ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
69 بازدید

نگاهی به مشخصات وارداتی جدید، کیا سلتوس

نگاهی به مشخصات وارداتی جدید، کیا سلتوس

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان، واردات خودرو به حالت اجرایی درآمده و نخستین محموله خودروهای خارجی توسط گروه کوشا موتور متشکل از ۲۲ دستگاه کیا به‌تازگی وارد خاک ایران شده است. از بین مدل‌های موجود در این محموله، مدل ۲۰۲۳ سلتوس (Kia Seltos) به طور خاصی خودنمایی می‌کند.

آیین‌نامه واردات خودرو در شهریورماه ۱۴۰۱ به امضای هیئت وزیران رسید. بااین‌وجود، ثبت‌نام و سنجش شایستگی واردکنندگان توسط وزارت صمت کمی به طول انجامید. کوشا موتور به‌عنوان یکی از شرکت‌های واردکننده مجاز و معتبر، نخستین محموله خودروهای وارداتی را وارد کشور کرده و مدل‌های مختلف کیا را در دسترس مشتریان قرار داده است. مدل‌های جدید هنوز در گمرک تهران هستند و پس از طی مراحل قانونی و مطابق با بندهای آیین‌نامه، به‌زودی در بورس کالا به مزایده گذاشته می‌شوند.

سلتوس یکی از مدل‌های پرطرف‌دار و محبوب کیا به‌حساب می‌آید که مدل پایه ۲۰۲۳ آن برای بازار داخلی انتخاب شده است. در ادامه، نگاهی به مشخصات اصلی این کراس‌اوور جذاب می‌اندازیم.

مشخصات ظاهری سلتوس ۲۰۲۳

کیا سلتوس ۲۰۲۳ دارای ۴.۳ متر طول، ۱.۸ متر عرض و ۱.۶ متر ارتفاع بوده و در دسته کراس‌اوورهای ساب کامپکت (Subcompact) قرار می‌گیرد. این خودروی کره‌ای حدود ۱.۴ تُن وزن داشته و فاصله بین محورهای آن به ۲.۶ متر می‌رسد. در نمای مقابل، یک جلوپنجره نسبتاً بزرگ و کشیده با حاشیه‌های کرومی به چشم می‌خورد که از طرفین به چراغ‌های جلو متصل شده است. چراغ‌های جلو از طراحی متمایزی بهره‌مند هستند، به‌طوری‌که چراغ‌های دی لایت یا همان روشنایی روز در قسمت بالا و چراغ‌های اصلی در قسمت پایین نصب شده‌اند. چراغ‌های مه‌شکن نیز بافاصله کم در زیر چراغ‌های جلو قرار دارند. این خودرو ظاهری اسپرت داشته و رینگ‌های ۱۸ اینچی چند پر، این خصیصه را تقویت می‌کند.

ستون‌ها و سقف ریلی سلتوس ۲۰۲۳ رنگ متمایزی نسبت به بدنه داشته و جذابیت خودرو را افزایش داده‌اند. بر خلاف نمای شلوغ جلو، قسمت عقب خودرو طراحی نسبتاً ساده‌ای داشته و چراغ‌ها به‌وسیله یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. البته کیا تلاش کرده تا با افزودن المان‌هایی مثل اسپویلر سقفی، آنتن بال کوسه‌ای، دیفیوزر دورنگ و دو اگزوز با حاشیه کرومی، نمای عقب را از حالت یکنواختی خارج کند.

مشخصات فنی کیا Seltos 2023

وظیفه حرکت خودروی ۱۴۰۰ کیلوگرمی سلتوس بر عهده یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته سلتوس در بازارهای دیگر با موتور ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری توربو GDi نیز عرضه شده است. به‌هرحال، نیروی پیشرانه به‌کاررفته در خودروی وارداتی از طریق گیربکس ۶سرعته AT به چرخ‌های جلو منتقل شده و موجب حرکت خودرو می‌شود.

این کراس‌اوور ساب کامپکت کره‌ای در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی حدود ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. مصرف سوخت خودرو در مسیرهای شهری در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸.۷ لیتر اعلام شده است. سلتوس به نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، ولی شتاب گیری چندانی ندارد. این خودرو در مدت‌زمان تقریبی ۱۱ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مشخصات کابین سلتوس ۲۰۲۳

مدل وارداتی سلتوس ۲۰۲۳ برای بازار اقتصادی عرضه شده و کابین آن به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده است. تریم تک‌رنگ با قطعات پلاستیکی در آن نیز دیده می شود،  اما قیمت اقتصادی این ضعف‌ها را به‌خوبی توجیه می‌کند.

سلتوس دارای فرمان D-Cut با تزئینات کرومی و مجهز به دکمه‌های کنترلی بوده و لوگوی کیا در وسط آن جاسازی شده است. در پشت فرمان، اطلاعات حیاتی خودرو به‌صورت دیجیتالی به راننده نشان داده می‌شوند. در قسمت میانی داشبورد، یک نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی تعبیه شده که بخشی از سیستم اطلاعات سرگرمی به‌حساب می‌آید. دریچه‌های هوا در زیر این نمایشگر به چشم می‌خورند که سرنشینان جلو قادر به هدایت آن‌ها در جهات مختلف هستند.

امکانات و تجهیزات کیا سلتوس وارداتی

سلتوس ۲۰۲۳ شامل امکانات و تجهیزات متعددی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم ABS، ترمز اضطراری برای چهارچرخ، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم تشخیص ترافیک از پشت (سفارشی) سیستم هشدار رانندگی در بین خطوط، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه (سفارشی)، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، کروز کنترل معمولی و سیستم ممانعت از تصادف اشاره کرد.

استارت بدون کلید، سیستم ورود بدون کلید، سیستم استارت از راه دور، صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم ۱۰ نقطه‌ای، پورت برق‌رسانی ۱۲ ولتی برای صندلی‌های ردیف جلو و عقب و همچنین سیستم خاموشی موتور و باز شدن درب‌های خودرو در هنگام تصادف از دیگر امکانات و تجهیزات کراس‌اوور سلتوس به‌حساب می‌آیند. البته باتوجه‌به قیمت اقتصادی، کوشا موتور بسته به استقبال خریداران ممکن است برخی از این آپشن‌ها را به طور پیش‌فرض حذف کند.

وضعیت کیا سلتوس ۲۰۲۳ در بازار

خودروی وارداتی سلتوس ۲۰۲۳ در مدل پایه که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. البته با درنظرگرفتن هزینه‌های مختلف مثل تعرفه، هزینه گمرک، مالیات، حمل‌ونقل و بیمه، ممکن است این خودرو با قیمت پایه ۱.۳ میلیارد تومان در بورس کالا ظاهر شود.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0