ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
32 بازدید

کدام خودروها در سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج شدند؟

کدام خودروها در سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج شدند؟

مقدمه

با پیشرفت صنعت خودروسازی و تحول آن به سمت تولید محصولات برقی، بسیاری از ماشین‌های بنزینی دیگر تولید نمی‌شود. اکثر شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان اعلام کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۵، خط تولید محصولات درون‌سوز خود را به‌طورکلی متوقف کرده و تنها در حوزه ساخت خودروهای برقی فعالیت می‌کنند. برخی خودروهای معروف علی‌رغم کارایی و محبوبیت فراوان در سال ۲۰۲۳ از چرخه تولید خارج شدند. این موضوع می‌تواند نهیبی برای خودروسازهایی باشد که هنوز خود را برای ورود به عرصه برقی‌سازی آماده نکرده‌اند. به‌هرحال بد نیست نگاهی به لیست خودروهایی بیندازید که در راستای حمل‌ونقل سبز و فاقد آلایندگی، از خط تولید کنار گذاشته شده‌اند.

سدان فولکس‌واگن پاسات

تنها ۲۴ هزار دستگاه سدان پاسات در دو سال اخیر به فروش رسیده است و به نظر نمی‌رسد که فولکس‌واگن و مصرف‌کنندگان چندان دل‌تنگ این خودرو شوند. پاسات یکی از معروف‌ترین نام‌هایی است که در لیست خودروهای خارج از رده در سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد. آخرین‌مدل این ماشین به موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز بود که می‌توانست ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید کند. البته دلیل اصلی حذف پاسات از خط تولید، خالی‌کردن میدان برای تاخت‌وتاز خودروی برقی ID.7 است. این ماشین با قیمت پایه ۳۸ هزار دلار، جانشین مدرن و پاک پاسات ۳۱ هزاردلاری به‌حساب می‌آید.

سدان تویوتا آوالون

یکی دیگر از خودروهایی که تولید آن در سال ۲۰۲۳ به پایان رسید، تویوتا آوالون است. آوالون در سال گذشته با شکست چشمگیری در فروش مواجه بود و تویوتا نتوانست خود را برای تداوم ساخت این مدل توجیه کند. در نهایت شرکت ژاپنی در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که سدان آوالون در سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج شده و به‌جای آن، مدل ۲۰۲۳ کراون (Crown) در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. کراون از سال ۱۹۵۰ تاکنون در بازار است و با وجود مدل ۲۰۲۳، دیگر جایی برای جولان آوالون باقی نمانده بود. سدان ممتاز آوالون اگرچه به موتور قدرتمندی مجهز بود (۳۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور)، ولی استقبال کم مشتریان سرنوشت ناخوشایندی را برای این محصول رقم زد.

شاسی‌بلند لکسوس RX L

Lexus RX L SUV

لکسوس RX یکی از محبوب‌ترین خودروهای شاسی‌بلند به‌حساب می‌آید و تریم L آن برای رفع نیاز خانواده‌های پرجمعیت در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد. تریم L با سه ردیف صندلی قرار بود فضای باز و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار دهد، ولی تنها کمی بزرگ‌تر از نسخه معمولی بود. به همین خاطر لکسوس تصمیم گرفت مدل جدیدتری را به نام TX عرضه کرده و شاسی‌بلند RX L را از خط تولید پایین آورد. بدین ترتیب، لکسوس RX با موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر خود که قادر به تولید ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۶ نیوتن متر گشتاور بود، به‌خاطر عدم تأمین آسایش سرنشینان ردیف عقب از دور خارج شد و جای خود را به مدل TX داد. ناگفته نماند که علی‌رغم توقف تولید، RX L هنوز هم یک خودروی محبوب و پرطرف‌دار به‌حساب می‌آید و حداکثر قیمت آن در بازار خودروهای کارکرده به ۵۸ هزار دلار می‌رسد.

هاچبک هیوندای ولستر N

در هنگام رونمایی، ولستر N یک هاچبک منحصربه‌فرد سه درب با ظاهری جذاب و جثه‌ای جمع‌وجور بود. این ماشین حتی در لیست کاندیدهای بهترین خودروی پرفورمنس در سال ۲۰۲۰ قرار داشت. ولستر N از لحاظ قیمت و کارایی هیچ رقیب مستقیمی نداشت. ولی زمان وفادار نیست و دوران اوج و محبوبیت تمام خودروها روزی به پایان می‌رسد. حالا هیوندای کُنا N و النترا N جای هاچبک دوست‌داشتنی را گرفته‌اند و ولستر N وارد لیست خودروهای خارج از دور در سال ۲۰۲۳ شده است. نسخه‌های کارکرده این ماشین حداقل ۳۱.۷ هزار دلار و حداکثر ۳۴.۲ هزار دلار قیمت دارند.

سدان مرسدس‌بنز A-Class

با حذف نسخه اسپرت A35 در سال ۲۰۲۱، به‌راحتی پیش‌بینی می‌شد که سدان کلاس A دیریازود از خط تولید خارج شود. در حقیقت باعرضه مدل اسپرت‌تر و شیک‌تر CLA، دیگر دلیلی برای تولید سدان A-Class وجود نداشت. البته این ماشین علی‌رغم قوای فنی عالی، دیگر از ظاهر افتاده و وقت آن بود که جای خود را به مدل تازه‌نفس و زیباتری بدهد. آخرین نسخه سدان A-Class به موتور بنزینی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. در بازار دست‌دوم، این ماشین در محدوده قیمت ۳۳ الی ۳۶ هزار دلار معامله می‌شود.

سدان آکورا ILX

آکورا به‌عنوان واحد تولیدکننده خودروهای لوکس، اسپرت و سوپر اسپرت هوندا، باعرضه اینتگرا صراحتاً اعلام کرد که سدان ILX باید از دور خارج شود. در حقیقت Integra به‌عنوان جانشین ILX به بازار معرفی شد و در نتیجه، این خودرو نیز در لیست حذف‌شده‌های سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد. ابتدایی‌ترین مدل اینتگرا از لحاظ قیمت هم‌ردیف با پیشرفته‌ترین نسخه ILX قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید آخرین‌مدل آکورد آی ال‌ایکس، یک خودروی دیفرانسیل‌جلو است که از موتور ۲.۴ لیتری بنزینی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. گران‌ترین تریم این خودرو در زمان عرضه حدود ۳۴.۳ هزار دلار قیمت داشت و حالا در بازار دست‌دوم در محدوده ۳۲ الی ۳۳ هزار دلار به فروش می‌رسد.

سوپر خودروی آکورا NSX

Acura NSX supercar

یکی دیگر از خودروهایی که تولید آن‌ها در سال ۲۰۲۳ متوقف شد، آخرین نسخه مدل افسانه‌ای NSX است. بااین‌وجود تیپ S ان‌اس‌ایکس حذف شکوهمندی را تجربه کرد، چون به دلیل استقبال گرم مشتریان، تمام نمونه‌ها پیش از ورود به سال ۲۰۲۳ به فروش رفتند. پیشرانه این نسخه، ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت و حداکثر سرعت ماشین را به ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. توقف تولید NSX به‌خوبی نشان می‌دهد که حتی بهترین‌ها نیز در نهایت از دور خارج می‌شوند و مدل‌های جدید و تازه‌نفس جای آن‌ها را می‌گیرند. محدوده قیمت آکورا  دست‌دوم بیم ۱۶۱.۷ الی ۱۶۷ هزار دلار قرار دارد.

ابر خودروی فورد GT

همانند NSX، سومین نسل فورد GT نیز در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. حال بعد از گذشت تقریباً ۷ سال، فورد اعلام کرده که تولید این خودرو در سال ۲۰۲۳ باعرضه نسخه نهایی و بسیار زیبا و جذاب LM به پایان می‌رسد. این ماشین به موتور ۶ سیلندر اکوبوست توئین توربو ۳.۵ لیتری مجهز است که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به گیربکس ۷سرعته دو کلاچه متصل است. هایپرکار فورد GT LM را می‌توان مصداق بارز خداحافظی در اوج قلمداد کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0