی چهارچرخ محرک بازار به شمار میرود که با قیمت پایه ۳۲۰۹۵ دلار در دسترس مشتریان قرار دارد. اما هزینه سالانه تعمیرات آن که حدود ۶۹۴ دلار برآورد شده که از تمامی رقبای دیگر بالاتر است. بنابراین صرفهجویی اولیه در خرید در بلندمدت صرف هزینههای نگهداری و تعمیرات خواهد شد.
نسل فعلی جیپ رانگلر از مدل سال ۲۰۱۸ تاکنون در بازار حضور دارد و در همان سال اول ۵۵ گزارش در CarComplaints به ثبت رسید که هشت مورد مربوط به «لرزش فاجعهآمیز» و پنج مورد درباره «انحراف خودرو حین حرکت» بود. ما به جیپ علاقه داریم، اما حتی مالکان این برند نیز میپذیرند که در زمینه قابلیت اطمینان به هیچ وجه قابل مقایسه با تویوتا نیست.
تاکوما، وارث اطمینانپذیری جاودانه تویوتا
تاکوما در حال حاضر تنها پیکاپ موجود با جعبهدنده دستی است، چراکه نسخه دنده دستی جیپ گلادیاتور نیز در سال گذشته کنار گذاشته شد. اکثر کوپهها و سدانهای چهارچرخ محرک با جعبهدنده دستی در رده خودروهای لوکس، نیمهلوکس یا مدلهای اروپایی مانند فولکسواگن گلف R قرار میگیرند که با قیمت پایه ۴۷۱۰۰ دلار، به طور قطع از دایره «مقرون بهصرفهترینها» خارج است.
در نهایت، تاکوما به دو دلیل برنده میدان میشود؛ اول اینکه یک تویوتا است، و دوم اینکه از GR کرولا ارزانتر تمام میشود. مسلما این خودرو تنها گزینه موجود یا بهترین انتخاب مطلق در میان خودروهای چهارچرخ محرک دندهای نیست. انتخاب نهایی کاملا به نیازهای مشتریان بستگی دارد. اگر به دنبال لذت رانندگی در سرعتهای بالا هستید، سوبارو WRX گزینه بهتری محسوب میشود. اگر طرفدار برند فورد هستید، برانکو ویژگیهای قابل تحسین زیادی دارد. اما در حوزه خودروهای دو دیفرانسیل دندهای، هیچ رقیبی تاکوما را در ترکیب قیمت مناسب و قابلیت اطمینان فوقالعاده شکست نمیدهد.


دیدگاهتان را بنویسید