آلفا رومئو اگرچه امروز با مدلهایی مانند استلویو در بازار شاسیبلندهای لوکس شناخته میشود، اما در واقع یک تازهوارد با سابقهای کمتر از ده سال در این عرصه به حساب میآید. البته یک راز جالب توجه در تاریخچه این برند ایتالیایی نهفته است؛ آلفا رومئو تقریبا دو دهه زودتر فرصت داشت که نخستین شاسیبلند لوکس خود را به جهان معرفی کرده و سگمنت شاسیبلندها را به تسخیر خود درآورد. این فرصت از دل یک خودروی مفهومی در سال ۲۰۰۳ متولد شد. در معرفی آلفا رومئو کمال با ایستگاه همراه شوید.
آلفا رومئو کمال ؛ طلوع ناتمام یک اسطوره شاسیبلند
در دنیای خودرو، برخی مدلها به تولید انبوه میرسند و برخی دیگر تنها به رؤیایی محفوظ در آرشیوهای تاریخی بدل میشوند. اما معدود خودروهایی هستند که هر دو سرنوشت را به طور همزمان تجربه میکنند؛ آنها هرگز به خط تولید نرسیدند، اما روح و ماهیتشان چنان تأثیر ژرفی بر مسیر برند گذاشته که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
آلفا رومئو کمال (Kamal) دقیقا یکی از این خودروهای نمادین و سرنوشتساز است. این شاسیبلند مفهومی، نه تنها یک پیشدرآمد، بلکه که یک نقشه راه گمشده برای آلفا رومئو بود؛ نقشهای که اگر به واقعیت میپیوست، ممکن بود تاریخ این برند ایتالیایی را برای همیشه تغییر دهد.
رونمایی در عصر طلایی ژنو؛ تولد یک ایده انقلابی
سال ۲۰۰۳، سالی پرتلاطم برای صنعت خودرو به شمار میرفت. بازار شاسیبلندهای لوکس و کامپکت، که امروزه شاهد اوج رقابت در آن هستیم، تازه در حال شکلگیری بود. در چنین فضایی، نمایشگاه بینالمللی خودروی ژنو با رونمایی از یک کانسپت کاملا غیرمنتظره برگزار شد؛ آلفا رومئو کمال. نام «کمال» خود یک انتخاب استراتژیک و پرمعنا بود.
واژه کمال از یکسو، ریشه در زبان سانسکریت دارد و به «نیلوفر آبی» اشاره میکند، نمادی از زیبایی، خلوص و شکوفایی در میان شرایط دشوار. از سوی دیگر، در زبانهای فارسی و عربی به معنای «کامل» و «تمامشده» است، مفهومی که آلفا رومئو قصد داشت با ترکیب ظرفیتهای یک شاسیبلند با روحیه اسپرت و دیانای اصیل خودروهایش به نمایش بگذارد.
آلفا رومئو کمال برخلاف بسیاری از کانسپتهای آن دوره که صرفا مدلهای نمایشی و غیرقابل باوری بودند، بر پایه پلتفرمی کاملا شناختهشده و تولیدی ساخته شده بود (پلتفرم انحصاری آلفا رومئو ۱۴۷). برند ایتالیایی با این انتخاب هوشمندانه، به دو پیام مهم اشاره میکرد. اول اینکه کمال یک پروژه کاملا عملی و قابل دستیابی است. ثانیا، حتی یک خودروی شاسیبلند از آلفا رومئو نیز باید همانند یک هاچبک اسپرت، رفتار رانندگی و دینامیک منحصربهفردی ارائه دهد.

تلفیق زیباییشناسی ایتالیایی با کارایی آلمانی
طراحی کمال، حاصل نبوغ ولفگانگ اگر، طراح سرشناس آلمانی بود که در آن زمان سکان هدایت طراحی مرکز استایل آلفا رومئو را در دست داشت. اگر، که بعدها طراحی خودروهای آیکونیک و نمادین متعددی همچون آلفا رومئو C8 Competizione را در کارنامه خود ثبت کرد، توانست یک زبان بصری نوین را در کمال تعریف کند.
جلوپنجره سهبخشی معروف آلفا رومئو در کمال به شکلی مدرن و تهاجمی مورد اصلاح قرار گرفت. این گریل با چراغهای باریک و کشیده ترکیب میشد و یادآور نگاه یک شکارچی بود. خطوط نرم و روان بدنه، کمال را از شاسیبلندهای زمخت و جعبهشکل آن دوران متمایز میساخت. یک خط مشخصه پایین دربها، به بدنه حالتی دینامیک و رو به جلو میبخشید. استفاده از رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی با طراحی چندپره، که با لاستیکهای مخصوص اسکورپیون پیرلی پوشانده شده بود، بر شخصیت اسپرت و توانمند این خودرو تأکید داشت.
طراحی عقب خودرو، ساده اما تأثیرگذار بود. مهمترین المان، چهار لوله اگزوز بود که بیپرده از قدرت نهفته در زیر کاپوت خبر میداد. درب صندوق عقب نیز به صورت دوتکه طراحی شده بود؛ یک قابلیت کاربردی که بارگذاری در فضاهای تنگ را بسیار آسانتر میکرد. گنجایش ۴۰۰ لیتری صندوق، با توجه به ابعاد فشرده کمال، عددی کاملا قابل قبول به حساب میآمد.
قلب تپنده؛ پیشرانهای از خاندان اشراف
شرکت ایتالیایی برای به حرکت درآوردن خودروی مفهومی خود به سراغ یکی از باشکوهترین موتورهای خود رفت. پیشرانه ۳.۲ لیتری V6 از خانواده «بوسو» زیر کاپوت آلفا رومئو کمال قرار گرفت. این موتور که به خاطر صدای سمفونیوار و عملکرد روان به یک افسانه بدل شده، میتوانست ۲۵۰ اسب بخار به چرخهای کمال وارد کند.
این قدرت از طریق یک جعبهدنده ترتیبی شش سرعته به چهار چرخ خودرو منتقل میشد. انتخاب این پیکربندی، یکبار دیگر بر تعهد آلفا رومئو به ارائه یک شاسیبلند رانندهمحور تأکید داشت؛ خودرویی که نه تنها برای عبور از مسیرهای شهری، که برای لذت رانندگی در جادههای پیچان کوهستانی ساخته شده بود.
مشخصات فنی کانسپت آلفا رومئو کمال
| پیشرانه | ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر |
| حداکثر قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
| گیربکس | ۶ سرعته ترتیبی |
| انتقال نیرو | چهار چرخ محرک |
| حداکثر سرعت | بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
فضای داخلی و فناوری؛ سایهای از یک رؤیای ناتمام
فضای داخل کابین، یکی از بزرگترین معماهای تاریخچه آلفا رومئو کمال است. برخلاف اکثر کانسپتها، آلفا رومئو هیچ تصویر رسمی از کابین کمال منتشر نکرد. این سکوت عجیب، باعث بروز حدس و گمانهای فراوانی شد. بر اساس شواهد پراکنده، انتظار میرفت که کابین کمال، تلفیقی از طراحی اسپرت مدل ۱۴۷ با المانهای لوکستر و فناوریهای روز باشد. متریال مرغوب مانند چرم و آلکانتارا و سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته، تنها جزو فرضیات هستند و کابین کمال برای همیشه در پردهای از ابهام باقی مانده است.

چرا کمال هرگز متولد نشد؟
داستان توسعه کمال، یک تراژدی صنعتی کلاسیک در نظر گرفته میشود. پس از استقبال گرم از این کانسپت در ژنو، آلفا رومئو مصمم شد تا آن را به یک مدل تولیدی تبدیل کند. ساخت نمونه فیزیکی و قابل رانندگی به شرکت باتجربه ایتالیایی استولا (Stola) سپرده شد که در ساخت نمونههای اولیه و کانسپتهای پیچیده تخصص داشت.
برنامه اولیه این بود که کمال تولیدی در سال ۲۰۰۷ (و حتی طبق برخی گزارشها، ۲۰۰۶) به بازار عرضه شود. جالب اینکه کمال قرار بود با یک کانسپت دیگر از خانواده بزرگ استلانتیس، یعنی مازراتی کوبانگ (Kubang) همپلتفرم و همزاد شود. این استراتژی میتوانست هزینههای توسعه را به شدت کاهش دهد.
با نزدیک شدن به موعد مقرر، پروژه با مشکلاتی مواجه شد. برخی گزارشها از چالشهای فنی، برخی دیگر از مسائل مالی و تغییر اولویتهای گروه فیات کرایسلر (در آن زمان) خبر میدادند. در سال ۲۰۰۷، پروژه با نام جدید CXOver دوباره جان گرفت و تاریخ عرضه آن به ۲۰۱۰ و سپس ۲۰۱۳ موکول شد.
با این حال، پروژه آلفا رومئو کمال تولیدی هرگز به مرحله پایان نرسید. تحلیلگران صنعت خودرو دلایل متعددی را برای عدم تولید کمال برمیشمارند. نخست، بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ است. این بحران، بودجه و سرمایهگذاری بسیاری از پروژههای بلندپروازانه خودروسازان، از جمله آلفا رومئو را تحت تأثیر قرار داد. به علاوه، در آن سالها منابع گروه عمدتا روی نجات برندهای اصلی مانند فیات و توسعه مدلهای سودآورتر متمرکز بود تا سرمایهگذاری پرریسک روی یک شاسیبلند لوکس از آلفا رومئو.
از طرفی گفته میشود که بازار هنوز آماده پذیرش شاسیبلندها نبود. اگرچه کمال یک کانسپت پیشرو به شمار میآید، اما در آن زمان، بازار برای یک شاسیبلند اسپرت و کامپکت آلفا رومئو بهاندازه کافی بالغ نشده بود. مدیران گروه احتمالا از موفقیت تجاری چنین محصولی اطمینان نداشتند و به همین خاطر از به سرانجام رساندن پروژه صرفنظر کردند.
میراث کمال؛ بنیانگذار نادیده گرفتهشده استلویو
اگرچه آلفا رومئو کمال هرگز به تولید نرسید، اما تأثیر آن بر آینده برند غیر قابل انکار است. این خودرو ثابت کرد که آلفا رومئو میتواند و باید یک شاسیبلند داشته باشد. کمال آزمایشگاهی بود که در آن، ایده یک آلفا رومئوی تمامعیار با ارتفاع بیشتر برای اولین بار مورد آزمون و خطا قرار گرفت.
هنگامی که آلفا رومئو درنهایت در سال ۲۰۱۶ با مدل استلویو (Stelvio) به طور رسمی پا به عرصه شاسیبلندها گذاشت، ردپای کمرنگ اما قابل تشخیصی از کمال در آن دیده میشد. این میراث نه در جزئیات فنی، بلکه در فلسفه طراحی نهفته بود؛ تأکید بر خطوط روان و دینامیک، حفظ روحیه اسپرت و ارائه یک تجربه رانندگی منحصر بهفرد در کلاس خود. استلویو در واقع، نسخه بالغشده و تجاریشده همان ایدهای بود که ۱۳ سال پیش در قالب کمال متولد شد. حتی مدل کوچکتر تونال (Tonale) نیز وامدار همان ایده اولیه ترکیب کاربری شاسیبلند با دیانای اسپرت است.
یک کمال ناتمام با تأثیری کامل
آلفا رومئو کمال فراتر از یک خودروی مفهومی و در واقع یک بیانیه از سوی خودروساز ایتالیایی بود؛ یک نقشه راه جسورانه که مسیر درست را به آلفا رومئو نشان داد. کمال قربانی شرایط زمانه خود شد، اما روح آن در هالوگرام سهبخشی جلوپنجره هر استلویو و تونالی که امروز در خیابانها میبینید، به زندگی ادامه میدهد. این خودرو به ما یادآوری میکند که در دنیای طراحی، برخی ایدهها آنقدر قدرتمند هستند که حتی اگر هرگز به واقعیت نپیوندند، راه خود را برای شکلدهی به آینده پیدا میکنند.





دیدگاهتان را بنویسید