ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
2 سال پیش
.
9 بازدید

گرم‌کردن موتور ماشین و مراقبت از آن در فصل سرما

گرم‌کردن موتور ماشین و مراقبت از آن در فصل سرما

در ایام سرد سال، موتور ماشین به مراقبت ویژه‌ای احتیاج دارد. زمانی که هوا سرد است، موتور و قطعات مختلف آن سرد و منقبض می‌شوند و روغن‌ها به سبب سرد و سنگین بودن، کارایی خود را از دست می‌دهند. با کاهش عملکرد روغن‌ها، قطعات مختلف موتور ساییده شده و خام‌سوزی سوخت افزایش پیدا می‌کند. منقبض بودن قطعات موتور نیز باعث لقی بین آن‌ها و در نهایت آسیب به موتور می‌شود؛ بنابراین بهتر است پیش از استفاده از خودرو در فصل سرما، آن را گرم کنید تا دمای روغن‌ها به درجه مناسب رسیده و اندازه قطعات موتور به سایز استاندارد برگردد. اما بهترین راهکار برای گرم‌کردن موتور ماشین در فصل سرما چیست؟

بهترین روش گرم‌کردن موتور بنزینی در فصل سرما

عموم افراد هنوز هم بر این باورند که بهترین روش گرم‌کردن موتور ماشین در ایام سرد سال، روشن‌کردن موتور و کارکرد در جای آن به مدت حداقل ۵ دقیقه است. اما این شیوه، مخصوص ماشین‌های قدیمی و کاربراتوری است و موجب آسیب به خودروهای جدید می‌شود.

ماشین‌های جدید به موتور انژکتوری مجهز هستند که ساختار پیشرفته‌تری نسبت به موتورهای کاربراتوری دارد. در موتورهای کاربراتوری، مخلوط سوخت و هوا از طریق یک قطعه فلزی به نام منیفولد به سیلندرها می‌رسد. منیفولد باید به‌اندازه کافی داغ شود تا بتواند سوخت را به بخار تبدیل کند. داغ‌شدن منیفولد و در نتیجه تبدیل سوخت به بخار، یک پروسه وقت‌گیر است. در حقیقت موتور ماشین باید به مدت حداقل ۵ الی ۱۰ دقیقه به‌صورت درجا کار کند تا منیفولد به دمای مناسب برسد. این مشکل با پیشرفت تکنولوژی و پاشش سوخت در موتورهای انژکتوری حل شده است.

اکثر خودروهای امروزی به موتور انژکتوری با پاشش سوخت مجهز هستند و به گرم‌کردن منیفولد ورودی احتیاج ندارند؛ بنابراین شیوه گرم‌کردن موتور خودروهای جدید متفاوت با موتور خودروهای قدیمی است.

گرم‌کردن موتور خودروهای جدید در فصل سرما بسیار راحت و بدون دردسر انجام می‌شود. تنها کافی است پس از استارت‌زدن، با سرعت آهسته شروع به رانندگی کنید. پس از چند دقیقه حرکت با سرعت و دور موتور پایین، خودرو آماده گاز دادن و افزایش سرعت می‌شود. حرکت در سرعت آهسته باعث می‌شود سایز قطعات و دمای روغن را به‌تدریج به حالت عادی و نرمال باز می‌گرداند.  به بیان بهتر، همه بخش‌های موتور به طور هماهنگ شروع به فعالیت می‌کنند. اگر موتور انژکتوری را به حالت کارکرد درجا نگه دارید، تنها سوخت را بیهوده هدر داده و باعث آلودگی هوا می‌شوید.

بد نیست بدانید که بر خلاف موتورهای بنزینی، موتور دیزلی در سرمای شدید نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد و نیازی نیست راننده، کار خاصی برای گرم‌کردن آن انجام دهد. اکثر موتورهای دیزلی به بخاری برقی مجهز هستند که به‌واسطه آن، قطعات مختلف موتور و تمام روغن‌های مربوطه گرم نگه داشته می‌شوند.

مراقبت از خودرو در فصل سرد سال

مراقبت از خودرو در فصل سرما تنها محدود به گرم‌شدن موتور نمی‌شود. هنگامی که هوا سرد است، نکات متعددی را باید در خصوص مراقبت از خودرو در نظر بگیرید تا از بروز مشکلات احتمالی در امان بمانید.

– توصیه می‌شود نسبت به تغییر فصل، از روغن‌موتور مناسب استفاده کنید. روغن‌موتور غلیظ برای  هوای گرم و روغن‌موتور رقیق‌تر برای هوای سرد کاربرد دارد.

– استفاده از ضدیخ در زمستان فراموش نشود. اگر آب موجود در سیلندر یخ بزند، افزایش حجم پیدا کرده و   مجاری سیلندر را تحت‌فشار و در معرض شکستگی قرار می‌دهد.

– عملکرد باتری در هنگام سکون خودرو در فصل سرما کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است پیش از ورود به ایام سرد سال، باتری را به یک مکانیک یا تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید. باتری ضعیف در فصل سرما موجب اختلال در استارت‌زدن و همین‌طور ضعف نور چراغ‌ها می‌شود.

– پیش از ورود به فصل سرما بهتر است مایعات مختلف خودرو، از ضد یخ و روغن ترمز گرفته تا روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و مایع شیشه‌شوی مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند. برای این کار بهتر است نزد تعمیرکار و مکانیک ماهر بروید.

در نهایت با ورود به فصل زمستان، موتور خودرو به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. قطعات مختلف موتور در اثر سرما منقبض شده و لق می‌زنند. روغن‌موتور نیز با کاهش دما غلیظ و سنگین شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. باتوجه‌به کاربرد موتورهای انژکتوری در خودروهای جدید، دیگر نیازی به کارکرد در جای ماشین،برای گرم‌کردن موتور نیست. تنها باید چند دقیقه با سرعت آهسته رانندگی کنید تا موتور ماشین به‌تدریج گرم شده و اندازه قطعات و عملکرد روغن به حال استاندارد بازگردد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0