مقدمه
استلویو، نخستین شاسیبلند آلفا رومئو، زمانی وارد بازار شد که شرکت ایتالیایی به دنبال راهحلی برای ارتقای وجهه خود در بازار میگشت. استلویو در سال ۲۰۱۶ باشکوه فراوانی از راه رسید و تنها به دو سال زمان نیاز داشت تا به پرفروشترین مدل آلفا رومئو تبدیل شود. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۳ هزار دستگاه استلویو به فروش رسید و باعث سربلندی و مباهات کمپانی ایتالیایی شد.
شاسیبلند آلفا رومئو نام خود را از جاده استلویو پس واقع در شمال ایتالیا گرفته که یکی از زیباترین جادههای اروپا بهحساب میآید. این ماشین حدود ۴۵ هزار دلار قیمت داشته و در حال حاضر یکی از بهترین شاسیبلندهای سایز متوسط جهان است که با ارائه پرفورمنس عالی و ایمنی بالا، لذت سواری باکیفیت و هیجانانگیزی را به راننده و سرنشینان دیگر انتقال میدهد. استلویو، نهایت یک شاسیبلند لوکس سایز متوسط است و ما در این مقاله دلایل آن را توضیح میدهیم.
استلویو یکی از سبکترین شاسیبلندها در کلاس خود است
آلفا رومئو استلویو از همان پلتفرم بهکاررفته در جولیا، یعنی جورجیا استفاده میکند. بااینحال اصلاحات متعددی روی آن انجام شده و حدود ۸.۷ اینچ به سمت بالا کشیده شده است. بهعلاوه، شرکت ایتالیایی در ساخت استلویو توانسته به توزیع وزن ۵۰-۵۰ برسد. به دلیل کاربرد فراوان از قطعات آلومینیومی، استلویو همچنین یکی از سبکترین شاسیبلندهای کلاس خود شمرده میشود. نهتنها بسیاری از قطعات بدنه، همچون سپرها، کاپوت و درب صندوقعقب، بلکه تجهیزاتی مثل تعلیق، ترمزها و موتور نیز از متریال سبک ساخته شدهاند. به همین خاطر وزن استلویو به تنها ۱۷۶۹ کیلوگرم میرسد که حدود ۸۱ کیلوگرم سبکتر از بامو X3 و ۱۱۳ کیلوگرم سبکتر پورشه ماکان است. این ماشین حتی از آئودی Q5 با وزن ۱۸۵۰ کیلوگرم همسبکتر است. جالب اینکه نسخه کوادریفولیو نیز با وزن ۱۹۵۶ کیلوگرم، خودروی سبکتری نسبت به بامو X3 M و پورشه ماکان GTS است. این دو ماشین به ترتیب، ۲۰۹۱ و ۱۹۹۶ کیلوگرم وزن دارند.
استلویو ظاهری جذاب و باکلاس دارد
آلفا رومئو همیشه یک کار را به نحو احسن انجام میدهد و آن، ساخت ماشینهایی است که توجه همه را به سمت خود جلب میکنند. استلویو نیز از این قاعده مستثنی نیست. توازن عالی میان تناسبات، خطوط ساده و توجه فراوان به جزئیات، ایده پشت طراحی این خودرو را به تصویر میکشد. اگرچه استلویو بر اساس پلتفرم مشترک با جولیا ساخته شده، اما کشیدهتر، عریضتر و بلندتر بوده و ارتفاع بیشتری نسبت به سطح زمین دارد. سادهترین راه برای تمایز قائلشدن میان استلویو و سدان جولیا، توجه به ماهیت منحنی کاپوت، پنلهای بدنه و قسمت انتهایی خودرو است. در نمای عقب استلویو، شاهد چراغهای LED و خروجی اگزوز دوگانه هستیم، درحالیکه دیفیوزر اسپرت به نحوی آئرودینامیکی شده تا ضمن افزایش سرعت باد زیر وسیله نقلیه، میزان درگ و کشش را کاهش دهد.
راحتی و آسودگی خاطر آلفا رومئو در کابین استلویو
درست مثل سدان جولیا، استلویو هم کابین لوکس و موقعیت سواری راحت و آسودهای دارد. شاید در مقایسه با رقبای دیگر، فضای داخل اندکی کوچک به نظر برسد، ولی از جنبههای دیگر جای هیچ انتقادی باقی نمیگذارد. تزیینات آلومینیومی متعددی روی داشبورد، دربها و کنسول مرکزی دیده میشود و صندلیهای برقی جلو با چرم مرغوب روکش شدهاند. در تریم اسپرت، نشانههایی از فیبر کربن و تزیینات چوبی نیز درون کابین به چشم میخورد. غربیلک فرمان با دکمههای کنترلی از متریال باکیفیت ساخته شده و اهرم تعویض دنده نیز دارای روکشی از جنس چرم مرغوب است.
مدل ۲۰۲۲ آلفا رومئو استلویو در حالت استاندارد، فضای حمل بار با ظرفیت تقریباً ۱۸.۵ لیتر را ارائه میدهد. هرچند این گنجایش با خواباندن صندلیهای عقب تا ۱۶۰۰ لیتر افزایش پیدا میکند. از این جنبه، استلویو رقابت را به حریفانی همچون بامو X3 با فضای حمل بار ۸۱۳ لیتر (۱۷۷۵ لیتر با صندلیهای خوابیده) و جنسیس GV70 با فضای حمل بار ۸۱۸ لیتر (۱۶۱۱ لیتر با صندلیهای خوابیده) میبازد. هرچند باز هم در جایگاه بالاتری نسبت به پورشه ماکان قرار میگیرد، چون گنجایش حمل بار خودروی آلمانی در حالت استاندارد و صندلیهای خمیده به ترتیب، ۴۸۷ و ۱۴۹۸ لیتر است.
انتقال حس رانندگی با خودروی فرمول ۱
یکی از جذابترین ویژگیهای آلفا رومئو استلویو، دکمه استارت انجین است. همانند جولیا، این دکمه روی غربیلک فرمان تعبیه شده و تجربه رانندگی با خودروهای فرمول ۱ را شبیهسازی میکند. بعلاوه، استلویو به پدال شیفتر آلومینیومی مجهز بوده که روی ستون فرمان نصب شده است. این ویژگی بیشتر در مدلهای فراری به کار میرود، تا در یک ماشین شاسیبلند. پدال شیفتر با تعویض نسبتاً آنی دنده (با تأخیر کمتر از صد میلیونیم ثانیه) لذت رانندگی را به طور قابلتوجهی افزایش میدهد.
فناوریهای کاربردی در استلویو
استلویو به یک نمایشگر لمسی تمامرنگی اطلاعات سرگرمی ۸.۸ اینچی مجهز بوده که با داشبورد ادغام شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی را میتوان از طریق ورودیهای لمسی یا کنترلر چرخان موجود در کنسول مرکزی کنترل کرد. این سیستم به طور استاندارد از ویژگیهایی مثل نویگیشن (مسیریابی)، اپل کارپلی و اندروید اوتو پشتیبانی میکند. در ضمن، امکان سفارش سیستم صوتی هارمن کاردون با امپلیفایر قدرتمند و چهارده بلندگوی باکیفیت نیز وجود دارد.
چهار پورت USB نیز درون کابین جاسازی شده است؛ دو پورت برای صندلیهای جلو و دو پورت برای صندلیهای عقب. از دیگر امکانات خودرو میتوان به سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه دو منطقهای، آینه نمای عقب فتوکرومیک، گرمکن برای غربیلک فرمان و صندلیهای مجهز به گرمکن اشاره کرد.
داشتن یکی از بهترین گیربکسهای موجود در تمام ادوار
آلفا رومئو استلویو تنها با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک عرضه شده که از دیدگاه بسیاری افراد، یکی از بهترین گیربکسهای ساخته شده توسط شرکت ایتالیایی است. این جعبهدنده به طور خاص در حالت دینامیک بسیار سریع، تعاملی و مستقیم عمل میکند. شاسیبلند استلویو دارای سلکتور حالت DNA با چهار وضعیت رانندگی پویا (Dynamic)، معمولی (Natural)، مسابقهای (Race) و بهبود مصرف سوخت (Advanced Efficiency) است. برای هر یک از حالات دینامیک، نچرال و ادونسد، تنظیمات مربوط به فرمانپذیری، محدودکننده گشتاور، تعویض دنده، سیستم چهارچرخ محرک و مصرف سوخت تغییر پیدا میکنند تا بهترین تجربه رانندگی حاصل شود. در مقابل، حالت ریس یا همان مسابقه زمانی انتخاب میشود که راننده بخواهد بدو محدودیت خاصی از سواری با استلویو در پیستهای اتومبیلرانی لذت ببرد و از رقبای مختلف جلو بزند.
آلفا رومئو استلویو پرسرعتتر از بامو X3 و پورشه ماکان است
اکثر تریمهای آلفا رومئو از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت استفاده میکنند که قادر به تولید ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور است. این موتور در مقایسه با پیشرانه ۲۶۱ اسب بخاری پورشه ماکان و پیشرانه ۲۴۸ اسب بخاری بامو X3 sDrive30i راندمان بیشتری دارد و به همین خاطر جای تعجب نیست اگر پرفورمنس بهتری را از خود نشان دهد.
به لطف پیشرانه قدرتمند، استلویو میتواند در عرض ۵ . ۴ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و نهایت سرعت خود را به ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت برساند. در مقایسه با ماکان و ایکس ۳، استلویو حدود ۰.۶ ثانیه شتابگیری بهتری را از خود نشان میدهد، هرچند حداکثر سرعت آن یکسان با پورشه و حدود ۲۳ کیلومتر بر ساعت بیشتر از بامو است.
ناگفته نماند که پیشرانه ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر دیزلی نیز برای استلویو عرضه شده که میتواند ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور آزاد کند.
استلویو کوادریفولیو باقدرت فراری برای برندهشدن
با اینکه تنها یک موتور برای نسخه پایه استلویو وجود دارد، اما آلفا رومئو در نسخه کوادریفولیو از یک پیشرانه قدرتمند استفاده میکند. درست مثل جولیا کوادریفولیو، استلویو کوادریفولیو نیز به موتور ۲.۹ لیتری توئین توربوشارژ ۶ سیلندر فراری مجهز است که قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۵۰۵ اسب بخار و ۶۰۱ نیوتن متر میرسد. این ارقام مجدداً استلویو کوادریفولیو را در جایگاهی بالاتر از رقبای سرسخت خود قرار میدهد. شاسیبلند ایتالیایی هم قویتر از ایکس ۳ ام ۴۷۳ اسب بخاری و هم قویتر از ماکان جیتیاس ۴۳۴ اسب بخاری است. این برتری شامل پرفورمنس نیز میشود. آلفا رومئو استلویو کوادریفولیو شتابگیری صفر تا صد را در عرض ۳.۶ ثانیه محقق میسازد، حالآنکه شتابگیری صفر تا صد X3 M به ۳.۹ ثانیه و شتابگیری صفر تا صد ماکان GTS به ۴.۳ ثانیه زمان احتیاج دارد.
استلویو مملو از تجهیزات ایمنی است
استلویو نهتنها ویژگیهای رفاهی فراوان و پرفورمنس فوقالعادهای را ارائه میدهد، بلکه یکی از ایمنترین شاسیبلندهای لوکس سایز متوسط است. این خودرو در تست تصادفات یورو انکپ در سال ۲۰۱۷ به نتیجه قابلملاحظهای دستیافته و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از آن خود کند. در تست یوروانکپ، استلویو به ایمنی ۹۷ درصد برای محافظت از بزرگسالان و ایمنی ۸۴ درصد برای محافظت از کودکان رسیده است. شاسیبلند ایتالیایی با ویژگیهای ایمنی و کمکراننده متعددی روانه بازار شده که از جمله آنها میتوان به ایربگهای جلو، جانبی، زانو و جلوی سر، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل فعال، سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار و رادار نقطه کور اشاره کرد. تریمهای بالاتر از امکاناتی مثل دستیار نقطه کور فعال، هشدار حواسپرتی راننده، سیستم شناسایی علائم رانندگی، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، دستیار حرکت در آزادراهها و سیستم کمکی حرکت در ترافیک نیز بهرهمند هستند.
آلفا رومئو استلویو قیمت کمتری نسبت به اکثر رقبا دارد
قیمت مدل ۲۰۲۳ آلفا رومئو استلویو از ۴۶۲۰۰ دلار آغاز میشود که حدود ۱۰۵۰ دلار بیشتر از مدل ۲۰۲۲ است. با این قیمت، استلویو در کنار بامو X3 sDrive30i قرار میگیرد که به طور مشابه، ۴۶۲۰۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که رقبای دیگر خودرو، یعنی پورشه ماکان و لکسوس RX 350 به ترتیب باقیمت پایه ۵۷۵۰۰ و ۴۸۵۵۰ دلار به فروش میرسند.
بااینوجود، زمانی که به بررسی تریمهای بالاتر میپردازیم، با قیمتهای بیشتری مواجه میشویم. بهعنوانمثال، قیمت استلویو Ti از ۵۲۱۸۵ دلار آغاز شده و قیمت پایه تریمهای Veloce و Estreme به ترتیب ۵۳۹۸۵ و ۵۹۸۲۵ دلار است. استلویو کوادریفولیو نیز در نسخه پایه ۸۸۱۷۵ دلار قیمت دارد و یکی از گرانترین مدلهای سگمنت بهحساب میآید. برای مقایسه، بد نیست بدانید قیمت ماکان GTS از ۸۲۹۰۰، بامو X3 M از ۷۴۴۰۰ و لکسوس RX 500h F-Sport از ۶۲۷۵۰ دلار آغاز میشود.
دیدگاهتان را بنویسید