ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
15 بازدید

ورود برند چینی جیکو (Jaecoo) به بازار ایران

ورود برند چینی جیکو (Jaecoo) به بازار ایران

مقدمه

ایجاد برندهای فرعی، جزو سیاست‌های اکثر خودروسازان برای فروش محصولات است. بااین‌حال، شرکت‌های چینی به‌ویژه چری، دانگ‌فنگ و سایک چنین سیاستی را به طور افراطی به اجرا درآورده و برندهای فرعی متعدد در مجموعه خود دارند.

نام چری در بازار ایران با اسامی تیگو، اومودا، آریزو، اکسید و فونیکس گره‌خورده، ولی در آینده نزدیک، برند دیگری به این مجموعه اضافه می‌شود. جیکو (Jaecoo) با دو شاسی‌بلند جذاب و جدید در راه است.

جیکو، مشوق بازگشت به جوهره زندگی

برند جیکو در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۳ به طور رسمی معرفی شد. نام «جیکو» ریشه آلمانی داشته و از کلمه Jager (یگر) به معنی شکارچی الهام شده و در واقع نماد هیجان، سرعت، خشونت و چالاکی است. یگر به شخصیتی آرام و خونسرد گفته می‌شود که با تمرکز روی اهداف خود، با چالش‌های متعدد روبه‌رو شده و تجربه کسب می‌کند.

جیکو نمودی از زندگی خالص و متمرکز، باکیفیت بالاتر است که افراد را به بازگشت به جوهره زندگی، نزدیکی بیشتر با طبیعت و انتخاب شیوه بهتر برای زندگی دعوت می‌کند.

جیکو با معرفی دو خودروی شاسی‌بلند جیکو ۷ و جیکو ۹ (یا همان چری تیگو ۹) روانه بازار می‌شود. شرکت چینی در ساخت خودروی جیکو ۷ از زبان طراحی Rock In River استفاده کرده که به‌نوعی نمود ثبات و پایبندی به اهداف و درعین‌حال، تطابق با شرایط است. سنگ در رودخانه به سبب عبور جریان نرم و آرام آب، رفته‌رفته لبه‌های تیز خود را ازدست‌داده و صیقلی می‌شود. بدین ترتیب، سنگ تیز و زمخت ساختار محکم‌تری به خود گرفته و جلوه زیباتری پیدا می‌کند، بدون اینکه ماهیت خود را از دست بدهد. بدین ترتیب، سنگ در رودخانه الهام‌بخش طراحی جیکو ۷ شده است. در آینده نزدیک نیز محصولات بیشتری با پیروی مفهوم Rock in River توسط زیر برند چینی رونمایی می‌شوند.

باتوجه‌به آزادسازی واردات خودرو و ازآنجاکه شرکت خصوصی مدیران خودرو از مدت‌ها پیش تاکنون همکاری خود را با چری حفظ کرده و محصولات متنوع شرکت چینی را در دسترس مشتریان ایرانی قرار داده است، زمزمه‌هایی مبنی بر ورود برند جیکو به بازار کشور شنیده می‌شود. به همین خاطر بد نیست نگاهی به مشخصات شاسی‌بلندهای جدید جیکو ۷ و جیکو ۹ بیندازیم.

معرفی شاسی‌بلند جیکو ۷شاسی‌بلند جیکو ۷

در مراسم رونمایی از جیکو ۷ مشخص شد که این ماشین، شباهت‌های بسیار زیادی به شاسی‌بلند اسپرت چری Explorer 06 دارد که مدت‌ها پیش، اطلاعات جزئی و مبهمی در مورد آن در فضای آنلاین منتشر شد. جیکو ۷ از همان پلتفرم به‌کاررفته در خودروهای تیگو ۷ پرو و فونیکس FX ‌ استفاده می‌کند، با این تفاوت که شاسی‌بلند جدید، در دو نوع FWD و AWD عرضه می‌شود. نسخه دو دیفرانسیل این خودرو مناسب برای گردش‌های شهری – آفرودی است.

جیکو ۷ که ممکن است با نام T J-1 نیز به عرضه درآید، ظاهری محکم و سرسخت داشته و در نمای جلو شامل یک جلوپنجره بزرگ آبشاری می‌شود که از دو گوشه بالا بدون هیچ حاشیه‌ای به چراغ‌های کشیده و باریک روشنایی روز متصل شده است. چراغ‌های اصلی مطابق با ترندهای امروزی، در دو طرف جلوپنجره در بخش سپر جاسازی شده‌اند. نمای جانبی شامل رینگ‌های چند پره، زه مشکی رنگ در پایین درب‌ها، روکش پلاستیکی قوس چرخ‌ها، دستگیره‌های مخفی و ستون‌ها و قاب مطلقاً مشکی پنجره‌ها می‌شود که سقف رنگی خودرو را از بدنه رنگی جدا می‌کند. عقب ماشین نیز طراحی بسیار ساده‌ای داشته و شامل اسپویلر، چراغ‌های بسیار باریک و سپر برجسته می‌شود که یک خروجی سراگزوز ذوزنقه‌ای شکل در دو طرف آن به چشم می‌خورد.

این ماشین در نسخه پایه به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مشخصات از طریق گیربکس ۷سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها وارد شده و خودرو را به حرکت می‌اندازد.

بدیهی است که جیکو ۷ به جز موتور بنزینی در نسخه پلاگین هیبرید نیز عرضه می‌شود، چراکه یکی از شعارهای این برند، سازگاری با جریان رودخانه است. رودخانه صنعت خودروسازی نیز به سمت محصولات برقی پیش می‌رود و خودروهای پلاگین هیبریدی، مقدمه ورود به انقلاب برقی هستند. نسخه پلاگین هیبرید جیکو ۷ شامل موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی می‌شود که جمعاً ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کنند. پیشرانه پلاگین هیبریدی نیز به گیربکس ۷سرعته دوکلاچه اتوماتیک متصل است. این ماشین تنها با استفاده از موتوربرقی می‌تواند مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی کند.

معرفی شاسی‌بلند جیکو ۹

تیگو با نام جدید جیکو ۹ روانه بازار جهانی می‌شود. این شاسی‌بلند بزرگ، پرچم‌دار چری به‌حساب می‌آید که طراحی آن مطابق با زبان طراحی جدید چری انجام شده است. در نمای مقابل، یک جلوپنجره بزرگ چندضلعی با نوارهای کرومی عمودی دیده می‌شود که تا زیر درب کاپوت کشیده شده است. چراغ‌های اصلی به فرم کشیده و زاویه‌دار نیز با حفظ فاصله در اطراف جلوپنجره جاسازی شده‌اند. در نمای جانبی، المان‌هایی مثل رینگ‌های چند پره، زه مشکی رنگ در پایین درب‌ها، سقف شناور، دستگیره‌های درب جمع‌شونده و همین‌طور ستون‌ها و قاب مشکی پنجره‌ها به چشم می‌خورند. ستون D به نحوی طراحی شده که سقف در ظاهر با شیب تندی به عقب ماشین منتهی شود. نمای عقب ماشین در عین سادگی، زیبا و مقبول است. چراغ‌های عقب الگوی شانه‌ای داشته و با یک نوار کرومی و همین‌طور یک نوار روشنایی بسیار باریک به یکدیگر متصل شده‌اند. حروف لاتین CHERY در وسط این دو نوار قرار دارد. قسمت سپر نیز با وجود سراگزوز مستطیلی با حاشیه کرومی و همین‌طور چراغ باریک دنده‌عقب در هر دو طرف قابل‌شناسایی است.

در زیر کاپوت جیکو ۹ یا همان تیگو ۹، یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ قرار دارد که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. جیکو ۹ تا ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. گران‌ترین تریم این ماشین از نوع دو دیفرانسیل است و قوای محرکه موتور به هر چهارچرخ انتقال می‌یابد. جیکو ۹ همچنین در نسخه پلاگین هیبریدی نیز عرضه می‌شود که با اضافه‌شدن موتوربرقی، قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۳۷۰ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر خواهد رسید. شتاب صفر تا صد این نسخه در مدت‌زمان ۴.۵ ثانیه اتفاق می‌افتد. باتری به‌کاررفته در جیکو ۹ پلاگین هیبرید از فناوری شارژ سریع پشتیبانی کرده و تنها در مدت ۱۸ دقیقه، از شارژ ۳۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0