ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
26 بازدید

چرا خودرو پس از دست‌انداز خاموش می‌شود؟

چرا خودرو پس از دست‌انداز خاموش می‌شود؟

اگر برای مدت طولانی راننده بوده‌اید، بدون شک تاکنون خاموشی خودرو پس از عبور از دست‌انداز را تجربه کرده‌اید. این موضوع شاید بدترین اتفاق در حین رانندگی باشد، چون هم خطرات جانی به همراه دارد و هم موجب خسارت به ماشین می‌شود. زمانی که خودرو با سرعت بالا از چاله‌ای کم‌عمق یا دست‌انداز عبور می‌کند، ضربه‌ای محکم در قالب شوک لحظه‌ای به آن وارد می‌شود. در اثر این ضربه، فشار زیادی به بدنه و اجزای داخلی ماشین وارد شده و ممکن است آن را متوقف کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با دلایل احتمالی خاموش‌شدن خودرو پس از دست‌انداز آشنا شوید.

فعال‌شدن سوئیچ اینرسی

کلید قرمزرنگی در گوشه‌ای از محفظه موتور یا زیر داشبورد قرار دارد که وظیفه آن قطع‌کردن پمپ‌بنزین است. این کلید در صورت ورود ضربات شدید بر بدنه فعال شده و پمپ‌بنزین و برق خودرو را قطع می‌کند. بدین ترتیب، سوخت به موتور نمی‌رسد و ماشین خاموش می‌شود. وجود این کلید در خودرو ضروری است، چون در صورت بروز حادثه رانندگی سوخت‌رسانی به موتور قطع شده و احتمال آتش‌سوزی به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بااین‌حال، در برخی مواقع با عبور از سرعت‌گیر یا دست‌انداز، این سوئیچ ممکن است وارد عمل شده و برق کل خودرو را قطع کند و در نتیجه ماشین خاموش شود. در صورت وقوع این اتفاق تنها کافی است کلید قرمزرنگ اینرسی را فشار دهید تا دوباره برق خودرو وصل شود.

قطع اتصال دسته سیم رله دوبل

وظیفه رله دوبل، تأمین برق قطعات سیستم انژکتوری خودرو است. در صورت خرابی این قطعه مهم، ماشین روشن نمی‌شود. خاموش‌شدن ماشین پس از عبور از دست‌انداز ممکن است به قطع سیم رله دوبل یا شل‌شدن سوکت این قطعه ربط داشته باشد. به بیان بهتر، ممکن است با عبور از دست‌انداز، ضربه‌ای به سیم‌های رله دوبل وارد شده و اتصال آن‌ها را مختل کند. در این حالت برق ماشین قطع شده و مسلماً از حرکت می‌ایستد. ناگفته نماند که با قطعی اتصال دسته سیم رله دوبل، چراغ چک روی نمایشگر پشت فرمان نیز خاموش می‌شود.

قطع یا شل‌شدن اتصالات باتری

باتری، مهم‌ترین عضو سیستم برق‌رسانی خودرو است. اگر به هر دلیلی مثل عبور از دست‌انداز، اتصالات باتری شل یا قطع شوند، ماشین از حرکت می‌ایستد. البته در این حالت اگر دینام سالم باشد و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. بااین‌حال ممکن است شدت ضربه وارده به‌قدری باشد که هم اتصالات باتری و هم اتصالات دینام قطع شوند. در این صورت پس از خاموش‌شدن باید نگاهی به سوکت‌های باتری و دینام بیندازید.

قطع اتصال سیم دینام

جداشدن اتصال سیم دینام از دیگر دلایل خاموش‌شدن ماشین پس از عبور از روی دست‌انداز است. دینام جزوی از سیستم برق‌رسانی ماشین بوده و  رابط میان اجزای الکتریکی و منبع تغذیه است. ورود آسیب به دینام و خرابی این قطعه، ارتباط میان اجزای الکتریکی و منبع تغذیه را از بین می‌برد و در نتیجه برق ماشین قطع و خودرو خاموش می‌شود.

بعضی مواقع ممکن است اتصالات سیم دینام به طور دقیق سر جای خود قرار نگرفته باشند و با ورود کوچک‌ترین ضربه‌ای مثل عبور از روی دست‌انداز، سوکت دینام از جای خود درآید. در این صورت ماشین خاموش می‌شود؛ بنابراین اگر پس از دست‌انداز، خودرو خاموش شد، بهتر است نگاهی به اتصالات دینام بیندازید و اگر سوکت جدا شده بود، آن را بر سر جای خود قرار دهید. با استفاده از بست فلزی می‌توانید سوکت را محکم کنید تا ضربات ناشی از عبور از دست‌انداز، باعث شل‌شدن یا افتادن آن نشوند.

قطع‌شدن اتصالات سیم کوئل

کوئل با تأمین برق شمع‌ها، یکی از وظایف مهم در روشن ماندن خودرو را بر عهده دارد. یکی از دلایلی که ممکن است خودروی شما پس از عبور از روی دست‌انداز خاموش شود، قطع اتصال سیم کوئل است. اگر سوکت سیم کوئل در اثر ضربه از جای خود خارج شود، برق به شمع‌ها نمی‌رسد و در نتیجه ماشین خاموش شده و از حرکت می‌ایستد. اگر پس از عبور از دست‌انداز ماشین خاموش شد، نگاهی به سیم کوئل و اتصالات آن بیندازید تا مبادا شل شده و یا از جای خود درآمده باشند. با محکم کردن سیم کوئل، برق لازم به شمع‌ها رسیده و پس از جرقه، موتور روشن می‌شود و ماشین به راه خود ادامه می‌دهد.

قطع‌شدن اتصال سیم پمپ‌بنزین

از دیگر دلایل خاموش‌شدن ماشین پس از عبور از روی دست‌انداز می‌توان به قطع‌شدن اتصال سیم‌ پمپ‌بنزین اشاره کرد. پمپ‌بنزین خودرو یک قطعه مکانیکی است که وظیفه انتقال سوخت از مخزن سوخت به پیشرانه را به عهده دارد. اگر اتصالات سیم پمپ‌بنزین ایراد پیدا کند و یا سوکت آن شل شود، با عبور خودرو از روی دست‌انداز و ورود ضربه به ماشین، سیم پمپ‌بنزین قطع و ماشین متوقف می‌شود. پمپ‌بنزین معمولاً زیر صندلی عقب نصب شده است. در صورت خاموشی پس از عبور از دست‌انداز، بد نیست اتصالات و سوکت‌های این قطعه را چک کنید.

قطع‌شدن برق انژکتورها

انژکتور خودرو یکی از مهم‌ترین اجزاء ماشین است و نقش مهمی در کارکرد بی‌نقص خودرو دارد. برق سیستم انژکتور ماشین به‌واسطه مجموعه‌ای از سیم‌ها تأمین می‌شود. اگر به هر دلیلی برق وارد این سیستم نشود، موتور از کار می‌افتد و ماشین خاموش می‌شود. باگذشت زمان ممکن است سیم‌کشی‌ها فرسوده شده و یا نقصی در سوکت‌های انژکتور به وجود آید. در این شرایط برق انژکتور با عبور از روی دست‌انداز به‌راحتی قطع و ماشین خاموش می‌شود‌؛ بنابراین بررسی سیم‌ها و سوکت انژکتور نیز یکی دیگر از کارهایی است که در صورت خاموشی ماشین پس از عبور از دست‌انداز می‌بایست انجام دهید.

ایراد در ایسیو و اتصالات آن

ایسیو (ECU) وظیفه شناسایی مشکلات و معایب خودرو را بر عهده دارد. از دیگر عواملی که باعث خاموشی ماشین پس از عبور از روی دست‌انداز می، شود ایراد در ECU است. نقص ایسیو، مشکلات بسیاری برای خودرو به وجود می‌آورد. برق ECU از طریق یک دسته سیم و سوکت تأمین می‌شود که در صورت بروز نقص و اختلال در آن‌ها، ایسیو از کار می‌افتد. با توقف فعالیت ایسیو، موتور نیز خاموش شده و خودرو از حرکت می‌ایستد. چک‌کردن ایسیو و اتصالات آن می‌تواند مشکل خاموشی خودرو پس از عبور از دست‌انداز را برطرف کند.

سوختن فیوز

اگر با سرعت بالایی از روی دست‌انداز عبور کنید، ماشین و قطعات آن متحمل ضربه شدیدی می‌شوند. در این حین ممکن است با سوختن برخی فیوزهای حساس و مهم، ماشین خاموش شود. به طور خاص سوختن فیوزهای مربوط به پمپ‌بنزین، انژکتور، کوئل و… بدون شک حرکت خودرو را متوقف می‌کند.

پاره شدن تسمه تایم

تسمه تایم جزو قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال نیروی میل‌لنگ به میل‌سوپاپ‌ را بر عهده دارد. اگر این تسمه پاره شود، ارتباط بین میل‌لنگ و سوپاپ‌ها از بین رفته و عملیات احتراق درون سیلندرهای موتور صورت نمی‌گیرد. در نتیجه ماشین خاموش می‌شود. تسمه تایم یک قطعه مصرفی است که باگذشت زمان فرسوده شده و انسجام خود را از دست می‌دهد. در این حالت با ورود ضربه‌های شدید، مثل عبور از دست‌انداز، سرعت‌گیر و… تسمه تایم پاره می‌شود. در صورت پارگی تسمه تایم، هر چه سریع‌تر می‌بایست وسیله نقلیه خود را با کمک یدک‌کش به تعمیرگاه برسانید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی، حفظ سرعت مناسب حین عبور از دست‌اندازها، چاله‌ها و سرعت‌گیرهای موجود در جاده است. بااین‌حال بسیاری از رانندگان به‌صورت عمدی یا غیرعمدی این نکته مهم را نادیده می‌گیرند و با سرعت نامناسب از مانع عبور می‌کنند. در این حالت ممکن است ضربه شدیدی به بدنه و اجزای خودرو وارد شده و باعث خاموش‌شدن آن شود. دلایل متعددی برای خاموش شدن ماشین پس از عبور از دست‌انداز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فعال‌شدن سوئیچ اینرسی، پاره شدن تسمه تایم، قطعی برق خودرو، ایراد در ایسیو و… اشاره کرد؛ بنابراین اگر به هر دلیلی از روی دست‌انداز رد شدید و ماشین خاموش شد، می‌توانید از نکات ذکرشده در این مقاله استفاده کرده و ماشین را به حرکت بیندازد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0