ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
150 بازدید

هر آنچه باید درباره جیپ رانگلر 4xe بدانید

هر آنچه باید درباره جیپ رانگلر 4xe بدانید

مقدمه

از دوران جنگ جهانی دوم، جیپ به قلب ماشین‌دوستان نفوذ کرد و Wrangler 4xe  هم این محبوبیت را از نیاکان خود به ارث برده است. مدل ۲۰۲۴ آن، گزینه‌ای ایدئال برای کسانی به شمار می‌رود که علاوه بر جیب پر پول، سلیقه خوبی هم دارند و مالکیت یک جیپ در فهرست آرزوهای آن‌هاست. انصافاً کمپانی سازنده هم در استفاده از فناوری ‌روز و نوآوری، چیزی کم نگذاشته است.

رانگلر 4xe نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱ روانه بازار و از آن زمان تاکنون، به نقطه اتکای جیپ تبدیل شد. رانگلرها همیشه با در و پنجره‌های قابل‌جداسازی، سیستم تمام چرخ متحرک، سرسختی و قابلیت‌های آفرودی شناخته می‌شدند. مدل جدید  علاوه بر این‌ها از امکانات تازه‌ای هم برای کاهش مصرف سوخت، از جمله تکنولوژی پلاگین هیبرید سود می‌برد تا بیش‌ازپیش همه‌فن‌حریف باشد. این شما و این هر آنچه که باید درباره رانگلر 4xe بدانید؛ خودرویی که حامل میراث جیپ به عصر ماشین‌های الکتریکی است.

طراحی و نمای ظاهری

جیپ‌ها طراحی و ظاهر منحصربه‌فردی دارند که از ریشه نظامی آن‌ها نشئت می‌گیرد. این موضوع درباره رنگلر هم صدق پیدا می‌کند؛ یک خودروی تنومند با همان شکل و شمایل کلاسیک و لبه‌های تیز که پرتوان در آفرود و چشم‌نواز در شهر است.

با چرخ‌های ۱۷ اینچی، هدلایت‌های گرد، مه‌شکن‌ها و چراغ‌های عقب آشنا، نسخه 4xe تا حد زیادی مشابه یک Wrangler استاندارد است؛ البته اگر رنگ‌های اختصاصی آن را نادیده بگیریم. خیلی هم خوب؛ چرا که همان ظاهر سنتی رانگلر در جذابیت، چیزی کم ندارد.

مانند هر جیپ دیگری، تبدیل‌شدن به یک ماشین روباز هم در خون رانگلر است. می‌توانید در و پنجره‌های آن را بردارید و سقفش را باز کنید تا هنگام گشت‌وگذار آفرودی، از هوای آزاد لذت ببرید و حداکثر ویتامین D را از نور خورشید بگیرید.

امکانات داخلی و رفاهیSport 4xe

اما باوجوداینکه 4xe یک خودروی آفرود به تمام معناست، کلی تجهیزات پرمیوم برای آسایش و راحتی سرنشینان هم دارد. به‌عنوان‌مثال، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و کروز کنترل تطبیقی مجهز به فناوری توقف و حرکت، از آپشن‌های استاندارد آن محسوب می‌شوند.

همچنین در تریم‌های High Altitude و Rubicon X به‌جای تودوزی پارچه‌ای، چرم ناپا (Nappa) کار شده است. صندلی برقی قابل‌تنظیم ۸جهته و گرمکن صندلی‌‌های جلو نیز هر چه بیشتر حس لاکچری را منتقل می‌کنند.

جیپ عایق‌گذاری را نیز در این خودرو تقویت کرده تا سروصدای جاده هنگام رانندگی با سرعت بالا، کمتر به درون کابین منتقل و آسایش بیشتری برای سرنشینان فراهم شود.

رانگلر 4xe  یک نمایشگر بزرگ لمسی برای سیستم یوکانکت (UConnect) دارد که در تریم پایه، ۸.۴ اینچی و در تریم‌های بالاتر، ۱۲.۳ اینچی است. مسیریابی و سایر عملکردهای این سیستم، با فرمان صوتی هم قابل اجراست و امکان لینک‌شدن آن به دستیار صوتی آمازون الکسا وجود دارد تا با سایر اپلیکیشن‌ها و اکانت‌های کاربر، همگام‌سازی شود. در ضمن، این جیپ یک نمایشگر داشبوردی ۷ اینچی هم دارد که رانندگان می‌توانند آن را به‌دلخواه خود، برای نمایش آمار و اطلاعات مختلف تنظیم کنند.

دست پُر رانگلر 4xe در برخورداری از تجهیزات ایمنی

جیپ هنگام تولید این خودروی آفرود، از تضمین رانندگی ایمن و سلامت سرنشینان نیز غافل نشده است. شاید در این زمینه به‌اندازه ولوو مایه نگذاشته باشد؛ اما کمبودی هم در تجهیزات ایمنی رنگلر 4xe احساس نمی‌شود. بد نیست بدانید که این کمپانی اخیراً ایربگ‌های جانبی را به همه مدل‌های سری Wrangler اضافه کرد تا مجموع تعداد کیسه هوا در هر یک از این خودروها به عدد ۶ برسد.

از دیگر تجهیزات ایمنی قابل‌ذکر رانگلر 4xe باید از سیستم‌های کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، مانیتورینگ نقطه کور (BSM)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع‌کننده نیروی ترمز (EBD) روی هر چهارچرخ، ترمز کمکی (BA) و سنسور پارک عقب نام ببریم.

فضای کافی حتی برای کمپ زدن درون خودرو!

رانگلر 4xe تنها در یک کانفیگ ۴ درب عرضه می‌شود و خبری از نسخه ۲ درب آن نیست. اما این به معنای وجود فضای بسیار زیاد درون خودروست. در پشت صندلی‌های عقب، چیزی حدود ۰.۷۸ مترمکعب جا برای قراردادن لوازم سفر دارید و اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید، این فضا به بیش از ۱.۹ مترمکعب می‌رسد.

آتشین‌مزاج با ۳۷۵ اسب بخار قدرت

وقتی اسم جیپ را می‌شنویم، یک ماشین تنومند و همه‌جارو را مجسم می‌کنیم که قدرت کافی برای مواجهه با هر شرایطی را دارد. رانگلر 4xe هم از این قاعده مستثنی نیست. جیپ نخستین خودروسازی است که یک محصول برقی پلاگین هیبرید (PHEV) با دیفرانسیل‌های جلو و عقب قفل‌شونده را روانه بازار می‌کند. این را اضافه کنید به ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور!

بخش اعظم این قدرت، از یک موتور خطی چهارسیلندر توربوشارژ ۲.۰ لیتری می‌آید و با یک سیستم انتقال نیرو ۸سرعته اتوماتیک، به چهارچرخ منتقل می‌شود. حداکثر ظرفیت حمل بار رانگلر 4xe حدود ۶۰۲ کیلوگرم و توانایی یدک‌کشی آن ۱۵۸۷ کیلوگرم است. این خودرو همچنین یک پک باتری لیتیوم یون ۱۷ کیلووات ساعتی دارد. بخش‌های برقی آن ضد آب هم هستند؛ طوری که اگر در مسیرهای آفرود نیاز به عبور از رودخانه‌ای تا عمق ۸۰ سانتی‌متر بود، مشکلی برای ماشین پیش نیاید.

غنی در قابلیت‌های آفرودی

این درست که 4xe یک خودروی پلاگین هیبرید و کم‌مصرف است؛ اما در قابلیت‌های آفرودی هم چیزی کم و کسر ندارد و به شایستگی نام Wrangler را یدک می‌کشد. پکیج روبیکان (Rubicon) مثل همیشه بیشترین امکانات را ارائه می‌دهد؛ ولی برای بودجه‌های کمتر از ۶۰ هزار دلار، تریم ویلیس (Willys) هم می‌تواند جوابگو باشد. این تریم دارای تایرهای آفرودی ۳۳ اینچ، دیفرانسیل‌عقب قفل‌شونده، کمک‌فنرهای یکسان با روبیکان، رکاب مخصوص جیپ موسوم به راک‌ریلز (rock rails) و سیستم استاندارد ۴×۴ است.

مصرف سوخت پایین

مصرف سوخت، هیچ‌وقت نقطه قوت رانگلر و سایر جیپ‌ها نبوده؛ هر چه باشد صحبت از خودروهایی بزرگ و قدرتمند با طراحی نه‌چندان ایرودینامیک و قابلیت‌های آفرودی فراوان است. ولی فناوری پلاگین هیبرید در رانگلر 4xe حکایت دیگری دارد.

مصرف سوخت این ماشین روی حالت بنزینی، حدود ۱۱.۷۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده؛ اما در حالت هیبرید، این رقم به صدی ۴.۸ لیتر می‌رسد که تحسین‌برانگیز است. یک حالت تمام برقی هم دارد که با آن می‌توانید ۳۵ کیلومتر پیمایش کنید. اگر جویای گنجایش باک بنزین رانگلر 4xe هستید، باید بگوییم چیزی حدود ۶۵ لیتر است.

شارژ سریع و آسان باتریSahara 4xe

جیپ همیشه در آپشن دادن دست و دلباز بوده و برای 4xe نیز آپشن‌های مختلف شارژ ارائه کرده که شامل شارژرهای سطح یک و سطح دو با سیم ۷.۵ متری می‌شود. این کمپانی برای نصب حرفه‌ای شارژرها در گاراژ خانه یا محل کار مشتریان هم اعلام آمادگی کرده است.

شارژر سطح یک، در ۱۲ ساعت باتری ۱۷ کیلووات ساعتی رانگلر 4xe روبیکان را پر می‌کند. شارژر جدیدتر سطح دو اما این زمان را با کاهشی قابل‌توجه، به ۲ ساعت می‌رساند. امکان دسترسی به شارژر از طریق اپلیکیشن موبایلی جیپ برای کنترل سطح شارژ هم فراهم است. علاوه بر این‌ها، جیپ شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ حتی در مناطق حاشیه شهری دارد که باانرژی خورشیدی کار می‌کنند و به رانندگان رانگلر 4xe روبیکان، سرویس رایگان می‌دهند.

سیستم ترمز احیاکننده

یکی از قابلیت‌های مرسوم در برخی خودروهای برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید، امکان شارژ باتری هنگام ترمزکردن است. این فناوری که با نام ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) شناخته می‌شود، در رنگلر 4xe هم وجود دارد.

در این سیستم هنگامی که راننده ترمز می‌گیرد یا پدال گاز را رها می‌کند، موتور الکتریکی به یک ژنراتور تبدیل می‌شود و از چرخش تایرها، نیروی لازم برای تولید و ذخیره برق را می‌گیرد. این فناوری، برد یا مسافت قابل پیمایش خودرو را تااندازه‌ای افزایش می‌دهد؛ موضوعی که به‌ویژه در خودروهای بزرگی مانند رانگلر حائز اهمیت است.

تریم‌های مختلف با تنوع قیمت برای جیپ رانگلر 4xe

خریداران این خودرو، حق انتخاب از بین تریم‌های مختلف با انواع و اقسام آپشن‌ها را دارند. برای مدل ۲۰۲۴، شش تریم با اسامی و قیمت‌های زیر موجود است:

  • رانگلر Sport 4xe با قیمت ۵۰ هزار و ۶۹۵ دلار
  • رانگلر Willys 4xe با قیمت ۵۶ هزار و ۳۰ دلار
  • رانگلر Sahara 4xe با قیمت ۵۸ هزار و ۲۹۰ دلار
  • رانگلر Rubicon 4x با قیمت ۶۱ هزار و ۹۹۰ دلار
  • رانگلر High Altitude 4xe با قیمت ۶۷ هزار و ۷۹۴ دلار
  • رانگلر Rubicon X 4xe با قیمت ۷۰ هزار و ۳۹۵ دلار

در بین این‌ها، تریم Willys بیشترین و High Altitude کمترین تنوع رنگ را دارند: به ترتیب ۱۱ و ۵ آپشن رنگ!

ناگفته نماند که رانگلر 4xe بالاتر از رقبایی مانند تویوتا پریوس پرایم، پرفروش‌ترین خودروی برقی پلاگین هیبرید در آمریکاست و سال گذشته، جیب با افتخار تولید ۵ میلیو ن  رانگلر، جشن گرفت.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0