ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
8 بازدید

کراس‌اوور چری با کد TJ-1

کراس‌اوور چری با کد TJ-1

چری به‌تازگی از یک شاسی‌بلند محکم با بدنه عضلانی و با نام TJ-1 رونمایی کرده است. این شرکت چینی معمولاً کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای خود را تحت برند تیگو روانه بازار می‌کند. در حال حاضر ۱۵ مدل متفاوت از جمله شاسی‌بلند پرچم‌دار Tiggo 9 با برند تیگو در سبد محصولات چری وجود دارد و TJ-1 این عدد را به ۱۶ می‌رساند.

البته خودروی جدید از برخی لحاظ با شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای شهری معمولی تفاوت دارد و به همین خاطر نام متفاوتی به خود گرفته است. ماشین جعبه‌ای شکل TJ-1 بر خلاف سایر مدل‌های خانواده تیگو دارای خصوصیات آفرود بوده و نخستین مدل از سری جدید J به‌حساب می‌آید. تیگو جی وان که با تمرکز روی جلب رضایت رانندگان جوان و آفرود بازها ساخته شده، مناسب برای سفرهای بیرون شهری و گردش در دل طبیعت است. به‌راستی که نبود یک خودروی آفرود در بین محصولات شاسی‌بلند تیگو به‌شدت احساس می‌شد و چری بالاخره با معرفی TJ-1 این جای خالی را به زیباترین و جذاب‌ترین شکل ممکن پر کرد. ماشین جدید در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ در نمایشگاه بزرگ خودرو شانگهای به عرضه عمومی درآمد.

به نظر می‌رسد چری در طراحی نخستین خودروی سری J از شاسی‌بلند آفرودی جیپ الهام گرفته است. در نمای مقابل، شاسی‌بلند جعبه‌ای جدید چری دارای یک جلوپنجره بسیار بزرگ با درج نام CHERY روی یک الگوی آجری است که از طرفین به دو ردیف چراغ جلو متصل می‌شود. سپر ضخیم با چیزهایی مثل قلاب بکسل، قوس چرخ‌های مربعی‌شکل و همین‌طور رینگ‌های آلیاژی همگی به رنگ مشکی بوده و جزو مشخصات ظاهری ماشین به‌حساب می‌آیند.

در نمای جانبی، آینه‌های جانبی درشت و سقف شیب‌دار با ستون‌های مشکی رنگ به چشم می‌خورد. ستون C-D بیش از اندازه پهن بوده و دارای پنلی به رنگ بدنه است که نام TIGGO روی آن خودنمایی می‌کند. اسپویلر عقب با چراغ‌ترمزهای مخفی، چراغ عقب یکپارچه با گرافیک آجری شبیه به جلوپنجره و خروجی‌های اگزوز مربعی‌شکل با حاشیه کرومی المان‌های اصلی نمای عقب را تشکیل می‌دهند. جالب اینکه چیزی شبیه به خروجی هوا روی سپر عقب جاسازی شده است.

نکته‌ای که در مورد آفرود آینده چری اهمیت دارد، شباهت فراوان این محصول با T1EJ است. شاسی‌بلند T1EJ اولین خودرویی بود که لوگوی دیجیتال شرکت چری روی جلوپنجره مستطیلی شکل آن نقش‌بست. این لوگو هم‌زمان با روشن شدن چراغ‌ها، نورانی شده و به طور خاص در طول شب، جلوه جالب و چشمگیری را به نمایش می‌گذارد. در عوض زمانی که چراغ‌ها خاموش هستند، حروف CHERY چندان به چشم نمی‌آیند.

این ماشین در تیپ‌های متعدد روانه بازار می‌شود که علاوه بر تغییرات جزئی در ظاهر از جمله طراحی رینگ‌ها، سیستم انتقال قدرت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

فضای داخلی کابین هنوز به طور رسمی رونمایی نشده و اطلاعات اندکی باتوجه‌به تصاویر لو رفته در دسترس است. باتوجه‌به این تصاویر می‌توان گفت که نمای داخل کابین همانند ظاهر، حالتی جعبه‌ای دارد. غربیلک فرمان به‌صورت D-Cut ‌ طراحی شده تا پاهای راننده از فضای کافی برای حرکت و واکنش‌های ناگهانی برخوردار باشند. دکمه‌های کنترلی متعددی روی دوشاخه فرمان جاسازی شده‌اند. صفحه کیلومتر پشت فرمان، اطلاعات حیاتی خودرو را به‌صورت دیجیتالی به راننده نشان می‌دهد. ولی بارزترین مشخصه کابین، نمایشگر و در واقع تبلت بزرگی است که به طور عمودی در قسمت میانی داشبورد به چشم می‌آید. کنسول مرکزی نیز شامل اهرم تعویض دنده درشت، سلکتور حالت رانندگی و استراحتگاه بازو با دو جا لیوانی می‌شود.

و اما در زیر کاپوت شاسی‌بلند آفرودی TJ-1، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ پلاگین هیبریدی قرار گرفته که به گیربکس ۸سرعته اتوماتیک متصل شده است. بسته به تیپ ماشین، نیروی ۱۵۴ اسب بخاری موتور از طریق گیربکس به چرخ‌های جلو (مدل‌های پایه) و یا به هر چهارچرخ (مدل‌های گران‌تر) انتقال می‌یابد. مشخصات پیشرانه الکتریکی، ظرفیت باتری و بُرد پیمایشی آن هنوز مشخص نیست. بدیهی است که با ترکیب موتوربرقی، قدرت خودرو فراتر از ۱۵۴ اسب بخار خواهد شد.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، چری تیگو TJ-1 قرار است در ماه آوریل و در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ به طور رسمی رونمایی شود. تا پیش‌ازاین تاریخ، بدون شک اطلاعات بیشتری در خصوص مشخصات فنی و داخل کابین و همین‌طور نام اصلی و در نهایت قیمت تقریبی تیپ‌های مختلف در دسترس اصحاب رسانه قرار می‌گیرد. بر اساس زمان‌بندی‌های چری، تیگو با کد نام TJ-1 در ماه ژوئیه روانه بازار محلی می‌شود.

بد نیست بدانید که محبوبیت خودروهای SUV در چین به طرز عجیبی روبه‌افزایش است و این ماشین‌ها به سهم قابل‌ملاحظه‌ای در بازار داخلی دست یافته‌اند. ظاهراً مصرف‌کنندگان چینی باتوجه‌به شرایط چالش‌برانگیز جاده‌های کشور خود، وسایل نقلیه بزرگ و محکم را نسبت به سدان‌های کوچک ترجیح می‌دهند. البته افزایش درآمد چینی‌ها در طول سال‌های اخیر و حمایت مالی دولت از مصرف‌کنندگان و اعطای وام‌ها و تسهیلات ویژه برای خرید خودرو، یکی از عوامل دیگر رغبت آن‌ها به خرید خودروهای شاسی‌بلند و گران‌قیمت محسوب می‌شود. سیاستی که دولت چین پیش رو گرفته علاوه بر حمایت از صنعت خودروسازی داخلی، باعث می‌شود خودروهای ممتاز به فروش بالایی دست‌یافته و نام آن‌ها از طریق رسانه‌های مختلف به گوش جهانیان برسد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0