ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
1 هفته پیش
.
4 بازدید

هر آنچه باید درباره نسل‌های مختلف مرسدس‌بنز کلاس CLA بدانید

هر آنچه باید درباره نسل‌های مختلف مرسدس‌بنز کلاس CLA بدانید

مقدمه

مرسدس‌بنز CLA مجموعه‌ای از خودروهای خانوادگی کوچک است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون روی خط تولید قرار دارند. این ماشین ظاهری اسپرت و شیک داشته و به‌خاطر فرم کوپه، پیشرانه‌های متنوع، کابین لوکس و تجهیزات فراوان توانسته محبوبیت بسیاری به دست آورد. تاکنون دو نسل و دو فیس لیفت از CLA روانه بازار شده و آخرین‌مدل، فیس لیفت نسل دوم به‌حساب می‌آید. در ادامه بیشتر با نسل‌های مختلف مرسدس‌بنز CLA آشنا می‌شوید.

نسل اول مرسدس‌بنز CLA (C117) بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶

پس از معرفی موفقیت‌آمیز نسل جدید کلاس A، مرسدس‌بنز به این فکر افتاد تا یک کوپه چهاردرب را بر اساس این خودرو به وجود آورد و نام آن را CLA بگذارد.

فروش خودروهای چندمنظوره کلاس A چندان جای تعریف نداشت. به همین خاطر مرسدس‌بنز تصمیم گرفت باعرضه هاچبک کامپکت کلاس C، حرکت جسورانه‌ای را انجام دهد. این هاچبک جمع‌وجور جایگزین ماشین چندمنظوره و همین‌طور مدل CLC شد. پس از این هاچبک پنج درب، فوراً یک مدل سدان شبیه به CLS ساخته شد، هرچند از سیستم رانندگی دیفرانسیل‌جلو استفاده می‌کرد.

اگرچه نمای جلوی این ماشین از کلاس A گرفته شده بود، ولی شکل و فرم آن از ستون A تا قسمت عقب به‌طورکلی تغییر پیدا کرد. طراحان آلمانی سقف کوتاهی را برای خودرو انتخاب کردند که به حالت شیب‌دار به قسمت عقب می‌رسید. درب صندوق‌عقب نیز کوتاه بود. این مشخصات در کنار درب‌های بدون قاب، جذاب ظاهری ماشین را دوچندان کردند.

طراحی داخل کابین نیز از کلاس C الهام‌گرفته بود، ولی رنگ‌بندی و تناسب بهتری داشت. غربیلک فرمان ضخیم سه‌شاخه، دریچه‌های هوای گرد و دایره شکل، صندلی‌های اسپرت، سیستم نورپردازی محیط و نمایشگر شناور سیستم اطلاعات سرگرمی، همگی بخشی از تجهیزات درون کابین بودند. صندلی‌های عقب فضای سر محدودی داشتند، اما خریداران این خودرو اغلب به‌ظاهر و استایل، بیش از کاربردپذیری اهمیت می‌دادند. ناگفته نماند که علی‌رغم فضای سر محدود، دو سرنشین بالغ به‌راحتی می‌توانستند روی صندلی‌های ردیف عقب از سواری لذت ببرند. اما با اضافه‌شدن نفر سوم، سفر طولانی تحمل‌ناپذیر می‌شد.

سیستم تعلیق کاملاً مستقل، ترمز دیسکی روی هر چهارچرخ و فرمان برقی الکترومکانیکی، راحتی و مانورپذیری CLA را تضمین می‌کردند. پیشرانه‌های متنوع توربوشارژ چهارسیلندر برای خودرو قابل سفارش بود که با گیربکس ۶سرعته دستی یا ۷سرعته اتوماتیک جفت می‌شدند. نسل نخست CLA مرسدس‌بنز هم به‌صورت دیفرانسیل‌جلو و هم به‌صورت دو دیفرانسیل در دسترس مشتریان قرار داشت.

فیس لیفت نسل اول مرسدس‌بنز CLA (C117) بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک ۲۰۱۶ مرسدس‌بنز از CLA جدیدی رونمایی کرد که در واقع یک فیس لیفت سنگین روی نسل اول به‌حساب می‌آمد. خودروی جدید هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ باطنی ارتقایافته بود.

مرسدس‌بنز CLA کوچک‌ترین سدان در خط تولید شرکت آلمانی بود که از سیستم رانندگی چهارچرخ محرک استفاده می‌کرد. شاید عجیب به نظر برسد، ولی کاربرد سیستم AWD در این سدان کوچک یک ایده ناب و درخشان بود، چون قلب و کیف پول مشتریان را تصاحب کرد. چه کسی دلش نمی‌خواست از دردسرهای کلاس C دور باشد و سوار بر یک کوپه چهاردرب زیبا که اتفاقاً مصرف سوخت بهینه‌تری داشت، در جاده جولان دهد؟

مرسدس‌بنز برای تولید نسخه فیس لیفت در نمای جلو دست برد و یک جلوپنجره مشکی رنگ با الگوی الماسی را جایگزین نمونه قبلی کرد. همچنین چراغ‌های LED جدیدی برای CLA عرضه شدند که نه‌تنها ظاهری مدرن را به خودرو می‌بخشیدند، بلکه جاده را روشن‌تر می‌کردند. طبق گفته مرسدس‌بنز، CLA بهترین ضریب درگ را در بازار داشت. ضریب درگ به‌خاطر بخش جلویی و فرم کلی خودرو، تنها ۰.۲۳ بود.

یکی از تغییرات قابل‌توجه در کابین CLA جدید، جاسازی نمایشگر ۸ اینچی اطلاعات سرگرمی بود. همانند نسخه قبلی، نمایشگر به شیوه‌ای شناور در بالای داشبورد قرار داشت. در ضمن، نشانگرهای درون کلاستر پشت فرمان نیز تغییر شکل داده بودند و دارای نورپردازی قرمزرنگ بودند تا خوانایی آن‌ها بهبود یابد.

مرسدس‌بنز برای نسخه فیس لیفت CLA، یک پیشرانه توربو دیزلی ۱.۵ لیتری جدید را معرفی کرد که مصرف سوخت تحسین‌برانگیزی داشت. این پیشرانه از رنو گرفته شده بود. البته پیشرانه‌های متعدد دیگری نیز توسط شرکت فرانسوی برای CLA عرضه شد که کیفیت ساخت بالاتری نسبت به موتورهای کم‌حجم مرسدس‌بنز داشتند.

مرسدس‌بنز CLA (C118) بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

نسل دوم کوپه CLA به‌شدت مورد استقبال افرادی قرار گرفت که به دنبال یک کوپه چهاردرب در اندازه مناسب برای پارک در گاراژ منزلشان بودند، بدون اینکه نگران فضای تنگ باشند.

نسل دوم CLA درحالی‌که شبیه به نسخه کوچک‌شده CLS بود، ولی با آن تفاوت داشت. خودروی جدید از همان پلتفرم به‌کاررفته در کلاس C دیفرانسیل‌جلو استفاده می‌کرد، اما از لحاظ اندازه و راحتی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گرفت. بااین‌وجود، کوپه چهاردرب اسپرت به لطف ظاهر جذاب، کابین خوش‌ساخت و پیشرانه‌های متنوع توانست به محبوبیت بسیاری دست یابد.

کوپه CLA با چراغ‌های باریک و چهره تهاجمی به‌راحتی مشتریان جوان را مجذوب خود می‌کرد. به‌علاوه، دیلایت‌های LED که به شکل پیکان‌هایی به سمت مرکز خودرو بودند، باعث تقویت ظاهر پویای آن می‌شدند. خط سقف منحنی و شیشه جلوی شیب‌دار به سمت عقب، فرم کوپه را به نمایش می‌گذاشتند. بااین‌حال، وجود درب‌ها و پنجره‌های بدون قاب، مشخصه کوپه چهاردرب را مورد تأیید قرار می‌دادند.

مرسدس‌بنز طراحی کابین کلاس A را در نسل دوم CLA تکرار کرد. نمایشگر عریض دوگانه درون داشبورد نصب شده بود که پنل سمت راست اطلاعات مهم خودرو را به راننده نشان می‌داد و پنل سمت چپ به سیستم اطلاعات سرگرمی تعلق داشت. دریچه‌های دایره شکل شبیه به توربین و سیستم نورپردازی محیط جزو امکاناتی بودند که ماشین جدید مرسدس‌بنز را به لیست خودروهای پرفروش منتقل کردند. مشتریان می‌توانستند CLA را با صندلی‌های معمولی یا اسپرت به همراه تکیه‌گاه سر سفارش دهند. همانند مدل‌های قبلی، کوپه جدید نیز دارای فضای سر محدود در ردیف عقب بود، هرچند سرنشینان کوچک مشکلی با آن نداشتند.

مرسدس‌بنز CLA در نسل دوم از همان مشخصات فنی کلاس A بهره‌مند بود. این ماشین در نسخه استاندارد از سیستم رانندگی دیفرانسیل‌جلو استفاده می‌کرد، هرچند مشتری می‌توانست سیستم رانندگی AWD را برای کوپه جذاب خود سفارش دهد.

مرسدس‌بنز CLA Coupe از سال ۲۰۲۳ تاکنون

مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۳ نسخه بهبودیافته‌ای از کوپه چهاردرب کوچک خود را وارد بازار کرد. تغییرات اعمال‌شده روی CLA فراتر از رینگ و رنگ بودند.

پس از چهار سال حضور در بازار، CLA مسلماً مستحق به‌روزرسانی بود. شرکت آلمانی به این درخواست پاسخ داد و نسخه ارتقایافته CLA را برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفت. این ماشین در مقایسه با مدل قبلی دستخوش تغییراتی در ظاهر، باطن و پیشرانه‌ها شده است.

مرسدس‌بنز در سال ۲۰۱۸ نسل دوم CLA را به‌عنوان یک کوپه چهاردرب برای هاچبک کلاس A معرفی کرد. این وسیله نقلیه با شکل و فرم اسپرت خود توانست به قلب مشتریان راه یابد. اگرچه این ماشین چهار سرنشین بالغ را در خود جای می‌داد، اما طبق استانداردهای ۲۰۲۲ یک ماشین قدیمی به‌حساب می‌آمد. به همین خاطر مرسدس‌بنز نسخه فیس لیفت آن را به تولید رساند. این نسخه دارای جلوپنجره سه‌بعدی با نوارهای افقی است. برای تقویت ماهیت اسپرت CLA جدید، سپر ماشین در دو طرف شامل یک دریچه هوای بزرگ می‌شود. چراغ‌های جلو نیز به‌روزرسانی شده و گرافیک جدیدی به خود گرفته‌اند.

درون کابین، دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی به چشم می‌خورند که یکی از آن‌ها در مقابل راننده و دیگری متعلق به سیستم اطلاعات سرگرمی است. صندلی‌ها با ارگونومی عالی ساخته شده و در مسافت‌های طولانی مانع خستگی سرنشینان می‌شوند. البته همانند نسخه پیش از فیس لیفت، جدیدترین مدل CLA نیز دارای فضای سر محدود برای ردیف عقب است.

در زیر کاپوت، پیشرانه‌های بنزینی توربوشارژ قابل‌نصب هستند که با یک مولد استارتر ۴۸ ولتی جدید جفت می‌شوند. اگرچه این ژنراتورهای کوچک تنها ۱۳ اسب بخار قدرت دارند، اما به حرکت آرام و روان خودرو کمک می‌کنند. قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد، هرچند نسخه چهارچرخ محرک نیز قابل‌خرید است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0