ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 سال پیش
.
5 بازدید

نگاهی به مشخصات خودروی اقتصادی پاژ سایپا

نگاهی به مشخصات خودروی اقتصادی پاژ سایپا

تعادل بازار خودرو به سبب تقاضای فراوان و عرضه کم، به‌شدت برهم‌خورده و حذف محصولات قدیمی از سبد خودروسازان نیز وضعیت را وخیم‌تر کرده است. خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه و کمیاب، روزبه‌روز گران‌تر شده و از نظر کارشناسان حوزه، تنها راه‌حل خلاصی از این وضعیت، افزایش عرضه در بازار است. خواه این عرضه در قالب واردات خودرو باشد، خواه در قالب خودروهای داخلی و چه‌بهتر که در این گرانی بی‌حدوحصر، خودروهای اقتصادی وارد بازار شوند.

در همین راستا، سایپا و ایران‌خودرو تصمیم گرفته‌اند با همکاری یکدیگر، خودروهای اقتصادی جدیدی را در سال آینده در دسترس خریداران قرار دهند. پاژ به‌عنوان محصولی از این همکاری، یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت به‌حساب می‌آید که طبق زمان‌بندی سایپا، در زمستان امسال وارد خط تولید انبوه خواهد شد.

پاژ یک خودروی هاچبک در کلاس A است که بر اساس پلتفرم رنو کوئید ساخته شده و از لحاظ جثه به پراید ۱۱۱ شباهت دارد. بد نیست بدانید پلتفرم به‌کاررفته در رنو کوئید، CMF-A نام دارد که در خودروهایی همچون داتسون Go و رنو Triber نیز مورداستفاده قرار گرفته است. بااین‌وجود، پلتفرم SMF-A از لحاظ ایمنی حرف چندانی برای گفتن ندارد. به همین خاطر، مهندسین ایران‌خودرو و سایپا تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم، این پلتفرم را ارتقا داده و در محصولات اقتصادی خود به کار برند.

خودروی تولیدی سایپا بر اساس پلتفرم رنو کوئید، پاژ نام دارد. از طرف دیگر، ایران‌خودرو نیز از محصولی انتزاعی به نام K112 رونمایی کرده که بر اساس پلتفرم رنو کوئید ساخته شده است.

مشخصات ظاهری پاژ

پاژ اقتصادی سایپا، یک هاچبک جمع‌وجور با ظاهری امروزی است که بدون شک به‌محض عرضه مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد. رسانه‌های مختلف تاکنون تصاویر متعددی از پاژ را به نمایش گذاشته‌اند. در اکثر این تصاویر، خودروی جدید سایپا با یک جلوپنجره چندضلعی نشان‌داده‌شده است که از طرفین به چراغ‌های باریک و کشیده متصل می‌شود. رینگ‌های چند پر، سقف شیب‌دار و اسپویلر هرچند کوچک، ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده‌اند. بااین‌وجود، نمای عقب ماشین بسیار ساده بوده و گرافیک چراغ‌ها، همخوانی چندانی با نمای جلوی ماشین ندارد. به‌هرحال نباید انتظار داشت یک خودروی اقتصادی، یک خودروی همه‌چیزتمام باشد.

پاژ با ۳۸۰۰ میلی‌متر طول، ۱۵۹۰ میلی‌متر عرض و ۱۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع ساخته شده و محور چرخ‌های آن دقیقاً ۲۴۳۰ میلی‌متر از یکدیگر فاصله دارند. سایپا تلاش کرده تا با کاربرد رنگ مشکی در قسمت سقف و ستون‌ها، گلگیرها و پایین درب‌ها، جذابیت ماشین را افزایش دهد.

داخل کابین پاژ

اطلاعات چندانی در مورد مشخصات کابین و فضای درون آن در دسترس نیست. به‌احتمال زیاد، سایپا تریم دورنگی را برای داخل کابین در نظر می‌گیرد تا با نمای بیرونی مطابقت داشته باشد. امید است علی‌رغم اقتصادی‌بودن، سایپا از کاربرد متریال خشک و بی‌کیفیت در بخش‌های مختلف کابین دست بردارد.

مشخصات فنی پاژ

و اما مهم‌ترین بخش هر خودرو در زیر کاپوت آن قرار گرفته است. پاژ از پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر از نوع تنفس طبیعی استفاده می‌کند که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۷۰ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر می‌رسد. این مشخصات از طریق جعبه‌دنده ۵سرعته دستی به چرخ‌های جلو وارد شده و باعث حرکت خودرو می‌شود؛ بنابراین خودروی اقتصادی پاژ، محصول چندان چابک و قدرتمندی به‌حساب نمی‌آید. سایپا به طور خاص این ماشین را برای رفت‌وآمدهای درون‌شهری طراحی کرده که به‌سرعت و قدرت زیادی احتیاج ندارد. در عوض طبق ادعای شرکت ایرانی، پاژ بر خلاف رنو کوئید اصلی، تمام استانداردهای ۸۵گانه را پاس کرده و به دلیل وزن کم، مصرف سوخت بهینه‌ای دارد. این ماشین در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

از لحاظ تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، نباید انتظار زیادی از پاژ کوچک داشت. دو کیسه هوا از سرنشینان ردیف جلو در هنگام بروز حادثه محافظت می‌کنند. در بخش ترمز و پایداری، سیستم کمکی ترمز BA، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD و  سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC حداقل مواردی هستند که باتوجه‌به ادعای پیروی از استانداردهای ۸۶۵گانه، باید در لیست امکانات و تجهیزات ایمنی پاژ وجود داشته باشند. جلو آمپر دیجیتالی، سنسور پایش باد لاستیک‌ها، فرمان کمکی برقی و نمایشگر لمسی نیز از دیگر مواردی هستند که امروزه در پایه‌ترین مدل هر ماشینی یافت می‌شود.

قیمت پاژ

از لحاظ قیمت باید گفت که پاژ به‌عنوان یک خودروی اقتصادی عرضه شده و مشتریان توقع دارند قیمت پایینی برای این محصول اعلام شود. بر اساس گزارش‌های مختلف و ضمناً باتوجه‌به اشارات سایپا، پاژ جانشین خودروهای ارزان‌قیمتی همچون پراید و تیبا بوده و در زمان عرضه، قطعاً قیمتی پایین‌تر از ساینا و کوییک خواهد داشت.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0