مقدمه
در حال حاضر شرکتهای متعددی در عرصه تولید خودروهای برقی فعالیت میکنند که اکثر آنها نامهای ناشناختهای هستند. میلیاردرهای مشتاق سعی دارند به پیروی از ایلان ماسک، برندی همچون تسلا را ایجاد کرده و نام خود را بر سر زبانها بیندازند. در این میان، برندهای برجستهای همچون ریویان و لوسید نیز وجود دارند که به سبب رهبری قابلاطمینان و جدول زمانی تولید واقعبینانه، توانستهاند به موفقیت چشمگیری دست یابند. برخی دیگر همانند لوردزتاون و فیسکر علیرغم سرمایهگذاری قابلتوجه و محبوبیت در بازار، کماکان در تلاش برای بهدستآوردن توپ و تثبیت نام خود در بازار رقابتی هستند.
فارادی فیوچر (Faraday Future) یکی دیگر از برندهایی است که در صنعت خودروسازی برقی فعالیت میکند. علیرغم سالها کلنجاررفتن با مشکلات مالی و تأخیر در تولید، این شرکت توانسته یک خودروی برقی ممتاز را به عرضه بازار درآورد. فارادی فیوچر داستان جذابی دارد که مملو از تغییرات رهبری، درگیریهای سرمایهگذاران و بخشهای دیگر است. با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه فیوچر فارادی و افراد مهم این شرکت بیندازیم.
فارادی فیوچر در کالیفرنیا شروع به کار کرد
جیا یوتینگ، یک تاجر چینی است که در ماه مه سال ۲۰۱۴ برند فارادی فیوچر را به وجود آورد. او فعالیت خود را در کالیفرنیای لسآنجلس، محله هاربر گیتوی در نزدیکی کارسون آغاز کرد که یک موقعیت استراتژیک برای صنعت خودروسازی بهحساب میآید. وی در عرض ۲ سال تعداد کارمندان شرکت را به ۱۰۰۰ نفر رساند. نام فارادی فیوچر به احترام یکی از اصول اساسی فناوری موتورهای برقی به نام «قانون القای فارادی» انتخاب شده است. دانشمند انگلیسیتباری به اسم مایکل فارادی به دنبال پیشرفتهای خود در اکتشافات و توسعه القای الکترومغناطیسی، این نام را برای چنین اصلی برگزید.
جیا یوتینگ، نهتنها یک تاجر، بلکه یک کارآفرین تکنولوژی است. وی پیش از تأسیس فارادی فیوچر، یک شرکت شخصی به نام LeEco داشت که در واقع یک سرویس پخش سرگرمی بود. این شرکت ابتدا به تولید محصولات و ارائه خدمات تکنولوژیکی ارتقا پیدا کرد و سپس به طور کامل به یک تولیدکننده خودرو الکتریکی تبدیل شد. یوتنگ پس از مواجهه با چالشهای مالی متعدد در سال ۲۰۱۷ از سمت مدیرعاملی بیرون آمد و تصمیم گرفت تمرکز خود را روی برند فیوچر فارادی معطوف سازد. هدف فیوچر فارادی، تولید خودروهای الکتریکی قدرتمند و لوکس و پیشگرفتن از برندهای تسلا و لوسید است.
سرمایه ۱ میلیارد دلار برای راهاندازی تأسیسات تولیدی
فارادی فیوچر در نوامبر سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که میخواهد سرمایهای به ارزش ۱ میلیارد دلار را صرف راهاندازی نخستین تأسیسات تولیدی خود کند. یک ماه بعد، موقعیت این کارخانه در شمال لاسوگاس مشخص، و شراکت با AECOM آغاز شد. این فاز حدود ۵۰۰ میلیون دلار خرج اولیه روی دست فارادی فیوچر گذاشت. بدین ترتیب، اولین کارخانه FF در آوریل سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد، ولی مدت زیادی طول نکشید که ایالت نوادا (در ماه نوامبر)، فعالیت این کارخانه را به دلیل وجود ابهامات پیرامون ثبات مالی شرکت به تعلیق درآورد. این پروژه شامل مشوق مالیاتی ۲۱۵ میلیوندلاری و همچنین یک راهآهن چهار مایلی میشد که قرار بود تا سال ۲۰۱۸ کامل شود. کارخانه ۲۸ هکتاری فیوچر فارادی میتوانست ۴۵۰۰ موقعیت شغلی تماموقت در آن ناحیه ایجاد کند.
مدتی بعد در ماه مه سال ۲۰۱۶، شورای شهر والیوی کالیفرنیا جلسه ویژهای را برای بحث در مورد توافقنامه مذاکره انحصاری با FF برگزار کرد. هدف این گام، انتقال شرکت به جزیره ماری بود تا بلکه اقتصاد محلی این منطقه به لطف سرمایهگذاریهای جدید چند صد میلیوندلاری تقویت شود. شورای شهر بهاتفاق آرا با یک قرارداد ششماهه موافقت کرد، ولی فارادی فیوچر حدود یک سال بعد به این توافق خاتمه داد، چون هنوز هم میخواست به فعالیت اصلی خود در شمال لاسوگاس بازگشته و آن را کامل کند.
بااینحال در ژوئیه سال ۲۰۱۷، فیوچر فارادی اعلام کرد که به سبب مشکلات مالی، از ساخت تأسیسات در شمال لاسوگاس منصرف شده است. این شرکت حدود یک ماه بعد، کارخانه سابق تولید تایر پیرلی را در هانفورد کالیفرنیا اجاره کرد. نتیجه اجاره این کارخانه، کوچکشدن پروژه با ۱۳۰۰ نفر کارمند و تولید تنها ۱۰ هزار خودرو در هر سال شد.
کانسپتهای برجسته فارادی فیوچر
برنامه اولیه FF این بود که نخستین خودرو تمام برقی خود را در سال ۲۰۱۷ روانه بازار کرده و مدتی بعد، مدلهای جدیدتری را به سبد محصولات خود اضافه کند. این شرکت همچنین به بررسی سایر حوزههای مربوط به خودروسازی و تکنولوژی همچون مدلهای مالکیت جایگزین، تجهیزات داخل ماشین و رانندگی خودمختار پرداخت. ادعاهای اولیه این برند نشان میداد که فارادی فیوچر قصد دارد باعرضه محصولی با برد پیمایشی طولانیتر و پلتفرم ماژولار کارآمد و بهتری نسبت به تسلا مدل S ، این خودرو را از تخت سلطنت به پایین بکشاند.
ریچارد کیم، سرپرست طراحی سابق شرکت فیوچر فارادی، در یک کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه نمایشگاه خودرو لسآنجلس ۲۰۱۵ برگزار شد، اظهار داشت که FF قصد دارد وسیله نقلیهای بسازد که دارای دسترسی به اینترنت، سرگرمیهای درون ماشین، فناوری آروماتراپی و طراحی داخلی ارگونومیک است. حدود یک سال بعد، فیوچر فارادی در نمایشگاه CES ایالات متحده از ابر خودروی تکنفره FF Zero1 رونمایی کرد.
خودروی مفهومی زیرو وان، یک پروژه برجسته و قابلتوجه در آن زمان بود. این ماشین شامل سه موتور الکتریکی میشد که در مجموع ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۳ ثانیهای برای این خودرو اعلام شده بود. این پروژه رؤیایی به نظر میرسید، ولی نشان داد که تمرکز اصلی FF روی معماری پلتفرم متغیر معطوف شده است، چراکه این معماری از استایلهای مختلف بدنه و پیکربندیهای متفاوت باتری پشتیبانی میکرد و قرار بود اساس تولید مدلهای آینده باشد.
فارادی فیوچر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، جواز آزمایش خودروهای بدون راننده را در جادههای کالیفرنیا به دست آورد. سپس در نمایشگاه CES 2017 از کانسپت FF91 رونمایی کرد و بالاخره یک ماشین تولیدی واقعی را به عرضه عموم درآورد. این مدل تولیدی، یک کراساوور لوکس با پک باتری ۱۳۰ کیلووات ساعتی بوده که شامل جدیدترین ویژگیهای خودروهای متصل میشود. معرفی خودروی جدید فارادی فیوچر بهاندازهای تأثیرگذار بود که حتی با اعلام قیمت ۳۰۰ هزاردلاری، بیش از ۶۴ هزار درخواست رزرو ماشین در عرض ۳۶ ساعت ثبت رسید. فارادی فیوچر مدعی بود که FF 91 میتواند در عرض ۲.۵ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و هیجان رانندگی بینظیری را به سرنشینان خودرو منتقل کند.
مشکلات مالی بیپایان فارادی فیوچر
جالب است بدانید که استراتژی فروش FF 91 به سبب تجهیزات نرمافزاری بهکاررفته در این خودرو، به پیروی از صنعت گوشیهای هوشمند چیده شد. ولی پس از مدتی، ابهامات و گمانهزنیهای مالی فوقالذکر پیرامون تأمین مالی ناموفق شرکت در سال ۲۰۱۶ بهتدریج افزایش پیدا کرد، تا جایی که به سبب کمبود ۳۰۰ میلیوندلاری در بودجه وعدهدادهشده، فعالیت سایت در ایالت نوادا به حالت تعلیق درآمد.
یوتینگ در آن زمان سهامدار اصلی فارادی فیوچر بود و مشکلات مالی سنگینی را بر دوش میکشید. وی تصمیم گرفت جهت خرید زمینی در کالیفرنیا، زیر بار وام ۱۴۰ میلیوندلاری برود. با تداوم مشکلات مالی، استفان کراوس (مدیر ارشد مالی) و اولریش کرانز (مدیر ارشد فناوری) در سال ۲۰۱۷ از فیوچر فارادی جدا شدند.
بدین ترتیب، یوتینگ جایگاه خود را بهعنوان مدیرعامل پس گرفت و به لطف برنامهریزیهای شرکت جهت راهاندازی FF91 تا پایان سال ۲۰۱۸، توانست سرمایه قابلتوجهی به ارزش ۱ میلیارد دلار به دست آورد. مدتی بعد، یک سرمایهگذار ناشناس ساکن هنگکنگ، به کمک یوتینگ آمد و با تعهد سرمایه ۱.۵ میلیارددلاری، باعث شد فیوچر فارادی یک کارخانه مونتاژ دیگر در گوانگژوی چین راهاندازی کند. این شرکت به سراغ مایکل آگوستا، مدیر مالی سابق فورد خاورمیانه و آفریقا رفت و وی را بهعنوان معاون مالی واحد آمریکای شمالی فیوچر فارادی منصوب کرد.
گروه Evergrande با پرداخت سرمایه ۸۵۴ میلیوندلاری، حدود ۴۵ درصد سهام فیوچر فارادی را در سال ۲۰۱۸ به دست آورد، هرچند این همکاری تنها چند ماه ادامه یافت و خاتمه آن موجب اخراج برخی کارمندان و کاهش حقوق آنها شد. یوتینگ مجدداً در اکتبر سال ۲۰۱۹ از سمت مدیرعاملی برکنار شد و کارستن بریتفیلد جای او را گرفت. حدود ۵ سال بعد، این برند به دلیل اجاره پرداختنشده به ارزش ۹۱۷۸۸۷ دلار، از دفتر مرکزی گاردنا اخراج شد.
عرضه عمومی اوراق بهادار فارادی فیوچر در سال ۲۰۲۱
شرکت PSA (Property Solutions Acquisition) در ابتدای سال ۲۰۲۱، ارزش فارادی فیوچر را ۳.۴ میلیارد دلار اعلام کرد. در آن زمان، جیلی از آمادگی خود برای تبدیل به شریک استراتژیک FF و کمک به این شرکت جهت تولید خودرو در چین خبر داد. گفته میشد فاکسکان تایوانی نیز قصد دارد با فارادی فیوچر همکاری کند. هرچند هیچیک از این شرکتها اشارهای به نقش استارتآپ نکردند. بورس اوراق بهادار NASDAQ در ۲۲ ژوئیه سال ۲۰۲۱، فارادی فیوچر را تحت نماد FFIE به ثبت رساند.
چند ماه بعد، کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده چندین نفر از اعضای هیات مدیره فارادی فیوچر را به دلیل ارائه اظهارات نادرست به سرمایهگذاران احضار کرد. اواخر سال ۲۰۲۲، هیات مدیره FF کارستن بریتفیلد را از منصب مدیرعاملی کنار زد و ژئوفنگ چن را در جایگاه وی قرارداد. سهام فیوچر فارادی اخیراً به هدف مطلوبی برای سرمایهگذاران سهام Meme تبدیل شده است.
خودرو FF 91 بالاخره در سال ۲۰۲۳ وارد جاده شد
صرفنظر از تمام مشکلات و چالشهای ذکرشده در این مقاله، فارادی فیوچر به راه خود ادامه دارد و در نهایت FF 91 2.0 Futurist Alliance را بهعنوان نخستین خودرو پرچمدار خود روانه بازار کرد. این کراساوور لوکس و مجلل از سه موتور الکتریکی برای تأمین قوا استفاده میکند که مجموع قدرت و گشتاور آنها به ترتیب ۱۰۵۰ اسب بخار و ۱۹۷۷ نیوتن متر است. به سبب نیروی پیشرانه الکتریکی، افاف ۹۱ فیوچریست الیانس در عرض ۲.۲۷ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
این سه موتور به پک باتری ۱۴۲ کیلووات ساعتی متصل هستند که در صورت شارژ کامل، از بازه پیمایشی ۶۱۳ کیلومتر پشتیبانی میکند. کارت Drive Orin انویدیا، دو تراشه 8155p کوالکام و مودم Super AP 5G اجزای اصلی رابط کاربری سیستم اطلاعات سرگرمی موجود در این خودرو بهحساب میآیند. این سیستم از اپراتورهای AT&T، Verizon و T-Mobile در ایالات متحده پشتیبانی کرده و جالب اینکه سرعت اینترنت داخل ماشین به ۱۰ گیگابایت در ثانیه میرسد.
علاوه بر نمایشگر اطلاعات سرگرمی، FF 91 2.0 دارای بیش از ده پنل دیگر با مساحت نمایشی ۱۰۰ اینچ است. فارادی فیوچر میتوانست این خودرو را زودتر روانه بازار کند، ولی اختلافات سرمایهگذاران و مشکلات مالی متعدد، موجب تأخیر دوساله در عرضه شد. چن با اشاره بر تعهد FF به برنامههای تحویل و تولید مداوم و همینطور بودجه و مشارکتهای استراتژیک بیشتر در آینده، ثبات برند فیوچر فارادی را تضمین میکند. هرچند به نظر میرسد کاهش تقاضا برای خودروهای برقی لوکس و ممتاز به طور اجتنابناپذیر موجب بروز تضاد در پیشبینی تولید این برند شده است.
دیدگاهتان را بنویسید