ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
72 بازدید

نگاهی به خودروهای آفرودی چینی در بازار ایران

نگاهی به خودروهای آفرودی چینی در بازار ایران

خودروهای آفرودی در سال‌های اخیر، طرف‌داران بسیاری در بازار ایران پیدا کرده‌اند. آفرود به ماشین شاسی‌بلندی گفته می‌شود که مخصوص پیمودن مسیرهای دشوار و گشت‌وگذار در دل طبیعت هستند. ازاین‌رو، جوانان ماجراجو عمده جمعیت آفرود بازها را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر به سبب اعمال تحریم‌های بین‌المللی و عدم همکاری شرکت‌های مطرح جهانی با تاجران و واردکنندگان ایرانی، خودروهای چینی توانسته‌اند جای پای خود را در بازار کشور محکم کنند. آفرودهای چینی دارای مشخصات فنی و تجهیزات تقریباً مشابهی هستند، اما ظاهر آن‌ها نسبت به یکدیگر متمایز بوده و هر یک مشتریان و کاربران خاص خود را دارند. البته به‌غیراز تنوع در بازار، محصولات چینی یک مزیت مهم دیگر نسبت به خودروهای داخلی و همچنین خودروهای کمیاب ژاپنی، اروپایی و آمریکایی حاضر در بازار دارند.

خودروهای آفرود چینی در ایران

کی‌ام‌سی T8

آفرود جک TG یکی از جدیدترین خودروهای آفرود چینی به‌حساب می‌آید که توسط کرمان موتور و با نام تجاری KMC T8 روانه بازار کشور می‌شود. این ماشین به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز بوده که به گیربکس ۶سرعته دستی متصل است. موتور می‌تواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق این گیربکس به هر چهارچرخ انتقال دهد.

بایک BJ40بایک BJ40

آفرودی بایک BJ40 ‌ به‌تازگی توسط گروه خودروسازی دیار خودرو به بازار کشور معرفی شده است. این ماشین دو دیفرانسیلی در واقع کپی چینی جیپ Wrangler محسوب می‌شود و ظاهر جذاب و پرابهتی دارد. پیشرانه به‌کاررفته در دیار BJ40 قادر به تولید ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور بوده و به گیربکس ۸سرعته اتوماتیک متصل است. مصرف سوخت ترکیبی این ماشین به ۱۰.۱ لیتر می‌رسد و حداکثر سرعت آن حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

دایون Y5Y5

دایون Y5 یکی از محبوب‌ترین خودروهای آفرود در بازار ایران به شمار می‌آید که محصول مونتاژی گروه خودروسازی ایلیا است. این ماشین در حقیقت نسخه شاسی‌بلند وانت V5 است که در ایران به نام کلوت مکث موتور شناخته می‌شود. آفرودی Y5 از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که محصولی از میتسوبیشی بوده و حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر می‌رسد. این‌قدرت از طریق گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به محورهای جلو و عقب وارد می‌شود. دایون وای ۵ در عرض ۱۲ ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای پیمودن مسافت ۱۰۰ کیلومتری حدود ۹.۳ لیتر است.

هاوال H9هاوال

خودروی هاوال H9 با تیراژ محدود و به‌صورت وارداتی توسط بهمن موتور وارد بازار کشور شده است. این ماشین شاسی‌بلند جذاب و شکیل در زیر کاپوت به پیشرانه ۲ لیتری توربو مجهز بوده که قدرتی معادل ۲۴۱ اسب بخار را از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ وارد می‌کند. در ضمن، حداکثر گشتاور موتور به ۳۵۰ نیوتن متر می‌رسد. هاوال اچ ۹ برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی به ۹.۷ لیتر بنزین احتیاج دارد. این ماشین دارای ۶ حالت رانندگی متفاوت بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به حالت اسپرت، رانندگی در گل‌ولای، رانندگی در برف و رانندگی در شن اشاره کرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ هاوال H9 حدود ۱۰.۸ ثانیه گزارش شده است.

فوتون ساوانافوتون

برند فوتون در حال حاضر با نام ایران‌خودرو دیزل گره‌خورده، ولی مدل ساوانا در سال ۱۳۹۷ توسط گروه خودروسازی عظیم خودرو روی خط مونتاژ رفت. ساوانا جزو آفرودی‌های قدرتمند بازار به‌حساب می‌آید، ولی به سبب اهمال عظیم خودرو، این ماشین نتوانست آن‌طور که شایسته است در بازار شناخته شود. به‌هرحال، ساوانا همانند اکثر رقبای چینی خود دارای موتور ۲ لیتری توربو بوده و می‌تواند ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک به هر دو محور وارد کند. مصرف سوخت ترکیبی این ماشین در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹.۸ لیتر بوده و شتاب صفر تا صد آن در مدت‌زمان ۱۰ ثانیه اتفاق می‌افتد.

لندمارک V7V7

شاسی‌بلند لندمارک V7 محصولی از شرکت چینی ZX Auto است که بهمن موتور مسئولیت مونتاژ آن را بر عهده گرفت. این خودرو بر خلاف سایر رقبای چینی خود چندان زیبا و شکیل نیست که البته دلیل آن را می‌توان به عمر حداقل ۱۰ساله ربط داد. در حقیقت لندمارک وی ۷ نخستین ماشین آفرودی چینی در بازار ایران به‌حساب می‌آید که ظاهر آن همخوانی چندانی با سایر شاسی‌بلندهای پیشرفته امروزی ندارد. درهرصورت، لندمارک V7 از موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند که قدرت و گشتاور آن به ترتیب حدود ۱۲۸ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن متر است. این مشخصات از طریق گیربکس ۵سرعته دستی به هر چهارچرخ وارد می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ ماشین حدود ۱۳ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن تقریباً ۸.۵ لیتر است.

جی‌ام‌سی S350350

نام ریگان خودرو باعرضه کوپا بر سرزبان‌ها افتاد. این شرکت حدود ۴ سال پیش، آفرود چینی یوشنگ JMC S350 ‌ را در خط مونتاژ خود وارد کرد، ولی به سبب وجود رقبای سرسخت و باتجربه بیشتر و همچنین عدم موفقیت در تبلیغات، خیلی زود از خط تولید خارج شد. پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ جی‌ام‌سی  S350 قادر به تولید ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتن متر گشتاور است که از طریق جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک به هر دو محور چرخ‌ها وارد می‌شود. به‌واسطه این موتور قدرتمند، حداکثر سرعت خودروی ۲.۵ تُنی به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. آفرود اس ۳۵۰ از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی کرده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدوداً ۸.۹ لیتر است.

جمع‌بندی

خودروهای آفرود چینی به دلایل متعدد از جمله ظاهر جذاب، تجهیزات و قیمت پایین، هواداران خاص خود را در بازار کشور دارند. این خودروها معمولاً از پیشرانه‌های قدرتمندی استفاده می‌کنند و مناسب برای جاده‌های غیرشهری و گشت‌وگذار در دل طبیعت هستند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0