مقدمه
حوادث جادهای به دلایل متعدد اتفاق میافتند و اغلب موجب مرگومیر میشوند. برای کاهش تأثیر تصادفات به یک سیستم ایمنی مؤثر و کارآمد در خودرو احتیاج است. در کنار کمربند ایمنی که سیستم مهار اولیه بهحساب میآید، ایربگ بهعنوان سیستم مهار مکمل عمل میکند. ایربگ برای محافظت از سرنشینان خودرو در هنگام برخورد و تصادف طراحی شده است. درحالیکه خودروسازان موظف به تعبیه ایربگ در محصولات خود هستند، مالکین نیز بهمنظور بهبود ایمنی میبایست وسیله نقلیه خود را بیمه کنند. در وسایل نقلیه، ایربگ با کلمه SRS نشان داده میشود. اما SRS چیست و آیا ایربگ SRS تفاوتی با ایربگ معمولی دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به شرح کامل ایربگ و سیستم SRS بپردازیم.
ایربگ SRS چیست و چه کاری انجام میدهد؟
ایربگ SRS یا سیستم مهار مکمل در هنگام بروز سانحه رانندگی از سرنشینان خودرو محافظت میکند. ایربگ، همانند کیسه یا بالشتکی است که در صورت برخورد شدید خودرو با هر مانعی، باد شده و مانع ورود آسیب به سرنشینان میشود. درحالیکه کمربند ایمنی مهارکننده حرکت تنه سرنشینان است، کیسه هوای SRS از سر و سینه آنها محافظت میکند.
ایربگ نه جایگزین، بلکه مکمل کمربند ایمنی است. کمربند ایمنی اصلیترین سیستم ایمنی و محافظ سرنشینان محسوب میشود که در تمام مدت رانندگی میبایست مورداستفاده قرار گیرد.
تفاوت میان ایربگ SRS و ایربگ معمولی چیست؟
تفاوتی میان ایربگ معمولی و ایربگ SRS نیست؛ چون هر دو معنی یکسانی دارند. کلمه SRS یا همان سیستم مهار مکمل، سیستمی است که در صورت بروز تصادف، کیسههای هوا را فعال میکند.
سیستم ایربگ با نام SRS روی غربیلک فرمان یا داشبورد یک وسیله نقلیه نشان داده میشوند. اگر نشان SRS چشمک بزند، یعنی اختلالی در سیستم ایربگ به وجود آمده است. در این صورت میبایست هرچه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه برده و مشکل را برطرف کنید.
عملکرد SRS چگونه است؟
زمانی که خودرو با مانعی برخورد میکند، شتاب آن به طور ناگهانی کم میشود. ایربگ بر اساس سیگنالی که از سوی سنسورهای تشخیصدهنده این کاهش شتاب ناگهانی ارسال میشود، عمل میکنند. سنسورهای متعددی به سیستم SRS متصل هستند و یافتههای خود را به این سیستم انتقال میدهند تا در صورت تشخیص تصادف شدید، ایربگها باز شده و از ورود آسیب به سرنشینان خودرو جلوگیری شود. سنسور شتاب، سنسور سرعت، سنسور فشار ترمز، سنسور فشار درب، سنسور اِشغال صندلی و ژیروسکوپ، سنسورهایی هستند که با سیستم SRS همکاری دارند.
برای اینکه ایربگها باد شده و وارد عمل شوند، به اعمال نیرویی ۲۰ برابر بزرگتر از نیروی گرانش احتیاج است. زمانی که یک کاهش شتاب ناگهانی تشخیص داده میشود، سنسورها سیگنالی را به سمت واحد کنترل الکترونیکی میفرستند. این واحد به طور مستقیم به ایربگها متصل بوده و آنها را فعال میکند.
در هنگام تشخیص حادثه رانندگی، موارد زیر اتفاق میافتند.
- واحد کنترل الکترونیکی هشداری را به سمت دمنده (بادکننده ایربگها) ارسال میکند.
- یک واکنش شیمیایی در دمنده آغاز میشود که نتیجه آن، انفجار گاز نیتروژن است.
- ایربگها با گاز نیتروژن پر شده و پس از پرتاب پنل نگهدارنده خود، همانند بالشتک در مقابل سرنشینان قرار میگیرند و مانع رسیدن آسیب به آنها میشوند. بادشدن ایربگ تنها ۰.۰۳ ثانیه طول میکشد.
- پس از آرامشدن اوضاع، ایربگها از گاز خالی میشوند.
انواع مختلف ایربگ SRS کداماند؟
یک خودرو میتواند شامل انواع مختلف ایربگ باشد. رایجترین انواع ایربگها را در ادامه معرفی میکنیم.
ایربگ راننده – این ایربگ در غربیلک فرمان جاسازی شده و در هنگام وقوع تصادف، از سر و سینه راننده محافظت میکند.
ایربگ سرنشین – این ایربگ، از سرنشین خودرو محافظت میکند و در مقابل وی درون داشبورد جاسازی شده است.
ایربگ جانبی – همانطور که از نامش پیداست، ایربگهای جانبی از سرنشینان در مقابل ضرباتی که از جانب خودرو وارد میشود، محافظت میکند.
ایربگ پردهای – این نوع کیسه هوا حین بروز تصادف از سقف بیرون میآید و محافظ سر سرنشینان است.
ایربگ زانو – این ایربگها در بخش پایین تعبیه شده و از زانوی راننده و سرنشین جلو محافظت میکنند.
ایربگ کمربند ایمنی – این ایربگ، نیروی وارده ناشی از تصادف را در ناحیه وسیعتری از بدن انسان پخش کرده و موجب کاهش شدت ضربه میشود.
مزایا و معایب ایربگ SRS کداماند؟
هدف اصلی ایربگ در وسایل نقلیه، کاهش شدت آسیب به راننده و سایر سرنشینان خودرو حین وقوع تصادف است. با اینکه ایربگها مزایای متعددی دارند، اما معایبی نیز شامل حال آنها میشود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سیستم SRS میپردازیم.
مزایای ایربگ SRS چیست؟
مزایای ایربگ را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد.
- کاهش ضربه و احتمال آسیب به سرنشینان خودرو حین وقوع تصادف از طریق کیسه هوا
- کاهش ریسک آسیبهای فاجعهآمیز و مرگآور حین وقوع تصادف
- پشتیبانی از سر، گردن و ستون فقرات
- کاهش احتمال پرتاب سرنشین به بیرون از خودرو
معایب ایربگ SRS چیست؟
علاوه بر مزایای متعدد، کاربرد ایربگ با معایب زیر نیز همراه است.
- ایربگ شامل گازهایی مثل نیتروژن میشود. وجود نقص در سیستم SRS میتواند موجب احتراق بنزین و سایر عناصر اشتعالپذیر در وسیله نقلیه شده و جان سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد.
- باز شدن ایربگها در زمان نامناسب موجب آسیبهای جدی و حتی مرگ سرنشینان خواهد شد.
- ایربگ با سرعت ۳۲0 کیلومتر بر ساعت باز میشود و اگر سرنشین بیش از حد به پنل استقرار نزدیک باشد، دچار آسیب و شکستگی میشود.
- پارچه نایلونی ایربگ پوشیده از پودر تالک است که میتواند موجب مشکلات تنفسی برای برخی سرنشینان خودرو شود.
جمعبندی
ایربگ با نام دیگر SRS یا همان سیستم مهار مکمل شناخته میشود. دلیل این است که ایربگها مکمل کمربند ایمنی هستند و در هنگام وقوع تصادف، از سرنشینان خودرو محافظت میکنند. سیستم SRS با سنسورهای متعددی در رابطه است و بهوسیله آنها، بروز حادثه رانندگی را تشخیص میدهد و کیسههای هوا را در زمان مناسب باز میکند. باوجود ایربگها، ضربات و آسیبهای ناشی از برخورد خودرو با موانع سرکوب شده و ایمنی سرنشینان به طور قابلتوجهی بیشتر میشود. بااینحال، ایربگها دارای معایبی نیز هستند و اگر به علت وجود نقص در سیستم، در زمان نامناسب باز شوند، آسیبهای جدی به همراه خواهند داشت.
دیدگاهتان را بنویسید