ایستگاه
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
4 بازدید

نکات ضروری درباره نقل‌وانتقال خودرو

نکات ضروری درباره نقل‌وانتقال خودرو

انتقال سند مهم‌ترین بخش از معامله خودروهای دست‌دوم به‌حساب می‌آید که هرگونه اهمال در آن موجب چالش‌ها و دردسرهای بزرگ برای فروشنده و خریدار می‌شود. نقل‌وانتقال خودرو شامل مراحل متعددی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تنظیم قولنامه خودرو

اولین گام در انتقال سند خودرو، تنظیم قولنامه یا نوشتن قرارداد رسمی است. در هنگام نوشتن قرارداد می‌بایست به چند نکته اساسی توجه کنید. اول اینکه تمام جزئیات فروش، اعم از نحوه و زمان تحویل خودرو، نحوه پرداخت هزینه‌ها، مشخصات کامل خودرو به همراه برگه سبز، اطلاعات مربوط به کارشناسی فنی خودرو، کارشناسی بدنه و تجهیزات، هزینه انتقال و مالیات، باید در قولنامه ذکر شده باشند.

همچنین توصیه می‌شود حین تنظیم قولنامه، یک کارشناس قضایی مسلط بر امور خودرویی در جمع حاضر باشد. هم خریدار و هم فروشنده باید یک نسخه از قولنامه در اختیار داشته باشند، به‌نحوی‌که امضای طرفین و شاهدان زیر هر قولنامه مشاهده شود.

اطلاعات هویتی مربوط به فروشنده و خریدار و آدرس دقیق محل سکونت باید در قولنامه ذکر شود. همین‌طور مشخصات خودرو باید به طور کامل نوشته شود (سال ساخت، شماره پلاک، شماره شاسی و غیره). تمام موارد مربوط به جرائم کیفری و قانونی، مالیاتی و تخلفات کوچک و بزرگ باید ذکر شده و هزینه آن‌ها قبل  از انجام معامله توسط فروشنده پرداخت شده باشد. در نهایت هیچ‌گونه خط‌خوردگی نباید در سند نقل‌وانتقال خودرو وجود داشته باشد.

پس از تنظیم قولنامه، نوبت مراجعه به دفاتر تعویض پلاک است. در این مرحله نیز هم فروشنده و هم خریدار باید حضور فیزیکی داشته باشند. البته برخی مواقع فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا امور مربوطه را پیش بگیرد. البته چنین کاری اصلاً توصیه نمی‌شود، حتی اگر خریدار آشنا و معتمد باشد.

مراحل تعویض پلاک خودرو

در فرایند تعویض پلاک، پلاک متعلق به مالک قبلی برداشته شده و پلاک و برگه سبز مربوط به مالک جدید برای خودرو صادر می‌شود.

اولین مرحله برای تعویض پلاک، مراجعه به سامانه nobatdehi.epolice.ir ‌ و دریافت نوبت اینترنتی است. سپس خریدار و فروشنده به ساختمان اداری مربوطه مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل می‌دهند. در مرحله بعدی، خودرو مورد بازدید فنی قرار می‌گیرد و یک گواهی برای آن صادر می‌شود. این گواهی باید به افسر مرکز تعویض پلاک تحویل و سپس یک تأییدیه از جانب وی دریافت شود.

پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک، تأییدیه نقل‌وانتقال خودرو صادر می‌شود. پس از گرفتن تأییدیه می‌توان به مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده و با تحویل پلاک قبلی، پلاک جدید را دریافت کرد. در ادامه پلاک جدید روی خودرو نصب شده و کار تمام می‌شود.

بر اساس قوانین جدید، نقش دفاتر اسناد رسمی در انتقال سند حذف شده است و تنها برگ سبز برای نقل‌وانتقال خودرو کافی است. در هنگام مراجعه به مرکز انتقال سند، مدارکی همچون برگ سبز جدید، تأییدیه انتقال خودرو، اسناد مالکیت خودرو، اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت سوخت ماشین و برگه مربوط به مفاصاحساب پرداخت عوارض سالانه شهرداری می‌بایست در اختیار متصدی مربوطه قرار گیرند.

هزینه نقل‌وانتقال خودرو بر عهده کیست؟

هر مرحله از فرایند نقل‌وانتقال خودرو مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است که از پیش مشخص شده‌اند. پرداخت بخشی از این هزینه‌ها بر عهده فروشنده و پرداخت بخشی دیگر بر عهده خریدار است. هزینه‌های مربوط به مالیات نقل‌وانتقال خودرو و عوارض سالانه شهرداری، صدور وکالت‌نامه (در صورت لزوم)  در نهایت خلافی‌ها و جریمه‌های ماشین باید توسط فروشنده پرداخت شوند. خریدار نیز ملزم به پرداخت هزینه‌های لازم در مرکز تعویض پلاک و مرکز انتقال سند است.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0