ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
7 ماه پیش
.
28 بازدید

نگاهی به جذاب‌ترین خودروهای برند کارما

نگاهی به جذاب‌ترین خودروهای برند کارما

مقدمه

زمانی که خودروسازی فیسکر دچار ورشکستگی شد، گروه چینی وانشیانگ با پرداخت مبلغی حدود ۱۴۹ میلیون دلار، مالکیت بخشی از دارایی‌های فیسکر را در اختیار گرفت و برند کارما را در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد. دفتر مرکزی کارما در کالیفرنیا قرار دارد و این شرکت آمریکایی تاکنون خودروهای متنوع با ظاهری مدرن و آینده‌نگرانه را رونمایی و روانه بازار کرده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به جذاب‌ترین خودروهای برند کارما بیندازیم.

مدل ۲۰۱۹ کارما سدان Revero

با نگاه اول به کارما ریورو احتمالاً از ظاهر قدیمی آن انتقاد خواهید کرد. این سدان هیبریدی، نسخه احیاشده‌ای از فیسکر کارما است که تنها یک سال در بازار حضور داشت. از این لحاظ، ریورو بدون شک یک ماشین نوستالژی شمرده می‌شود و البته ثابت می‌کند که برخی مدل‌های کلاسیک ارزش احیاشدن را دارند. خوب یا بد، کارما تصمیم گرفت در ساخت ریورو از طراحی اصلی فاصله نگیرد. به‌خاطر ظاهر کلاسیک، ریورو در رقابت با خودروهای هیبریدی فوق مدرن یا ماشین‌های تمام برقی مثل تسلا مدل S با چالش مواجه است. بااین‌وجود پیشرانه قدرتمند تا حدی می‌تواند این ایراد ماشین را جبران کند. پیشرانه نیمه برقی این ماشین شامل موتور بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲۳۵ اسب بخاری و دو موتور الکتریکی می‌شود که در مجموع ۴۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این نیرو از طریق گیربکس تک‌سرعته به چرخ‌های عقب وارد می‌شود. شتاب صفر تا صد ریورو در مدت‌زمان ۵.۴ ثانیه اتفاق می‌افتد و حداکثر سرعت آن تنها با استفاده از موتورهای برقی به ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برخلاف اکثر سدان‌های لوکس، ریورو فاقد سانروف پانورامیک است، در عوض سقف آن از سلول‌های خورشیدی پوشیده شده که به شارژ باتری کمک می‌کنند.

مدل ۲۰۲۰ کارما Revero GT

اگرچه ریورو یادآور فیسکر کارمای ده سال پیش است، ولی نسخه GT آن بالاخره می‌تواند رقیب مستقیم تسلا مدل S و پورشه پانامرا هیبریدی در نظر گرفته شود. درحالی‌که مدل معمولی ریورو از پیشرانه نیمه برقی جنرال‌موتور استفاده می‌کند، نسخه جی‌تی از پیشرانه به‌کاررفته در ب‌ام‌و i8 بهره‌مند است که ۵۳۶ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب این خودرو به‌پای مدل S و پانامرا نمی‌رسد، اما علی‌رغم گشتاور کمتر، از مدل معمولی بیشتر است. ریورو جی‌تی در حالت رانندگی Sport شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۵ ثانیه و در حالت رانندگی Stealth (رانندگی تنها با موتورهای برقی) شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۵.۱ ثانیه مدیریت می‌کند. ولی با انتخاب حالت رانندگی Launch، شتاب صفر تا صد در عرض ۳.۹ ثانیه اتفاق می‌افتد. موتور بنزینی نیز کمترین شتاب را داشته و شتاب‌گیری صفر تا صد ۵.۵ ثانیه‌ای را برای ماشین به ارمغان می‌آورد. حداکثر سرعت ریورو جی‌تی در ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. شاید نسل قبلی ریورو کمی مأیوس‌کننده به نظر برسد، ولی نسخه جدید GT کارما ریورو را به جایگاه حق می‌نشاند. این خودرو، یک رقیب سرسخت در بازار هیبریدی‌های پیشرفته و مدرن به‌حساب می‌آید.

مدل ۲۰۲۲ کارما GS-6

یک ویژگی جالب درباره «تک‌روها» وجود دارد؛ آن‌ها با اتخاذ تصمیمات نامتعارفی که موجب سردرگمی عموم می‌شود، زندگی خود را ادامه می‌دهند. برای یک انسان تک‌رو، کارما GS-6 بهترین وسیله حمل‌ونقل است. این ماشین تاریخچه‌ای درهم و مبهم داشته که به‌پیش از ساخت ریورو جی‌تی و همچنین تغییر مالکیت از فیسکر به کارما بازمی‌گردد. صرف‌نظر از منشأ تولید، GS-6 یک خودروی سرگرم‌کننده با استایل جذاب و پیشرانه نیمه برقی است که تنها روی موتور الکتریکی می‌تواند مسافتی حدود ۹۶ کیلومتر را طی کند. جی‌اس ۶ از لحاظ جثه در جایگاهی هم‌ردیف با تسلا مدل S، پورشه تایکان و پورشه پانامرا هیبریدی قرار می‌گیرد و اگرچه زرق‌وبرق کمتری نسبت به آن‌ها دارد، ولی خودروی خاص‌تری است. پیشرانه پلاگین هیبرید کارما GS-6 شامل دو موتوربرقی روی محور عقب و یک موتور ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ می‌شود که نقش ژنراتور را بر عهده دارد. راندمان کلی پیشرانه به ۵۳۶ اسب بخار قدرت و ۷۴۶ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. به لطف این موتور، GS-6 می‌تواند شتاب‌گیری صفر تا صد را در بهترین شرایط ممکن در ۳.۹ ثانیه محقق سازد. حداکثر سرعت خودرو نیز ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است. با تمام این اوصاف، GS-6 حتی در نسخه اسپرت با گشتاور ۸۸۱ نیوتن متری نیز شتاب کمتری نسبت به پورشه تایکان و تسلا مدل S دارد، البته این ماشین‌ها تمام برقی هستند.

مدل ۲۰۲۶ کارما Kaveya

به‌قول‌معروف «از هر دست بدهید، از همان دست می‌گیرید» و خوشبختانه وقتی چنین ضرب‌المثلی برای خودروساز آمریکایی کارما گفته می‌شود، یعنی همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و کارها روی غلتک افتاده است. کارما به‌تازگی ضمن اشاره به بازگشت ریورو، از پروژه جدید خود به نام کاویا رونمایی کرده که ظاهراً در سال ۲۰۲۶ روانه بازار می‌شود. سوپر کوپه گرند تورر کارما تنها یک مدل مفهومی نیست، بلکه یک پروتوتایپ کاملاً کاربردی است که پرچم‌دار برند به‌حساب می‌آید. کاویا از پیشرانه الکتریکی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و تنها به کمتر از ۳ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون به صرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. ظرفیت باتری به‌کاررفته در این خودرو مشابه با باتری‌های موجود در ریماک نورا و پنین‌فارینا باتیستا، یعنی ۱۲۰ کیلووات است، ولی برخلاف این دو خودرو که در عرض ۳۰ دقیقه از شارژ ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسند، کاویا به ۴۵ دقیقه زمان برای این حد از شارژگیری احتیاج دارد. با زیبایی ظاهری خارق‌العاده و ارقام پرفورمنس هیجان‌انگیز، کارما کاویا نژاد جدیدی از خودروهای فوق‌العاده لوکس آمریکایی را به تصویر می‌کشد و درعین‌حال، راه را برای اصلاح خط تولید کارما هموار می‌سازد.

مدل ۲۰۲۵ کارما Gyesera

رونمایی اخیر کارما از مدل کاویا، با اخبار جدیدی همراه بود. اگرچه این خودروساز در دهه گذشته فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته، ولی به‌زودی سدان هیبریدی ریورو را با نام جدید گیسِرا احیا می‌کند. گیسرا نخستین سدان تورینگ تماماً باتری‌خور از برند کارما است و نسخه تکامل‌یافته GS-6 برقی به‌حساب می‌آید که البته هرگز وارد بازار نشد. اطلاعات چندانی در مورد این خودرو در دسترس نیست، بااین‌حال با استناد به منابع مختلف، گیسرا با تمرکز روی لوکس بودن طراحی شده و درعین‌حال، پرفورمنس خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. پیشرانه الکتریکی آن قادر به تولید حداقل ۵۹۰ اسب بخار قدرت و ۹۴۰ نیوتن متر گشتاور بوده و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۲ ثانیه مدیریت خواهد کرد. این ماشین می‌تواند به‌سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت برسد. گفته می‌شود گیسرا همان نسخه تمام برقی GS-6 است و این ادعا باتوجه‌به ظاهر و ارقام مربوط به پرفورمنس، تا حد زیادی مورد تأیید قرار می‌گیرد. ظاهراً تا زمانی که این خودرو به طور کامل رونمایی نشود، نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0