ایستگاه
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
19 بازدید

کارشناسی فنی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

کارشناسی فنی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

به دلیل افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، بسیاری افراد به سمت بازار دست‌دوم روی آورده‌اند. در همین راستا نیاز به کارشناس خودرو افزایش‌یافته است و عمده افراد پیش از خرید یک ماشین دست‌دوم یا حتی صفرکیلومتر، از یک متخصص برای بازرسی سلامت ماشین استفاده می‌کنند. کارشناسی خودرو شامل بازرسی بدنه، مشخصات فنی و تست آپشن‌ها و تجهیزات مختلف می‌شود. ازآنجاکه در هنگام خرید یک خودرو پیش از هر چیز، مشخصات فنی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، در این مقاله به بررسی نکات مهم حین کارشناسی فنی خودرو می‌پردازیم. در کارشناسی فنی خودرو مواردی همچون موتور، گیربکس و دیاگ مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا سلامت آن‌ها تأیید شود.

کارشناسی فنی موتور ماشین

تنها افراد ماهر در حوزه مکانیک می‌توانند سلامت موتور ماشین را تشخیص دهند. بااین‌حال، برخی سیگنال‌های عمومی می‌توانند بیانگر سلامت موتور باشند. به‌عنوان‌مثال، موتور سالم سروصدای کمی دارد، مشکل روغن‌سوزی در آن دیده نمی‌شود، اثری از دفرمه شدن قطعات مختلف مثل سرسیلندرها، سوپاپ‌ها و رادیاتور نیست و دود خروجی از اگزوز رنگ خاصی به خود نمی‌گیرد.

موتور مهم‌ترین بخش خودرو است و بروز هرگونه مشکل کوچک در آن، در صورت عدم رسیدگی به‌موقع، منجر به هزینه‌های سنگین برای مالک خودرو می‌شود؛ بنابراین در هنگام خرید یک خودروی دست‌دوم و حتی جدید بهتر است حتماً از دانش فرد متخصص برای بررسی سلامت موتور بهره‌مند شوید تا بعدها از خرج‌های سنگین در امان بمانید.

کارشناسی فنی گیربکس

پس از موتور، سلامت جعبه‌دنده یا همان گیربکس از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که دنده‌ها به‌خوبی جا نمی‌روند، یعنی گیربکس مشکل دارد. نشتی روغن نیز یکی از مشکلات شایع گیربکس به‌حساب می‌آید که رنگی قرمز داشته و به‌خوبی قابل‌تشخیص است.

بوی سوختگی از سمت گیربکس نیز یک مشکل بسیار جدی به‌حساب می‌آید که در صورت عدم رسیدگی ممکن است جای جبران باقی نگذارد و مجبور به تعویض کامل سیستم گیربکس شوید. همچنین عملکرد صحیح کلاچ نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. عدم رهاسازی دیسک کلاج از فلایول به معنی خراب بودن کلاج و در نتیجه خرابی گیربکس است. شنیدن سروصدا از جانب خودرو حین خلاصی دنده نیز به یک مشکل جدی در صفحه‌کلاج و گیربکس اشاره می‌کند.

تست دیاگ

دستگاه دیاگ، یک ابزار تخصصی برای کارشناسی فنی خودرو است که بر اساس کدهای تعریف‌شده، قطعات خودرو را مورد عیب‌یابی قرار می‌دهد. این دستگاه از طریق پورت OBD می‌تواند پارامترهای مختلف خودرو را روی نمایشگر کامپیوتر به نمایش درآورد.

با استفاده از دستگاه دیاگ، مشکلات متعدد مربوط به ایربگ‌ها، سیستم ایمنی، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS، فشار روغن گیربکس، برق خودرو، سنسور اکسیژن و … به‌سادگی قابل تشخیص هستند. البته تشخیص انواع مشکلات  به کدهای تعریف‌شده برای دستگاه دیاگ بستگی دارد. در صورت به‌روزرسانی، کدهای بیشتری روی دستگاه نصب شده و در نتیجه مشکلات بیشتری قابل‌شناسایی هستند.

تست رانندگی

تست رانندگی ساده‌ترین روش برای کارشناسی فنی خودرو به‌حساب می‌آید. با تست رانندگی می‌توان موارد مختلف از جمله شتاب خودرو، سیستم هیدرولیک فرمان، تنظیم بودن فرمان، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم گیربکس و تعویض دنده‌ها و … را مورد بررسی قرارداد.

در مجموع باید گفت که تست فنی و کارشناسی خودرو از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و می‌تواند تفاوت انتخاب یک خودرو معیوب و یک خودرو سالم و کم‌هزینه در بازار خودروهای دست‌دوم کشورمان باشد؛ ازاین‌رو باید اهمیت و دقت ویژه‌ای را برای این موضوع قائل شد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0