ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
31 بازدید

نگاهی به مشخصات پروتون X90

نگاهی به مشخصات پروتون X90

پروتون، یکی از شرکت‌های تابعه جیلی به‌حساب می‌آید که به‌تازگی از خودروی X90 رونمایی کرده است. این خودرو در ماه مه سال جاری به عرضه درآمده و شباهت بسیاری به اوکاوانگو جیلی دارد. به همین خاطر، به‌عنوان پسرعموی مالزیایی محصول چینی در نظر گرفته می‌شود. پروتون ایکس ۹۰ در چهار تیپ استاندارد، پرچم‌دار، پریمیوم و Executive عرضه شده که از لحاظ امکانات و تجهیزات متفاوت هستند. در ادامه با بررسی مختصر مشخصات نسخه استاندارد پروتون X90 همراه ما باشید.

مشخصات ظاهری پروتون X90

همان‌طور که گفته شد، پروتون X90 از بسیاری جهات شبیه به خودروی Okavango جیلی است. در نمای مقابل، اوکاوانگو شامل یک جلوپنجره نامنظم با نوارهای کرومی افقی می‌شود، ولی جلوپنجره پروتون حالتی منتظم داشته و با الگوی نقطه‌ای کرومی تزیین شده است.  این جلوپنجره بدون هیچ حاشیه خاصی از طرفین به چراغ‌های جلو متصل می‌شود. یک نوار کرومی در قسمت پایینی جلوپنجره جاسازی شده است که حالت لوکس به خودرو بخشیده است. چراغ‌های مه‌شکن در یک قاب ذوزنقه مانند قرار گرفته و در وسط آن‌ها، ورودی هوای بزرگی به چشم می‌خورد.

نمای جانبی و عقب پروتون ایکس ۹۰ نیز همانند عموزاده چینی است. رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی، فرورفتگی قابل‌توجه در بالای قوس چرخ‌ها، روکش پلاستیکی مشکی رنگ روی قوس چرخ‌ها، دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه و استفاده از تزیینات کرومی در قسمت پایین درب‌ها، مشخصات ظاهری X90 در نمای جانبی هستند. عقب ماشین هیچ تفاوتی با همتای چینی نداشته و شامل المان‌هایی همچون سپر اسپرت، آنتن باله کوسه‌ای و نوار کرومی در وسط چراغ‌های عقب می‌شود. این خودرو دارای ۴۸۳۰ میلی‌متر طول، ۱۹۰۰ میلی‌متر عرض و ۱۷۶۰ میلی‌متر ارتفاع بوده و فاصله بین محورهای آن به ۲۸۰۵ میلی‌متر می‌رسد.

داخل کابین پروتون ایکس ۹۰

نه‌تنها ظاهر، بلکه داخل کابین پروتون جدید از روی اوکاوانگو الگوبرداری شده است. ولی بر خلاف خودروی چینی ۷ نفره، صندلی‌های کراس‌اوور X90 به نحوی چیده شده‌اند که پذیرای ۶ سرنشین باشند. البته کابین گنجایش نشستن ۷ سرنشین را نیز دارد.

در بخش جلو، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی روی داشبورد جاسازی شده که جزو سیستم اطلاعات سرگرمی است. در زیر نمایشگر، دریچه‌های تهویه قرار گرفته‌اند که امتداد حاشیه کرومی آن‌ها به دریچه‌های سمت راست و چپ می‌رسد. فرمان حالت دی – کات داشته و دکمه‌های کنترلی متعددی روی دوشاخه آن به چشم می‌خورد. در پشت غربیلک فرمان، نمایشگر دیجیتالی اطلاعات حیاتی ماشین را به راننده نشان می‌دهند.

کنسول مرکزی را می‌توان شلوغ‌ترین بخش کابین در نظر گرفت که حاوی دکمه‌های مختلف، اهرم تعویض دنده، دو عدد جا لیوانی و همین‌طور استراحتگاه بازو می‌شود. صندلی‌های ردیف وسط هم به استراحتگاه بازو مجهز هستند، ولی برای صندلی‌های ردیف عقب با فرض نشستن سه کودک، چنین امکانی لحاظ نشده است. به لطف فاصله ۲.۸ متری بین دو محور، کابین دارای فضای جادار و مجهزی بوده و صندلی‌های خوش‌ساخت با روکش پارچه‌ای، آسایش سرنشینان را در طول سفرهای کوتاه و طولانی تضمین می‌کنند.

مشخصات فنی پروتون X90

پروتون ایکس ۹۰  در تیپ استاندارد به پیشرانه هیبریدی مجهز بوده که شامل موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi و موتور الکتریکی ۴۸ ولتی می‌باشد. قدرت و گشتاور موتور بنزینی به ترتیب ۱۷۵ اسب بخار و ۲۵۵ نیوتن متر است، حال‌آنکه موتوربرقی می‌تواند حدود ۱۴ اسب بخار قدرت و ۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند؛ بنابراین مجموع خروجی پیشرانه هیبریدی به حدود ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۲ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. قوای محرکه از طریق گیربکس ۷سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها وارد شده و موجب حرکت ماشین ۱۷۳۰ کیلوگرمی می‌شود.

کراس‌اوور Proton X90 در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی حدود ۶.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند و می‌توان گفت جزو خودروهای کم‌مصرف است. در لحظه نگارش این مقاله، اطلاعاتی در خصوص حداکثر سرعت و شتاب صفر تا صد خودرو اعلام نشده، ولی کمپانی مالزیایی مدعی است که X90 حدود ۱۰ درصد شتاب بیشتری نسبت به مدل X70 دارد.

تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی

کراس‌اوور پروتون ایکس ۹۰ لیست بالابلندی از تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی دارد. در بخش ترمز و پایداری، پکیج کامل سیستم‌های کمک‌راننده شامل سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکی (BA)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) در خودرو جاسازی شده است.

در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی، ایکس ۹۰ به امکاناتی همچون شش کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، اتوهلد، دوربین عقب، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سیستم هشدار برخورد بامانع از عقب (RCW)، دستیار تغییر لاین (LCA)، سیستم هشدار ترافیک از عقب (RTCA)، سیستم هشدار باز بودن درب‌ها و ایموبلایزر مجهز است. این خودرو توانسته امتیاز ۵ ستاره را در آزمون‌های انکپ آسیا کسب کند.

قیمت پروتون ایکس ۹۰

تیپ‌های مختلف ایکس ۹۰ با قیمت متفاوت در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. تیپ استاندارد این خودرو قیمتی حدود ۲۷ هزار دلار دارد، حال‌آنکه گران‌ترین مدل، یعنی تیپ پرچم‌دار با قیمت ۳۳ هزار دلار عرضه می‌شود.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0