ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
155 بازدید

پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی در جهان در سال ۲۰۲۳

پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی در جهان در سال ۲۰۲۳

 داده‌های تجمعی تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد تویوتا با فروش ۸.۳۳ میلیون دستگاه خودرو، حدود ۱۰.۹ درصد سهام بازار را در دست گرفته است و در نتیجه، لقب پرفروش‌ترین برند خودروسازی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. دلیل موفقیت تویوتا، تمرکز روی یک برند واحد است. درحالی‌که سایر خودروسازان برای پوشش سگمنت‌های متعدد از برندهای فرعی استفاده می‌کنند، تویوتا تنوع بسیار کمی در تعداد زیرشاخه‌ها دارد. این خودروساز بزرگ برای سگمنت خودروهای لوکس از برند لکسوس و برای سگمنت خودروهای ارزان‌قیمت و کوچک از برندهای دایهاتسو استفاده می‌کند.

 پس از تویوتای ژاپنی، فولکس‌واگن در جایگاه دوم نشسته است. این خودروساز آلمانی ۵.۹ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده و توانسته فروش محصولات خود را به ۴.۴۶ میلیون دستگاه برساند. حدود ۴۰ درصد از سود و فروش‌های این شرکت در چین انجام می‌شود و می‌توان گفت چین، بزرگ‌ترین متقاضی محصولات فولکس‌واگن به‌حساب می‌آید. فولکس‌واگن همچنین با درآمد ۲۶۸.۱ میلیارددلاری، توانسته به لقب بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۳ دست پیدا کند.

 رتبه سوم پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی در جهان به هوندای ژاپنی تعلق دارد. هوندا نخستین شرکت ژاپنی بود که تصمیم به تولید خودروهای لوکس گرفت و محصولات جذابی و البته گران‌قیمتی را تحت برند آکورا روانه بازار کرد. تویوتا و نیسان پس از هوندا، اقدام به تولید خودروهای لوکس کردند و به ترتیب برندهای لکسوس و اینفینیتی را به وجود آورند. به‌هرحال، هوندا در سال ۲۰۲۳ توانست ۳.۴۸ میلیون دستگاه خودرو را به فروش برساند و در جایگاه بالاتری نسبت به هیوندای کره‌ای قرار گیرد.

 هیوندای با فروش ۳.۴۷ میلیون دستگاه خودرو توانسته به موفقیت بیشتری نسبت به فورد آمریکایی دست پیدا کرده و در ردیف چهارم بنشیند. فورد در حال حاضر دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده به‌حساب می‌آید و در جایگاه پنجم در لیست خودروسازان بزرگ جهان قرار دارد. این شرکت بزرگ با فروش ۳.۴۱ میلیون دستگاه خودرو همچنین جایگاه پنجم لیست پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی در جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

 نیسان ژاپنی به همراه برندهای فرعی مطرح خود مثل اینفینیتی، داتسون و نیسمو، توانسته ۲.۸۶ دستگاه خودرو به فروش برساند و در رتبه ششم قرار گیرد. در جایگاه پایین‌تر از نیسان، شورلت با فروش ۲.۷۶ میلیون دستگاه خودرو در سال نشسته است. سهم عمده‌ای از موفقیت این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۲۳ به پیکاپ سیلورادو تعلق دارد.

 کیا با فروش ۲.۷۱ میلیون دستگاه، هشتمین برند پرفروش خودرو در جهان به‌حساب می‌آید و پس از آن، BYD چینی در رتبه نهم قرار دارد. بی‌وای‌دی با یک جهش فوق‌العاده به این رتبه رسیده و انتظار می‌رود در سال آینده به فروش قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کند و چندین پله بالاتر رود. این خودروساز چینی تا نوامبر سال ۲۰۲۳ توانسته ۲.۳۷ میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند. بد نیست بدانید مدل Seal به‌عنوان یکی از هفت کاندید خودروی سال اروپا شناخته شده و همین موضوع، اعتبار و محبوبیت بی‌وای‌دی را در سطح جهانی تقویت می‌کند.

 در نهایت لیست پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی در جهان با نام مرسدس‌بنز به پایان می‌رسد. شرکت آلمان موفق به فروش ۲.۰۸ میلیون دستگاه خودرو شده و به‌سختی توانسته جایگاه خود را در این لیست ارزشمند حفظ کند. جالب اینکه مرسدس‌بنز در سال گذشته در ردیف دوازدهم قرار داشت و حالا با بهبود فروش خود، به ده لیست شرکت‌های پرفروش ملحق شده است.

 پرفروش‌ترین خودروها در سال ۲۰۲۳

 حالا که با نام پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی در سال ۲۰۲۳ آشنا شدیم، بد نیست نگاهی نیز به پرفروش‌ترین مدل‌های خودرو در این سال بیندازیم.

 با اینکه حذف مدل‌های سنتی از فهرست رتبه‌بندی بسیار سخت است، ولی باید با این واقعیت کنار آمد که صنعت برقی‌سازی با سرعت قابل‌توجهی در حال پیشرفت بوده و خودروهای برقی به‌زودی بازار خودرو را تصاحب می‌کنند. در همین راستا، تسلا مدل Y با فروش ۱.۰۶ میلیون دستگاه، در جایگاه اول پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد.

 تویوتا کرولا و تویوتا راوفور به ترتیب در تیراژ ۱.۰۱ میلیون دستگاه و ۸۱۹۷۸۰ دستگاه به فروش رسیده‌اند. کرولا حدود ۰.۷ درصد و راوفور حدود ۳.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش فروش داشته‌اند.

 رتبه چهارم لیست پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ به پیکاپ فورد سری F اختصاص دارد. فورد در سال ۲۰۲۳ توانسته ۷۷۷۲۳۱ دستگاه از پیکاپ‌های محبوب و توانمند خود را به فروش برساند و نرخ فروش این محصول را نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش دهد.

 دو خودروی ژاپنی هوندا CR-V با فروش ۶۲۹۷۶۵ دستگاه و تویوتا کمری با فروش ۵۷۲۰۱۵ دستگاه به ترتیب در ردیف‌های پنجم و ششم نشسته‌اند. درحالی‌که CR-V نسبت به سال گذشته حدود ۱۵.۲ درصد افزایش فروش داشته، ولی کمری با افت فروش ۵.۹ مواجه بوده است.

 هیوندای توسان تنها مدل کره‌ای در لیست ده‌تایی پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. نرخ فروش توسان در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۳ درصد افزایش‌یافته، به‌طوری‌که تا نوامبر سال ۲۰۲۳، ۵۶۲۲۱۱ دستگاه در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

 شورلت سیلورادو با فروش ۵۳۵۹۵۷ دستگاه، تویوتا هایلوکس با فروش ۵۲۱۶۳۳ دستگاه و پیکاپ رم با فروش ۴۷۱۶۱۳ دستگاه، پیکاپ‌های جذاب و پرفروش در سال ۲۰۲۳ هستند که به ترتیب، جایگاه هشتم، نهم و دهم را از آن خود کرده‌اند. نسبت به سال گذشته، سیلورادو حدود ۰.۱ درصد افزایش فروش داشته است، ولی هایلوکس و رم به ترتیب با کاهش نرخ ۳.۹ درصدی و ۵.۸ درصدی مواجه شده‌اند.

 با تمام این اوصاف، بد بدانید بهترین عملکرد در بین صد خودروی پرفروش جهان، مربوط به خودروهای برقی بوده است. در مقایسه با سال ۲۰۲۲، خودرویی همچون بی‌وای‌دی دلفین در جایگاه سی و سوم افزایش ۵۷.۵ درصدی و بی‌وای‌دی یوان پلاس در جایگاه سی و ششم افزایش ۹۱ درصدی را در نرخ فروش خود تجربه کرده‌اند. بدون شک در سال‌های آینده، خودروهای برقی به لیست ده‌تایی پرفروش‌ترین‌ها وارد می‌شوند و جایگاه‌های بالاتر را به تصاحب خود درمی‌آورند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0