ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
14 بازدید

نگاهی بر مشخصات رنو رافال با چاشنی طراحی پژو

نگاهی بر مشخصات رنو رافال با چاشنی طراحی پژو

مقدمه

رنو تاکنون محصولات متعددی را در کلاس‌های مختلف روانه بازار کرده است. جدیدترین خودروی این برند معروف و محبوب فرانسوی به نام رافال، ظاهری جذاب، متمایز، پخته و البته تا حدودی شبیه به محصولات پژو دارد. رافال در کلاس کراس کوپه ساخته شده و به طور خاص مشتریان جوان اسپرت پسند را شیفته خود می‌کند. پرچم‌دار لوکس و جدید رنو تنها با پیشرانه هیبریدی عرضه شده و به باتری لیتیوم یونی مجهز است. با بررسی مشخصات رنو رافال همراه ما باشید.

مشخصات ظاهری رنو رافال

رافال ظاهری جسورانه و اسپرت دارد، ولی اگر با دنیای خودرو آشنا باشید، علی‌رغم وجود امضاهای مختلف رنو، روح پژو را در کالبد این خودروی فرانسوی می‌بینید. زبان طراحی جدید رنو، شباهت بسیاری به محصولات پژو دارد که البته دلیل قانع‌کننده پشت این قضیه است. زبان طراحی جدید رنو، حاصل تفکر تیم طراحی به سرپرستی ژیل ویدال است که قبلاً در استخدام شرکت پژو بوده و اتفاقاً یکی از عوامل اصلی موفقیت و محبوبیت امروزی برند پژو به‌حساب می‌آید.

رافال در نمای مقابل شامل یک جلوپنجره بزرگ با لوزی‌های بسیار کوچک می‌شود که لوگوی الماسی رنو در وسط آن درج شده است. این جلوپنجره بدون هیچ حاشیه‌ای از طرفین به چراغ‌های اصلی متصل شده است که دارای گرافیک جالب و منحصربه‌فردی هستند. در زیر چراغ‌های اصلی، دی لایت‌ها به‌صورت نوک پیکان به چشم می‌خورند که جذابیت ظاهری را تشدید کرده‌اند. در قسمت پایین نیز ورودی هوا به بزرگی جلوپنجره قرار گرفته که دارای نوارهای افقی است.

نمای جانبی رافال به‌صورت ساده‌ای طراحی شده و شامل حجم‌پردازی‌های برجسته، رینگ‌های ۲۰ اینچی، گلگیرهای متورم، روکش مشکی قوس چرخ‌ها و همین‌طور نوار محافظ مشکی رنگ در پایین درب‌ها می‌شود. دستگیره‌ها هم‌رنگ با بدنه در نظر گرفته شده‌اند، ولی روکش آینه‌های بغل، قاب پنجره‌ها و ستون‌ها همگی به رنگ مشکی هستند. سقف با شیب قابل‌توجهی به عقب ماشین می‌رسد که البته مشخصه مشترک بین تمام خودروهای کوپه است.

نمای عقب ماشین نیز هماهنگی قابل‌قبولی با نمایش جلو داشته و با المان‌هایی همچون اسپویلر برجسته، آنتن باله کوسه‌ای، چراغ‌های عقب مجزا، و سپر عضلانی تزئین شده است. درب صندوق‌عقب دارای برآمدگی است و خروجی‌های اگزوز به طور خلاقانه و باظرافت هرچه‌تمام‌تر با سپر ادغام شده و حالت مخفی پیدا کرده‌اند.

به‌طورکلی، رنو رافال در طراحی جای انتقاد به‌جای نمی‌گذارد. این خودرو با طراحی لوکس و شیک، تمام تناسبات را رعایت کرده و چهره‌ای جسورانه و قدرتمند را نمایش می‌دهد. بی‌دلیل نیست رافال، پرچم‌دار ۲۰۲۴ رنو شده است.

مشخصات کابین رنو Rafale

رافال بر اساس پلتفرم CMF-CD ساخته شده که پلتفرم مشترک با خودروهای آسترال و اسپیس است. به همین خاطر کابین رافال نیز تا حدی به این دو خودرو شباهت دارد. به طور خاص، داشبورد رافال، آسترال و اسپیس همگی از طرحی به نام OpenR پیروی می‌کنند که شامل یک نمایشگر بزرگ اطلاعات سرگرمی در قسمت وسط و تا حدی مایل به سمت راننده، دریچه هوای یکپارچه در مقابل شاگردراننده و نمایشگر دیجیتالی بزرگ پشت فرمان می‌شود. اگرچه نمایشگر اطلاعات سرگرمی در وسط داشبورد به سبب چیدمان عمودی بزرگ‌تر از کلاستر دیجیتالی به نظر می‌رسد، ولی بد نیست بدانید پنل لمسی وسط ۱۲ اینچی و پنل سمت چپ ۱۲.۳ اینچی است. غربیلک فرمان حالت دی – کات داشته و در قسمت بالا شامل برش دیگری می‌شود تا بدین‌وسیله، راننده بتواند به نمایشگر هداپ ۹.۳ اینچی مسلط شود.

از مهم‌ترین امکانات کوپه رافال رنو می‌توان به سقف پانورامای شیشه‌ای اشاره کرد که طبق سلیقه سرنشینان، تیره یا روشن می‌شود. علی‌رغم سقف شیب‌دار، سرنشینان ردیف عقب هیچ نوع محدودیتی در فضای سر حس نمی‌کنند. این خودرو به سیستم کمک رانندگی خودمختار سطح ۲ مجهز بوده که شامل ویژگی‌هایی همچون رادار نقطه کور، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل به همراه توزیع برقی نیروی ترمز، سیستم کنترل حرکت بین خطوط و… می‌شود.

مشخصات فنی رنو رافال

همان‌طور که قبلاً گفته شد، شاسی کوپه رافال رنو به پیشرانه هیبریدی سری E-Tech مجهز شده است. این پیشرانه در مدل پایه شامل موتور بنزینی ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ، یک موتوربرقی و پک باتری لیتیوم یونی ۲ کیلووات ساعتی می‌شود. موتور بنزینی قادر به تولید ۱۲۹ اسب بخار قدرت است، حال‌آنکه موتوربرقی می‌تواند ۷۰ اسب بخار قدرت تولید کند. به بیان بهتر، خروجی پیشرانه هیبریدی در مجموع به ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. قوای محرکه از طریق گیربکس‌اتوماتیک چندحالته به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود.

در مدل‌های گران‌تر، رافال از پیشرانه ۴×۴ هیبریدی شارژی بهره می‌گیرد که متشکل از موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ و یک موتوربرقی است که روی محور عقب قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، پیشرانه E-Tech قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار را روی چهارچرخ خودرو اعمال می‌کند و موجب حرکت ماشین می‌شود.

متأسفانه، تاکنون مشخصات فنی دقیقی در خصوص حداکثر سرعت، شتاب صفر تا صد، مصرف سوخت ترکیبی، سیستم‌های تعلیق و… در دسترس اصحاب رسانه قرار نگرفته است.

تاریخ عرضه و قیمت رنو رافال

رنو وعده داده کراس کوپه رافال را در بهار سال ۲۰۲۴ میلادی وارد بازار می‌کند. خودروی جدید به‌محض عرضه در بازار می‌بایست با حریفان قدری مثل سیتروئن C5X و پژو ۴۰۸ رقابت کند. قیمت رافال هنوز مشخص نیست، ولی با توجه محدوده خودروهای سطح بالای رنو، می‌توان برچسب قیمت ۳۰ الی ۴۰ هزاردلاری را برای این محصول پیش‌بینی کرد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0